7 min read

Whey Protein – dé allrounder voor je spieren

Fitness Editor
Julia is fitnessinstructeur en voedingscoach. Daarnaast bedenkt ze gratis workout-programma's.

Wei-eiwit is de klassieker onder de eiwitshakes. Maar wat is wei-eiwit eigenlijk precies, en waarom is het zo goed voor je spieren? In dit artikel vertellen we je wat de belangrijkste eigenschappen van proteïne zijn, en wat je eraan hebt als je je fitnessdoelen wilt bereiken. 

Wat is wei-eiwit?

Whey protein is het Engelse woord voor wei-eiwit. Wei wordt gemaakt van weipoeder, een bijproduct dat ontstaat bij het maken van kaas. Om kaas te maken, wordt stremsel uit de maag van het kalf of microbieel stremsel aan de melk toegevoegd. Hierdoor wordt de melk gestremd en de wei afgescheiden van de kaasmassa.

Om van de wei vervolgens whey te maken, wordt het vocht geleidelijk uit de wei onttrokken door middel van behandelingen met koude en warme lucht. Daarnaast wordt het gemicrofiltreerd totdat van de stroperige massa alleen nog maar een fijn weipoeder overblijft, dat de basis vormt voor een romige eiwitshake.

Maar wat is nu de beste wei? Er zijn 5 kwaliteitscriteria voor een goede Whey Protein

Wei-eiwit heeft zich al lang van zijn imago als onbetrouwbaar eiwitpoeder voor bodybuilders ontdaan. En terecht. Grote, zwarte tonnen met eiwitpoeder behoren tot het verleden. In plaats daarvan kun je wei-poeder in alle denkbare smaken en kwaliteiten kopen.

Er zijn inmiddels zoveel verschillende soorten wei-eiwitpoeder beschikbaar, dat het nog niet zo gemakkelijk is om het overzicht te bewaren en een goede wei-poeder te kiezen. Hieronder zie je wat de belangrijkste kwaliteitscriteria zijn voor het kopen van wei-eiwit.

#1 Local rockt

Als het gaat om het productieproces dan. Simpelweg omdat producten met wei-eiwit hier volgens strikte kwaliteitscontroles en hoge zuiverheidsnormen worden geproduceerd, en je deze methoden met behulp van gestandaardiseerde kwaliteitszegels gemakkelijk zelf kunt controleren.

Natuurlijk zijn geïmporteerde wei-eiwitpoeders die in Duitsland zijn goedgekeurd ook veilig.

#2 Maar: local rockt niet altijd

Regionale grondstoffen zijn meestal de beste keuze, omdat korte transportroutes nu eenmaal beter zijn voor het klimaat. Er zijn echter uitzonderingen waarbij regionaliteit niet altijd de eerste keuze is. Eén daarvan is wei-eiwit, gemaakt van melk van koeien die grazen in de wei.

Voor onze eigen Whey Protein hebben we bewust gekozen voor wei-eiwit van NZMP-kwaliteit. De koeien grazen 350 dagen per jaar in de open lucht. Ze grazen op uitgestrekte Nieuw-Zeelandse weiden. Het grootste deel van hun voer is gras, in plaats van krachtvoer.

Dat is niet alleen beter voor de koeien, maar ook voor jou: hoe natuurlijker een koe leeft en eet, hoe beter de kwaliteit van de melk. Dit komt vooral tot uiting in de samenstelling van de vetzuren. Melk van overwegend grasgevoerde koeien bevat een hoger gehalte linolzuur en omega-3-vetzuren.

Whey Protein uit weidemelk bestellen

#3 Goede smaak is kunst – niet kunstmatig

Wei-eiwit is er in allerlei smaken. Bij eiwitpoeders komt deze smaak bijna altijd van aroma’s, onder andere door de geoptimaliseerde voedingswaarden. Deze moeten in de lijst met ingrediënten worden aangegeven. Een hoogwaardig wei-eiwit mag alleen natuurlijke en geen kunstmatige smaakstoffen bevatten.

#4 Concentraat & isolaat zijn het beste

Niet alle wei-eiwit is hetzelfde. In principe zijn er drie verschillende soorten van het eiwit te onderscheiden:

  1. Wei-eiwitconcentraat
    Wei-concentraten zijn de gouden standaard voor wei-eiwitten. Het is een microgefiltreerd en onverhit eiwitpoeder dat rijk is aan essentiële aminozuren (BCAA’s). Daarnaast is wei-eiwitconcentraat gemakkelijk te mengen en zorgt het voor een romige consistentie van je wei-shake.
  2. Wei-eiwitisolaat
    Wei-isolaten scoren vooral goed dankzij hun uitstekende voedingsstoffenprofiel. Tijdens het productieproces wordt het eiwit gescheiden van de koolhydraten, vetten en lactose. Daarom worden wei-eiwitisolaten meestal goed verdragen, zijn ze bijzonder rijk aan eiwitten en bevatten ze weinig calorieën. Onze Clear Whey bestaat uitsluitend uit wei-eiwitisolaat. Dit maakt het eiwitdrankje tot een zomers en verfrissend alternatief.
  3. Wei-eiwithydrolysaat
    Wei-eiwithydrosylaat wordt tijdens het productieproces afgebroken tot korte peptideketens en is daarom bijzonder licht verteerbaar en kan ook gemakkelijk door je lichaam worden opgenomen en verwerkt. Het heeft echter ook twee doorslaggevende nadelen: het heeft een onaangenaam bittere smaak en is erg duur.
Clear Whey van foodspring
© foodspring

Vooral de combinatie van wei-isolaat en wei-eiwitconcentraat, waar we bij foodspring ook voor hebben gekozen, slaat een goed figuur. De romige consistentie met de volledige portie essentiële aminozuren in combinatie met de uitstekende voedingswaarden van het isolaat zijn de perfecte voeding voor je spiercellen en ondersteunen je bij het bereiken van je doelen.

De voordelen van wei-eiwit: waar is Whey Protein goed voor?

Wei-eiwit is het ideale voedingssupplement om in je dagelijkse eiwitbehoefte te voorzien en het ondersteunt je – als aanvulling op een passend voedingspatroon en een doelgericht trainingsschema – bij de spieropbouw en bij het afvallen. Hierover later meer.

De volgende specifieke kenmerken en effecten van wei-eiwit zijn het belangrijkst:

Wei-eiwit:

  • Is eiwitrijk.
  • Bevat weinig suiker.
  • Draagt bij aan het behoud van je spierstelsel.
  • Draagt bij aan de ontwikkeling van je spierstelsel,
  • Ondersteunt het behoud van normale botten.

Voldoen aan je eiwitbehoefte is essentieel voor de gezondheid van je bewegingsapparaat en het behoud van spierkracht. Het hangt af van je doelen: als je spiermassa wilt opbouwen of wilt afvallen, neemt je eiwitbehoefte toe.

Je kunt jouw persoonlijke eiwitbehoefte het beste berekenen en weer opnieuw berekenen als je doelen zijn veranderd. Je kunt dit bijvoorbeeld doen met onze handige macronutriëntencalculator:

Wei-eiwit voor de spieropbouw

Whey Protein draagt rechtstreeks bij aan het behoud van spiermassa. Het heeft een hoge biologische waarde en bevat alle essentiële aminozuren, zodat je je spieren van alle eiwitbouwstenen voorziet die je via je voeding binnen moet krijgen.

De beste manier om dit te doen is om binnen 30-45 minuten na afloop van een training een Whey Protein-eiwitshake te drinken. Dit tijdsinterval is het zogenaamde “open window” waarin je lichaam voedingsstoffen heel goed kan opnemen en verwerken.

De hoeveelheid wei-eiwit die jou de optimale basis voor de spieropbouw geeft, kan per fabrikant verschillen. Van onze foodspring whey heb je 30 gram nodig. Eén blik is genoeg voor 25 proteïneshakes.

Wei-eiwit om af te vallen

Bij het afvallen is de belangrijkste functie van wei-eiwit om het behoud van spiermassa te ondersteunen. Tijdens een calorietekort breekt je lichaam massa af. Helaas gebruikt het hiervoor niet alleen vetmassa, maar ook spieren.

Als je langdurig te weinig calorieën binnenkrijgt zonder aan je eiwitbehoefte te voldoen, loop je het risico om Skinny Fat te worden: dun, maar ongedefinieerd. Je lichaam breekt dan spiermassa af en je verliest kracht. Daarom is een eiwitrijk dieet de basis om af te vallen.

Net als bij de spieropbouw, profiteer je ook hier van de hoge biologische waarde met alle essentiële aminozuren. 30 gram Whey Protein in de eerste 45 minuten na de training is ook voor gewichtsverlies ideaal.

Wei-eiwit: de dosering

De juiste dosering van wei-eiwit verschilt van product tot product. Whey Protein van foodspring smaakt het lekkerst – en is ook het romigst – als je 30 gram eiwitpoeder mengt met 500 ml vloeistof naar keuze.

Tip: doe altijd eerst wat vloeistof in de shaker, dan de Whey Protein en dan de rest van de vloeistof.

Inname van wei-eiwit: zo werkt het

Er is geen duidelijk goed of fout bij de inname van wei-eiwit. Wel zijn er twee dingen waar je goed op moet letten: 

  1. Een Whey Protein-shake is een voedingssupplement. Geen voeding. Wei-eiwitten geven je spieren wat ze nodig hebben na het sporten en helpen je om aan je eiwitbehoefte te voldoen. Het blijft echter van belang om een evenwichtig en eiwitrijk dieet te volgen.
  2. Per maaltijd of shake heb je 20 tot 30 gram eiwit nodig. Als je meer eiwit eet dan dat, kunnen je spieren er niets mee – het wordt dan via je nieren weer uitgescheiden. Verdeel je eiwitinname dus verstandig over de dag in de vorm van hoofdmaaltijden, shakes en tussendoortjes.

Meer dan alleen een eiwitshake

Met wei-eiwit kun je meer dan alleen een eiwitshake maken. Je kunt het verwerken in taarten, brownies, desserts, pannenkoeken, en ook in je muesli en breakfast bowls. Met wei-eiwit kun je zelfs tijdens de koffie iets aan je fitnessfiguur doen. Dit zijn onze drie favoriete recepten met wei-eiwit.

#1 Fudgy Protein Cheesecake Brownies met kersen

Cheesecake en brownie in één, en dan ook nog eens rijk aan proteïne? Klinkt te mooi om waar te zijn, maar dat is het ook. Perfect als kleine snack tussendoor, maar ook lekker als een ‘echte’ taart.

Cheesecake Brownies met kersen
© foodspring
Naar het recept

#2 Low-carb aardbeien-biscuitrol

Licht, luchtig, zomers, rijk aan eiwitten en toch lekker zoet. Deze aardbeien-biscuitrol is het perfecte lichte en luchtige dessert en past zelfs in een caloriearm dieet.

Aardbeien-biscuitrol
© foodspring
Naar het recept

#3 Baked Oatmeal Breakfast

Luchtige porridge met een knapperig korstje. ‘s Avonds klaargemaakt en perfect om mee te nemen als gezond ontbijt. Als je wat meer tijd hebt, raden we aan om het vers klaar te maken en er warm van te genieten. Ons basisrecept is caloriearm. Heb je wat meer energie nodig, geef de porridge dan een upgrade met een beetje notenpasta, kokosroom, vers fruit, noten en alles waar je zin in hebt.

Baked Oatmeal
© foodspring
Naar het recept

3 lekkere recepten voor Whey Protein-shakes

De klassieke eiwitshake bestaat uit 500 ml water, melk of een plantaardig melkalternatief naar keuze met 30 gram wei-eiwitpoeder. Dan heb je een geweldige shake, maar soms heb je gewoon zin in wat meer variatie. Met deze 3 recepten voor whey maak je de betere – en gezondere – milkshakes.

#1 Pinda-chocolademilkshake

Romig, chocoladeachtig, nootachtig, intens. En rijk aan eiwitten. Met deze shake kun je met een gerust hart 100% genieten.

Pinda-chocolademilkshake
© foodspring
Naar het recept

#2 Pina Colada Protein Shake

Pina Colada om spiermassa op te bouwen? Dat willen wij wel! Zonder alcohol maar met proteïne. En net zo lekker. Voor warme zomerdagen, na een intensieve training of gewoon wanneer je zin hebt in vakantie.

Pina Colada Protein Shake
© foodspring
Naar het recept

#3 Eiwitrijke Pumpkin Spice Latte

De perfecte shake voor het koude seizoen. Proef de combinatie van geurige kruiden en romige eiwitten. Je kunt de Pumpkin Spice Latte koud of warm drinken. Wij vinden ‘m warm het lekkerst.

Pumpkin Spice Latte
© foodspring
Naar het recept

Conclusie

  • Whey Protein is de Engelse naam voor wei-eiwit.
  • Wei-eiwit heeft een hoge biologische waarde en bevat alle essentiële aminozuren. Het is geschikt als ondersteuning bij de spieropbouw en bij het afvallen.
  • Met Whey Protein kun je meer dan alleen maar shaken: van creatieve milkshakes tot proteïnetaarten en een extra eiwitboost voor in je muesli. Net wat jij lekker vindt. 
Article sources
We at foodspring use only high-quality sources, including peer-reviewed studies, to support the facts within our articles. Read our editorial policy to learn more about how we fact-check and keep our content accurate, reliable, and trustworthy.