5 min leestijd

Tai Chi: wat zijn de voordelen van deze vechtsport en hoe leer je het?

Mann macht Tai Chi am Strand
Content editor & fitness coach
Lisa is journaliste, gekwalificeerd fitness en voedingscoach en meditatiecoach. Ze heeft jarenlang voor verschillende lifestyle en fitness magazines gewerkt. Hier schrijft ze artikelen op het gebied van workouts, fitness, lifestyle en mind.

Tai Chi of Tai Chi Chuan is van oorsprong een krijgskunst uit China. Het wordt ook wel schaduwboksen genoemd. Je voert versterkende en stabiliserende oefeningen in slow motion uit. Tai Chi combineert beweging met meditatie – perfect om tot rust te komen en je concentratie te verbeteren. Waarom Tai Chi niet alleen voor senioren is, hoe de krijgskunst werkt en hoe je er als beginner mee aan de slag kunt lees je hier.

Wat is Tai Chi?

Tai Chi is de afkorting voor Tai Chi Chuan of Taijiquan. Het is een duizenden jaren oude Chinese gevechtskunst. In Europa heeft het de naam “schaduwboksen” gekregen. De bewegingen doen denken aan een gevecht met een onzichtbare tegenstander.

Het bijzondere van Tai Chi: in tegenstelling tot andere krijgskunsten worden de oefenreeksen die bestaan uit elementen van zelfverdediging heel langzaam en vloeiend uitgevoerd – bijna in slow motion. Geen wonder dat Tai Chi Chuan wordt beschouwd als een bewegende meditatie.

Vrouw doet Tai Chi op het strand
©PhotoAltoAntoine Arraou

De krijgskunst is een goede stabiliteitstraining, die je op een zachte manier sterker maakt. Bovendien kun je met Tai Chi je flexibiliteit en innerlijke kracht bevorderen. Slechts 15 minuten per dag is voldoende om nieuwe levensenergie op te wekken en tot op hoge leeftijd fit te blijven.

Hoe werkt Tai Chi?

Tai Chi is een krijgskunst. Je voert de aanvallende en verdedigende bewegingen heel langzaam en vloeiend uit. Het doel is om je tegenstander door souplesse en precisie te verslaan. In tegenstelling tot boksen, judo, taekwondo en dergelijke vecht je echter niet tegen een echte tegenstander. Het gevecht wordt eerder nagebootst. Daarom wordt Tai Chi ook wel een innerlijke krijgskunst genoemd – of schaduwboksen.

De vechtsport kent een aantal vaste oefenreeksen, de zogenaamde “vormen“. Deze worden uitgevoerd als choreografieën en kunnen tot wel anderhalf uur duren. In de westerse wereld zijn korte vormen van 15 tot 20 minuten ingeburgerd geraakt. Bij Tai Chi reageer je, in tegenstelling tot de klassieke vechtsporten, niet spontaan en snel door te stoten of te schoppen, maar houd je je strikt aan een bepaalde volgorde.

Bij Tai Chi ligt de nadruk op lichaamsspanning, diepe, langzame buikademhaling en het principe van mindfulness. Dit betekent dat je de bewegingen op een bewuste en gecontroleerde manier uitvoert en daarbij zowel je lichaam als de omgeving waarneemt.

Leraar en leerling doen samen Tai Chi
©Guy Cali

Er zijn tien regels waar je je bij Tai Chi aan moet houden:

  1. Je hoofd is ontspannen en in lijn met je wervelkolom.
  2. Je rug is recht.
  3. Je heupen blijven los en soepel.
  4. Je hebt een stabiele houding en je lichaamsgewicht is gelijkmatig over je beide voeten verdeeld.
  5. Je schouders en ellebogen hangen losjes naar beneden.
  6. Bij elke beweging telt de intentie erachter, niet de kracht.
  7. Je boven- en onderlichaam zijn nauwkeurig op elkaar afgestemd.
  8. Je lichaam is in harmonie met de omgeving.
  9. Je voert de bewegingen altijd vloeiend uit.
  10. Je lichaam beweegt, maar je geest blijft kalm.

Wat is het verschil tussen Tai Chi en Qi Gong?

Tai Chi en Qi Gong zijn twee verschillende sporten uit China die vaak met elkaar worden verward. Geen wonder, de bewegingen lijken erg op elkaar. Beide disciplines zijn gericht op het versterken van levensenergie – Chi of Qi. Maar er zijn ook een paar verschillen:

Terwijl Tai Chi vanaf het begin een krijgskunst was, werd Qi Gong oorspronkelijk ontwikkeld als gezondheidssysteem. Als onderdeel van de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG), is Qi Gong bedoeld om door middel van ademhalings- en meditatietechnieken gezond te blijven en langer te leven. Tai Chi daarentegen is bedoeld om aanvals- en verdedigingstechnieken te trainen. Nog een verschil: Qi Gong wordt voornamelijk staand beoefend. Tai Chi heeft een wat uitgebreider repertoire van oefeningen en ook het bewegingsbereik is groter.

In de westerse wereld staan zowel Tai Chi als Qi Gong bekend als op gezondheid gerichte vechtsporten. Het oorspronkelijke onderscheid is daarom vandaag de dag minder relevant voor ons. Je kunt het beste beide sporten een keer proberen om te ontdekken wat jouw favoriet is.

Hoe gezond is Tai Chi?

