Tierische Lebensmittel auf Tisch

Overzicht proteïne: alle soorten naast elkaar

Ze zijn de nummer 1 brandstof voor je spieren en behoren tot de belangrijkste bouwstenen van je lichaam - proteïne. Indien je hard traint en effectief spieren op wilt bouwen, heeft je lichaam eiwitten nodig. Aangezien er veel verschillende proteïne op het gebied van sportvoeding zijn en we weten dat het soms moeilijk is om ze uit elkaar te houden, hebben we de belangrijkste feiten voor je op een rij gezet.

Wat zijn proteïne eigenlijk? Welke soorten proteïne zijn er? En welke proteïneshake past het beste bij je doelen? We laten het zien. 

1. Wat is proteïne?

Proteïne, oftewel eiwitten, zijn vitale voedingsstoffen. Ze hebben talrijke lichamelijke functies, waardoor ze vaak als bouwsteen van het leven worden bestempeld. Ze vormen de basis van iedere lichaamscel en maken deel uit van de synthese van belangrijke enzymen. Iedere proteïne molecuul bestaat uit aminozuren. Een aantal van deze aminozuren kan het lichaam zelf aanmaken, maar andere kunnen alleen via voeding opgenomen worden. Omdat bij regelmatige en intensieve krachttraining de proteïnebehoefte stijgt, zijn proteïne zeer bepalend als het gaat om spieropbouw. Eiwitten zijn niet alleen in kracht- en duursport belangrijk. Ook bij afvallen kan je door proteïnerijke voeding calorieën besparen en zo je ideale gewicht bereiken. Bij alle doelen is de toevoer van hoogwaardige proteïne bepalend. 

Kun je niet volledig aan je verhoogde eiwitbehoefte voldoen via je voeding? Dan raden wij je onze smakelijke en gevarieerde proteïneproducten aan. Van muesli, tot brood, tot snacks, voor elke smaak wat wils. Ben je nieuwsgierig geworden? Lees dan meer over onze producten:

hoeveel PROTEÏNE per dag is zinvol?

Het voedingscentrum raadt 0,8 g eiwit per kilo lichaamsgewicht aan. Dat is echter een richtlijn voor mensen die niet sporten. Indien je regelmatig traint, moet je de hoeveelheid proteïne die je dagelijks inneemt ook aanpassen. Bij spieropbouw raden wij je aan om dagelijks 1,3 tot 1,5 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht tot je nemen. Tijdens de spieropbouwende fase brengt een voortdurende toevoer van eiwitten de nodige voordelen. Indien je bijvoorbeeld je proteïne-inname over 5-6 maaltijden per dag verdeeld, worden je spieren continu verzorgd. Spieropbouw zonder voldoende energie en proteïne toevoer is onmogelijk. Alleen als het lichaam voldoende proteïne bouwstenen tot zijn beschikking heeft, kan het zich de luxe van nieuwe spiermassa veroorloven. Vervolgens willen ook die nieuwe, actieve spieren weer verzorgd worden met de juiste voedingsstoffen. 

Afvallen met eiwitten

De basis voor een succesvol dieet is een negatieve energiebalans. Door het beperken van koolhydraten en vetten kun je calorieën besparen.  Proteïne worden beduidend langzamer omgezet dan koolhydraten en vetten. Ze moeten eerst met behulp van enzymen in verschillende takken opgesplitst worden, voordat ze als bouwsteen voor ons lichaam kunnen functioneren. Door dit ingewikkelde verwerkingsproces is ons lichaam veel langer bezig om de proteïne te verwerken dan een simpele suikersnack.  Een verhoogde eiwitconsumptie zorgt ook voor een langer verzadigd gevoel en versterkt je spieren aanzienlijk. 

2. Proteïne soorten

Er zijn veel verschillende soorten proteïne op het gebied van sportvoeding. Hier vind je een lijst met de belangrijkste proteïne, die voornamelijk gebruikt worden in proteïneshakes. De volgende stap is om uit te leggen welke proteïneshake het beste bij je past. Elk eiwit heeft verschillende eigenschappen en kan daarom nuttig zijn voor verschillende trainingsdoelen.

  • Whey Protein (weiproteïne)
  • Caseïne-proteïne
  • Ei-proteïne
  • Zonnebloem-proteïne
  • Rijst-proteïne
  • Hennep-proteïne

3. Proteïneshakes naast elkaar

Of je nu spieren wil opbouwen op de lange termijn of wil afvallen met een eiwitrijk dieet - wij ondersteunen je bij je (trainings)doelen. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat we alleen de beste ingrediënten voor onze proteïneshakes gebruiken. Vind nu jouw perfecte begeleider. Voor elk doel.

1. Whey (wei) Protein

Whey, oftewel wei, is een eiwit dat komt uit melk. Verse volle melk bestaat voor ongeveer 3,5 % uit eiwitten. Hiervan bestaat 80 % uit caseïne-proteïne en de overige 20 % uit weiproteïne. Weiproteine is een korte keten en bevat veel essentiële aminozuren. Zo scoort weiproteïne vooral hoog vanwege zijn een hoge biologische waarde. Dit betekent dat whey kan worden omgezet in een zeer hoog aandeel lichaamseigen eiwitten.

Het lichaam heeft de hoogwaardige eiwitbouwstenen en aminozuren nodig om duurzaam spieren op te bouwen. Daarom is een Whey Protein shake vooral geschikt als je op het punt staat je kracht en uithoudingsvermogen te verbeteren. Door de snelle opname van eiwitten raden wij je aan om direct na een inspannende training van de shake te genieten. 

Proteine Shake met fruit

Whey Protein - De klassieker bij spieropbouw

  • Voor kracht- en duursporters
  • Na de training en als proteïne-kick tussendoor
  • Snelle eiwitverzorging
  • Hoge biologische waarde
  • Uitstekend aminozuurprofiel

2. Caseïne-Proteïne

Zoals al eerder beschreven, vormt caseïne de meerderheid van de melkeiwitten met een aandeel van 80 %. Caseïne komt uit het Latijn en staat voor kaas. Zoals de naam al doet vermoeden, is het structurele eiwit het belangrijkste bestanddeel van kaas en kwark. In tegenstelling tot weiproteïne wordt caseïne-proteïne langzamer door het lichaam opgenomen. Dit maakt een proteïneshake met caseïne bijzonder geschikt voor de herstelfase van de spieropbouw.

Vanwege de langzamere opname, raden wij je aan om proteïneshakes met caseïne na je training of 's avonds te nemen. 

Bij onze Bio Proteïne hebben wij erop gelet dat we de natuurlijke verhouding van 80% caseïne en 20% whey behouden. 

Bio Proteïne - De natuurlijke

  • Voor kracht- en duursporters
  • Na je training of 's avonds
  • Hoog cafeïnegehalte voor een duurzame verzorging van je spieren met proteïne
  • Geen zoetstoffen
  • Van duurzame, biologische landbouw

3. Ei-Proteïne

Veel eiwitten, weinig vet: Ei-proteïne behoort naast whey en caseïne tot de belangrijkste dierlijke proteïnebronnen.  In tegenstelling tot deze eiwitten, wordt ei-proteïne - de naam zegt het al - uit eiwit gewonnen. Opvallend is het lage vet- en koolhydraatgehalte en het uitstekende aminozuurprofiel.  Om die reden is ei-proteine erg populair bij bodybuilders die deelnemen aan wedstrijden

Onze 3k Proteïne is een echte allrounder en brengt whey en caseïne uit echte weidemelk samen met ei-proteïne. Kortom, de optimale balans tussen snel beschikbare proteïne en duurzame levering aan je spieren. Een meercomponenten-eiwit bevat veel essentiële aminozuren en is daarom bijzonder populair in de kracht- en duursport. Door de combinatie van de drie eiwitsoorten is deze proteïneshake ook geschikt voor duurzame voeding van de spieren met eiwitten.

Protein Shake mit Früchten

3k Proteïne - De allrounder

  • Voor kracht- en duursporters
  • Duurzame verzorging van je spieren met proteïne 
  • Na je training of 's avonds
  • Veelzijdig inzetbare meercomponenten proteïne
  • Whey Protein voor snelle eiwitverzorging
  • Caseïne & ei-proteïne voor een constante toevoer van aminozuren

4. Erwten-, Rijst-, Hennep- en zonnebloem-PROTEÏNE

Naast de dierlijke proteïnebronnen melk en eiwit, zijn er ook uitstekende plantaardige proteïnebronnen. Gecombineerd in een heerlijke eiwitshake zijn deze bijzonder geschikt voor iedereen die veganistisch eet of lactose wil vermijden.

Aangezien plantaardige eiwitten in totaal minder koolhydraten en vetten bevatten, is een veganistische proteïneshake niet alleen geschikt voor spieropbouw, maar ook voor afvallen.

Met onze Vegan Proteïne combineren we vier plantaardige eiwitten tot de perfecte veganistische begeleider in de sport en het dagelijks leven. 

Vegan Proteïne - De plantaardige begeleider voor sport en dagelijks leven

  • Voor kracht- en duursporters
  • Na je training of als proteïne-kick tussendoor 
  • Het veganistische alternatief voor Whey Protein
  • Natuurlijke aroma's
  • Alleen met stevia gezoet

4. onze conclusie

Proteïne zijn van groot belang voor talrijke lichamelijke functies. Hoogwaardige proteïneproducten kunnen zowel voor spieropbouw als voor afvallen worden gebruikt. Welke proteïneshake het beste bij jou past, hangt volledig af van je doel en je behoeften.

Indien je net met spieropbouw bent begonnen, raden wij je onze Whey Protein aan. Een shake na je training is ideaal om duurzaam spieren op te bouwen. 

Omdat caseïne-proteïne langzamer verwerkt wordt, is onze  3k Protein shake erg geschikt als je gedurende de dag je spieren met proteïne wil verzorgen en het lukt je niet voldoende via normale voeding. 

Als je veganistisch eet en toch wil genieten van een proteineshake, raden wij je onze Vegan Proteïne aan. Plantaardige proteïne uit erwten, hennep, rijst en zonnebloemen verzorgen je spieren.