5 min leestijd

Alles wat je wilt weten over het populaire Sirtfood-dieet

Het Sirtfood-dieet
Content editor & ecotrofoloog
Terwijl ze haar studie ecotrofologie aan het afronden was, bracht Alisa veel tijd door bij lezingen en in labs om alles te leren over wat je lichaam nodig heeft op lichamelijk en sociaal vlak om gezond te blijven en goed te blijven presteren.

Een optimale vetverbranding, snel en gezond afvallen en veel energie – dat is wat het Sirtfood-dieet van Aiden Goggins en Glen Matten allemaal belooft. In de eerste week van het populaire dieet zou je tot wel drie kilo af kunnen vallen. Maar wat is het geheim van dit dieet, dat caloriearme voeding combineert met het eten van zogenaamde sirtfoods? Hoe werkt het sirtuin-dieet precies en val je er echt van af? Wij hebben het principe van dit 3-fasen dieet onder de loep genomen – en kritisch bekeken.

Wat is het Sirtfood-dieet?

Voordat we naar de regels van het trendy Sirtfood-dieet kijken, kijken we eerst naar de sirtuins die voor het dieet van belang zijn. Sir2-achtige eiwitten komen in alle levende wezens en in virussen voor. Ze bestaan uit een groep multifunctionele enzymen die als belangrijke regulatoren bij verschillende fysiologische processen betrokken zijn. Tot hun taken behoren bijvoorbeeld het verminderen van oxidatieve stress, het beschermen van het hart tegen vrije radicalen en het reguleren van de insulinesynthese. In ons lichaam bevinden zich zeven soorten van deze enzymen.

De focus van het Sirtfood-dieet ligt op de sirtuins die in ons lichaam actief zijn. Die zijn namelijk ook betrokken bij de vetverbranding. Tegelijkertijd moeten de enzymen ook het spierbehoud ondersteunen – zelfs in het geval van een calorietekort.

Er zijn twee manieren om de functie van deze sirtuins volop te benutten. Ten eerste is bekend dat de lichaamseigen enzymen tijdens een langere periode van vasten of verminderde calorie-inname worden geactiveerd. Aan de andere kant kun je sirtuins innemen door bepaalde voedingsmiddelen te consumeren. Daarnaast wordt aangenomen dat ook secundaire plantenstoffen het activeren van sirtuins stimuleren.

Overigens: lang voordat sirtuins populair werden als stofwisselingsstimulerende enzymen, werd er al onderzoek gedaan naar hun levensverlengende functie. Er zijn aanwijzingen dat sirtuin als anti-verouderingsenzym een positief effect heeft op het verouderings- en regeneratieproces van cellen en daarmee op onze gezondheid. Voor een representatief effect is echter vervolgonderzoek nodig. 

Een periode van vasten activeert sirtuins. Intermittent fasting is een dieetmethode waarbij je meestal 16 uur per dag vast en in een tijdvenster van 8 uur per dag mag eten. Als je leeft volgens de principes van intermittent vasten zorg je voor een verhoogde activiteit van de enzymen. Wil je meer weten over deze manier van vasten, lees dan ook ons artikel over intermittent fasting.

Hoe werkt het Sirtfood-dieet?

Here’s the deal: het door Goggins en Matten ontwikkelde Sirtfood Diet bestaat uit drie fasen.

  1. Tijdens de eerste drie dagen (fase 1) is je dagelijkse calorie-inname 1000 calorieën. Je maaltijden zijn beperkt tot één sirtuinrijke vaste hoofdmaaltijd en drie groene sappen of smoothies.
  2. De tweede fase schrijft een calorie-inname voor van 1500 calorieën per dag voor. Vier dagen lang eet je dagelijks twee sirtuinrijke hoofdmaaltijden en drink je twee groene sappen of smoothies.
  3. De derde fase begint op de achtste dag en gaat door tot je je gewenste gewicht hebt bereikt. Terwijl sommigen in deze fase een calorietekort blijven aanhouden, hebben anderen geen beperking op het aantal calorieën. De sleutel is om sirtfoods in je voedingsplan op te nemen.

Wat voor ons belangrijk is: alleen als je voldoende eet, voorzie je je cellen van alle belangrijke vitamines en mineralen. Als jij op een gezonde manier wilt afvallen, raden wij aan om over een langere periode een matig calorietekort aan te houden – tussen de 300 en 500 calorieën per dag. Met onze handige caloriecalculator kun je heel eenvoudig jouw persoonlijke caloriebehoefte berekenen.

Afvallen met sirtuins – kan dat?

De auteurs van het boek The Sirtfood Diet beloven snel gewichtsverlies in de eerste week. Met een calorie-inname van slechts 1000 calorieën tijdens de eerste drie dagen en 1500 calorieën in de vier dagen daarna, is het niet heel verrassend dat je hierdoor afvalt.

Je kunt ervan uitgaan dat het bij veel van die eerste kilo’s vooral om vocht gaat. Als je lichaam niet voldoende energie binnenkrijgt via je voeding, maakt het onder andere de glycogeenvoorraad op. Voor elke gram glycogeen slaat je lichaam minimaal 3 gram water op. Als glycogeen wordt gebruikt voor de energieproductie, heeft dit dus ook tot gevolg dat je watergewicht verliest. Als je met een energierijke maaltijd je glycogeenvoorraad weer aanvult, wordt ook het water opgeslagen. Zo komen de kilo’s er ook weer bij.

Wil jij op een gezonde manier afvallen? Kies dan voor kleurrijke maaltijden die je de hele dag door van energie voorzien. In combinatie met intensieve workouts bereik je je doel nog sneller. Zorg dat er altijd een paar sportieve zweetsessies op je trainingsplan staan. Een fullbody HIIT-workout of een pittige buikspiertraining? Bij ons vind je workouts voor elk fitnessniveau.

Voedingsmiddelen met sirtuin

Sirtfoods zijn voedingsmiddelen met een hoog sirtuïnegehalte waarvan wordt gezegd dat ze het afvallen vergemakkelijken. Donkere groenten, pure chocolade, koffie – in onderstaande tabel vind je een overzicht van plantaardige voedingsmiddelen die in de categorie ‘sirtfood’ vallen.

Fruit Dadels, bosbessen, aardbeien
Groente Groene bladgroenten, rode ui, boerenkool, broccoli, rucola, selderij
Kruiden Peterselie, lavas
Specerijen Chili, kurkuma, kaneel, kappertjes
Noten Walnoten, cashewnoten
Overige Boekweit, olijfolie, soja, groene thee, koffie, cacao, donkere chocolade, rode wijn

En wat nog meer? Naast de genoemde voedingsmiddelen staan er vooral low-carb recepten op het voedingsplan. Populaire koolhydraatarme voedingsmiddelen zijn onder meer wit vlees (kip, kalkoen) en eieren. Op zoek naar wat inspiratie? Kijk op onze receptenpagina voor makkelijke low-carb recepten.

Tip: onze Daily Vitamins zijn er voor jou! Op dagen dat je agenda overvol is en je geen tijd hebt om te koken, voorzien ze je van de belangrijkste essentiële vitamines uit groente en fruit – voor als je goed wilt presteren.

Jouw dagelijkse portie vitamines met Daily Vitamins van foodspring
©foodspring
Daily Vitamins bestellen

Voor- en nadelen van het Sirtfood-dieet

Nadat je het boek hebt bekeken, kun je vrij snel en eenvoudig aan de slag met het Sirtuin-dieet. De dagelijkse calorie-inname wordt gegeven, en de lijst met sirtfoods heb je zo gevonden.

In het begin kan het handig zijn om je calorie-inname bij te houden. Met behulp van een app weet je zeker dat je de voorgeschreven hoeveelheid energie binnenkrijgt. Als je het helemaal goed wilt doen, moet je je maaltijden afwegen, wat wel even wat extra werk kan zijn.

In de derde fase van het dieet ben je veel flexibeler dan bij andere diëten. Dit is een duidelijk voordeel. Zolang je je bord maar met voldoende sirtfoods vult, kun je ook zonder problemen uit eten gaan.

Net als bij andere diëten, kan er ook bij het Sirtfood-dieet een ongewenst jojo-effect optreden. Als je niet meteen weer op je oude gewicht wilt komen als je klaar bent met diëten, is het zaak om je eetpatroon blijvend te veranderen.

Over de voor- en nadelen van het Sirtfood-dieet is niet iedereen het eens. Wat de een ziet als een relaxed experiment, is voor de ander een enorme uitdaging. Op dit moment is er nog onvoldoende bewijs om snel, gezond en langdurig afvallen te bevestigen

Onze mening: iedereen heeft zijn eigen behoeften. En iedereen moet voor zichzelf uitzoeken welk dieet voor zijn of haar lichaam het beste werkt. Ben jij nieuwsgierig geworden naar het Sirtfood-dieet? Probeer het dan gewoon uit!

Sirtfood-dieet: conclusie

De Sirtfood Diet – een 3-fasen dieet dat is ontworpen om snel af te vallen met behulp van een hoog calorietekort en de functie van sirtuins. Hier vind je de belangrijkste punten van dit populaire trenddieet.

  • Het Sirtfood-dieet combineert een verminderde calorie-inname met zogenaamde sirtfoods – beiden zouden de aanmaak van sirtuin-enzymen moeten stimuleren.
  • Sirtuins zijn multifunctionele enzymen die onder andere de vetverbranding stimuleren.
  • Het dieet is gebaseerd op zogenaamde sirtfoods, die hoge hoeveelheden sirtuins bevatten. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan sirtuins zijn onder andere bessen, walnoten en boekweit.
  • Secundaire plantenstoffen worden verondersteld het activeren van de lichaamseigen sirtuins te stimuleren.
  • Het Sirtfood-dieet heeft voor- en nadelen die van persoon tot persoon kunnen verschillen.
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.
  • De Céu Teixeira, M.; Sanchez-Lopez, E.; Espina, M.; Garcia, M. L.; Durazzo, A.; Lucarini, M.; Novellino, E.; Souto, S. B.; Santini, A.; Souto, E. B. (2019): Sirtuins and SIRT6 in Carcinogenesis and in Diet, in: International Journal of Molecular Sciences, 20 (19).

  • Lee, S.-H.; Lee, J.-H.; Lee, H.-Y.; Min, K.-J. (2019): Sirtuin signaling in cellular senescence and aging, in: BMB reports, 52 (1).

  • Bundeszentrum für Ernährung: Sirtuin signaling in cellular senescence and aging, 2018, https://www.bzfe.de/fileadmin//resources/import/pdf/eifonline_sirtfood_082018_final.pdf [17.12.2020].

Related Posts

delingen