4 min read

Waarom sporten helpt bij stress

Frau macht eine Yogaübung "Der Halbmond"
Fitness Editor
Julia is fitnessinstructeur en voedingscoach. Daarnaast bedenkt ze gratis workout-programma's.

Na een stressvolle dag lekker op de bank neerploffen of liever je hoofd leegmaken met een uurtje sporten? In dit artikel vertellen we waarom sporten altijd de beste keuze is als je veel stress hebt.

Altijd in de hoogste versnelling. Op topsnelheid naar je volgende afspraak. Als eerste op de hoogte van alle nieuwtjes van vrienden en collega’s. De eisen die we aan onszelf stellen worden steeds hoger. “Sneller, beter, verder!” Om van deze stress af te komen, hoef je alleen maar te gaan zitten, je benen omhoog te doen en te ontspannen op de bank – niets is minder waar! Wat kun je doen om de stress te verlichten? Sport is dé succesfactor tegen langdurige stress.

Wat is stress?

Stress is een gezonde “alarmreactie” van je lichaam. Een oerinstinct dat stevig in je hoofd is verankerd geeft een seintje dat je lichaam wordt bedreigd door interne of externe factoren en dat het snel moet reageren. Binnen enkele seconden komen de stresshormonen adrenaline, insuline, cortisol en noradrenaline vrij.

Je hartslag stijgt en je spieren spannen zich aan. Je ademhaling wordt sneller. Je cardiovasculaire systeem draait op volle toeren. Door evolutie was het voor onze voorouders van vitaal belang om in gevaarlijke situaties en uitdagingen te reageren door te vluchten of vechten. Bij stress is je lichaam alert en klaar om alles te geven.

Stressfactor: Niet vechten of vluchten

Tegenwoordig gebeurt het zelden dat we een zwaar gevecht moeten leveren of een sprintje moeten trekken om ergens weg te komen. Integendeel. Het is meestal zo dat we de spanning, de geconcentreerde energie en de vrijgekomen stresshormonen niet loslaten door ons te bewegen, maar dat we niet of te weinig bewegen en ons lichaam stijf laten worden.

Dit gedrag is tegengesteld aan wat ons lichaam verwacht en leidt tot een klassiek probleem van onze tijd: de spanning en de geleverde energie kunnen niet voldoende worden afgevoerd en de vrijgekomen stresshormonen worden slecht afgebroken.

In ons stressvolle dagelijks leven komen conditie en voeding niet altijd op de eerste plaats. Herken je dat? Doe voor gratis tips en advies onze Body Check. Je ontvangt voedingsadvies en productaanbevelingen die zijn afgestemd op jouw fitnessniveau en sportieve doelen.

Doe nu de Body Check

Op de bank of sporten tegen stress

Als je na een turbulente werkdag op de bank ligt en je favoriete serie kijkt, zal je lichaam heus ook wel opluchting en ontspanning voelen, maar het grote verschil zit hem in de mate en snelheid waarmee de vrijgekomen stresshormonen worden afgebroken.

Ook op de bank verlaagt je lichaam je ademhaling, bloeddruk en hartslag, maar je spieren staan nog steeds onder spanning en de eerder vrijkomende stresshormonen blijven in je lichaam circuleren.

Alleen door te bewegen worden er meer hormonen geproduceerd (endorfine en serotonine) die de stresshormonen neutraliseren. 

“Als het lichaam voortdurend stresshormonen aanmaakt en niet in staat is om de opgebouwde innerlijke spanning door beweging los te laten, bevindt het lichaam zich in een permanente alarmtoestand”.

Als stresshormonen niet worden geneutraliseerd door stressverlichtende hormonen zoals endorfine, onderdrukken ze de aanmaak van andere hormonen die je nodig hebt om je goed te voelen.

Op de lange termijn belasten de opgekropte energie en de ophoping van stresshormonen je lichaam. De permanente alertheid van je lichaam dat er energie nodig is leidt op lange termijn tot uitputting. De gevolgen zijn lichamelijke en psychische symptomen, zoals concentratieproblemen, slaapstoornissen of spijsverteringsproblemen.

Hardlopen tegen stress
©istock.com/ Jacob Ammentorp Lund

Waarom sporten beter helpt tegen stress: 4 redenen

Beweging breekt de opgehoopte spanning en energie af, dat weten we. Maar waarom is sport de nummer één succesfactor tegen stress? Hier zijn enkele voorbeelden:

1. Rennen maakt je gelukkig

Studies tonen aan dat duursporten met een matige inspanning van 30 tot 60 minuten de stemmingsverhogende stofjes endorfine en serotonine vrijgeven. Het zijn juist deze stressreducerende hormonen die zorgen voor een ontspannen gevoel na een intensieve workout. Endorfines maken je blij en geven je een goed humeur. En wat is er nu mis met een portie gelukshormonen?

2. Natuurlijke energiebooster voor meer creativiteit op je werk

Regelmatige lichaamsbeweging stimuleert de bloed- en zuurstoftoevoer naar de hersenen. Het versterkt de “mentale conditie” en verfrist de grijze massa. Dus sta op van die bureaustoel, trek je hardloopschoenen aan en maak je hoofd leeg voor nieuwe inspirerende gedachten.

3. Sport als bliksemafleider tegen alledaagse stress

Of je nu stress op je werk hebt, een conflict met vrienden of collega’s, tijdens het sporten ligt de focus alleen op de lichaamsbeweging. Het juist uitvoeren van een oefening zorgt voor afleiding. Problemen die je eerst als een last zag, zie je na een intensieve workout een stuk positiever in.

4. Sporten maakt je beter bestand tegen stress

Regelmatige lichaamsbeweging reguleert het stressniveau in je lichaam. De door het sporten geactiveerde stofwisseling, traint de afgifte van stresshormonen. Het resultaat is een zekere mate van stressbestendigheid, waardoor we nieuwe stressmomenten op een meer ontspannen manier kunnen ervaren.

Heb jij zin om te gaan trainen? Met onze gratis foodspring workouts kun je effectief en doelgericht thuis trainen. De workouts zijn afgestemd op jouw doelstellingen en trainingsniveau. Kies zelf welke workouts je wilt gaan doen!

Ontdek onze workouts

Geschikte sporten tegen stress

Of je nu gaat hardlopen of je hoofd leegmaakt tijdens een pittige spinningles – sporten om stress te verminderen is effectief en gezond voor je lichaam. Welke sport het beste helpt tegen stress, verschilt van persoon tot persoon dus probeer uit wat voor jou goed werkt. De volgende sporten kunnen je helpen om actief stress te verminderen:

Innerlijke versterking door rust en ontspanning: met sporten als yoga of qi-gong kom je op een bewuste manier tot rust. Je spant je spieren bewust aan en je past de oefeningen aan je ademhaling aan, wat zorgt voor ontspanning voor lichaam en geest. Door je te concentreren op je eigen lichaam worden je eigen behoeften zichtbaar en dus ook belangrijker.
Actief in een team: de hele dag op kantoor zitten en je frustratie niet kunnen delen, maakt ons eenzaam en gestrest. Sporten in een team is dubbel zo leuk en je onderhoudt meteen je sociale contacten. Of je nu naar voetbaltraining gaat of met vrienden een rondje gaat hardlopen door het park – samen sporten motiveert en zet je innerlijke bastaard buiten spel. Want gedeelde smart is halve smart.

Dans de stress weg: dansen is een echte stresskiller en combineert het nuttige met het aangename. Dansen is inspannend, je verbrandt calorieën en met de juiste muziek is het natuurlijk ook heel erg leuk! De ene stap na de andere centreert je gedachten en zorgt voor afleiding. Bovendien hebben de esthetische bewegingen van het dansen een verzachtend effect en versterken ze je eigen lichaamsgevoel.

Waar wacht je nog op? Hop hop! Trainen! Hoe verminder jij de stress? Wat helpt jou om te ontspannen?

Conclusie

  • Bij stress maakt je lichaam bepaalde hormonen aan.
  • Deze stresshormonen kunnen je lichaam beïnvloeden en ervoor zorgen dat je je niet goed voelt.
  • Sporten helpt met de aanmaak van hormonen de stresshormonen te neutraliseren.
Article sources
We at foodspring use only high-quality sources, including peer-reviewed studies, to support the facts within our articles. Read our editorial policy to learn more about how we fact-check and keep our content accurate, reliable, and trustworthy.