7 min leestijd

Verbeter je concentratie met deze 22 tips

Fitness Editor
Dominic is sportjournalist en personal trainer en voor ons magazine schrijft hij artikelen over fitness. Ook bedenkt hij gratis trainingsschema's.

Of het nu op kantoor is, tijdens het sporten of in je vrije tijd. Zonder concentratie, geen prestatie. In dit artikel vertellen we hoe je je concentratie kunt verbeteren en 110% kunt geven bij alles wat je doet.

Wat is concentratie?

Concentratie is je mentale toestand, waarin je je volledig concentreert op één enkele activiteit. Op deze manier kun je mentale en fysieke topprestaties leveren. Hoe beter je je hebt leren concentreren, hoe makkelijker het is om storende factoren te negeren. Ben je ooit in een situatie geweest waarin je zo druk met iets bezig was dat je niet meer doorhad wat er om je heen gebeurde? Dan was je op dat moment 100% gefocust.

Hoe geconcentreerd je werkt, heeft altijd iets te maken met je fysieke en mentale conditie. Heb je goed geslapen? Heb je genoeg gegeten? Heb je gisteravond heel hard getraind? Of zijn er andere dingen waar je last van hebt?

Maar ook het soort activiteit heeft een sterke invloed op je concentratie. Zijn de taken die je moet doen te makkelijk, dan voel je je misschien niet voldoende uitgedaagd en daardoor gedemotiveerd. Het gevolg: je presteert niet op volle kracht omdat je hersenen niet voldoende worden geactiveerd. Als de taak echter zo moeilijk is dat je je overweldigd voelt, zul je ook niet in staat zijn om op volle kracht te presteren en zal je concentratie afnemen.

Ergens tussen je overweldigd voelen en niet voldoende uitgedaagd worden, bevindt zich een gebied waar je concentratie het hoogst is. Je hersenen worden in de juiste mate benut en kunnen een optimaal prestatievermogen ontwikkelen. In dit gebied wil je werken.

Leer je concentratie te verbeteren

Denk je dat je een gebrek aan concentratie hebt en er mee moet leren leven? Je kunt leren om je concentratie te verbeteren. Of wil je jouw mentale prestaties verbeteren door je concentratievermogen te trainen?

Waar je ook naar op zoek bent, hier vind je de beste tips, methoden en technieken voor een betere concentratie.

Snelle oplossingen

Al binnen een paar minuten kun je met wat snelle oplossingen je concentratie verbeteren. Met een paar kleine aanpassingen in je omgeving van dingen die je (snel) afleiden.

  • Frisse lucht voorziet je hersenen van zuurstof.
  • De juiste kamertemperatuur zorgt ervoor dat je het niet te koud hebt of zit te zweten.
  • Voldoende daglicht geeft je hersenen het signaal om wakker te blijven.
  • De juiste beeldschermkleur en helderheid ontspannen je ogen en helpen je om langer gefocust te blijven.
  • Schakel omgevingslawaai uit met een koptelefoon of oordopjes.
  • Houd regelmatig een pauze.
  • Geen multitasking meer.
  • Verander van tijd tot tijd je werkomgeving.
  • Houd je smartphone ver van je werkplek.
  • Ga regelmatig even staand werken.
  • Luister naar concentratiemuziek.
  • Neem actieve pauzes.
  • Doe korte rekoefeningen tussendoor of in je pauze.
Verbeter je concentratie met deze 22 tips
©Mariyana M


Lifestyle-hacks voor meer concentratie

Naast de snelle oplossingen helpen de volgende lifestyle-hacks je om je concentratie te verbeteren. Dit werkt het beste door je concentratie en levensstijl aan elkaar aan te passen.

1. Gezonde voeding

Om je hersenen optimaal te laten presteren, hebben ze voedingsstoffen nodig. Net zoals je spieren koolhydraten nodig hebben om te werken, hebben je hersenen deze energiebron nodig. Dat betekent niet dat je snel wat moet snoepen als je je niet kunt concentreren.

Dat zorgt er namelijk alleen maar voor dat je suikergehalte kortstondig stijgt en daarna snel weer daalt. Je bent dus even wakker en geconcentreerd, maar een paar minuten later ben je nog minder geconcentreerd dan daarvoor. Je kunt beter wat noten, fruit en bessen eten. Deze laten je suikerspiegel langzaam stijgen, maar wel over een langere periode. Zo blijf je langer geconcentreerd.

Onze smakelijke mix van noten en bessen helpt je als een gezond tussendoortje.

Onze 100% biologische nuts & berries

2. Zorg dat je genoeg slaapt

Voldoende slaap helpt je hersenen om de batterijen weer op te laden en alles wat je gedurende de dag hebt meegemaakt te verwerken. Vraag jij je af hoeveel uur slaap je per dag nodig hebt? Dit verschilt van persoon tot persoon. In dit artikel lees je hoe je de perfecte slaapduur voor jou kunt bepalen.

Hoeveel uur slaap heb jij nodig?

3. Drink voldoende

Je lichaam bestaat voor bijna 70% uit water. Als je te weinig drinkt, reageert je lichaam in extreme gevallen met uitdroging. Maar zelfs daarvoor kan het gebeuren dat je je misschien niet meer zo goed kunt concentreren.

Naast water zijn isotone dranken zoals kokoswater ook heel goed voor je lichaam. Het heeft meer smaak dan normaal water en bevat ook vitamines.

4. Planning is alles

Met een goede planning kun je je makkelijker concentreren op je taken. Je weet altijd wat je moet doen en kunt ongeveer inschatten hoe lang je nodig hebt voor een taak. Dit zorgt ervoor dat je productiever bent en meestal meer gefocust.

Verbeter je concentratie met de juiste oefeningen

Wist je dat je aandacht al na 20 minuten afneemt?

Er zijn oefeningen die je kunt doen om je concentratie te verhogen. Maar je hebt hier tijd en geduld voor nodig. Want de volgende oefeningen zorgen pas voor resultaat als je ze regelmatig doet. Je traint je concentratievermogen zoals je je spieren traint in de sportschool.

1. Schilderen

Schilderen is een eenvoudige oefening die toch onze volledige fysieke en mentale aandacht vraagt. Zo kun je bijvoorbeeld uitdagende mandala’s kleuren en je volledig concentreren op deze ene taak.

Verbeter je concentratie door te mediteren
©BraunS


2. Meditatie

Mediteren helpt je om beter te ontspannen en sneller alles achter je te laten na een dag hard werken. Regelmatige meditatie verhoogt je concentratievermogen aanzienlijk, omdat je leert je gedachten bewuster te sturen.

Heb je geen idee hoe je dit moet doen? In dit artikel leggen we uit hoe je kunt leren mediteren.

Leren mediteren

3. Stappen tellen

Concentreer je op je stappen tijdens het hardlopen. Dat klinkt als een gemakkelijke taak. Maar ook hier leer je je gedachten op één punt te concentreren. Als je dit regelmatig doet, kan deze oefening je concentratie verhogen.

4. Raadsels

Een raadsel oplossen vraagt om uiterste concentratie. Je moet je volledig focussen om de oplossing te vinden. Daarom zijn puzzels bijzonder geschikt om je concentratie te verbeteren.

5. Actieve ontspanningstechnieken

Naast meditatie zijn er nog vele andere actieve ontspanningstechnieken en -methoden. Ze helpen je om je lichaam en geest te kalmeren en je gedachten in de juiste richting te sturen. Lees hier meer over autogene training en progressieve spierontspanning. 

Jezelf leren ontspannen met autogene training


Oorzaken van gebrek aan concentratie en oplossingen

Als je een gebrek aan concentratie of concentratieproblemen hebt, dan gebruik je je energie niet voor je echte taken. Concentratieproblemen kunnen worden veroorzaakt door interne en externe storende factoren.

Externe factoren

Word je afgeleid door van alles en nog wat terwijl je je eigenlijk moet concentreren op een belangrijke taak? Spontaan je huis opruimen, je smartphone nog maar eens checken en spontane bezoekjes zijn waarschijnlijk de meest voorkomende stoorzenders.

1. Je huis opruimen

Zorg nog voordat je aan je taak gaat beginnen dat alles in je omgeving op de juiste plaats staat. Voorjaarsschoonmaak is nu niet nodig. Maar ruim op, zodat je niet wordt afgeleid door kopjes die nog op tafel staan of andere dingen die in huis rondslingeren.

2. Schakel afleiding van je smartphone uit

Zelfs als je je smartphone op stil of in de vliegmodus zet, bestaat er nog steeds een risico op afleiding. Zolang je je concentreert op het niet gebruiken van je smartphone, verspil je energie. Je kunt deze energie beter investeren in de taken die je nog moet doen.

Zelfs als je maar 1 minuut tussendoor op je telefoon kijkt, daalt je concentratie flink en kost het je daarna meer tijd. Daarom heeft het altijd zin om stoorfactoren te verwijderen zodat ze je niet meer kunnen afleiden.

“Vergeet” bijvoorbeeld je telefoon en laat hem in de auto liggen of zet hem uit en leg hem in je brievenbus. Zo maak je het voor jezelf een stuk ingewikkelder om er even op te kijken.

3. Spontane visite

Spontaan bezoek van vrienden en familie is leuk, maar het kan ook erg onhandig zijn als je net iets belangrijks moet doen. Als je nu te aardig bent en ze uitnodigt, doe je vandaag waarschijnlijk niets meer.

Bedank ze voor het spontane bezoek, maar wees eerlijk dat je nu gewoon geen tijd hebt. Of zet van tevoren je deurbel uit, dan weet je niet eens dat iemand langs wil komen.

Zoals je ziet, zijn externe stoorfactoren relatief eenvoudig te verhelpen. Interne factoren zijn vaak een stuk lastiger.

Interne factoren

In tegenstelling tot externe factoren, zitten er interne verstorende factoren in jezelf. Deze factoren hebben vaak een psychologische en emotionele oorzaak.

Je concentratie verhogen
©PeopleImages


1.
Emotionele problemen

Emotionele problemen hebben meestal te maken met zaken binnen je vriendenkring of familie of je relatie. Het is heel normaal dat je hierdoor uit je concentratie wordt gehaald. Probeer deze privéproblemen niet te lang uit te stellen. Ga ze zo goed als mogelijk aan en verminder de kans op afleiding.

2. Psychische stress

Heb je last van mentale stress? Dit kan veel invloed hebben op je concentratievermogen. Stress op je werk of een frustrerende opdracht zorgen ervoor dat je je niet goed kunt concentreren.

Heb je het gevoel dat je het niet meer alleen aankunt? Als je twijfelt, kun je het beste een arts raadplegen die je kan helpen.

3. Onoplettendheid uit gewoonte

Je gebrek aan concentratie kan ook een heel eenvoudige oorzaak hebben. Een slechte gewoonte. In plaats van je te concentreren, dwalen je gedachten gewoon af. Doe regelmatig concentratieoefeningen om deze gewoonte af te leren.

4. Gebrek aan motivatie

Je herinnert je dit gevoel vast nog wel van school. Je moet taken doen waar je helemaal geen zin in hebt. Natuurlijk is het bij oninteressante taken veel moeilijker om je te concentreren.

Probeer in dit geval gewoon je perspectief op de taak te veranderen. Kijk naar het achterliggende doel van de taak. Waarom is deze taak goed voor jouw vaardigheden? Wat kun je ervan leren? Hoe meer zin je in een taak ziet, hoe makkelijker het voor je is om de taak af te ronden.

Conclusie

  • Concentratievermogen is niet aangeboren.
  • Met verschillende oefeningen kan iedereen zijn concentratievermogen verbeteren.
  • Snelle oplossingen kunnen je concentratie direct verbeteren.
  • Het vermogen om je te concentreren kan per dag verschillen.
  • Gebrek aan concentratie is afhankelijk van interne en externe storende factoren.
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts