Vitamine B12

Vitamine B12 – Alles wat je moet weten

Door:
Content Marketing Manager & fitnesseconoom
Leonie ist ecotrofoloog en schrijft artikelen over voeding en een gezonde lifestyle. Ook bedenkt ze gratis voedingsplannen.

Om iedere ochtend fit en met een goed humeur op te kunnen staan, heeft je lichaam diverse microvoedingsstoffen nodig. Vitamine B12 speelt daarbij een erg belangrijke rol. Wij laten je wat vitamine B12 in je lichaam doet, in welke voedingsmiddelen vitamine B12 zit en waarom de vitamine zo belangrijk is bij een veganistisch dieet.

Wat is vitamine B12?

Voel jij je af en toe moe, futloos en zwak? Een vitamine B12 tekort kan hier een reden voor zijn. Bijna geen enkele andere vitamine heeft zo veel invloed op je welzijn en je lichamelijke prestatievermogen dan vitamine B12. De wateroplosbare vitamine staat ook wel bekend als cobalamine en behoort tot de vitamine B groep. Als vitale vitamine is het van belang voor talrijke stofwisselingsprocessen.

Vitamine B12 in voeding

Vitaminen B12 worden gevormd door micro-organismen. Dit zijn organismen, zoals bacteriën, die je alleen onder een microscoop kunt zien. Deze micro-organismen komen slechts in voldoende hoeveelheden voor in dierlijke voeding. Als je een vegetarisch of veganistisch eetpatroon hebt, speelt vitamine B12 daarom een heel belangrijke rol. Dieren eten meestal met vitamine B12 verrijkt voedsel. Maar herkauwers, zoals koeien, kunnen zelf vitamine B12 produceren.

Waarom kan het menselijk lichaam geen vitamine B12 produceren?

Veel mensen dragen de bacteriën die nodig zijn voor de productie van vitamine B12 alleen in de dikke darm. Hier kan de vitamine niet meer worden opgenomen en is daarom niet meer beschikbaar voor het menselijk lichaam.

Welke voedingsmiddelen bevatten vitamine B12?

We hebben een lijst samengesteld met de top 15 van voedingsmiddelen die het rijkst zijn aan vitamine B12, zodat je vanaf nu altijd een overzicht hebt.

Vitamine B12 in voeding

Een tekort aan vitamine B12: Symptomen en oorzaken

Een tekort aan vitamine B12 is in Nederland en België niet zeldzaam. Erg kwetsbaar zijn vegetariërs en veganisten en oudere mensen. De symptomen uiten zich in verschillende lichamelijke en geestelijke aandoeningen.

  • Vermoeidheid
  • Concentratieproblemen
  • Depressie
  • Astma
  • Krampen
  • Tintelingen en verdoofdheid

De oorzaken voor een tekort aan vitamine B12 zijn ook divers. Het gaat voornamelijk om de volgende 4 hoofdoorzaken:

  • Tekort door voeding
  • Verstoring in de opname van vitamine B12
  • Darmziektes
  • Verstoring in de werking van vitamine B12

Hier vind je onze praktische vitamine B12 gids met alle belangrijke informatie.

Informatie over vitamine B12

Dagelijkse behoefte aan vitamine B12

Het voedingscentrum raadt een dagelijks inname van ca. 3 microgram vitamine B12 aan – dat is bijvoorbeeld 100 g camembert. Voor bepaalde groepen ligt de behoefte hoger vanwege een verhoogd risico op een tekort.

Wil je weten of je extra moet letten op je vitamine B12? Wij vertellen voor wie het zinvol is om extra vitamine B12 via voeding of supplementen in te nemen.

  • Vegetariërs en veganisten
  • (Wedstrijd)sporters
  • Mensen met een verhoogd stressniveau

Onze tip: Fit en goed gezind de dag in! Onze Vitamin Drops B12 zijn het echte brainfood. Ze bestrijden vermoeidheid en verbeteren je prestatievermogen. Druppel na druppel. Volle focus tijdens je training of op je werk. Makkelijk te doseren. Ideaal als je een stressvol dagelijks leven hebt.

Vitamine B12 druppels

Vitamine B12 supplementen

Indien je gezond en evenwichtig eet, is er geen reden om daarbij nog vitamine B12 supplementen te gebruiken. Maar indien je via je voeding niet voldoende vitamine B12 binnenkrijgt, zul je naar alternatieve bronnen moeten kijken. Er zijn intussen talloze mogelijkheden om je vitamine B12 opslag aan te vullen. Denk aan vitamine B12 tabletten, vitamine B-complex-capsules en vitamine B12 injecties die je bij je huisarts kunt krijgen.

Naast de klassieke vitamine B12 supplementen zijn er tegenwoordig ook verrijkte voedingsmiddelen of zelfs tandpasta’s. Er zijn nog maar weinig (langdurige) studies gedaan om de werkzaamheid hiervan te bevestigen. We raden je in elk geval aan om regelmatig je vitamine B12 waarden te laten checken. Zo kun je samen met een arts de beste behandelingen voor jou bepalen.

Zo kun je je vitamine B12 waarden laten checken

Holo-TC-test

Een vroege en betrouwbare meetmethode voor een vitamine B12 tekort is de zogenoemde holo-TC-test. Deze meet, in tegenstelling tot de serum-test, alleen je vitamine B12 die ook daadwerkelijk door het lichaam gebruikt kan worden.

MMA-test

Een hele makkelijke variant is de MMA-urinetest. Bij deze methode wordt het methylmalonzuur gemeten – een verhoogde MMA-waarde duidt op een vitamine B12 tekort. Net als bij de holo-TC-test, wordt ook bij deze test alleen de actieve vitamine B12 gemeten.

Effect van vitamine B12

Wat doet vitamine B12 in je lichaam? Wij hebben de meest belangrijke punten voor je op een rij gezet:

Vitamine B12….

…draagt bij aan een normale functie van je zenuwstelsel.

Je dagelijks leven is zeer stressvol en je voelt je continu gespannen? Dan is het belangrijk dat je voldoende vitamine B12 binnenkrijgt. Deze vitamine is echt brainfood: het helpt je zenuwen te sterken en je concentratie te verbeteren.

…draagt bij aan een normaal vorming van de rode bloedlichaampjes.

Ijzer, foliumzuur en vitamine B12 spelen een centrale rol bij de vorming van rode bloedcellen. Vitamine B12 heeft in dit proces een functie bij de celdeling. Om ervoor te zorgen dat je lichaam voldoende rode bloedlichaampjes kan vormen, is de verzorging met vitamine B12 erg belangrijk. De rode bloedlichaampjes transporteren zuurstof naar je organen en je spieren. Ze zijn niet alleen belangrijk om je spieren te laten werken, maar zijn ook van vitaal belang.

…draagt bij aan een normale homocysteïne-stofwisseling.

Vitamine B12 zet het aminozuur homocysteïne om in methionine. Het aminozuur homocysteïne is een intermediair stofwisselingsproduct dat samenhangt met de ontwikkeling van verschillende hart- en vaatziekten.

…draagt bij aan een normale energiestofwisseling.

Of het nu in je training, op je werk of in je vrije tijd is – om je taken in het dagelijks leven vol energie te kunnen afronden, is het belangrijk dat je lichaam voldoende vitamine B12 binnenkrijgt. De essentiële microvoedingsstof draagt bij aan de energielevering en zorgt ervoor dat je altijd genoeg power hebt.

Vitamine B12 bij het sporten

Vitamine B2, B6 en B12 spelen een centrale rol bij het lichamelijke prestatievermogen. Door het inspannen tijdens een training verlies je veel mineralen en vitaminen. Daarom is het belangrijk dat je bij regelmatige training, goed op je vitaminetoevoer let. Vitaminen helpen om vetten en aminozuren te verwerken en zijn vooral voor je spieropbouw erg belangrijk.

Voordelen bij de spieropbouw

  • Concentratie
  • Motivatie
  • Conditie
  • Kracht

Voor succesvolle resultaten in je training raden wij je onze gratis Body Check aan. Hier kun je je BMI laten berekenen en ontvang je persoonlijk trainings- en voedingsadvies.

Doe nu de gratis Body Check
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Commentaren

Related Posts

delingen