2 min leestijd

Waarom duurt afvallen zo lang?

Waarom duurt afvallen zo lang?
Content Editor & fitnesseconoom
Undine is fitnesseconoom en personal trainer. Ze schrijft voor foodspring artikelen over voeding en fitness. Daarnaast ontwikkelt ze gratis voedingsplannen.

Soms hoeven we alleen maar naar een stuk taart te kijken en hop…. weer een paar pondjes extra op onze heupen. Maar waarom duurt het dan zo lang om die er weer af te krijgen? Waarom duurt afvallen zo lang? In dit artikel zullen we de vraag der vragen beantwoorden.  

Succesvol afvallen

Om op de lange termijn succesvol af te vallen, heb je vooral één ding nodig: geduld. Jezelf snel uithongeren en een paar kilo’s kwijtraken – die er vervolgens dankzij het beruchte jojo-effect na een paar weken weer aan zitten – zal je helaas helemaal niet helpen.  

Regelmatig trainen is belangrijk om succesvol af te vallen
©foodspring

3 redenen waarom afvallen zo lang duurt

1. Matig calorietekort

Als je op de lange termijn wilt afvallen, is een gematigd calorietekort noodzakelijk. Voor je lichaam betekent een te groot tekort dat je je op dat moment in een noodsituatie bevindt en schakelt daarom over op de spaarstand. Dit zorgt ervoor dat alle calorieën die je via je voeding binnenkrijgt worden opgeslagen. Dus ook al eet je weinig, je zult uiteindelijk geen gewicht meer verliezen. Het is dus belangrijk dat je calorietekort niet groter is dan 500 kcal per dag.   

Tip: gebruik onze gratis caloriecalculator om jouw persoonlijke dagelijkse caloriebehoefte uit te rekenen.

Naar de gratis caloriecalculator

2. Het jojo-effect

De reden voor het jojo-effect is dat je lichaam na een fase van een te hoog calorietekort het verloren gewicht snel weer wil terugwinnen. Zeker als je je tijdens een dieet veel dingen verbiedt, zul je uiteindelijk toch ongenadige trek in zoete of vette dingen krijgen. Op een gegeven moment kun je jezelf er niet meer van weerhouden om lekker (veel) te gaan eten. Een crashdieet wordt al snel gevolgd door een fase met veel te veel calorieën en dus gewichtstoename. Ook hier komt onze tip weer: het is beter om het bij een gematigd calorietekort van 200-500 kcal per dag te houden. 

3. Het is een proces

Aan het begin van elk dieet vliegen de kilo’s er snel af en op een gegeven moment stagneert je gewicht. De reden hiervoor is dat een dieet meestal gepaard gaat met een koolhydraatarm dieet. Koolhydraten hebben namelijk de eigenschap dat ze vocht in je lichaam aan zich binden. Voor iedere gram koolhydraten houd je tot wel 4 gram vocht vast. Als je minder koolhydraten gaat eten, verliest je lichaam dus ook wat vocht. Na een tijdje treedt dit effect echter niet meer op en kan je gewicht stagneren. Laat dit je niet demotiveren. Als je hard blijft werken, verlies je ook lichaamsvet. 

Biceps trainen met losse gewichten
©Cecilie_Arcurs

Hoe kun je in korte tijd gewicht verliezen?

Snel gewicht verliezen en afvallen op de lange termijn zijn twee hele andere dingen. Als je snel afvalt, zul je meestal net zo snel weer aankomen. Met een gezond en evenwichtig voedingspatroon ben je op de juiste weg naar jouw feel-good figuur. Regelmatig sporten is ook belangrijk bij het afvallen, want door te sporten verbrand je extra calorieën. Met 20 minuten joggen kun je tot wel 200 kcal verbranden. En de spieren die je opbouwt, zorgen er ook voor dat alles er strak uitziet. 

Tip: hoe je je eigen trainingsplan maakt, kun je hier lezen.

De motivatie vinden om af te vallen

Om te voorkomen dat je na de eerste weken weer terugvalt in oude patronen en je successen omver worden geblazen (lees: de kilo’s er weer aan vliegen), is het belangrijk om jezelf een vast doel te stellen. Denk goed na over wat je wilt bereiken en in welk tijdsbestek. Houd je vooruitgang regelmatig bij. 9 andere waardevolle tips om gemotiveerd te blijven lees je in ons interview met fitnessexpert Zimo Tam

©PeopleImages

Onze conclusie

Een matig calorietekort en regelmatig sporten zorgen voor succes op de lange termijn bij het afvallen. Een te hoog calorietekort leidt in eerste instantie tot snel gewichtsverlies, maar vervolgens loop je het risico op een jojo-effect. De verloren kilo’s komen dan sneller dan verwacht weer terug op je heupen.

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts

delingen