3 min leestijd

Til je fitness naar een hoger niveau met deze 6 fitnesstips

Praktische tips om alles uit je fitnesstraining te halen

Kracht opbouwen, een paar kilo afvallen of eindelijk je eerste pull-up doen – wat zijn jouw sportieve doelen? Doelen zorgen voor de motivatie en geven je een goede reden om je innerlijke bastaard geen schijn van kans te geven. Om je doelen te verwezenlijken zijn hard werken en continuïteit nodig, zoveel is duidelijk. Maar er zijn wel een paar eenvoudige fitnesstips die je helpen om het meeste uit een workout te halen, en waarmee je je training zo effectief mogelijk kunt maken. Op deze manier zul je je doelen nóg sneller bereiken. Hoe dat werkt? In dit artikel lees je wat je moet doen om jouw training naar een hoger niveau te tillen!

De makkelijkste tip kunnen we alvast verklappen: zorg voor een energiekick voordat je gaat trainen! Onze Energy Aminos combineren een extra dosis cafeïne met BCAA’s en zijn verkrijgbaar in verschillende lekkere smaken.

#1 Geef je cardiosessie een update

Eentonigheid? Nee, dank je. Lange sessies op de loopband hoeven dat niet te zijn. Als je je hoofd kunt leegmaken terwijl je loopt – geweldig, ga zo door. Maar als de tijd tijdens een cardiosessie stil lijkt te staan, hebben we goed nieuws voor je. Je kunt je uithoudingsvermogen in een veel kortere tijd trainen en daarbij ook nog afvallen. Korte maar intensieve sessies zoals sprintjes, intervallen, HIIT, touwtjespringenje kunt creatief zijn en van training tot training variëren. Gebruik deze korte sessies, bij voorkeur aan het einde van je krachttraining, om echt even alles te geven. Daarna heb je onze Recovery Aminos wel verdiend!

#2 Vind de juiste intensiteit

Je kunt niet alleen tijd besparen op je cardiosessies, maar ook op je gehele training en tegelijkertijd aan je conditie werken. Veel belangrijker en doeltreffender dan meerdere uren in de sportschool door te brengen, is om je training intensiever te maken. Wat dit betekent, hangt af van jouw individuele fitnessniveau. Want wat voor jou een warming-up is, kan voor anderen een hele workout zijn.

Om de intensiteit van je training te verhogen, kun je op verschillende punten beginnen. Het hangt er ook vanaf wat jouw doel is. Als je bijvoorbeeld kracht wilt opbouwen, moet je de intensiteit verhogen door met meer gewicht te werken. Als je je concentreert op kracht en uithoudingsvermogen, kun je het aantal herhalingen verhogen. Daarnaast laten we je zien hoe je de juiste intensiteit voor jouw training kunt vinden op basis van de 7 trainingsprincipes die elke sporter zou moeten kennen.

#3 Voeg functionele oefeningen toe

Biceps curls en dergelijke zijn zo 2021! Oké, dat is misschien een beetje overdreven. Geïsoleerde oefeningen kunnen heel zinvol zijn, maar je moet ze wel doelgericht gebruiken. Je training moet in de eerste plaats draaien om functionele oefeningen waarbij zoveel mogelijk verschillende spiergroepen aan bod komen. Squats en deadlifts zouden bovenaan je lijstje moeten staan.

Nieuwsgierig geworden? In dit artikel leggen we uit wat functional training precies inhoudt en waarom het veel meer is dan alleen een trend.

#4 Train volgens een plan

Je hebt gisteren al squats gedaan en je hebt vandaag echt geen zin om pull-ups te doen? Nadenken over wat je vandaag wilt doen als je naar de sportschool gaat, kost je niet alleen tijd en motivatie, maar het kan ook de weg naar je sportieve doelen onnodig moeilijk maken. Daarom is een individueel trainingsplan essentieel. De keuze van de oefeningen, de volgorde en ook de voortdurende toename van het aantal herhalingen en/of het verzwaren van gewichten zijn relevant voor je trainingssucces. Bovendien moet een trainingsplan regelmatig worden aangepast, zodat je lichaam niet gewend raakt aan een programma dat altijd hetzelfde is en de nodige trainingsprikkels ontbreken. Mis jij nog steeds de juiste basis om je trainingsplan op te bouwen?

Doe nu de gratis Body Check!

#5 Eet iets na het sporten

Of je nu wilt afvallen of kracht wilt opbouwen, een evenwichtig en gezond voedingspatroon is altijd van essentieel belang. Vooral als je intensief traint, is het belangrijk dat je je lichaam voorziet van alle voedingsstoffen die het nodig heeft. Vooral direct na het sporten. Vraag jij je af wat je het beste kunt eten, en wanneer, om je fitnessdoelen zo goed mogelijk te ondersteunen? Lees dan ook ons artikel met alles wat je moet weten over eten na het sporten.

Als je na de training snel iets moet eten, voorziet onze Whey Protein je van de nodige portie eiwitten. Maar je mag het koken daarna niet overslaan. Wat dacht je bijvoorbeeld van een eiwitrijke pastasalade met bietendressing?

Protein Pastasalade
@ foodspring

#6 Ga zo door!

Waarschijnlijk het allerbelangrijkste om op de lange termijn fit en gezond te blijven? Houd vol! Je kunt de beste workouts hebben, het gezondste dieet en alle fitnesstips – maar als je na een paar weken opgeeft, schiet je er niet veel mee op. Zet jezelf niet onder druk. Zoek een trainingsroutine die je vol kunt houden en die je in je dagelijkse ritme kunt inpassen. Wil jij weten hoe je dat het beste kunt doen? Met onze tips over hoe je je trainingsroutine niet opgeeft, heeft je innerlijke bastaard geen schijn van kans. Succes verzekerd!

 

Meer interessante artikelen van foodspring:

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts