Verschillende soorten eiwitten

Overzicht proteïne: alle soorten naast elkaar

Door: foodspring Editorial Team

Ze zijn de nummer 1 brandstof voor je spieren en behoren tot de belangrijkste bouwstenen van je lichaam – eiwitten. Als je hard traint en effectief spieren op wilt bouwen, heeft je lichaam eiwitten nodig. Aangezien er veel verschillende soorten proteïne op het gebied van sportvoeding zijn, en we weten dat het soms lastig kan zijn om ze uit elkaar te houden, hebben we de belangrijkste feiten voor je op een rij gezet. Wat zijn eiwitten eigenlijk precies? Welke soorten proteïne bestaan er? En welke proteïneshake past het beste bij jouw sportieve doelen? We laten het je zien.

Wat is proteïne?

Proteïne, oftewel eiwitten, zijn vitale voedingsstoffen. Ze hebben talrijke lichamelijke functies, waardoor ze vaak als bouwsteen van het leven worden bestempeld. Ze vormen de basis van iedere lichaamscel en maken deel uit van de synthese van belangrijke enzymen. Iedere proteïnemolecuul bestaat uit aminozuren. Een aantal van deze aminozuren kan het lichaam zelf aanmaken, maar andere kunnen alleen via voeding opgenomen worden. Omdat bij regelmatige en intensieve krachttraining de proteïnebehoefte stijgt, zijn proteïnen zeer bepalend als het gaat om de spieropbouw. Eiwitten zijn niet alleen in kracht- en duursport belangrijk. Ook bij het afvallen kun je met behulp van proteïnerijke voeding calorieën besparen en zo je ideale gewicht bereiken. Bij alle doelen is de toevoer van hoogwaardige proteïne bepalend.

Kun je niet volledig aan je verhoogde eiwitbehoefte voldoen via je voeding? Dan raden wij je onze smakelijke en gevarieerde proteïneproducten aan. Van muesli, tot brood en snacks, voor elke smaak wat wils. Ben je nieuwsgierig geworden? Lees dan meer over onze producten:

Ons assortiment proteïne-producten

Hoeveel eiwitten heb je per dag nodig?

Het voedingscentrum raadt 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht aan. Dat is echter een richtlijn voor mensen die niet sporten. Als je regelmatig traint, dien je de hoeveelheid proteïne die je dagelijks inneemt aan te passen. Bij spieropbouw raden wij je aan om dagelijks 1,3 tot 1,5 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht tot je te nemen. Tijdens de spieropbouwende fase levert een voortdurende toevoer van eiwitten de nodige voordelen op. Als je bijvoorbeeld je proteïne-inname over 5-6 maaltijden per dag verdeelt, voorzie je je spieren continu van eiwitten. Spieropbouw zonder voldoende energie en proteïnetoevoer is onmogelijk. Alleen als het lichaam voldoende proteïnebouwstenen tot zijn beschikking heeft, kan het zich de luxe van nieuwe spiermassa veroorloven. Vervolgens willen ook die nieuwe, actieve spieren weer verzorgd worden met de juiste voedingsstoffen.

Afvallen met eiwitten

De basis voor een succesvol dieet is een negatieve energiebalans. Door de inname van koolhydraten en vetten te beperken, kun je calorieën besparen. Eiwitten worden beduidend langzamer omgezet dan koolhydraten en vetten. Ze dienen eerst met behulp van enzymen in verschillende takken opgesplitst te worden, voordat ze als bouwsteen voor ons lichaam kunnen functioneren. Door dit ingewikkelde verwerkingsproces is ons lichaam veel langer bezig om de proteïne te verwerken dan bijvoorbeeld een simpele snack met veel suiker. Een verhoogde eiwitconsumptie zorgt ook voor een langer verzadigd gevoel en versterkt je spieren aanzienlijk.

Verschillende soorten eiwitten

Er zijn veel verschillende soorten eiwitten die worden gebruikt als sportvoeding. Hier vind je een lijst met de belangrijkste eiwitten, die voornamelijk gebruikt worden in proteïneshakes. De volgende stap is om uit te leggen welke proteïneshake het beste bij je past. Elk eiwit heeft verschillende eigenschappen en kan daarom nuttig zijn voor verschillende trainingsdoelen.

  • Whey Protein (weiproteïne)
  • Caseïne-proteïne
  • Ei-proteïne
  • Zonnebloem-proteïne
  • Rijst-proteïne
  • Hennep-proteïne

Eiwitshakes, een vergelijking

Of je nu op de lange termijn spieren wilt opbouwen of wilt afvallen met een eiwitrijk dieet – wij ondersteunen je bij het behalen van jouw (trainings)doelen. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat we alleen de beste ingrediënten voor onze proteïneshakes gebruiken. Vind nu jouw perfecte begeleider. Voor elk doel.

1. Whey Protein

Whey, oftewel wei, is een eiwit dat komt uit melk. Verse volle melk bestaat voor ongeveer 3,5% uit eiwitten. Hiervan bestaat 80% uit caseïne-proteïne en de overige 20% uit weiproteïne. Weiproteine is een korte keten en bevat veel essentiële aminozuren. Zo scoort weiproteïne vooral hoog vanwege zijn hoge biologische waarde. Dit betekent dat wei-eiwit kan worden omgezet in een zeer hoog aandeel lichaamseigen eiwitten.

Je lichaam heeft de hoogwaardige eiwitbouwstenen en aminozuren nodig om duurzaam spieren op te bouwen. Daarom is een Whey Protein-shake vooral geschikt als je op het punt staat je kracht en uithoudingsvermogen te verbeteren. Door de snelle opname van eiwitten raden wij je aan om direct na een inspannende training van de shake te genieten.

Whey Protein
©foodspring

Whey Protein – de klassieker bij de spieropbouw

  • Voor kracht- en duursporters
  • Na de training en als proteïnekick tussendoor
  • Snelle eiwitverzorging
  • Hoge biologische waarde
  • Uitstekend aminozuurprofiel
Ontdek onze Whey Protein

2. Caseïne-proteïne

Zoals al eerder beschreven, vormt caseïne de meerderheid van de melkeiwitten met een aandeel van 80%. Caseïne komt uit het Latijn en staat voor kaas. Zoals de naam al doet vermoeden, is het structurele eiwit het belangrijkste bestanddeel van kaas en kwark. In tegenstelling tot weiproteïne wordt caseïne langzamer door het lichaam opgenomen. Dit maakt een proteïneshake met caseïne bijzonder geschikt voor de herstelfase van de spieropbouw.

Vanwege de langzamere opname, raden wij je aan om proteïneshakes met caseïne na je training of ‘s avonds te nemen.

Bij onze Bio Protein hebben wij erop gelet dat de natuurlijke verhouding van 80% caseïne en 20% wei behouden blijft.

Bio Protein – de natuurlijke variant

  • Voor kracht- en duursporters
  • Na je training of ‘s avonds
  • Hoog cafeïnegehalte voor een duurzame verzorging van je spieren met proteïne
  • Geen zoetstoffen
  • Van duurzame, biologische landbouw
Ontdek onze Bio Protein

3. Eiproteïne

Veel eiwitten, weinig vetten: eiproteïne behoort naast weiproteïne en caseïne tot de belangrijkste dierlijke eiwitbronnen. In tegenstelling tot deze eiwitten, wordt eiproteïne – de naam zegt het al – uit eiwit gewonnen. Opvallend is het lage vet- en koolhydraatgehalte en het uitstekende aminozuurprofiel. Om die reden is eiproteïne erg populair bij professionele bodybuilders.

Onze 3k Protein is een echte allrounder en combineert weiproteïne en caseïne uit echte weidemelk met eiproteïne. Kortom, de optimale balans tussen snel beschikbare proteïnen en duurzame eiwitvoorziening voor je spieren. Een meercomponenten-eiwit bevat veel essentiële aminozuren en is daarom bijzonder populair in de kracht- en duursport. Dankzij de combinatie van de drie eiwitsoorten is deze proteïneshake ook geschikt voor duurzame voeding van de spieren met eiwitten.

3k Protein – de allrounder

  • Voor kracht- en duursporters
  • Duurzame verzorging van je spieren met proteïne
  • Na je training of ‘s avonds
  • Veelzijdig inzetbare meercomponenten-eiwitpoeder
  • Whey Protein voor de snelle eiwittoevoer
  • Caseïne & eiproteïne voor een constante toevoer van aminozuren
Ontdek onze 3K Protein

4. Eiwitten uit erwten, rijst, hennep en zonnebloempitten

Naast de dierlijke eiwitbronnen melk en eiwit, zijn er ook uitstekende plantaardige eiwitbronnen. Gecombineerd in een heerlijke eiwitshake zijn deze bijzonder geschikt voor veganisten en voor iedereen met een lactosevrij dieet.

Aangezien plantaardige eiwitten in totaal minder koolhydraten en vetten bevatten, is een veganistische proteïneshake niet alleen geschikt voor de spieropbouw, maar ook om af te vallen.

Met onze Vegan Protein combineren we vier plantaardige eiwitten tot de perfecte veganistische begeleider bij het sporten en in je dagelijks leven.

Vegan Protein – de plantaardige eiwitshake

  • Voor kracht- en duursporters
  • Na je training of als proteïnekick tussendoor
  • Het veganistische alternatief voor Whey Protein
  • Natuurlijke aroma’s
  • Alleen met stevia gezoet
Vegan Protein
©foodspring
Ontdek onze Vegan Protein

Conclusie

Proteïne zijn van groot belang voor talrijke lichamelijke functies. Hoogwaardige proteïneproducten kunnen zowel voor de spieropbouw als om af te vallen worden gebruikt. Welke proteïneshake het beste bij jou past, hangt volledig af van je doel en je behoeften.

Als je net met spieropbouw bent begonnen, raden wij je onze Whey Protein aan. Een shake na je training is ideaal om duurzaam spieren op te bouwen.

Omdat caseïne langzamer wordt verwerkt, is onze 3k Protein bijzonder geschikt als je gedurende de dag je spieren van eiwitten wilt voozien en je via je voeding niet voldoende eiwitten binnenkrijgt.

Als je veganistisch eet en toch wilt genieten van een eiwitshake, raden wij je onze Vegan Protein aan. Met plantaardige proteïne uit erwten, hennep, rijst en zonnebloempitten voorzie je je spieren van de nodige eiwitten.

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Commentaren

Related Posts

delingen