4 min read

Vegan Protein Bar – plantaardige power voor onderweg

Content Editor & ecotrofoloog
Leyla is ecotrofoloog. Ze schrijft voor foodspring artikelen over voeding en gezond leven. Ook bedenkt ze gratis voedingsplannen om je te helpen gezonder te eten.

Veganistisch kan zo ontzettend lekker zijn. Wat dacht je van een beetje plantaardige power voor onderweg in de vorm van een veganistische eiwitreep? Wij laten je zien wat er allemaal achter onze Vegan Protein Bar zit.

Wat is er zo speciaal aan onze Vegan Protein Bar?

Eet jij van de ene reep door naar de andere en ben je bijna door je snackvoorraad heen? Klassieke repen hebben je meestal maar één ding te bieden: en dat is suiker. Veel enkelvoudige koolhydraten waar je lichaam alleen op korte termijn iets aan heeft. 

Onze veganistische proteïnereep stelt andere prioriteiten: de reep bevat ingrediënten waar je langer iets aan hebt!

De Vegan Protein Bar is gemaakt van 100 procent plantaardige eiwitbronnen en is rijk aan voedingsvezels. De reep bevat meer dan 30 procent eiwit per 100 gram.

Na de sportschool, tijdens je lunchpauze of op reis – een Vegan Protein Bar is de ideale snack voor tussendoor en geeft je volop plantpower voor onderweg.

Vegan Protein Bar bestellen

Ons Product Development-team heeft alles gegeven: ze hebben verschillende plantaardige eiwitten gecombineerd tot een hoogwaardige en complete eiwitmix. Je zult in het recept geen soja vinden.

Veganistische reep
©foodspring

Erwtenproteïne

Het eiwit van de kleine peulvrucht voorziet je lichaam van alle essentiële aminozuren. Met name het aandeel van de aminozuren lysine en arginine en van de BCAA’s is opvallend hoog. Lees meer over deze kleine krachtpatser in ons overzichtsartikel over erwteneiwit.

Rijstproteïne

Rijsteiwit bevat dezelfde hoeveelheid BCAA’s als wei-eiwit uit koemelk. BCAA’s zijn vertakte-keten aminozuren die je lichaam niet zelf kan aanmaken. Het grote voordeel is dat ze over het algemeen direct beschikbaar zijn voor je spieren. Extra power voor je spieren dus!

Zonnebloemproteïne

Zonnebloemproteïne is een compleet eiwit dat je voorziet van alle essentiële aminozuren.

Amandelen en hazelnoten

Amandelen en hazelnoten bevatten naast eiwitten ook vezels, vetzuren en andere vitamines en voedingsstoffen.

Amarant

Amarant is een van de pseudo-granen en heeft een compleet aminozuurprofiel. Het bevat daarnaast ook veel calcium en ijzer. Het is meteen ook het enige graan dat vitamine C bevat.

Rijk aan vezels

Vegan Protein Bar van foodspring
@foodspring

Je lichaam kan vezels niet enzymatisch of slechts gedeeltelijk afbreken. Daarom worden ze grotendeels onverteerd weer uitgescheiden. Als zwel- en vulmiddel nemen ze water in zich op. Dat betekent dat je meer moet kauwen. Vezels vertragen niet alleen het spijsverteringsproces, maar zorgen ook voor langer verzadigd gevoel. Je bloedsuikerspiegel stijgt en daalt langzamer.

Lemon Chia, Hazelnoot Amarant & Chocolate Almond

Onze veganistische snack is verkrijgbaar in drie lekkere smaken: Lemon Chia, Hazelnoot Amarant en Chocolate Almond. Er is dus voor ieder wat wils.

Waarom plantaardig eiwit een echt alternatief is?

Eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam. Je hebt ze nodig voor belangrijke lichaamsprocessen, voor je cellen en ook voor de opbouw van spiermassa.

Ze kunnen worden gevormd uit 22 verschillende aminozuren. Deze zijn onder te verdelen in niet-essentiële en essentiële aminozuren. Tot de essentiële aminozuren behoren 9 aminozuren die je lichaam niet zelf kan aanmaken. Je lichaam rekent er dus op dat je ze via je voeding binnenkrijgt.

Blije vrouw in de keuken
©foodspring

Hoe jouw lichaam reageert op de inname van verschillende eiwitbronnen, is van veel verschillende factoren afhankelijk. Een belangrijk aspect is of er essentiële aminozuren aanwezig zijn en in welke hoeveelheden. 

Als een voedingsmiddel de 8 aminozuren in voldoende hoeveelheden bevat, wordt het een complete eiwitbron genoemd. 

Plantaardige eiwitbronnen bevatten zelden alle essentiële aminozuren in deze hoeveelheid. In dit verband spreken we ook wel van een beperkende factor. Het aminozuur dat in de kleinste hoeveelheden voorkomt, beperkt de opbouw van het lichaamseigen eiwit en hiermee dus ook de algehele kwaliteit van de eiwitten. 

In tegenstelling tot alle vooroordelen zijn er heel veel plantaardige eiwitbronnen die compleet zijn. Hiertoe behoren bijvoorbeeld ook rijst- en erwteneiwit. Het verschil is dat de afzonderlijke essentiële aminozuren vaak in kleinere hoeveelheden aanwezig zijn dan in dierlijke eiwitbronnen.

Dat is de reden waarom we in onze repen verschillende hoogwaardige eiwitbronnen met elkaar combineren. Op die manier voorzien we je niet alleen van een volledig, maar ook van een sterk aminozuurprofiel. Alleen het beste voor je spieren natuurlijk!

Voor wie is onze Vegan Protein Bar geschikt?

Onze proteïnereep is het ideale tussendoortje voor iedereen die op zoek is naar een eiwitrijke aanvulling op zijn uitgebalanceerde voeding – of je nu veganist bent of niet. De reep bevat geen gluten, lactose of soja. Een echt alternatief voor de klassieke proteïnereep of proteïnepoeder.  Je spieren krijgen alles wat ze nodig hebben – en de repen smaken ook heerlijk!

Vegan Protein Bar bestellen

3 recepten met een Vegan Protein Bar

Wil jij meer dan alleen maar een kleine snack of ben je niet zo van de repen? Geen probleem: de verschillende smaken van de veganistische Protein Bar zijn ook perfect als topping op je yoghurt of smoothie. Bekijk onze favoriete recepten:

Tropical Protein Yoghurt

Deze Smoothie Bowl zit vol met hoogwaardige ingrediënten, vitamines en mineralen. En je maakt het helemaal af met een extra portie proteïne met een veganistische proteïnereep als topping. Puur plantaardig. Begin je dag met plantpower!

Yoghurt met een eiwitreep als topping
©foodspring
Naar het recept

Protein Power Matcha Smoothie

De ultieme powershake voor elke situatie. Als ontbijt of na afloop van een training, met deze Power Matcha Smoothie ben je op alles voorbereid. Onze proteïnereep als topping maakt de shake helemaal af.

Power Matcha Smoothie
©foodspring
Naar het recept

Vegan Protein Granola met chocolade

Een dubbele portie chocolade klinkt als de perfecte manier om je dag te beginnen, vind je ook niet? Met 3x zo weinig koolhydraten en 3x zoveel eiwitten als gewone muesli, is deze veganistische chocolademuesli niet alleen geweldig voor je smaakpapillen, maar ook voor je sportieve doelen.

Vegan muesli met chocolade
©foodspring
Naar het recept
Article sources
We at foodspring use only high-quality sources, including peer-reviewed studies, to support the facts within our articles. Read our editorial policy to learn more about how we fact-check and keep our content accurate, reliable, and trustworthy.