4 min leestijd

Samen buiten sporten: 7 alternatieven voor hardlopen om fit te blijven

Zwei Frauen stretchen sich auf einer Wiese

Eindelijk, het is weer tijd om buiten te sporten! Na lang genoeg alleen binnen onze vier muren te hebben getraind, is het hoog tijd om weer lekker naar buiten te gaan. Neem je trainingsmaatje mee en ga op pad. Samen met een partner trainen is minstens twee keer zo leuk! En omdat er meer is dan buiten hardlopen, wandelen en fietsen, laten we je vandaag zeven alternatieven zien die je niet alleen fit houden, maar die ook heel leuk zijn. 

Outdoor HIIT-workout

HIIT (High Intensity Interval Training) is de ultieme workout als je aan je kracht en conditie wilt werken. Het handige van deze intensieve trainingsmethode is dat je niet eens een matje nodig hebt om je in het zweet te werken. Dit maakt HIIT perfect voor je outdoor-workout. Squats, Jumping Lunges en dergelijke kun je ook prima op het gras doen. En voor oefeningen zoals Dips en Push-Ups, kun je het dichtstbijzijnde parkbankje gebruiken. Als je jezelf nog wat meer wilt uitdagen, is het de moeite waard om een springtouw en fitnessbanden aan te schaffen. En kijk ook eens naar een trimparcours of fitnesspark bij jou in de buurt.

Onze tip: kun jij nog wel wat ideeën gebruiken voor je outdoor-workout? Leef je dan uit met onze Outdoor Bodyweight Workout!

Man doet een rondje Diamond Push-Ups op het strand

  • Voor wie is het geschikt: voor mensen die zich in het zweet willen werken met korte, pittige trainingen.
  • Wat train je met een Outdoor HIIT-workout: kracht en uithoudingsvermogen.
  • Wat heb je nodig: een timer en optionele fitnessapparatuur.

Stand-Up Paddling

Stand-Up Paddling, of kortweg SUP, is de laatste jaren een enorme trend geworden. Overal waar water is, zie je suppers. Bij het suppen balanceer je op een oversized surfplank en gebruik je een eenzijdige peddel om je voort te bewegen. Op rivieren, meren en aan zee kun je meer dan alleen maar tijd doorbrengen en van de natuur genieten. SUP houdt je ook fit: staand peddelen is een zachte en effectieve training waarmee je vooral je schouder-, rug- en rompspieren versterkt.

  • Voor wie is het geschikt: voor liefhebbers van watersport.
  • Wat train je met Stand-Up Paddling: evenwicht, kracht.
  • Wat heb je nodig: SUP-board en peddel. En water in de vorm van een meer of plas (of rustige zee).

Beachvolleybal

Beachvolleyball op het strand

Werk je in het zweet met beachvolleybal. Dankzij de zachte ondergrond is beachvolleybal minder belastend voor je gewrichten dan het conventionele volleybal. Maar de oneffenheid van het zanderige speelveld kan de intensiteit van de belasting aanzienlijk verhogen, waardoor de balsport behoorlijk veeleisend is. Je traint alle spiergroepen in je lichaam. Tegelijkertijd is beachvolleybal een effectieve cardiotraining. Klinkt goed, toch?

  • Voor wie is het geschikt: voor iedereen die van balsporten in teamverband houdt.
  • Wat train je met beachvolleybal: uithoudingsvermogen, kracht, coördinatie.
  • Wat heb je nodig: een volleybalveld (of net), volleybal, teamgenoten.

Onze tip: de perfecte drank voor jouw buitentraining. Heerlijke smaak en meer energie voor het sporten. Onze Energy Aminos!

Engery Aminos bestellen

Outdoor Yoga

Yoga bij kaarslicht en de geur van wierook thuis of in de studio is sfeervol, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar je matje uitrollen in het park of bos kan net zo magisch zijn. Het uitzicht op de natuur in combinatie met de frisse lucht zorgt voor extra innerlijke rust en balans. Daarnaast train je, afhankelijk van de yogastijl, je mobiliteit, balans, kracht en uithoudingsvermogen. Kijk ook eens bij de plaatselijke yogastudio: veel sportscholen bieden nu extra buitenlessen aan.

Onze tip: zoek uit welke vorm van yoga het beste bij jou past – hier vind je ons overzicht van de tien populairste yogastijlen.

  • Voor wie is het geschikt: voor yogafans en iedereen die dat wil worden.
  • Wat train je met Outdoor Yoga: mobiliteit, evenwicht, kracht.
  • Wat heb je nodig: een yogamat. 

Inline Skating

Wist jij dat je met inline-skaten meer calorieën verbrandt dan met joggen? Bovendien kom je sneller vooruit, versterk je je benen en bilspieren en leer je coole trucs. De funfactor is hoog – of je nu alleen of met vrienden aan het rollen bent.

  • Voor wie is het geschikt: voor skaters en sporters die zich graag op kleine wieltjes voortbewegen.
  • Wat train je met Inline Skating: uithoudingsvermogen, kracht.
  • Wat heb je nodig: inline skates, beschermers.
Man zit tegen een muur met zijn inline skates naast zich
©Westend61

Frisbee Golf

Frisbee Golf heeft niet veel gemeen met het klassieke golf, behalve dat je veel in de frisse lucht bent en aardig wat meters aflegt. Bij Frisbee Golf gaat het erom met zo weinig mogelijk worpen over een groot gebied een frisbee vanaf een startpunt in een basket te krijgen. Hiervoor zijn speciale discgolf-faciliteiten, het aantal courses in Nederland neemt jaarlijks toe. Of je kunt freestylen in het park!

  • Voor wie is het geschikt: voor iedereen die graag frisbee speelt.
  • Wat train je met Frisbee Golf: conditie, coördinatie, strategisch denkvermogen.
  • Wat heb je nodig: een frisbee, en bij voorkeur een discgolf-course.

Spike Ball

Spike Ball is een absolute trendsport met verslavingsgevaar. Je slaat de bal op een mini-trampoline die in het midden van het veld is geplaatst, zodat de tegenstander de bal niet terug kan slaan. Meestal starten twee teams met elk twee spelers aan het spel. De uitrusting voor deze snelle balsport kun je overal buiten opstellen.

  • Voor wie is het geschikt: voor fans van snelle balspelen.
  • Wat train je met Spike Ball: reactievermogen, conditie.
  • Wat heb je nodig: Spike Ball-uitrusting, teamgenoten.

Conclusie: buiten sporten

Als je buiten wilt sporten, hoef je niet per se te gaan hardlopen of fietsen. Er zijn tal van alternatieven om buiten te sporten en fit te blijven. Leuk voor de variatie. Als je meestal in de sportschool traint, zijn outdoor HIIT en yoga waarschijnlijk wel iets voor jou. Ben je meer van de balsporten dan kun je je hart ophalen met Beachvolleybal, Spike Ball of Frisbee Golf. Minstens zo intensief als hardlopen, maar met een nog grotere funfactor, is inline-skaten. En ben jij gek op watersporten, dan moet je deze zomer zeker Stand-Up Paddling eens proberen.

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts