5 min read

Zoveel moet je sporten om je feelgoodfiguur te bereiken

By: Natascha Klemm

Laten we eerlijk zijn – de weg naar je doel moet snel en gemakkelijk zijn, toch? Soms is dat inderdaad precies hoe het werkt, maar als je wilt afvallen kun je dit idee beter loslaten. Als het om afvallen gaat, zijn duurzaam en op een gezonde manier belangrijker dan snel en gemakkelijk. En dat kost tijd. Tijd die door alle stress op je werk en daarnaast vaak schaars is.

In principe weet je waarschijnlijk wel wat echt belangrijk is als je met succes wilt afvallen: een gezond en evenwichtig eetpatroon, een matig calorietekort en voldoende lichaamsbeweging. Het dagelijks leven gooit echter vaak roet in het eten. En zorgt ervoor dat je de gym weer moet uitstellen tot morgen. Of overmorgen. Of toch liever tot het weekend.

Maar hoeveel tijd moet je eigenlijk vrijmaken in je agenda, en hoeveel sport heb je minimaal nodig is om de kilo’s eraf te laten vliegen? De antwoorden op deze vragen verschillen van persoon tot persoon, en wat voor de een goed werkt, werkt voor de ander misschien juist helemaal niet. Je eigen uitgangssituatie en randvoorwaarden zijn altijd bepalend. Maar om je een beetje een richtlijn te geven, volgen hier onze beste tips en basiskennis die je nodig hebt op weg naar jouw feelgoodgewicht.

Meer over dit onderwerp: Op een gezonde manier afvallen – voeding, tips & recepten. 

De minimale hoeveelheid beweging

Hoeveel lichaamsbeweging iemand nodig heeft, is van veel verschillende variabelen afhankelijk, maar er is wel een algemene aanbeveling voor lichamelijke activiteit. Om te voorkomen dat je niet te weinig beweegt en om gezond te blijven heb je minimaal 150 minuten matig intensieve lichaamsbeweging per week nodig. Vraag jij je nu af hoe die 150 minuten in je drukke schema gaan passen? Maak je geen zorgen, je kunt deze tijd ook terugbrengen tot 75 minuten per week. Maar dan zul je wel de intensiteit moeten verhogen. Trakteer jezelf op een motivatiekick met onze Energy Aminos en je bent er helemaal klaar voor. Des te hoger het tempo, des te sneller je klaar bent.

Als je nu denkt dat 75 minuten intensieve lichaamsbeweging per week voldoende zijn om je feelgoodfiguur te bereiken, dan moeten we je helaas teleurstellen. Dit is namelijk de minimale aanbeveling, en dan hebben we het nog niet eens over afvallen gehad. Daar komt namelijk nog meer bij kijken. Je leest er meer over in ons artikel over wat belangrijk is om op een gezonde manier af te vallen. 

Belangrijke factoren voor de gewichtsbeheersing

Ook al zou je het soms na een lange dag op kantoor het liefst even vergeten – lichaamsbeweging is essentieel voor je lichaam. En niet alleen om af te vallen. Maar voordat we je vertellen hoeveel lichaamsbeweging je minimaal nodig hebt om met succes af te vallen, kijken we eerst naar een aantal andere belangrijke factoren waar je ook niet omheen kunt op weg naar je streefgewicht.

  • Gezonde voeding – Een gezond en uitgebalanceerd voedingspatroon moet altijd je eerste prioriteit zijn als je wilt afvallen. Kies vooral voor onbewerkte, voedingsstofrijke voedingsmiddelen om je lichaam optimaal van voedingsstoffen te voorzien. Maar vergeet ook niet dat je jezelf van tijd tot tijd mag verwennen en wees niet te streng voor jezelf.
  • Calorietekort – Als je wilt afvallen, moet je minder energie binnenkrijgen dan je verbrandt. Het tekort mag echter niet te groot zijn. Ook al zorgt dit in het begin voor meer resultaat op de weegschaal – uiteindelijk betekent het stress voor je lichaam, een tekort aan voedingsstoffen en wellicht nog een jojo-effect ook.
  • Slaap en rust – Heb je het veel te druk om te ontspannen of om vroeg naar bed te gaan? Dan is dat juist een teken dat je deze tijd nodig hebt. Want op de lange termijn zorgt al die stress er niet alleen voor dat je niet afvalt, het staat ook de herstel- en opbouwprocessen in de weg waar je lichaam rust voor nodig heeft. Ons idee voor een ontspannen avond? Zet je telefoon uit, steek een paar kaarsen aan, lees een goed boek en geniet van je favoriete smaak Recovery Aminos.
  • Calorieën verbranden in je dagelijks leven – De perfecte manier om af te vallen zonder dat het je extra tijd kost? Wij laten je graag zien hoe je je calorieverbruik ook in je dagelijks leven kunt verhogen.
  • Vochtbalans – Door voldoende water te drinken, zorg je ervoor dat je spieren en organen gehydrateerd blijven, je spijsvertering gezond blijft en het aantal hongeraanvallen binnen de perken blijft. Vind jij het vaak lastig om genoeg water te drinken? In dit artikel vind je een aantal praktische tips om meer water te drinken.
  • Continuïteit – Het belangrijkste op weg naar je sportieve doelen is continuïteit. Ga op zoek naar routines die voor jou goed werken, en dan niet slechts voor een paar weken, maar gewoontes voor de lange termijn. Het gaat er immers niet om dat je zo snel mogelijk je doel bereikt, maar dat je op een gezonde manier, zonder al te veel stress kunt afvallen – en dan vooral op zo’n manier dat je je gewenste gewicht ook kunt behouden.

Hoeveel moet je minimaal sporten om je feelgoodfiguur te bereiken?

Dan komen we eindelijk bij de allerbelangrijkste vraag – hoeveel moet je sporten als je wilt afvallen? Als je een vast doel nastreeft, ontkom je er niet aan om tijd te investeren. Wij raden aan om minimaal drie uur per week intensief te sporten. Dit komt overeen met 180 minuten. Je kunt helemaal zelf bepalen hoe je dit wilt invullen.

Lukt het jou om drie dagen per week een uurtje te gaan sporten? Dat is geweldig! Als dat niet altijd lukt, is dat nog geen reden om de training voor die dag dan maar helemaal over te slaan. Verdeel je training gewoon over verschillende kortere sessies. Een HIIT-workout is hier bijvoorbeeld ideaal voor. Een korte training, maar wel behoorlijk intensief. Perfect voor tijdens de lunchpauze.

Trouwens: te veel sporten kan ook averechts werken. Lees hier waarom je overtraining moet zien te vermijden. 

Extra tips om tijd te besparen

Om goed voorbereid te zijn als de excuses weer eens de kop opsteken, hebben we nog een paar tips waarmee je jezelf gegarandeerd niet meer voor de gek kunt houden. 

  • Zet je sporttas ‘s avonds al klaar – Als je sporttas al is ingepakt voor de volgende dag, heb je de eerste stap richting sportschool al gezet.
  • Snelle maaltijd nodig? – Geen tijd om rustig te eten? Sla de maaltijd dan niet over, maar vervang hem door een Shape Shake 2.0.* In combinatie met een gezond eetpatroon kan deze maaltijdvervangende shake je helpen om je gewicht onder controle te houden. Probeer echter wel altijd om genoeg tijd in te plannen om te eten.
  • Train volgens een plan – Bedenk jij meestal pas in de sportschool wat je vandaag allemaal gaat doen? Dat kost je niet alleen motivatie, maar ook tijd. Kun je nog wel wat inspiratie gebruiken? Kijk dan eens naar onze workouts en vind de juiste training voor jou.
  • Kook vooruit – Weinig tijd en veel honger? Bespaar jezelf de onnodige calorieën en het gedoe van eten bestellen, en bereid je goed voor met Meal Prep.

De juiste mindset

Het hebben van sportieve doelen is goed en ook belangrijk, want ze zorgen voor motivatie en ze stimuleren je om te gaan trainen. Maar het moet natuurlijk wel leuk blijven, anders is de kans klein dat je training zich tot een permanente routine zal ontwikkelen. En je moet ook niet alleen gaan sporten om af te vallen, want sporten kan je zoveel meer opleveren. Een goed humeur, meer energie, minder stress en een betere nachtrust… Overtuigd? Wij helpen je graag om een sport te vinden die bij jou past.


Meer interessante artikelen van foodspring:

 

* Afvallen met Shape Shake 2.0: het vervangen van twee maaltijden per dag door een Shape Shake 2.0 draagt ​​bij aan gewichtsverlies als onderdeel van een caloriearm dieet. Het vervangen van één maaltijd per dag helpt je om op gewicht te blijven. Het product voldoet alleen aan het beoogde doel in het kader van een caloriearm dieet. Een caloriearm dieet dient ook andere voedingsmiddelen te bevatten. Zorg ervoor dat je elke dag voldoende drinkt. Houd een gezonde levensstijl aan, en zorg voor een gevarieerd en uitgebalanceerd eetpatroon.

Article sources
We at foodspring use only high-quality sources, including peer-reviewed studies, to support the facts within our articles. Read our editorial policy to learn more about how we fact-check and keep our content accurate, reliable, and trustworthy.