3 min leestijd

4 goede redenen om je weegschaal de deur uit te doen

Vrouw maakt een gezond ontbijt klaar

Ken je dat geweldige gevoel ook, dat je op de weegschaal gaat staan en je daarna echt heel goed voelt? Nee? Ik ook niet. Vaak zorgt het getal op de weegschaal alleen maar voor frustratie – vooral als je je feelgoodgewicht probeert te bereiken. Je ziet dat je bent aangekomen, je bent je veel te bewust van alle gewichtsschommelingen of je gewicht blijft onveranderd. Toch blijven we onvermoeibaar en stappen we steeds weer op de weegschaal, in de hoop op een getal dat ons enigszins tevredenstelt. Ik vraag me af – waarom geven we een voorwerp dat ons meer teleurstelling oplevert dan dat het ons verder helpt eigenlijk zoveel ruimte? Zowel fysiek in de badkamer als mentaal in ons hoofd. Er is veel voor te zeggen om de weegschaal uit de badkamer te verbannen, of gewoon het huis uit. Dit zijn de vier belangrijkste redenen.

#1 Je gewicht zegt niets over je figuur

Je weegschaal vertelt wat je lichaamsgewicht is en laat je vervolgens achter met dit getal en meestal niet per se met een goed gevoel. Maar dit getal zegt weinig over je figuur, omdat het geen rekening houdt met je lichaamssamenstelling. Je lichaam bestaat niet alleen uit lichaamsvet, maar ook uit spiermassa, vocht en botmassa. En natuurlijk wegen al deze dingen ook mee. Het gaat allemaal om de juiste verdeling. Spiermassa heeft een hogere volumedichtheid dan lichaamsvet. Dus als je krachttraining gebruikt om af te vallen – iets dat ik van harte kan aanbevelen – dan zal de toename in spiermassa er waarschijnlijk voor zorgen dat je aankomt. Voor beginners is het zelfs mogelijk om tegelijkertijd lichaamsvet te verliezen.

#2 De weegschaal kijkt niet naar je lifestyle

De weegschaal geeft vandaag meer aan dan gisteren en je humeur slaat meteen om? Lichte gewichtsschommelingen zijn volkomen normaal. Er zijn veel factoren waarover je geen of slechts in beperkte mate controle hebt, maar die toch van invloed zijn op je gewicht. Deze factoren worden door je weegschaal echter vaak genegeerd. Een goed voorbeeld hiervan is de vrouwelijke cyclus, zo blijkt uit onderzoek. In de ovulatiefase kan je lichaam bijvoorbeeld meer energie opslaan om voorbereid te zijn op een mogelijke zwangerschap. Kort voor en tijdens de menstruatie zorgen hormonen ervoor dat er meer vocht wordt opgeslagen, en komen we ook sneller in de verleiding om toe te geven aan de onbedwingbare trek in iets lekkers. Maar niet alleen hormonen, ook de extra portie zout op je gezonde maaltijd of het warme weer kunnen het getal op de weegschaal meer beïnvloeden dan je denkt door het vasthouden van vocht. Dus wil je echt je humeur laten verpesten door je hormonen of een te zoute maaltijd? Nee toch? Dan kun je je weegschaal maar beter wegdoen.

#3 Je twijfelt aan jezelf en je training

De weegschaal vertelt je niets over je huidige fitnessniveau. Je verbetert je workouts en komt dichter bij je doelen, maar succes op de weegschaal blijft uit? Dan moet ‘ie verdwijnen, zo simpel is het. Want je moet blij zijn met je sportieve successen en ze niet laten afhangen van het getal op de weegschaal.

Wil jij je sportieve prestaties naar een hoger niveau tillen? Ons creatinepoeder is je trouwe trainingspartner en helpt je om je fitnessniveau nog verder te verhogen.

#4 De weegschaal levert alleen maar stress op

Als er één ding is waar de weegschaal echt goed in is, dan is het wel stress veroorzaken. Elke dag nauwgezet je gewicht checken zal je niet op weg helpen naar je feelgoodgewicht, maar je eerder in de weg staan. Je lichaam voelt deze stress ook in de vorm van een verhoogd cortisolniveau, wat ervoor zorgt dat je geen lichaamsvet verliest. Een vicieuze cirkel dus, en nog een reden om voorgoed van de weegschaal af te stappen. Hier lees je wat het stresshormoon cortisol in je lichaam precies activeert en hoe je je cortisolniveau kunt verlagen.

Alternatieven voor de weegschaal

Benieuwd wat je dan kunt doen om je voortgang bij het afvallen op een gezondere manier bij te houden?

  • Maak foto’s 

Neem foto’s van jezelf van voren, opzij en van achteren om het afslankproces te volgen. Om frustratie te voorkomen moet je dit ook zeker niet elke dag doen. Blijf op koers, maar geef jezelf en je lichaam de tijd.

  • Gebruik je kleding als oriëntatie

Je favoriete oude spijkerbroek is een goede gids. Maar zorg ervoor dat je je niet blijft vastklampen aan een 10 jaar oude spijkerbroek en blijf realistisch. Over het algemeen moet je kleding bij je lichaam passen, en niet andersom.

  • Gebruik nauwkeurige metingen

Laat je vetpercentage en spiermassa meten en gebruik deze waarden als richtlijn. Het kan ook helpen om je omtrek te meten. Er zijn andere manieren om je gewichtsverlies bij te houden dan de weegschaal.

  • Houd je successen bij

Houd in plaats van je gewicht, je successen bij. Kon je meer gewicht tillen tijdens het squatten? Kun je eindelijk zuivere push-ups doen of misschien zelfs een pull-up? Dat is allemaal veel belangrijker dan het getal op je weegschaal.


Meer interessante artikelen van foodspring: 


* Afvallen met Shape Shake 2.0: het vervangen van twee maaltijden per dag door een Shape Shake 2.0 draagt ​​bij aan gewichtsverlies als onderdeel van een caloriearm dieet. Het vervangen van één maaltijd per dag helpt je om op gewicht te blijven. Het product voldoet alleen aan het beoogde doel in het kader van een caloriearm dieet. Een caloriearm dieet dient ook andere voedingsmiddelen te bevatten. Zorg ervoor dat je elke dag voldoende drinkt. Houd een gezonde levensstijl aan, en zorg voor een gevarieerd en uitgebalanceerd eetpatroon.

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts