2 min read

Zo beweeg je elke dag 40 minuten meer

Sportieve man kijkt op zijn fitnesshorloge
By: Natascha Klemm

Hoeveel stappen heb je al op de teller staan, hoe hoog is je hartslag en hoe goed heb je geslapen? Eén blik op je fitnesstracker en je bent weer helemaal op de hoogte. Toch is het de vraag of al deze informatie je nu echt motiveert of eerder onder druk zet om jezelf te verbeteren. De resultaten van een recent onderzoek lijken echter het bewijs te leveren dat een dergelijke fitnesstool je daadwerkelijk kan motiveren om meer te bewegenen je dus gezondheidsvoordelen kan opleveren. 

Meer over dit onderwerp: Verhoog je NEAT – zo verbrand je zonder enige inspanning meer calorieën in je dagelijks leven 

Wat zijn de echte voordelen van een fitnesstracker?

Als horloge, als ring, als armband – fitnesstrackers zijn er in alle soorten en maten, maar ze zijn allemaal ontworpen met hetzelfde doel. Ze geven je informatie over je activiteit, je slaap en je algemene gezondheid en het idee is dat ze je laten zien waar nog ruimte is voor verbetering. Toch bestaat vaak de twijfel of niet juist het tegenovergestelde wordt bevorderd door stress en dwangmatig gedrag uit te lokken. Een recente meta-analyse, gepubliceerd in het tijdschrift Lancet Digital Health, bevestigt nu de effectiviteit van fitnesstrackers. Ze kunnen ons motiveren om tot wel 40 minuten per dag meer te lopen, en dit zijn toch al snel ongeveer 2.000 stappen. Met deze activiteit alleen al kun je hiermee binnen 5 maanden 1 kilo afvallen. 

Australische onderzoekers van de University of South Australia onderzochten bijna 400 onderzoeken naar de effecten van fitnesstrackers. In totaal hebben ongeveer 164.000 mensen van over de hele wereld aan de verschillende onderzoeken deelgenomen en hun lichaamsbeweging met behulp van trackers bijgehouden.

Wat betekent dit voor jou?

Fitnesstrackers kunnen je motiveren om actiever te zijn en gezonde gewoontes te ontwikkelen, en dan vooral in je dagelijkse leven. Het onderzoek laat zien dat het mogelijk is om de bloeddruk en het cholesterolgehalte bij mensen met diabetes type-2 te verlagen, en andere symptomen te verminderen. Hoewel afvallen geen prioriteit is, schatten de onderzoekers in dat een gemiddeld persoon in de loop van een jaar ongeveer 0,5 kilo aan gewicht toeneemt. In vijf maanden tijd 1 kilo afvallen, en dat helemaal on the side, mag daarom niet zeker onderschat worden. Volgens hoofdauteur van het onderzoek Ty Ferguson, promovendus aan het Centre for Research in Physical Activity, Nutrition and Exercise, kan zelfs de mentale gezondheid positief worden beïnvloed door de verhoogde fysieke activiteit.  

Onze conclusie

Ook al laat het onderzoek zien dat de positieve gezondheidsvoordelen van fitnesstrackers zwaarder wegen dan de negatieve effecten, dat betekent niet dat een negatief effect uitgesloten kan worden. Of je een fitnesshorloge of een andere fitnesstool moet gebruiken om je gezondheid te meten, is een heel individuele beslissing. Jij kent jezelf het beste. Als je weet dat een tracker jou motiveert, kan het je helpen om fitter en gezonder te worden. Als het jou echter stress oplevert en je onder druk zet, raden wij aan om er geen gebruik van te maken en te luisteren naar je intuïtie. Je kunt je wandeling bijvoorbeeld baseren op de lengte van de podcast waar je naar luistert in plaats van op het aantal stappen dat je zet. Wees je bewust van je fysieke activiteit zonder jezelf te veel druk op te leggen.


Meer interessante artikelen van foodspring: 

Article sources
We at foodspring use only high-quality sources, including peer-reviewed studies, to support the facts within our articles. Read our editorial policy to learn more about how we fact-check and keep our content accurate, reliable, and trustworthy.