Tai Chi is goed voor de gezondheid van lichaam en geest – en dat tot op hoge leeftijd.

De soepele, langzame oefeningen zijn bijzonder zacht voor botten, gewrichten en banden. Met de oefeningen kun je zowel je mobiliteit verbeteren als je lichaam sterker maken. Met de vormen, die je meestal in een staande positie doet, train je vooral je core-spieren. Je kunt met Tai Chi met name de diepliggende spieren activeren, waarmee je klachten rond je wervelkolom kunt voorkomen of verlichten. Tai Chi is dus een goede evenwichts-, revalidatie- en preventiesport.

Het oefenen van de houdingen vereist een flinke dosis concentratie. Je moet je boven- en onderlichaam goed kunnen coördineren en je focus niet verliezen. In dit opzicht is Tai Chi een ideale concentratietraining.

Last but not least geldt voor Tai Chi het volgende principe: de kracht schuilt in de rust. De oefenreeksen zijn bijna meditatief, wat ook een positief effect op je gezondheid kan hebben. Van deze vechtkunst wordt gezegd dat het de bloeddruk verlaagt en de geest kalmeert. Een goede discipline om stress tegen te gaan dus. Een sessie Tai Chi in de avond kan zelfs de slaap verbeteren.

Tai Chi in de buitenlucht
©laflor

Hieronder zie je de positieve effecten van Tai Chi op een rij:

  • Niet belastend voor gewrichten
  • Je traint mobiliteit
  • Het versterkt je core-spieren
  • Het bevordert evenwicht en stabiliteit
  • Verbetert de coördinatie
  • Bevordert je concentratievermogen
  • Het reguleert de bloeddruk
  • Gaat stress tegen

Voor wie is Tai Chi geschikt – en voor wie niet?

Tai Chi is geschikt voor iedereen die op zoek is naar een zachte, niet al te belastende sport die je fysiek en mentaal fit houdt zonder dat het te inspannend wordt. Het mooie van Tai Chi is dat je de krijgskunst tot op hoge leeftijd kunt beoefenen. De bewegingsreeksen zijn ook ideaal voor zwangere vrouwen.

Als je verlangt naar rust en innerlijke kracht, maar liever niet passief op een meditatiekussen gaat zitten, moet je Tai Chi zeker eens proberen.

Snelheid, spectaculaire trappen of zweterige opeenvolgingen van houdingen zul je in deze Chinese vechtkunst niet vinden. Als jij fanatiek wilt sporten of aanvals- en verdedigingstechnieken in een duel wilt leren, zijn boksen, Taekwondo of Kung Fu misschien betere alternatieven.

Tips voor beginners

Wil jij Tai Chi proberen? Geweldig. Zoals je je kunt voorstellen zijn er ontelbare oefenreeksen. De krijgskunst bestaat tenslotte al vele eeuwen. Maar maak je geen zorgen, als beginner hoef je niet meteen alle bewegingen onder de knie te krijgen. Het hele repertoire wordt alleen beoefend door bekwame meesters en grootmeesters die al tientallen jaren elke dag oefenen.

Als beginner begin je meestal met de zogenaamde “Staande Pilaar” en de “Zijdeoefeningen“.

Basishouding: de staande pilaar

De staande pilaar is een staande meditatie en de basishouding van Tai Chi. Je staat rechtop met je voeten iets breder dan op heupbreedte uit elkaar en je knieën licht gebogen. Je armen zijn ter hoogte van je borst. Houd ze vast alsof je een boom of een grote bal omarmt. Het doel is om stabiel in deze houding te blijven terwijl je diep en langzaam in- en uitademt. De staande houding heeft als doel om blokkades in je lichaam op te heffen en de levensenergie Chi vrij te laten stromen.

Basisvorm: zijdeoefeningen

Twee mannen doen Tai Chi
©SolStock

Zijdeoefeningen bouwen voort op de basishouding en vormen de basis van Tai Chi. Het zijn dynamische, langzaam vloeiende bewegingen van je boven- en onderlichaam. De oefeningen zijn bedoeld om de verschillende energiestromen in je lichaam in evenwicht te brengen.

Tai Chi is niet iets wat je van de ene op de andere dag leert. Het duurt vele jaren om een meester in de beoefening te worden. Maar laat dat je niet afschrikken: zelfs de basiselementen kunnen je fysiek en mentaal verder brengen.

Overigens: in tegenstelling tot judo of karate heb je voor Tai Chi geen speciale uitrusting nodig. Lichte, comfortabele kleding en platte schoenen zijn voldoende. Als alternatief kun je natuurlijk ook op blote voeten oefenen.

Conclusie

  • Tai Chi is een krijgskunst uit China.
  • Bij Tai Chi voer je verdedigende en aanvallende technieken uit in langzame, vloeiende bewegingen.
  • Je hebt bij Tai Chi geen echte tegenstander. Het gevecht wordt alleen nagebootst. Daarom wordt het een innerlijke krijgskunst genoemd.
  • Tai Chi combineert vloeiende bewegingen uit de zelfverdediging met een vloeiende ademhaling en mindfulness-technieken.
  • Tai Chi kun je gebruiken om fysieke blokkades op te heffen, je stabiliteit en mobiliteit te verbeteren, je core-spieren te versterken en stress te verminderen.
  • Tai Chi is de ideale evenwichts-, revalidatie- en preventiesport met elementen uit de martial arts.
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts