2 min leestijd

Voedsel-geïnduceerde thermogenese – helpt het bij afvallen?

thermogenese abnehmen
Content Editor & ecotrofoloog
Leyla is ecotrofoloog. Ze schrijft voor foodspring artikelen over voeding en gezond leven. Ook bedenkt ze gratis voedingsplannen om je te helpen gezonder te eten.

Als je een bepaald fitness doel hebt, kun je niet voorkomen dat je rekening moet houden met je calorieverbruik. Wist je dat je bij bepaalde voedingsmiddelen meer calorieën verbrandt dan bij andere? Wij vertellen wat thermogenese betekent. 

Betekenis thermogenese

Je hebt misschien weleens van het woord thermogenese gehoord. De term wordt meestal gelinkt aan vetverbranding of vetverlies. Maar dat is niet helemaal waar. Want het staat voor de warmteontwikkeling in je lichaam. De thermogenese van je lichaam reageert op de omgevingstemperatuur. Het is er om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Maar dat is maar een klein deel van je energieverbruik.

De voedsel-geïnduceerde thermogenese daarentegen staat voor het energieverbruik dat plaatsvindt tijdens de vertering, de opslag en het transport van het geconsumeerde voedsel. Het wordt vaak aangeduid als postprandiale thermogenese of het thermisch effect van voedsel. Het geeft aan hoeveel je lichaamstemperatuur stijgt na het eten. Zo is voedsel-geïnduceerde thermogenese de verhoging van je lichaamstemperatuur en het vrijkomen van warmte die boven je basale stofwisselingssnelheid uitstijgt. Dit gebeurt ongeveer 6 uur na het eten.

Voedsel-geïnduceerde thermogenese en het totale energieverbruik

Het totale energieverbruik geeft aan hoeveel energie je lichaam per dag verbruikt. Het dagelijkse calorieverbruik varieert van persoon tot persoon. Het hangt onder andere af van je leeftijd, geslacht en genetische factoren.

Als je wilt aankomen of afvallen, is het super belangrijk dat je weet hoeveel calorieën je lichaam per dag verbrandt. Weet je niet precies hoeveel calorieën je lichaam per dag verbrandt? Bereken dan je calorieën met behulp van onze calorieëncalculator.

Naar de gratis calorieëncalculator

De hoeveelheid calorieën die je dagelijks verbrandt, wordt voornamelijk bepaald door je basale metabolisme en energieverbruik. Je basale stofwisseling heeft met 60-75 % de grootste invloed op je energieverbruik. Het wordt gebruikt om je normale lichaamsprocessen in stand te houden. Je energieverbruik is de hoeveelheid energie die je lichaam nodig heeft om, naast je basale metabolisme, actief te zijn. Dit kun je beïnvloeden door een actieve lifestyle.

woman-in-the-gym
©jacoblund

Naast het basale metabolisme en energieverbruik kun je ongeveer 10-15 % van je totale energieverbruik toeschrijven aan voedsel-geïnduceerde thermogenese.

Welke factoren bepalen de voedsel-geïnduceerde thermogenese?

De door voedsel veroorzaakte thermogenese wordt vooral bepaald door de samenstelling en de manier van eten. Eiwitten hebben het hoogste energiemetabolisme effect. Zo wordt 30-40 % van het eiwit door voedsel-geïnduceerde thermogenese omgezet in warmte.

Van de ingenomen koolhydraten wordt 5-8 % en van de vetten slechts ongeveer 2-3 % onder het energieverbruik verbruikt.

Ben je op zoek naar een extra portie proteïne? Onze Whey Protein uit melk van weidekoeien is van de beste kwaliteit. De perfecte eiwitbron met perfecte oplosbaarheid in water en melk.

Thermogenese voedingsmiddelen

Groene thee, cafeïne en chili – ze behoren allemaal tot de voedingsmiddelen die een verhoogd thermogeen effect hebben. Studies tonen aan dat het lichaam meer warmte produceert door de inname ervan en dus energie verbruikt. ¹ Dus op deze manier kun je je thermogenese verhogen.

Helpt voedsel-geïnduceerde thermogenese bij afvallen?

Zoals we hierboven al schreven, is voedsel-geïnduceerde thermogenese goed voor maximaal 15 % van je totale calorieverbruik. Het thermisch effect van afzonderlijke voedingsmiddelen heeft dus een vrij kleine invloed. Je zou ontzettend veel van deze voedingsmiddelen moeten eten om het effect zelfs maar op te merken.

Als je 10 gram chili aan je eten toevoegt, neemt je energieverbruik met slechts 14 calorieën toe.

Je basale stofwisseling heeft dus nog steeds de grootste invloed op je dagelijkse energieverbruik. En naast genetische factoren en je leeftijd, wordt het vooral beïnvloed door je spiermassa. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe hoger je basale stofwisseling – je verbrandt meer calorieën.

Onze conclusie

  • Het totale energieverbruik wordt bepaald door je basis- en energieverbruik en de door voedsel veroorzaakte warmteproductie.
  • Het thermisch effect van voeding is bij eiwitten het grootste.
  • Bepaalde voedingsmiddelen kunnen tot een verhoogd calorieverbruik zorgen.
  • Het extra verbruik is echter wel minimaal.
  • Als je meer calorieën wilt verbranden, raden wij je een actieve lifestyle aan
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts

delingen