3 min leestijd

Thuis sporten: de beste tips voor een training binnen je eigen 4 muren

Training für zuhause
Fitness Editor
Dominic is sportjournalist en personal trainer en voor ons magazine schrijft hij artikelen over fitness. Ook bedenkt hij gratis trainingsschema's.

Om fit en gezond te blijven, hoef je je echt niet per se meerdere keren per week in de sportschool in het zweet te werken.

Het is heel gemakkelijk om thuis te trainen en je hoeft er niet eens veel geld aan uit te geven. Als je wilt, kun je ook gewoon je eigen lichaamsgewicht gebruiken voor je training of een paar kleine apparaten voor thuis bestellen. We laten je zien hoe het werkt.

Onze tips om thuis te trainen

Wat zijn de voordelen van thuis trainen?

Thuis trainen heeft veel voordelen. Allereerst bespaar je jezelf de rit van en naar de sportschool. Bovendien kun je thuis nieuwe oefeningen rustig uitproberen. Ook de vaak wat minder schone douches zijn geen probleem meer. En het geld dat je bespaart op een abonnement kun je besteden aan gezonde voeding, zoals chiazaad of fitnessapparatuur voor thuis.

Aanvulling op een gezonde voeding

Hoe train je thuis?

Natuurlijk is het ook thuis belangrijk om te beginnen met een goede warming-up. Jumping Jacks, skippings, sprintjes en knieheffen op de plaats of losse rekoefeningen zijn hiervoor heel geschikt.

Training voor thuis
©SrdjanPav

Als je eenmaal goed bent opgewarmd, ga je verder met de normale training. Hoe je de training thuis indeelt, is geheel aan jou. Met of zonder apparatuur, 3-dagen-split, 4-dagen-split, HIIT of tabata-training, het maakt niet uit.

Het belangrijkste is dat je jouw doel, of het nu gaat om spieropbouw of gewichtsverlies, van tevoren bepaalt. Dan kun je jouw training en voeding daarop aanpassen. Gebruik bijvoorbeeld onze gratis caloriecalculator om uit te vinden hoeveel je dagelijks moet eten om jouw doel te bereiken.

Wil je meer weten over jezelf en je lichaam? Probeer dan onze gratis Body Check. Daar krijg je interessante informatie voor je training. Bijvoorbeeld welke voedingsmiddelen jou kunnen helpen om je doelen te bereiken.

Doe de gratis Body-Check

Fit zonder apparatuur

Het is helemaal geen probleem om thuis zonder apparaten te trainen en alleen je eigen lichaamsgewicht te gebruiken. Ook zonder apparaten kun je gemakkelijk spieren opbouwen en op de lange termijn afvallen. Trainen met je eigen lichaamsgewicht heeft ook een voordeel ten opzichte van trainen met gewichten.

Omdat je bij bodyweight excercises meestal meerdere spiergroepen tegelijk traint, versterkt deze training niet alleen je spieren, maar verbetert het ook je coördinatievaardigheden. Dat betekent dat je effectiever leert bewegen en je lichaam doelgerichter leert gebruiken.

Om effectief te kunnen trainen zonder apparatuur, moet je eerst een paar basisoefeningen leren en deze vervolgens uitbouwen om je training in de loop van de tijd complexer te maken. De basisoefeningen van de bodyweight-training zijn squats, push-ups, sit-ups, planks en pull-ups.

Als je deze 5 basisoefeningen met je eigen lichaamsgewicht eenmaal onder de knie hebt, zul je merken dat je bewegingen en ook je houding automatisch verbeteren. Er wordt ook wel gezegd dat het lichaam zuiniger wordt.

Training voor thuis
©Tatomm

Welke apparaten heb ik nodig om thuis te trainen?

Welke uitrusting belangrijk is voor de thuistraining hangt af van je persoonlijke trainingsniveau en je doelen. Of je spieren wilt kweken of gewicht wilt verliezen door thuis te trainen, speelt ook een rol bij de keuze van de apparaten. In principe heb je geen apparatuur nodig, maar het kan soms wel handig zijn. Daarom hebben we een selectie gemaakt van de 5 essentials om thuis te trainen.

Yogamat

Een yogamat moet bovenaan je lijstje staan voor een training binnen je eigen vier muren. Vooral bij de warming-up en het mobiliseren is een yogamat een stuk comfortabeler dan je harde vloer.

Kettlebell

De kettlebell is een echte allrounder voor functional fitnesstraining. Als je thuis wil trainen om spieren op te bouwen is een kettlebell een goede keuze.

Dumbbell

De klassieker onder de fitnessapparaten voor thuis is een echte evergreen, en niet voor niets. Met verstelbare gewichten kun je ze een lange tijd effectief gebruiken om spieropbouw te bevorderen.

Buikroller

Een goede aanvulling op de normale buikspiertraining is de buikroller, waarmee je je hele romp versterkt en je coördinatie verbetert.

Optrekstang

De pull-up is een hele effectieve bodyweight-oefening, vooral voor je biceps en je rug. Om deze oefening te doen, is een pull-up bar voor thuis zeker aan te raden. Als je nog geen pull-ups kunt doen, kun je in het begin ook powerbands gebruiken voor de ondersteuning.

Ook bij de training thuis gaat het niet alleen om de beste oefeningen, maar ook om de juiste voeding. Voor een optimale spieropbouw heb je hoogwaardige eiwitten nodig. Onze Whey Protein is ideaal voor het duurzaam onderhouden en opbouwen van spieren en overtuigt met een uitstekend aminozuurprofiel.

Ontdek hier onze Whey Protein

Conclusie

Thuis trainen is een goed alternatief voor de sportschool. Het scheelt je in de kosten en met een beetje ervaring kun je je training thuis heel veelzijdig maken.

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts