Eiwitshakes vergelijken: hier moet je op letten

Door: foodspring Editorial Team

Vele succesvolle sporters, acteurs en diëtisten zweren bij proteïneshakes. Wij vertellen wat de belangrijkste kwaliteitskenmerken zijn en laten je zien welke shake je voor welk doel kunt gebruiken.

De voordelen van eiwitshakes

Eiwitten zijn de bouwstenen voor je leven en spelen vooral in je voeding een belangrijke rol. Als je regelmatig sport, neemt je eiwitbehoefte toe tot 1,8 gram per kilo lichaamsgewicht. Eiwitten bestaan uit aminozuren. Sommige van deze aminozuren kan je lichaam zelf aanmaken en andere moet je via je voeding binnenkrijgen. Deze dagelijkse “extra” behoefte aan eiwitten dien je via je voeding of sportvoeding aan te vullen.

Eiwitshakes zijn een makkelijke en comfortabele manier om aan je dagelijkse eiwitbehoefte te voldoen. Met één shake per dag voorzie je je lichaam van 20 gram extra eiwit. En je lichaam kan deze eiwitten gebruiken voor de opbouw- en herstelprocessen van je spieren.

  • Eiwitrijke vervanger voor vette caloriebommen
  • Snelle toevoer van essentiële aminozuren
  • Ondersteuning van de spieropbouw
  • Caloriearme snack bij het afvallen

Eiwitshakes om af te vallen

De sleutel om af te vallen is de toevoer van voldoende eiwitten. Direct na een training bieden de snel beschikbare eiwitten uit proteïneshakes de juiste voedingsstoffen om je spieren optimaal te verzorgen.

Vegan Protein – de plantaardige variant

  • Ideaal voor veganistische kracht- en duursporters
  • Rijk aan essentiële aminozuren
Ontdek onze Vegan Protein

Eiwitten worden beduidend langzamer omgezet dan koolhydraten en vetten. Ze dienen eerst met behulp van enzymen te worden opgesplitst, voordat ze door je lichaam als bouwstof kunnen worden gebruikt. Door dit uitgebreide verwerkingsproces houdt proteïne ons lichaam veel langer bezig dan de meeste suiker- en caloriebommen.

Aangezien diëten vaak het aantal koolhydraten beperken en dat ten koste gaat van de eiwitten, dien je meer eiwitten via je voeding binnen te krijgen.

De behoefte kan oplopen tot 1,5 – 1,8 gram proteïne per kilo lichaamsgewicht (afhankelijk van het niveau van je sportieve activiteiten). Daarnaast kan voldoende proteïne ervoor zorgen dat spierafbraak wordt voorkomen.

Het doel van body-shaping is je lichaamsvet zoveel mogelijk te beperken en het verlies van spiermassa zoveel mogelijk tegen te gaan.

Eiwitshakes voor de spieropbouw

Zonder voldoende energie en eiwitten is het opbouwen van spieren onmogelijk. Alleen wanneer je lichaam over voldoende proteïnebouwstenen beschikt, kan het zich de luxe van nieuwe spiermassa veroorloven – vervolgens willen deze nieuw ontwikkelde spieren ook weer van voedingsstoffen worden voorzien.

Whey Protein – de klassieker

Voor: snelle toevoer van voedingsstoffen
Specialiteit: heel snel beschikbaar
Wanneer: ideaal direct na je training

Ontdek onze Whey Protein

3K Protein – de allrounder

Voor: snelle & langdurige toevoer van voedingsstoffen
Specialiteit: optimale combinatie van eiwitten
Wanneer: perfect na je training in de avond

Ontdek onze 3K Protein

De toevoer van essentiële aminozuren, de BCAA’s (leucine, isoleucine & valine) is erg belangrijk voor de spieropbouw. BCAA-capsules zorgen ervoor dat de eiwitsynthese in je lichaam optimaal blijft en de opbouw van nieuwe spieren wordt versneld. BCAA’s zijn eveneens in hoge dosis aanwezig in eiwitshakes en zijn daarmee perfect om je spieren rondom de training te verzorgen.

De belangrijkste momenten voor proteïneverzorging bij spieropbouw zijn voor of na je trainingssessie. Na je training ondersteunt een proteïneshake niet alleen je spiergroei, maar het versnelt ook de regeneratie.

Eiwitshakes met elkaar vergelijken

Whey Protein – de koning van de eiwitshakes

Weiproteïne wordt gezien als de koning onder de proteïneshakes. Het wordt direct uit koemelk gewonnen. Whey Protein onderscheidt zich door het hoge gehalte aan essentiële aminozuren, die belangrijk zijn voor een volledige functie van de eiwitsynthese.

Whey Protein is snel verteerbaar en wordt onmiddellijk na je training ingezet met alle belangrijke eiwit-bouwstenen die zorgen voor groei en herstel.

Ontdek onze Whey Protein

3K Protein – de alleskunner

Meercomponenten-eiwitshakes kenmerken zich door een meervoudig eiwitprofiel. Hier worden vaak tot wel vier verschillende eiwitbronnen gecombineerd, om de biologische waarde van het product te verhogen. Het voordeel van deze eiwitten ligt in de universele inzetbaarheid. Zowel kracht- als duursporters profiteren van een eersteklas aminozuurprofiel.

Ontdek onze 3K Protein

Bio Protein – natuurlijke en duurzame eiwitshake

Ook op het gebied van eiwitshakes richten steeds meer producenten zich op volwaardige biokwaliteit. De focus ligt hier vooral op dat de gebruikte ingrediënten van gecontroleerde biologische landbouw afkomstig zijn. De producten worden vaak gezoet zonder kunstmatige zoetstoffen, maar met natuurlijke rietsuiker en natuurlijke aroma’s.

Om de smaak nog meer te optimaliseren wordt echte cacaopoeder of worden vanillestokjes gebruikt.

Ontdek onze Bio Protein

Vegan – natuurlijke en plantaardige eiwitshake

Veganisten dienen hun eiwitbehoefte voor de spieropbouw uit plantaardige eiwitbronnen te halen. Het beste is een gemengd proteïnepoeder, bijvoorbeeld uit erwten, hennep of rijst. Ze bevatten een volwaardig aminozuurprofiel en een hoge biologische waarde.

Hoogwaardige, veganistische proteïneshakes zijn rijk aan eiwitten en vet- en suikerarm. Ze doen niet onder voor dierlijke eiwitten.

Ontdek onze Vegan Protein

Kwaliteitskenmerken van eiwitshakes

Om de keuze voor de juiste eiwitshake te vergemakkelijken, zijn er nog een paar kwaliteitskenmerken voor eiwitshakes waar je rekening mee kunt houden. Een van de kenmerken is bijvoorbeeld het eiwitgehalte. Dit dient meer dan 75 gram per 100 gram poeder te zijn. Anders is de kans groot dat er minderwaardige grondstoffen voor de productie zijn gebruikt.

Een kwalitatieve hoogwaardige proteïneshake mag ook geen kunstmatige kleurstoffen en conserveringsmiddelen, zoals aspartaam, bevatten. Als je het etiket bekijkt, geldt: hoe korter de lijst met ingrediënten, hoe onbewerkter de proteïneshake is.

Natuurlijk is ook de prijs een kwaliteitskenmerk. Wees kritisch met producten die (te) goedkoop zijn en toch claimen hoogwaardige, kwalitatieve ingrediënten te bevatten.

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Commentaren

Related Posts

delingen