5 min leestijd

Wat eet je op vakantie? 7 trucjes om ook op reis fit te blijven

Als je je vakantie niet doorbrengt in een soort bootcamp om af te vallen, dan hoort een beetje culinair genieten er natuurlijk gewoon bij. En dat is maar goed ook. Maar als je tijdens en na afloop van je reis fit en gezond wilt blijven, moet je het niet elke dag overdrijven. Je lichaam slaat alle lekkere extraatjes op als vet. En zo zijn alle behaalde trainingssuccessen snel weer verleden tijd. Bovendien kan het zijn dat je maag en darmen van slag raken van onbekende voeding. Het kan ook anders. In dit artikel laten we je 7 trucjes zien om ook op vakantie fit te blijven.

Meer over dit onderwerp: in het artikel Vind de juiste balans op vakantie lees je hoe je voeding, vakantie en fitness zonder enige vorm van stress met elkaar kunt combineren.

#1 Wat je eet op vakantie begint onderweg al

Of je nu met de trein, de auto of het vliegtuig op je droombestemming aankomt, tijdens de heenreis begint niet alleen je vakantie, maar ook een nieuw en tijdelijk eetpatroon. Misschien vertrek je zonder ontbijt, heb je alleen een pak koekjes in je bagage of drink je met opzet heel weinig om de onaangename toiletten onderweg te vermijden. Typische fouten die veel mensen op reis maken. Die helaas kunnen leiden tot spijsverteringsproblemen en je eerste vakantiedagen kunnen bederven.

Onze tip voor de reis: zorg dat je goed voorbereid bent. Als je ‘s ochtends heel vroeg weg moet, neem dan een gezond ontbijt mee. Vers fruit en groenten zoals appels en wortelen zijn ideaal voor onderweg en passen in elke tas. Weinig drinken is echt geen goed idee, want je krijgt er hoofdpijn van en het kan zorgen voor constipatie. Dus het is beter om af en toe te stoppen. Hetzelfde geldt overigens voor de terugreis.

#2 Met je rug naar het buffet toe

All-inclusive hotels maken het je niet bepaald gemakkelijk, want 24 uur per dag staan er allerlei lekkernijen voor je klaar. De eerste maatregel die je moet nemen om fit te blijven op vakantie zou dan ook zijn om dergelijke hotels helemaal te vermijden. Mocht dat toch niet lukken, hebben we een paar handige tips voor je, die je helpen om te gaan met het constante aanbod van eten en drinken zonder dat je ‘s avonds met een vol gevoel op je hotelkamer belandt: 

  1. Ga met je rug naar het buffet toe zitten. Geheel volgens het motto ‘uit het oog, uit het hart’.
  2. Begin het diner met een frisse salade. Bijna elk buffet heeft een ruime keuze aan salades. Zo heb je een goede basis en stil je de eerste trek met caloriearme voeding. Wees voorzichtig met de dressing, want hier zitten vaak veel verborgen calorieën is. Je kunt beter iets minder dressing nemen of, indien mogelijk, zelf een beetje azijn en olie door de salade mengen.
  3. Je hoeft niet alles te proberen. Buffetten en all-inclusive aanbiedingen geven je precies het tegenovergestelde gevoel, maar het is echt nergens voor nodig. Voordat je je bord volschept, kun je eerst even langs het buffet lopen en goed nadenken over wat je echt wilt proberen.
  4. Eet je buikje vol aan het hoofdgerecht en niet aan het dessert. Want laten we eerlijk zijn, de desserts van een buffet zijn meestal niet extreem goed. Je kunt deze calorieën beter bewaren voor een lekker ijsje bij de ijssalon of je eigen extraatje.

#3 De koolhydratenval

In veel populaire vakantielanden eten we veel te veel koolhydraten en vergeten we de eiwitinname een beetje. Vaak begint dit al bij het ontbijt met stokbrood, toast of zoete gebakjes. Later in het restaurant komt er bij het voorgerecht een gezellig broodmandje op tafel en onderweg zijn koekjes en dergelijk gewoon heel praktisch. Maar als je te weinig eiwitten eet in plaats van koolhydraten, dan gaat je lichaam ze uit je spieren halen. En dat is zonde, want je hebt er hard voor gewerkt en vaak voor staan zweten in de sportschool. Onze tip is dan ook om op vakantie voldoende eiwitten te eten en niet te overdrijven met de koolhydraten. Zo kun je bijvoorbeeld onze Protein Balls als eiwitrijk tussendoortje voor onderweg meenemen. En laat het gezellige broodmandje in het restaurant voor wat het is.

#4 Van water drinken word je fit

Je lichaam heeft minimaal 1,5 liter vocht per dag nodig, anders kunnen symptomen als duizeligheid, hoofdpijn, spierkrampen of vermoeidheid optreden. En die kun je zeker niet gebruiken als je op vakantie bent. Vooral als je op reis bent in een warm land, moet je nog meer drinken, omdat je door het zweten belangrijke vloeistoffen verliest. Het is het beste om ‘s ochtends te beginnen met een glas water. En neem ook altijd een flesje water mee als je op stap gaat. Een tip om meer water te drinken: drink een glas water bij elk kopje koffie.

Je mag op vakantie best af en toe een zoet of alcoholisch drankje nemen, maar dat levert niet veel op voor je vochtinname. Alcohol en suiker hebben namelijk een negatief effect op je vochthuishouding.

#5 Zo werkt genieten

Vakantie betekent wellness, ontspanning en genieten. En dat is zeker niet in strijd met een gezonde voeding. Mindful eten helpt je om bewust te genieten van de nieuwe smaken en overmatige hoeveelheden te vermijden. Luister goed naar je lichaam. Wanneer zit je echt vol? Hoe smaakt het eten je? Ervaar het genot met al je zintuigen.

Lees hier wat de meest voorkomende fouten bij mindful eten zijn.

#6 Pas op voor ziektekiemen

Fit zijn betekent ook ziekte vermijden. In Nederland zijn we gewend aan behoorlijk strenge hygiënevoorschriften voor onze voeding, maar in andere landen zijn hier vaak wat minder regels voor. Het bekendste voorbeeld is leidingwater. In veel andere landen kun je niet zomaar water uit de kraan drinken. Het zijn niet altijd de ziektekiemen zelf die klachten veroorzaken, maar het chloor. Toch is het vaak aan te raden om water in flessen te kopen. In sommige Aziatische landen moet je ook extra voorzichtig zijn met ongekookte voedingsmiddelen. Het is beter om daar bijvoorbeeld geen knapperige sla te eten.

Rauw vlees kan de zogenaamde trichinae-larven bevatten. Eigenlijk zou vlees in Europa op deze wormen moeten worden getest, maar vakantiegangers uit landen als Roemenië, Bulgarije en de Baltische staten nemen deze wormen met enige regelmaat mee terug van hun reis. Eet daarom alleen goed doorbakken vlees of eet op vakantie vegetarisch.

#7 Voedingsmiddelen tegen zonnebrand

Heb je weleens een vakantie in een hotelkamer doorgebracht omdat je huid gewoon niet meer tegen de zon kon? Als dat zo is, dan weet je dat zonnebrand voorkomen een belangrijk onderdeel is van fit zijn. Immers, kleine brandwonden zijn behoorlijk belastend voor je lichaam. De belangrijkste middelen tegen zonnebrand zijn zonnebrandcrème en schaduw. Maar ook je voeding kan hierbij een kleine rol spelen. Natuurlijk kan dit de zonnebrandcrème niet vervangen. Maar als je lichaam goed is voorzien van voedingsstoffen, dan is het veel gemakkelijker om de kleine beschadigingen veroorzaakt door de zon te herstellen. Onderstaande voedingsstoffen zijn goed voor je huid:

  • Bètacaroteen uit wortelen beschermt tegen UV-schade.
  • Vitamine C uit citrusvruchten vangt vrije radicalen op, en verstevigt en hydrateert de huid.
  • Zink ondersteunt de regeneratie van de door de zon beschadigde huid. Zink zit bijvoorbeeld in pompoenpitten, lijnzaad en havermout.
  • Lycopeen uit tomaten is een antioxidant.
  • Polyfenolen beschermen tegen beschadiging door de zon. Ze komen voor in cacao, koffie, druiven en groene thee.


Meer interessante artikelen van foodspring:

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts