2 min leestijd

Trainingsschema vinden – overzicht

Het juiste trainingsschema voor ieder lichamelijk doel

Heb je al wekenlang geen enkele vooruitgang geboekt bij je krachttraining? Stagnatie, verveling en frustratie in de training zijn slechte invloeden, maar hoeven dat niet te zijn. Een gestructureerd en persoonlijk aangepast trainingsschema is essentieel om succes te hebben bij je training.

Met ons trainingsschema-overzicht kun je kiezen uit verschillende trainingsdoelen. Wij hebben het juiste trainingsplan voor zowel beginners als gevorderden. Of het nu gaat om het opbouwen van spieren, de vetverbranding of massaopbouw – we hebben voor elk lichamelijk doel het juiste plan.

Wil jij je training naar een hoger niveau brengen? Doe dan ook de gratis Body Check. Bepaal wat jouw sportieve doelen zijn, laat je BMI berekenen en ontvang een persoonlijk voedings- en trainingsadvies.

Doe nu de gratis Body Check

De voordelen van een trainingsschema:

  • Afgestemd op jouw persoonlijke doelen (spieropbouw of afvallen).
  • De keuze voor de oefeningen, het aantal sets, de herhalingen en rusttijden zijn duidelijk. 
  • Je trainingsgewicht is vastgelegd en je kunt vooruitgang bijhouden. 

Welke trainingsschema’s zijn er?

Allereerst is het de vraag welk doel met het trainingsschema je wilt nastreven en of je thuis of in een fitnessstudio wilt gaan trainen. De trainingsschema’s verschillen ook per niveau (beginner of gevorderde), wekelijks trainingsritme en de beschikbare tijd om te trainen.

Klassiekers zijn:

  • Full-body trainingsschema (focus op basisoefeningen)
  • Split-trainingsschema (focus op push, pull, benen, etc. individuele lichaamsdelen)
  • Herstel trainingsschema (focus op mobiliteit en herstel na blessures)
  • Conditietrainingen (focus op basisconditie of intervaltraining)
  • Trainingsschema’s voor thuis

Hoe ziet een trainingsschema eruit?

Een professioneel trainingsschema kenmerkt zich door rekening te houden met alle trainingsvariabelen die relevant zijn om jouw trainingsdoelen te bereiken. Zo is er een duidelijk verschil in volume, intensiteit en de selectie van oefeningen tussen de specifieke trainingsschema’s voor de spieropbouw of om af te vallen.

Een goed trainingsschema moet ook een onderscheid maken tussen een beginnende en een gevorderde sporter qua niveau van de training. Daarnaast is van belang in welke mate apparatuur nodig is voor de training en of de oefeningen ook gemakkelijk thuis kunnen worden uitgevoerd. Veel mensen hebben niet de tijd of het geld om een sportschool te bezoeken en willen graag meer flexibiliteit en onafhankelijkheid in het uitvoeren van hun oefeningen. De locatie en de uitvoering van de training moet daarom altijd een centraal onderdeel zijn tijdens het opstellen van je trainingsschema.

Breng je training naar een hoger niveau

Om succes te boeken bij je training raden wij je onze hoogwaardige proteïneproducten aan.

Waarom? Heel eenvoudig! Eiwitten zijn de nummer 1 brandstof voor je spieren. Als je hard traint, gaat je eiwitbehoefte ook omhoog. Daarom is het belangrijk dat je via je voeding ook meer eiwitten binnenkrijgt. 

Hier vind je meer informatie over jouw nieuwe favoriete producten:

Ontdek onze proteïne-producten

Trainingsschema spieropbouw

Het opbouwen van mooie spieren kost veel tijd, moeite en een goed gestructureerd trainingsplan. Alleen als je met een plan traint, kun je op lange termijn spieren ontwikkelen. 

Naar trainingsschema spieropbouw

Trainingsschema afvallen

We leggen stap voor stap uit hoe het afvalschema in detail moet worden gestructureerd. 

Naar trainingsschema afvallen

3 dagen-split trainingsschema

Het 3 dagen split trainingsschema is een ideaal systeem voor krachtsporters en bodybuilders op gevorderd niveau die hun training een nieuwe impuls willen geven.

Naar 3-dagen-split trainingsschema
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts

delingen