5 min leestijd

Een sapkuur – wat levert het je echt op?

Sapkuur
Content editor & ecotrofoloog
Terwijl ze haar studie ecotrofologie aan het afronden was, bracht Alisa veel tijd door bij lezingen en in labs om alles te leren over wat je lichaam nodig heeft op lichamelijk en sociaal vlak om gezond te blijven en goed te blijven presteren.

Er is bijna geen enkele andere trend die de laatste jaren zoveel aandacht heeft gekregen als sapvasten oftewel een sapkuur. Eindelijk fris en uitgeslapen wakker worden, de hele dag door energie hebben, en steeds een heldere blik – dat is precies wat Juice Cleansing belooft. Talloze sapfabrikanten bieden koudgeperste sappen online aan en de schappen liggen er vol mee. Met een bijgevoegde gids waarin wordt uitgelegd hoe je een drie-, vijf- of zevendaagse sapkuur kunt uitvoeren. Als je de beloften van de fabrikanten gelooft, kunnen de hooggeconcentreerde vitaminebommen in korte tijd je darmen reinigen en je lichaam ontdoen van schadelijke stoffen. 

Maar wat zijn nu de echte voordelen van een sapkuur? Helpen sapkuren je om af te vallen? En kun je de voorverpakte sappen van leveranciers ook vervangen door zelfgemaakte sappen? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over sapkuren.

Wat is een sapkuur?

Het principe van een sapkuur is simpel: een bepaalde periode consumeer je helemaal geen vast voedsel. In plaats daarvan staan alleen koudgeperste vruchten- en groentesappen, thee zonder suiker en water op het menu. Een moderne vastenkuur duurt meestal ongeveer een dag tot een week. Per dag drink je tussen de vier en zes sappen. Het doel van een sapkuur is om je lichaam te ontlasten, wat ervoor zou moeten zorgen dat je meer energie hebt en een betere gezondheid. De meningen over hoe vaak per jaar je een sapvastenkuur zou moeten doen lopen sterk uiteen. Aanhangers van de sapkuur doen het tot vier keer per jaar

Belangrijk! Verwar een moderne sapkuur niet met de therapeutische vastenkuren die in de geneeskunde worden gebruikt. Hier hebben we alles verzameld wat je zou moeten weten over therapeutisch vasten: Helend vasten – dit is wat er gebeurt als je niet eet.

Wat zijn de voordelen van een sapkuur? 

Eén ding vooropgesteld: de mythe dat een sapkuur zogenaamde “slakken” verwijdert – de term staat voor ongewenste verontreinigende stoffen – kan blijven bestaan, maar het kan niet wetenschappelijk worden bewezen. Want, geloof het of niet, je lichaam en organen zijn uitgerust met een natuurlijk ontgiftingssysteem. Je lever en nieren filteren je bloed en scheiden ongewenste gifstoffen uit. Je darmen zorgen ervoor dat belangrijke voedingsstoffen worden opgenomen. Dus waarom zou je dan een sapkuur willen doen?

Wat veel mensen niet weten: vaak is het ons dieet dat spijsverteringsproblemen, vermoeidheid en lusteloosheid veroorzaakt. Je onthouden van vast voedsel is als het nemen van een break. De koudgeperste sappen zijn licht verteerbaar, maar voorzien je lichaam toch van de belangrijke vitamines en mineralen. En de duidelijk ongezonde voedingsmiddelen zoals suiker- en vetrijke maaltijden sla je tijdens de kuur over. 

Groene smoothies
©Johner Images

Kun je afvallen met een sapkuur? 

Een sapvastenkuur is niet bedoeld om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk gewicht te verliezen. Toch zul je tijdens je sapkuur merkbaar gewicht verliezen. Dit is vooral te wijten aan het feit dat je alleen maar vloeistoffen drinkt en over het algemeen minder calorieën binnenkrijgt. Het resultaat: je lichaam ontwatert. Zodra je weer teruggaat naar vast voedsel, zul je dat watergewicht dus ook weer “aankomen”.

Ondanks dat sapkuren niet zijn bedoeld om af te vallen, kunnen ze wel een kickstart zijn voor een langdurige verandering in je eetpatroon. Aan het einde van zo’n kuur voelen veel mensen de behoefte om gezond en evenwichtig te blijven eten. 

De juiste sappen voor een sapkuur

Voor iedereen die nu meteen richting supermarkt loopt en een paar minuten later de winkel weer verlaat met een grote boodschappentas vol pakken vruchtensap, is het goed om te weten dat er maar heel weinig sappen uit het saprek geschikt zijn voor een sapkuur. Je oog zou alleen moeten vallen op sappen in de categorie niet-geconcentreerde sappen zonder toevoegingen. Je kunt het beste kiezen voor koudgeperste sappen, omdat deze veruit de meeste vitamines en voedingsstoffen bevatten. 

Het grote voordeel van het kopen van een kant-en-klare sapkuur: je hoeft je nergens zorgen over te maken. Daarnaast bieden de meeste fabrikanten een kleurrijk pakket met verschillende sappen aan. Als het eerste sap van de dag bijvoorbeeld wortelen, citroensap en gember bevat, dan bevat het tweede flesje een combinatie van boerenkool en ananas en het laatste sap van de dag rode biet en appel. 

Als je ervoor kiest om de sappen zelf klaar te maken, bespaar je geld, maar je moet wel wat tijd nemen om jouw sapvoorraad voor te bereiden. Ook voor thuis is het zinvol om een sapcentrifuge te gebruiken die de gekozen vruchten en groenten langzaam en koud perst. Het is geheel aan jou welke soorten groente en fruit jij wilt combineren. Je moet er echter wel voor zorgen dat je voedingsmiddelen van hoogwaardige kwaliteit gebruikt.

Om jezelf tijd te besparen kun je de benodigde hoeveelheid sappen ook alvast voor twee dagen klaarmaken. De meeste voedingsstoffen blijven behouden als je de sappen in afgesloten flessen in de koelkast bewaart. 

Wat je niet moet doen: de vers geperste lekkernijen verwarmen. Hoewel daarbij de ongewenste ziektekiemen worden gedood, gaan waardevolle voedingsstoffen ook verloren. 

Overigens: zowel bij gekochte als zelf versgeperste sappen kan het gebeuren dat het vruchtvlees zich op de bodem nestelt. Dit is heel normaal. Gewoon even goed schudden!

Bosbessensap
©Anjelika Gretskaia

Voorbereiding op het vasten 

Of je de sappen nu online bestelt of ze zelf uitperst, voordat je overschakelt op alleen maar sap, moet je eerst een of twee verlichtingsdagen inlassen. Wat betekent dat? Op deze dagen vermijd je alvast vet- en suikerrijke maaltijden en eet je alleen nog maar vers voedsel. Bovendien moeten je porties op deze dagen al iets kleiner zijn.

Tips voor een sapvastenkuur 

Wil jij het Juice Cleansing experiment weleens proberen? Dan hebben we vijf handige tips voor je die het sapvasten een stuk makkelijker zullen maken.

  1. Kies een periode waarin je weinig tot geen verplichtingen hebt. Een lang weekend of een week vakantie is hiervoor ideaal.
  2. Start een sapkuur alleen als je fysiek gezond bent. 
  3. Zorg ervoor dat je voldoende rust en slaap krijgt tijdens je sapkuur.
  4. Blijf naast de verse sappen ook water drinken. 
  5. Vermijd tijdens je sapvastenkuur zware lichamelijke belasting. Rustig wandelen is natuurlijk toegestaan.

Ben jij benieuwd hoe gevarieerd de producten uit onze webshop zijn? Dan is ons kleurrijke Starterspakket echt iets voor jou. Ontdek de beste Whey Protein, de lekkerste Protein Bars en onze enige echte Sparkling Aminos

Ontdek ons Starterspakket

Het vasten verbreken 

Nadat je je laatste sapje hebt gedronken, verbreek je het vasten. Aangezien je een paar dagen geen vast voedsel hebt gegeten, is het belangrijk dat je langzaam weer aan de maaltijden gewend raakt. Voedingsmiddelen die geschikt zijn voor de opbouwdagen zijn bijvoorbeeld kleine porties vers fruit en gestoomde groenten, maar ook gekookte aardappelen of rijst. 

Wil jij aan het einde van je sapkuur eindelijk weer eens lekker gaan koken? Op onze receptenpagina vind je veel gezonde inspiratie voor je maaltijdplan. Check it out! 

Groene groenten en fruit
©Maria Fuchs

Sapkuur: onze conclusie

Een rustgevende slaap, meer energie, langere perioden van concentratie – een sapkuur kan veel positieve effecten hebben. Of dat bij jou het geval is, kun je alleen zelf uitzoeken. Regel nr. 1 is: luister naar de signalen van je lichaam en negeer behoeften zoals dorst en rust niet. 

Voor iedereen die zijn of haar lichaam weer in vorm wil krijgen, kan een sapkuur de kickstart zijn voor een gezonder eetpatroon. Sapvasten is echter niet geschikt voor een langdurig dieet.

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.
  • Susanne M. Henning

    Susanne M. Henning et. al (2017): Health benefit of vegetable/fruit juice-based diet: Role of microbiome

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5438379/

  • Jie Zheng et. al (2017): Effects and Mechanisms of Fruit and Vegetable Juices on Cardiovascular Diseases

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5372571/

Related Posts