8 min leestijd

Zelfliefde: Met deze tips lukt het om meer van jezelf te houden

selbstliebe
Content Editor & fitnesseconoom
Undine is fitnesseconoom en personal trainer. Ze schrijft voor foodspring artikelen over voeding en fitness. Daarnaast ontwikkelt ze gratis voedingsplannen.

Van jezelf houden is waarschijnlijk één van de moeilijkste en tegelijkertijd belangrijkste dingen die er zijn. Zelfliefde is niet alleen belangrijk voor je training en voeding. Het is de basis voor een gelukkig en rijk leven.

Wat is zelfliefde?

Zelfliefde is een brede term die je op veel verschillende manieren kan interpreteren. In grote lijnen betekent het dat je jezelf moet accepteren en vrede moet hebben met jezelf en je beslissingen. Wie van zichzelf houdt heeft zijn eigenwaarde erkend en doet daarom alleen het beste voor zichzelf.

Zelfliefde betekent niet noodzakelijkerwijs dat je van jezelf houdt zoals je bent. Het is een proces. Jezelf accepteren zoals je bent is de eerste stap. Maar het betekent niet dat je van alles van jezelf moet houden en niets hoeft te veranderen. Je houdt bijvoorbeeld ook van je partner, ondanks zijn minpunten. Dat is hetzelfde met jezelf. Het betekent niet dat je geen fouten maakt of dat je alles aan jezelf leuk moet vinden. Van jezelf houden betekent je eigenwaarde kennen en jezelf met liefde behandelen.

Zelfliefde en fitness

Zelfliefde is ook een groot probleem in de fitnessindustrie. Sommige mensen houden alleen van zichzelf als ze slank zijn of veel spieren hebben. Soms is de reden hiervoor echter niet het lichaam zelf, maar dat ze hun eigenwaarde laten afhangen van hun lichaamsbeeld. Het is anders als je je bewust bent van je waarde en toch besluit een beetje af te vallen. Gewoon omdat je je daar beter bij voelt.

Het maakt niet uit welk doel je hebt – het belangrijkste is dat je altijd controleert of je dit doel voor jezelf nastreeft of omdat je druk voelt van buitenaf. Het gebeurt regelmatig dat mensen na een succesvol dieet hebben ontdekt dat niet hun gewicht het probleem was, maar hun gevoel van eigenwaarde.

Onze tip: In ons Shape All-inclusive Pakket zit alles wat je nodig hebt om je fitness-doel op lange termijn te bereiken. Geselecteerde supplementen ondersteunen je in je dagelijks leven.

Naar het Shape All-inclusive Pakket

Leren van jezelf te houden

Veel mensen vinden het moeilijk om meer van zichzelf te houden. Één van de redenen is dat we ons graag focussen op de dingen die we niet leuk vinden aan onszelf en ons daardoor minder waardevol voelen. Dan kan het zijn dat we alleen door een verandering onszelf de moeite waard vinden om van te houden. Maar echt van jezelf houden moet onvoorwaardelijk zijn.

Dat betekent: Als je gevoel voor eigenwaarde hebt, kom je er ook achter wat goed is voor jezelf. En zo leef je een rijk en gelukkig leven. Je zult merken dat je je beslissingen onafhankelijk van anderen neemt. En je staat voor 100 % achter je acties. Gewoon omdat je het voor jezelf doet.

Lesje zelfliefde & psychologie

Van jezelf houden is niet altijd makkelijk. Integendeel: Als je meer van jezelf wilt houden, staat je een lang proces te wachten. Want vaak is een gebrek aan zelfliefde diep in ons geworteld. Een methode voor meer eigenliefde is het omgaan met het zogenaamde innerlijke kind. Het symboliseert je gevoelens, herinneringen en ervaringen van je eigen kindertijd die zijn opgeslagen in je hersenen¹.

Want het kan zijn dat je gebrek aan zelfliefde te wijten is aan ervaringen in je jeugd. Je ouders hebben altijd het beste met je voor gehad. Toch kan het gebeuren dat ze sommige dingen hebben gedaan of gezegd die zo diep in je onderbewustzijn zijn doorgedrongen en daar als negatief denkbeeld zijn opgeslagen. Hoewel je nu volwassen bent en rationeel kunt denken, beïnvloeden deze overtuigingen je nog steeds enorm in je dagelijks leven.

Als je meer wilt leren over je innerlijke kind en op een dieper niveau aan jezelf wilt werken, raden wij je aan om een professional te raadplegen. Er zijn veel experts op dit gebied die je zeker kunnen helpen.

Zelfliefde is niet alleen een beslissing is die je maakt. Het is eerder een proces. Om je gevoel voor eigenwaarde te versterken, moet je onder andere omgaan met je waarden, doelen, wensen en angsten. Maar gelukkig kan iedereen leren van zichzelf te houden!

Hoe kan ik meer van mezelf gaan houden?

Heb je het gevoel dat je niet echt van jezelf kunt houden? Maak je geen zorgen, je bent niet de enige. Veel mensen geven meer liefde aan anderen dan aan zichzelf. Zo zouden ze bijvoorbeeld stad en land verzetten voor hun partner, terwijl ze zichzelf het licht in de ogen amper gunnen. We moeten allemaal minstens evenveel doen voor onszelf als voor onze partner.

Helaas is het meestal niet genoeg om jezelf te vertellen dat je vanaf nu van jezelf houdt. Om de liefde voor jezelf goed te voelen, moet je goed naar jezelf luisteren. Dus als je je gevoel voor eigenwaarde wilt versterken, moet je actief aan jezelf werken. Een paar dagelijkse oefeningen voor zelfliefde kunnen je al helpen om je bewust te worden van je eigenwaarde. Ze helpen je ook om beetje bij beetje meer van jezelf te houden. Let wel op, wij zijn geen getrainde psychologen. Het is altijd raadzaam om een expert op dit gebied te raadplegen.

Gevoel voor eigenwaarde vergroten: 5 oefeningen

Controleer je gedachten

Een positieve mentaliteit is erg belangrijk! Je gedachten zijn de basis voor al het andere, omdat ze je emoties beïnvloeden. Dat betekent dat als je positief over jezelf denkt, je ook makkelijker van jezelf kunt houden. Als je meer van jezelf houdt, kun je ook beter met jezelf omgaan. Als je jezelf beter behandelt, zul je andere beslissingen nemen.

Oefening:

Bedenk hoe vaak je alleen maar denkt aan de dingen die je niet leuk vindt aan jezelf. Dingen zoals je vetrollen, luiheid, je neus. Schrijf al die dingen op. Schrijf dan minstens zoveel dingen op die je leuk vindt aan jezelf, zoals je gevoel voor humor, je ogen, of dat je bijzonder goed bent in het koken van eieren. Neem daar de tijd voor. Misschien kijk je wel eens goed naar jezelf in de spiegel. In het beste geval vind je meer goede dan slechte dingen over jezelf.

Spreek jezelf goed toe

Wanneer heb je jezelf voor het laatst een compliment gegeven? Lang geleden, of niet? Het is zo belangrijk dat je liefdevol met jezelf communiceert. Een positieve mindset helpt je te focussen op het goede.

Oefening:

We complimenteren onszelf meestal veel te weinig. Gelukkig kun je dit makkelijk veranderen. Probeer jezelf minstens één keer per dag een compliment te geven. Het gaat niet om grote prestaties. Heb je het vuilnis buiten gezet? Goed gedaan! Heb je een half uurtje gewandeld? Geweldig! Heb je een glas water gedronken? Heel goed!

Schrijf alles op

De meesten van ons hebben als kind wel in een dagboek geschreven. Toen was het nog gemakkelijk om je meest intieme en gekke gedachten op te schrijven. Vaak is een gebrek aan zelfliefde diep in ons geworteld. Het is moeilijk te begrijpen waarom we zo slecht over sommige dingen denken of ons zo negatief voelen. Een dagboek helpt je om je gedachten en gevoelens te ordenen en geeft je wellicht de nodige Eureka-momenten!

Oefening

Schrijf een maand lang elke ochtend of avond minstens één pagina in je dagboek. Dit kan digitaal of handmatig. Let niet op spelling of grammatica. Het is veel belangrijker dat je gewoon alles vrijuit opschrijft. Als je wilt, kun je ook een schilderij maken of verschillende kleuren gebruiken.

Eet geen troep

Stel je voor dat je een superfijne sportwagen hebt gekocht. Je absolute droomauto! Hoe ga je dan met deze auto om? Die vul je toch niet met goedkope olie, maar met hoogwaardige benzine. Wat zou er gebeuren als je je auto wél zou vullen met goedkope olie? Je auto zou rammelen, traag worden en uiteindelijk zou de motor het begeven.

Dit geldt ook voor jou. Je eten is de brandstof voor je lichaam. Als je de hele dag door ongezonde dingen eet, word je lui, moe en ga je uiteindelijk kapot. Een gezonde en evenwichtige voeding is dus erg belangrijk als je je goed wilt voelen en goed wilt presteren.

Onze tip: Verwen jezelf, maar blijf wel nadenken. Onze Protein Cream is perfect voor de zoetekauwen onder ons. Minder suiker. Meer proteïne. En puur chocoladegenot.

©foodspring
Nu Protein Cream proberen

Oefening

Houd je eetgewoonten een paar dagen in de gaten. Snack je veel? Hou je van vet fastfood? Hoe zit het met alcohol? Als je merkt dat je veel ongezonde dingen eet, probeer dan gezonder en evenwichtiger te eten. Dat betekent niet dat je alleen maar groenten moet eten! In ons artikel over eetgewoonten kun je lezen hoe je je eetpatroon op de lange termijn kunt veranderen.

Dans alles eruit

Je hebt vast weleens flink gedanst in een club of op een feestje. Wat voor gevoel kreeg daarvan? Lekker, of niet? Als we dansen laat ons lichaam endorfines vrij². Hierdoor voelen we ons vrij en gelukkig. Een ander voordeel van dansen is: je oefent om al je angsten los te laten en je gek en vrij te bewegen. Dit is erg leuk en is een positieve verandering in je gestructureerde dagelijkse leven.

Oefening

Schudden met die billen! Want je kunt thuis ook dansen! Zet je favoriete muziek aan en doe iedere dag een dansje. Als je niet de beste danser bent of je voelt je een beetje stom, sluit dan je ogen tijdens het dansen. Zorg er ook voor dat niemand je kan zien. Voel het ritme van de muziek en beweeg zoals je wilt. Het gaat er niet om een geweldige danser te zijn. Dans gewoon alle angst of negatieve gevoelens van je af.

Waarom is het zo moeilijk om van jezelf te houden?

Waarschijnlijk beantwoordt iedereen deze vraag anders. Omdat de redenen ook voor iedereen anders zijn. Sommigen hebben een probleem met hun lichaam. Anderen voelen zich een mislukkeling. En weer anderen hebben over het algemeen een probleem om van zichzelf te houden.

In principe zijn al deze redenen te wijten aan onze diepgewortelde denkbeelden. We hebben negatieve en positieve denkbeelden. Ze worden gevormd in onze vroege jeugd en versterkt door verschillende gebeurtenissen³. Negatieve denkbeelden, zoals lelijk zijn, niet waardevol zijn of anderen ergeren, kunnen het moeilijk maken om van jezelf te houden.

Vaak behandelen we het probleem van eigenwaarde slechts oppervlakkig. Als iemand zich bijvoorbeeld te dik voelt, gaat hij of zij op dieet. Maar de reden waarom mensen zich te dik voelen hoeft niet per se het gewicht te zijn. Het kan ook een negatief zelfbeeld zijn. Als dit niet wordt behandeld, is het mogelijk dat de persoon afvalt, maar nog steeds niet van zichzelf kan houden.

Hoe belangrijk is zelfliefde?

Van jezelf houden is heel belangrijk, want onze emoties beïnvloeden onze kwaliteit van leven. Als je van jezelf kunt houden, heb je andere gedachten en gevoelens. Daarom neem je ook andere beslissingen. Deze beslissingen zullen op hun beurt ons hele leven beïnvloeden. Dus je ziet: Zelfliefde is eigenlijk de basis voor je leven. Het beïnvloedt hoe goed je jezelf en andere mensen kunt behandelen. Zelfliefde helpt ons om zelfverzekerde beslissingen te nemen en ons leven de juiste richting in te sturen.

Onze conclusie

  • Zelfliefde is erg belangrijk, maar ook ingewikkeld. Het betekent bewust zijn van je eigenwaarde, jezelf liefdevol behandelen en altijd het beste voor jezelf willen.
  • Zelfliefde betekent niet dat je van alles van jezelf moet houden. Het betekent eerder dat je jezelf waarneemt en accepteert en vervolgens zelfverzekerde beslissingen neemt voor je eigen bestwil.
  • Leren om van jezelf te houden is niet iets dat van de ene op de andere dag gebeurt. Het is een diepgaand proces met vele psychologische aspecten. Door meer met jezelf bezig te zijn, kunnen je gevoelens en gedachten je helpen om dit te doen. Maar we raden je ook aan om een expert op dit gebied te raadplegen.
  • Een gezond en evenwichtig eetpatroon is de brandstof voor je lichaam. Een positieve mentaliteit en zelfliefde is de brandstof voor je geest. Beide beïnvloeden je hele leven.

 

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts