4 min leestijd

Stand-up paddleboarding: hoe effectief is SUP eigenlijk?

Alles wat je moet weten over stand-up paddleboarding (SUP)
Content editor & fitness coach
Lisa is journaliste, gekwalificeerd fitness en voedingscoach en meditatiecoach. Ze heeft jarenlang voor verschillende lifestyle en fitness magazines gewerkt. Hier schrijft ze artikelen op het gebied van workouts, fitness, lifestyle en mind.

Stand-up paddleboarding, meestal kortweg SUP genoemd, is een razend populaire watersport. Door de grachten, op de Noordzee of over het Veerse Meer: overal waar water is, gaan mensen bij goed weer met plank en peddel het water op. Geen wonder dat zoveel mensen er gek op zijn: suppen is niet alleen erg leuk om te doen, je werkt meteen aan je balans en het versterkt je spieren. Lees in dit artikel meer over stand-up paddleboarding, hoe effectief de watersport is en wat je als beginner allemaal moet weten.

Wat is stand-up paddleboarding?

Stand-up paddleboarding, afgekort tot SUP, betekent zoveel als staand peddelen. Het is een watersport waarbij je op een speciale drijfbaar board staat en je voortbeweegt met behulp van een peddel. Spierspanning is vereist om op het stabiele maar wankelende oppervlak te blijven staan. Met het balanceren en peddelen train je met name je diepe core-spieren, maar ook je de schouders en armen moeten flink aan de bak. Bovendien versterk je met de watersport op een niet belastende manier ook je knieën en enkels.

Suppen is vooral geschikt voor rustige meren en rivieren waar de stroming niet te sterk is. Maar stand-up paddleboarding is zelfs mogelijk op zee. Afhankelijk van de golven is de sport hier natuurlijk wel een stuk zwaarder. 

Als het klassieke stand-up paddeboarding jou op een gegeven moment wat te eentonig wordt, kun je ook SUP-yoga eens proberen. De drijvende plank zorgt voor een paar bijzondere uitdagingen tijdens de zonnegroet.

Onze tip: overal waar water is, vind je ook SUP-clubs waar je boards en peddels kunt huren en lesjes kunt boeken. Kijk maar eens bij jou in de buurt of op je volgende vakantiebestemming.

Stukje suppen bij ondergaande zon
©MaximFesenko

Hoe werkt SUP?

Bij stand-up paddleboarding sta je met je voeten op heupbreedte uit elkaar in het midden van het board. Je begint met je knieën op de plank en na een paar peddelslagen ga je langzaam rechtop staan. Het is het beste om je knieën licht gebogen te houden om je evenwicht te bewaren. Je peddel is aangepast aan jouw lichaamslengte en je houdt hem iets breder dan op schouderbreedte vast.

Met de peddelslagen bepaal je de richting en het tempo. Als je de peddel naar links in het water steekt, draait de plank naar rechts en andersom. Om rechtdoor te gaan, moet je regelmatig van kant wisselen.

De belangrijkste techniek is de basispeddelslag, bestaande uit een onderdompelfase, een trekfase en een terugslagfase. Dompel de peddel ver naar voren aan de punt van de plank in het water en trek hem met een krachtige, gecontroleerde slag naar je toe. Trek de peddel dan weer uit het water en steek hem er aan de voorkant weer in.

Wat heb je nodig om te suppen?

Voor stand-up paddleboarding heb je een board en een peddel nodig. Er zijn twee soorten boards: hardboards en opblaasbare boards (inflatable boards). Je kunt ze in een grote rugzak opbergen, naar de dichtstbijzijnde waterpartij vervoeren en met een geschikte pomp zijn ze binnen een paar minuten klaar om het water op te gaan. De kwaliteit van de opblaasbare boards is tegenwoordig zo goed dat hardboards bijna alleen nog maar bij wedstrijden worden gebruikt.

Daarnaast zijn er verschillende SUP-boards voor verschillende doeleinden, bijvoorbeeld:

  1. Allroundboard: de allrounder voor recreatieve sporters heeft meestal een brede staart en is tot wel 4 meter lang. Hoe breder de plank, hoe stabieler, maar ook hoe trager en langzamer hij is.
  2. Touringboard: touringboards zijn ook allrounders die bovendien zijn uitgerust met netten aan de boeg en de achtersteven waar je proviand en dergelijke voor lange afstanden kunt opbergen.
  3. Raceboard: als je veel snelheid wilt maken, is een raceboard aan te raden. Dit board is extra smal, lang en licht.
  4. Waveboard: om goed in de golven te kunnen peddelen, moet het board kort, rond en breed zijn. Het gewicht van de plank is afhankelijk van je lichaamsgewicht.
  5. Yogaplank: voor yoga op de SUP worden meestal brede allroundboards gebruikt. Ze zijn vaak uitgerust met speciale lussen om er bijvoorbeeld trainingsbanden aan te bevestigen.
Twee vrouwen maken een tochtje op een sup-board
©Corey Jenkins

Wat peddels betreft, zijn plug-in peddels het meest praktisch. Deze zijn voorzien van een telescopische schacht en kun je zo aan je lengte aanpassen. De ideale lengte hierbij is: lichaamslengte + 8 tot 16 centimeter. Hoe groter en stijver het blad van de peddel, hoe meer spierkracht je moet gebruiken. Voor recreatief gebruik zijn de middelgrote, soepele bladen het meest geschikt.

Bovendien kan een wetsuit handig zijn als je gaat suppen, als je het water op wilt in de regen of bij koelere temperaturen bijvoorbeeld.

Onze tip: lees ook ons artikel over coole buitensporten om fit de zomer door te komen.

Welke spieren train je met stand-up paddleboarding?

Na je werk relaxed een stukje over de Amstel, de Oude Gracht of het Veluwemeer peddelen en genieten van de zonsondergang? Suppen is niet zo ontspannen als het misschien lijkt.

Om je evenwicht te bewaren op de wiebelige plank, moet je je hele lichaam aanspannen. Vooral je core-spieren, en dus de spieren in het midden van je lichaam, zijn actief. Met SUP train je vooral je rechte, schuine en dwarse buikspieren. Maar ook de spieren in je kuiten, bovenbenen, billen, schouders en nek moeten hard werken om ervoor te zorgen dat je stabiel op je board kunt blijven staan.

Met elke peddelslag mobiliseer en versterk je ook de spieren in je bovenlichaam, van je biceps en triceps tot je schouders, borst en rug.

Al met al is SUP de perfecte balanstraining die heel effectief is voor je hele lichaam. Dit zijn de belangrijkste voordelen op een rij:

  • Je verbetert je fijne motoriek en coördinatievaardigheden.
  • Je stabiliseert je gewrichten.
  • Je kunt onevenwichtigheden compenseren.
  • Je voorkomt rugklachten en spanningen.
  • Je verbetert je lichaamshouding.
  • Je versterkt de diepliggende spieren in je romp en rond je wervelkolom.
  • Je minimaliseert het risico op blessures tijdens het sporten en in je dagelijks leven.
  • Je verbetert je lichaamsbewustzijn.
  • Je maximaliseert je prestaties.

Voor wie is SUP geschikt?

Suppen over de Spree in Berlijn
©Felix Kayser / EyeEm

Ben jij in de zomer het liefst aan het water, of liever nog op het water, ben je graag buiten en wil je fit blijven? Dan is suppen misschien wel iets voor jou. De watersport kent geen leeftijdsgrens. En je hoeft echt geen sportfanaat te zijn om je op het bord te wagen. Een goed evenwichtsgevoel is een voordeel, maar geen must. Je kunt het beste eerst een van de instructeurs bij de SUP-verhuur vragen om je de basistechnieken te laten zien.

SUP is ook een goede optie voor alle sporters die op zoek zijn naar balans of een aanvulling op hun eigen sport. Een gebrek aan evenwicht kan vaak een zwakke plek zijn. Als je aan je balans werkt, zul je zeker beter presteren bij het hardlopen en bij krachttraining of yoga.

Conclusie

  • Stand-Up Paddleboarding, of kortweg SUP, is een watersport waarbij je je staand op een drijfbaar board voortbeweegt door te peddelen.
  • Suppen kun je op meren en rivieren doen, maar ook op zee. Hoe onrustiger het water, hoe uitdagender.
  • Om te suppen heb je een speciaal board en een peddel nodig. Populair voor recreatief gebruik zijn opblaasbare SUP-boards.
  • Met SUP train je je balans en vooral je diepe core-spieren, maar ook je coördinatie en fijne motoriek.
  • SUP is een watersport die niet belastend is voor je gewrichten en die je op elke leeftijd kunt beoefenen.
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts