5 min leestijd

Rode biet – zo gezond zijn bietjes!

Rode biet | Gezond
Content editor & ecotrofoloog
Terwijl ze haar studie ecotrofologie aan het afronden was, bracht Alisa veel tijd door bij lezingen en in labs om alles te leren over wat je lichaam nodig heeft op lichamelijk en sociaal vlak om gezond te blijven en goed te blijven presteren.

Top of flop? De een gruwelt bij de gedachte aan de aardse smaak van bietjes, de ander kun je heel blij maken met een frisse roodroze smoothie. Verse rode biet vind je in de winter op de groenteafdeling. Welke waardevolle ingrediënten bevat rode biet en hoe gezond is deze groente? Waar moet je op letten bij het kopen, bewaren en klaarmaken van bietjes? Wij hebben de belangrijkste informatie over deze knol met aardse smaak voor je op een rijtje gezet. Plus: onze vijf favoriete recepten met rode biet.

Oorsprong en seizoen van de rode biet

Verse bietjes beleven in de winter hun hoogtepunt. De rode biet behoort tot de categorie van de regionale wintergroenten en je vindt deze knol van september tot maart op de markt en op de groenteafdeling van de supermarkt. Naast rode bieten zijn er ook gele bieten (gouden biet) en witte bieten.

Hoe smaakt rode biet?

Vers van het veld hebben bietjes een aardse smaak. Dit komt door de de bicyclische alcohol geosmine, die door micro-organismen in de bodem wordt geproduceerd. Als je de bieten echter met de juiste ingrediënten combineert, verliest de groente die aardse smaak. En heb je weleens ingemaakte rode bieten uit een potje gegeten?

Calorieën en voedingsstoffen – waarom bieten gezond zijn

In onderstaande tabel zie je een overzicht van de belangrijkste cijfers. 100 gram rode bieten bevat ongeveer 46 calorieën.

Voedingswaarden per 100 gram bietjes
Calorieën 46 kcal
Eiwitten 2 gram
Koolhydraten 9 gram
Vetten 0,2 gram
Vezels 2 gram


Ben je ooit het
nummer E162 op een verpakking tegengekomen? Achter dit goedkeuringsnummer zit het natuurlijke voedingsadditief betanine. Dit is de kleurstof die de biet zijn mooie roodroze kleur geeft. 

Naast betanine schittert de wintergroente met representatieve hoeveelheden van vele andere ingrediënten. Welke precies? Dat lees je hieronder.

  • Rode biet bevat verschillende secundaire plantenstoffen, waaronder flavonoïden, polyfenolen en sapninen.
  • Een ander pluspunt zijn de voedingsvezels die de rode biet bevat. De bijna onverteerbare voedingsbestanddelen nemen water als zwelmiddel en vulstof in je lichaam op, waardoor hun volume toeneemt. Het resultaat: voeding die in je darmen wordt opgenomen wordt langzamer afgebroken.
  • En hoe zit het met de vitamines? Naast vitamine C bevatten bietjes ook verschillende soorten vitamine B (thiamine, foliumzuur, pyridoxine).
  • De groente scoort ook op het gebied van mineralen. Naast kalium, natrium en fosfor bevatten de rode knollen ook calcium, magnesium, zink en ijzer

Wist jij dat vrouwen gemiddeld meer ijzer nodig hebben dan mannen? Volwassen vrouwen moeten 15 mg ijzer per dag binnenkrijgen, terwijl dit voor mannen 10 mg is. De reden hiervoor is de menstruatiecyclus bij vrouwen en het daarmee gepaard gaande bloedverlies tijdens de menstruatie. IJzer speelt als essentieel sporenelement een belangrijke rol bij het transport van zuurstof in je bloed en draagt bij aan de normale lichaamswerking.

  • Net als groene bladspinazie bevat rode biet ook nitraat, dat wordt omgezet in stikstofmonoxide (NO) wanneer het in je lichaam wordt opgenomen.

Helpt rode biet bij het afvallen?

Het mag duidelijk zijn dat rode biet met al zijn waardevolle bestanddelen een echte gezondheidsbooster is. Maar kan de gezonde rode knol ook helpen bij het afvallen? We moeten je helaas teleurstellen: één voedingsmiddel veroorzaakt geen merkbaar gewichtsverlies. Als onderdeel van een evenwichtig voedingspatroon kan rode biet echter wel bijdragen aan een gezond en fit lichaam.

Het draait allemaal om de juiste combinatie! De weg naar jouw feelgoodlichaam kan op een gegeven moment heel moeilijk lijken. Maar met een gepersonaliseerd voedingsschema in combinatie met uitdagende workouts bereik je zeker je doel!

Rode bieten goed klaarmaken

Pak er een paar wegwerphandschoenen bij als je verse bieten gaat klaarmaken. Dit zorgt ervoor dat je handen niet rood worden.

Afhankelijk van het recept kun je de bieten in een pan, een koekenpan of in de oven klaarmaken. Als je verse bieten gaat koken, duurt dit ongeveer 30 minuten: zet een pan met koud water en zout erin op het vuur, voeg de gewassen bieten toe aan het kokende water en kook op middelhoog vuur tot ze gaar zijn.

Belangrijk: schil de bieten niet voor het koken, anders verkleurt de betanine het kookwater en verliezen de bietjes hun mooie kleur.

Kun je bieten rauw eten?

Het antwoord is ja, je kunt rode biet ook rauw eten. In feite heeft je lichaam daar ook baat bij, want de rauwe knol bevat de meeste vitamines en voedingsstoffen.

Je kunt verse rode biet schillen en door je sapcentrifuge persen voor bietensap, of met andere verse groenten en fruit pureren voor een lekkere ​​smoothie.

Ook lekker: voeg wat geschilde en fijn geraspte biet toe aan een frisse salade of serveer de biet in fijngesneden plakjes als carpaccio.

Aankoop en bewaren

Welke bietjes kun je nu het beste kopen? Let er bij het kopen van de kleurrijke groenten op dat de knollen die je mee naar huis neemt een gladde schil hebben. Als de bladeren nog aan de biet zitten, moeten die een weelderig groene kleur hebben. Net als bij radijsjes smaken kleine bietjes vaak intenser dan hun grotere verwanten. Eenmaal in de keuken blijven bieten lang vers in de koelkasttot wel twee weken

Lekkere recepten met rode biet

Hebben we je overtuigd van de rode groente? Dan hebben we vijf onovertroffen recepten met rode biet voor je.

Bietenhummus op Protein Bread

Verwarm de oven voor – voor ons Vegan Protein Bread. Terwijl het proteïnebrood in de oven krokant wordt, ga je aan de slag om een smeuïge spread te maken. Alles wat je nodig hebt zijn kikkererwten, voorgekookte rode biet en tahin.

Hummus met rode biet op Protein Bread van foodspring
© foodspring
Naar het recept

Bietensoep

Voor gerecht nummer twee heb je geen oven nodig. In plaats daarvan gooi je het fornuis aan en ga je aan de slag met je mixer. Voor dit recept combineer je rode biet met zoete aardappel – voor een heerlijke bietensoep. Dankzij de uitgekiende combinatie van ingrediënten bevat deze soep slechts 350 calorieën per portie, terwijl hij toch rijk is aan vitamines en mineralen.

rote beete suppe
©foodspring
Naar het recept

Bietenpasta

Heb jij onze Protein Pasta al ontdekt in onze shop? Zo niet, dan wordt het hoog tijd, want met deze pasta op basis van erwteneiwit tover je in een handomdraai een onweerstaanbaar lekkere bietenpasta op tafel.

Rote Beete Pasta
©foodspring
Naar het recept

Hamburger van rode biet

Pak pen en papier en noteer de ingrediënten voor nog een van onze favoriete recepten met deze wintergroente. Naast verse bieten heb je knoflook en uien, kidneybonen, tahin en peterselie nodig. Wat je ermee gaat maken? Een heerlijke bietenburger in een verleidelijk rode kleur.

Burger van rode biet
©foodspring
Naar het recept

Rode-bieten-smoothie

Last but not least in onze lijst van recepten met rode biet: een rode-bieten-smoothie. Dankzij ons veganistische eiwitpoeder dat ook in de blender belandt, voorzie je je spieren met elke slok van waardevolle eiwitten.

Smoothie met rode biet
©foodspring
Naar het recept

Wil jij meer dan alleen maar bietjes? Bekijk dan onze volledige collectie met heerlijke fitnessrecepten. Recepten met vlees, vegetarisch of veganistisch, je vindt er genoeg inspiratie voor op je bord – van herinterpretaties van klassiekers tot de laatste foodtrends.

Rode biet: conclusie

  • Tussen september en maart worden verse rode bieten, en ook gele en witte bieten, als verse wintergroente geoogst.
  • 100 gram rode biet bevat ongeveer 9 gram koolhydraten en 2 gram plantaardig eiwit.
  • Naast vitamine C en B bevat de groente ook diverse mineralen. Dit zijn onder meer kalium, magnesium en ijzer.
  • Een koude smoothie, knapperige salade, romige soep – je kunt de rode knol op vele manieren gebruiken in de keuken. 
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts