2 min leestijd

Wat zijn secundaire plantenstoffen? – Food Fact Friday

Content Editor & ecotrofoloog
Leyla is ecotrofoloog. Ze schrijft voor foodspring artikelen over voeding en gezond leven. Ook bedenkt ze gratis voedingsplannen om je te helpen gezonder te eten.

Fruit, groenten, peulvruchten etc.: secundaire plantenstoffen leveren de nodige plantenkracht. Wij laten je zien in welke voedingsmiddelen ze te vinden zijn.  

De ideale snack voor onderweg of voor wanneer je weinig tijd hebt. Onze vegan Paleo Bars zitten vol biologisch fruit – zonder chemische toevoegingen en toegevoegde suikers. De perfecte fitness-snack voor plantaardige power!

Paleo Bars
©foodspring
Nu onze Paleo Bars proberen

Wat zijn secundaire plantenstoffen?

Secundaire plantenstoffen komen van nature voor in planten. Ze dienen om roofdieren af te schrikken, de plant te beschermen tegen UV-stralen en te helpen bij de bestuiving en verspreiding van vruchten en zaden.

In voedingsmiddelen zie je secundaire plantenstoffen terug in een bepaalde kleur, geur of smaak.

©jAlexRaths

In een evenwichtig eetpatroon krijg je gemiddeld 1,5 g secundaire plantenstoffen per dag binnen. Eet je vooral vegetarisch? Dan is de hoeveelheid secundaire plantenstoffen uiteraard nog hoger.

Je bent erg nieuwsgierig en wil graag veganistisch gaan eten? Doe dan vooral onze 7 dagen vegan eten challenge.

Het maakt niet uit hoeveel plantaardige producten je inneemt. Uiteindelijk is de doorslaggevende factor de hoeveelheid die je lichaam überhaupt kan opnemen.

Deze biobeschikbaarheid is afhankelijk van verschillende factoren. Bijvoorbeeld de manier waarop je het van bereidt.

©twomeows

In vergelijking met rauwe wortelen kan je lichaam de secundaire plantenstoffen van gekookte wortelen beter absorberen.

Verschillende voedingsmiddelen bevatten verschillende soorten secundaire plantenstoffen.

Secundaire plantenstoffen in voedingsmiddelen – Lijst

Er zijn in totaal 100.000 verschillende secundaire plantenstoffen. Slechts zo’n 10 % daarvan zit in plantaardig voedsel. Je kunt ze groeperen op basis van hun chemische structuur.

Carotinoïden

Komt voor in geel, rood en oranje voedsel, zoals wortelen en paprika’s.

Flavonoïden

Komt voor in rood, blauw en paars voedsel, zoals bessen en appels

Fytosterolen

Komt voor in noten, zaden en volkoren.

Sulfide

Komt voor in uien, prei en knoflook.

Glucosinolaten

Komt voor in verschillende soorten kool, bijvoorbeeld broccoli.

Fyto-oestrogenen

Komt voor als plantaardig hormoon, bijvoorbeeld in sojabonen.

Fenolzuren

Komt voor in koffie, thee, volkoren producten, zacht fruit en koolsoorten.

Effecten

Secundaire plantenstoffen zijn erg veelzijdig en verschillend. Afhankelijk van de soort, hebben ze veel verschillende positieve effecten op je gezondheid.

Zo zijn bijvoorbeeld cholesterolverlaging, bloeddrukverlaging en antioxidatieve effecten al bewezen. Ze zouden bacteriën bestrijden, de spijsvertering bevorderen en het immuunsysteem stimuleren.

Het exacte effect van secundaire plantenstoffen is echter moeilijk te onderzoeken. Het is vaak niet duidelijk of het positieve effect te danken is aan de secundaire plantenstoffen in het plantaardige eten of aan andere voedingsstoffen die zich daarin bevinden.

Onze conclusie

  • Secundaire plantenstoffen vind je in plantaardige voedingsmiddelen
  • Ze geven de planten smaak, kleur en geur en zijn een natuurlijk afweersysteem
  • Ze hebben verschillende positieve werkingen op je gezondheid
  • Studies op dit gebied kunnen het effect op je gezondheid alleen niet volledig herleiden uit de secundaire plantenstoffen
  • Veel plantaardige voedingsmiddelen eten betekent automatisch een vezelrijk eetpatroon
  • Van vezels zit je langer vol en ze helpen je met je spijsvertering
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts

delingen