3 min leestijd

Succesvol afvallen met foodspring – Interview met Elisa

Door:
Content Marketing Manager & fitnesseconoom
Leonie ist ecotrofoloog en schrijft artikelen over voeding en een gezonde lifestyle. Ook bedenkt ze gratis voedingsplannen.

Motivatie en discipline zijn de sleutel tot een succesvolle verandering in jouw eetpatroon. Elisa heeft ons met haar succesverhaal geïnspireerd. En wij laten jou graag zien dat jij het ook kunt!  

Zelf dacht ze dat het onmogelijk was. Maar met ons gevarieerde productassortiment, een op maat gemaakt trainingsplan en een sterke wil is Elisa in de afgelopen 24 maanden met succes 22 kilo afgevallen. Wij vroegen Elisa naar haar recept voor succes.

Succes bij het afvallen
©Elisa Montag (https://www.instagram.com/elli_montag/)

Afvallen met succes: ervaringen & inzichten

Het juiste eetpatroon is het allerbelangrijkste als je wilt gaan afvallen. Welke voedingsmiddelen denk jij dat daar het meeste aan bijdragen? 

Ik denk dat het vooral belangrijk is om voedingsmiddelen te vinden die lekker smaken, gezond zijn en die je tegelijkertijd ook een vol gevoel geven. ‘s Ochtends eet ik het liefst proteïne-muesli of porridge met veel vers fruit. Hartige maaltijden eet ik bij voorkeur wat pittiger gekruid, bijvoorbeeld met kurkuma. Van gekruid eten krijg ik minder honger.  

Proteïnemuesli
©foodspring

Voldoende eiwitten zijn cruciaal om je body goed in shape te krijgen. Wat zijn jouw ervaringen met eiwitshakes?  

Ik had al eerder verschillende soorten shakes uitgeprobeerd, maar het was me eigenlijk nog nooit gelukt om het ook echt vol te houden. Dat kwam natuurlijk niet alleen door de shakes, maar het is wel een groot verschil of ik de shake echt lekker vind of dat ik mezelf moet dwingen om hem te drinken. Whey Protein van foodspring – en dan vooral de smaak framboos – is gewoon heel lekker en bevat veel vezels. Zo kom ik gemakkelijk aan mijn dagelijkse eiwitbehoefte zonder dat ik veel vlees of kwark hoef te eten. En omdat Whey Protein in diverse soorten verkrijgbaar is, kun je gemakkelijk en zonder schuldgevoel blijven eten zonder van je nieuwe voedingspatroon af te wijken. 

Welke dieetrecepten kun jij ons aanraden? 

Mijn absolute lievelingsgerecht: tomaten met feta. En dan niet als salade, maar als warm gerecht. Snijd 1 rode ui en 4-6 tomaten klein. Verwarm de groenten samen met de feta, een beetje olijfolie en wat kruiden in een ovenschaal of in de magnetron. Klaar!

©gettyimages/ALLEKO

Heb je een wekelijks dieetschema dat jou helpt om af te vallen? 

Ja, en dat helpt me enorm! Ik moet van maandag tot zaterdag werken. Elke werkdag begin ik ‘s ochtends met een smoothie, porridge of muesli als ontbijt. Tijdens de lunchpauze eet ik met mijn collega’s een normale lunch. En ‘s avonds eet ik, behalve op woensdag en in het weekend, een Whey Protein Shake. Deze vaste routine geeft me de discipline om door te blijven gaan.

Hoe belangrijk is gezonde voeding nu voor jou? En hoe slaag je erin om zoete verleidingen te weerstaan? 

Gezonde voeding is voor mij heel belangrijk. Ik kies graag voor een evenwichtige voeding waarin ik mezelf niet alles hoef te verbieden. Mijn ervaring is dat het geen zin heeft om bepaalde voedingsmiddelen volledig te vermijden – je kunt er beter met mate van genieten. Op de avonden dat ik honger krijg en er maar één shake op het programma staat, drink ik meestal een glas water met citroensap, dat helpt bij mij heel goed. Ook is het meestal zo dat ik voor het sporten altijd enorme honger heb en daarna bijna helemaal niet.

Discipline en motivatie zijn cruciaal voor een langdurig gewichtsverlies. Wat gaf jou de doorslag om te gaan afvallen?

Eigenlijk ben ik altijd al een paar kilo te zwaar geweest. Ook was ik niet echt sportief. De sportschool was gewoon niet echt mijn ding en ook van andere sporten werd ik niet heel enthousiast. Verschillende dieetpogingen zijn mislukt door een gebrek aan discipline. In 2015 woog ik 87 kg en met mijn lengte van 1,69 m voelde dat gewoon echt niet goed meer. Wat ik in de spiegel zag, kon ik niet langer goedpraten. Mijn grote geluk was dat ik tijdens dat moment van motivatie ook eindelijk de perfecte sport voor mij heb ontdekt: yoga.

Afvallen door te sporten: zonder regelmatig te sporten kom je er (helaas) niet. Hoe vaak train je en welke sport heeft jou geholpen om af te vallen?

Ik probeer elke dag yoga te doen, altijd na het werk of op zondagochtend na het opstaan. Ik train thuis in de woonkamer, dan ben ik niet gebonden aan vaste uren, omdat ik regelmatig moet overwerken. 

Bowl met kip en zoete aardappelen
©foodspring

Waar haal jij de motivatie vandaan om door te blijven gaan en regelmatig te sporten?

Nadat ik mijn eerste successen had behaald, ging het eigenlijk bijna vanzelf. Als je merkt dat je kleding te groot wordt, werkt dat heel motiverend. En je voelt je ook gewoon veel beter als je regelmatig traint. Ik heb er veel plezier van en het helpt me om te relaxen!

Voor en na: hoe voel je je nadat je zoveel bent afgevallen?

Heel veel beter, en ook actiever. Veel dingen zijn nu makkelijker voor mij en ik voel me goed, omdat ik letterlijk goed in mijn vel zit. Nu kijk ik graag naar mezelf in de spiegel.

Heb je nog een laatste tip voor ons?

Het belangrijkste is dat je een voedingsschema vindt dat bij jou past. En de sport vindt die je leuk vindt. Alleen op deze manier – en natuurlijk met de nodige discipline! – kun je jouw doel bereiken. Natuurlijk ben je weleens gefrustreerd en het zit weleens tegen, maar als je iets echt wilt, dan kun je het ook. 

Tip: voor de grootste kans op succes bij het afvallen, raden wij onze gratis Body Check aan. Bepaal jouw doelen en ontvang persoonlijke trainings- en voedingstips.

DOE NU DE GRATIS BODY CHECK

Jouw eigen beach body gaat langer mee dan 1 strandseizoen

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts

delingen