7 min read

Pre-workoutdrankje – til je training naar een hoger niveau

Energy Aminos van foodspring
Fitness Editor
Julia is fitnessinstructeur en voedingscoach. Daarnaast bedenkt ze gratis workout-programma's.

Geen zin om te gaan sporten? Een booster of pre-workoutdrankje kan daar verandering in brengen. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over de kwaliteitscriteria en ingrediënten van pre-workoutdrankjes. En we hebben een paar praktische tips voor het gebruik van pre-workoutdranken voor je. Ben je er klaar voor?

Waarom pre-workoutdrankjes?

Is je motivatie ver te zoeken, heb je weinig energie en straalt de bank een soort magische aantrekkingskracht uit? Een pre-workoutdrankje zorgt ervoor dat je energieniveau weer stijgt en je humeur zijn zinnen heeft gezet op de sportschool in plaats van op je favoriete serie.

Een tinteling onder je huid zoals je die vlak voor een wedstrijd ook voelt, spieren die graag aan de bak willen en de motivatie om meteen van start te gaan – het is iets dat je kunt drinken. Ok, je moet ook een beetje aan je mindset werken. Maar pre-workoutdrankjes brengen je lichaam in de stemming voor een workout.

Afhankelijk van de ingrediënten geven ze je energie en zorgen ze dat je gefocust bent. Precies wat je nodig hebt voor een intensieve trainingssessie en dat extra procentje efficiëntie in je training.

Hieronder laten we je kennismaken met de belangrijkste criteria voor pre-workout boosters, leggen we uit wat de basisingrediënten zijn en waar je op moet letten bij het gebruik van pre-workoutdrankjes. Ook zul je onze Energy Aminos beter leren kennen.

Energy Aminos bestellen

Welke aminozuren horen thuis in een pre-workoutdrankje?

Aminozuren zijn stikstofhoudende verbindingen en de bouwstenen van weefsels zoals spieren, huid en haar. Zonder aminozuren geen spieren. Er zijn meer dan 50.000 verschillende aminozuren met verschillende effecten en die jou kunnen helpen om je trainingsdoelen te bereiken. De volgende aminozuren mogen niet ontbreken in een pre-workoutdrankje.

De essentiële BCAA’s

BCAA’s, vertakte-keten aminozuren, horen thuis in elke goede pre-workoutdrank. Dit zijn de aminozuren leucine, isoleucine en valine.

BCAA’s worden essentiële aminozuren genoemd omdat je lichaam ze niet zelf kan aanmaken en je ze daarom via je voeding moet binnenkrijgen. Ze zijn een belangrijke bron van energie voor je lichaam. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan BCAA’s zijn onder meer pinda’s, eieren en quinoa. Maar belangrijker nog dan voedingsmiddelen eten die alle aminozuren bevatten die je nodig hebt, is een uitgebalanceerd voedingspatroon dat je lichaam de hele dag door van zoveel mogelijk voedingsstoffen voorziet.

L-citrulline en L-arginine

L-citrulline is een niet-essentieel aminozuur en de voorloper van het aminozuur arginine. Beide aminozuren zitten vaak in pre-workoutdrankjes.

Hoewel L-arginine door je lichaam zelf wordt aangemaakt, komt het verder vooral in dierlijke bronnen voor. Daarom is vooral plantaardige L-arginine, zoals in onze Energy Aminos of onze L-arginine capsules, bijzonder interessant voor veganisten.

Bèta-alanine

Bèta-alanine is ook de stof in pre-workoutdrankjes die bij sommige sporters zorgt voor een tintelende huid. Zodra de carnosinevoorraad is aangevuld, neemt het tintelende gevoel af.

Om echter in volle omvang te kunnen profiteren van de effecten van bèta-alanine, moeten je voorraden volledig zijn aangevuld. Voor wedstrijdsporters kan het dus zinvol zijn om in overleg met hun coach gerichte supplementen te nemen. Ook de voedingsdeskundigen van foodspring helpen je graag verder.

Waar moet je op letten bij een pre-workoutdrankje?

Naast de ingrediënten in het supplement zelf, is ook de kwaliteit van de ingrediënten van belang. Met een snelle blik op de ingrediëntenlijst kun je de volgende drie criteria heel eenvoudig controleren.

Cafeïne, maar van goede kwaliteit

Cafeïne brengt je in trainingsmodus. Zelfs als je slecht hebt geslapen, helpt het je weer om op het gang te komen. De cafeïne in klassieke energiedrankjes is meestal afkomstig van taurine. Dat is op zich niet slecht, maar het is ook niet nodig. Taurine komt voor in vlees, vis en melk, en wordt ook aangemaakt wanneer de aminozuren cysteïne en methionine in je lichaam worden afgebroken.

Plantaardige cafeïne uit guarana-extract heeft evenveel kracht, maar er zijn minder productiestappen in het laboratorium voor nodig dan bij taurine het geval is. En guarana wordt door het inheemse Guarani-volk, waaraan het zijn naam te danken heeft, al lang als energieleverancier gewaardeerd. Wij vinden: traditie kan nooit kwaad.

Echte woorden in plaats van E-nummers

E-nummers zijn gestandaardiseerde aanduidingen voor in Europa goedgekeurde additieven die in principe onschadelijk zijn. Van sommige E-nummers wordt echter vermoed dat ze in grotere hoeveelheden toch wat minder onschadelijk te zijn.

Om ervoor te zorgen dat je in één oogopslag kunt zien wat er allemaal in je pre-workoutdrankje zit zonder dat je veel tijd moet besteden aan het uitzoeken welk E-nummer voor welk additief staat, worden bij supplementen van hoge kwaliteit meestal echte woorden in plaats van E-nummers gebruikt.

Hoe natuurlijker, hoe beter

Laten we eerlijk zijn: pre-workout drankjes zijn nooit puur natuur. Dat kunnen en willen ze ook niet zijn. Toch kunnen pre-workoutdrankjes vol met kunstmatige smaakstoffen, additieven en kleurstoffen zitten, of juist niet. Let er daarom bij het controleren van de ingrediëntenlijst op of er natuurlijke of kunstmatige smaakstoffen in zitten en wat de grondstof voor de gebruikte kleurstoffen is.

Waar zijn Energy Aminos goed voor?

Wij leveren geen half werk! Onze Energy Aminos verdienen dan ook zeker een plekje op de lijst van beste pre-workoutdrankjes.

Energy Aminos bestellen

Amino’s in plaats van suikerbom

Vergeleken met andere pre-workoutdrankjes komt niet de suiker op de eerste plaats, maar L-citrulline, L-leucine en L-arginine. Je profiteert dus in de eerste plaats van de volledige werking van de aminozuren, en in de tweede plaats van de extra energiekick van suiker in de vorm van maisdextrine.

Zo krijg je met Energy Aminos van foodspring je niet meer suiker binnen dan je nodig hebt om optimaal te presteren, en blijft het drankje relatief suikerarm. De bèta-alanine bereidt daarnaast je cellen voor op de komende training.

Eiwitrijk dankzij de BCAA’s

Naast de bovengenoemde aminozuren bevatten de Energy Aminos per portie 6039 mg BCAA’s in de beproefde verhouding 3:1 van leucine tot isoleucine en valine. BCAA’s zijn ook de basisbouwstenen van eiwitten. Eiwitten dragen bij aan de groei en het behoud van spiermassa en ondersteunen je op deze manier bij het behalen van je trainingsdoelen.

Guarana en peperextract

Een portie Energy Aminos = 171 mg cafeïne. Dat betekent: gedachten uit, training aan. De natuurlijke cafeïne in onze Energy Aminos is afkomstig van de Zuid-Amerikaanse guaranaplant, waarvan het brouwsel wordt beschouwd als een energiebooster voor iedereen. De piperine uit peperextract warmt je goed op voor de training.

Vitaminebom afgestemd op jouw training

Daartoe behoren vooral vitamine C, B3 en B12, die het volledige effect van onze Energy Aminos compleet maken. Vitamine C draagt bij aan de normale werking van je immuunsysteem, vitamine C, B3 en B12 dragen bij een een normale energiestofwisseling en ten slotte helpen vitamine C en B3 vermoeidheid en moeheid te verminderen.

Zuivere ingrediënten in plaats van chemicaliën

Natuurlijke aroma’s en kleuren op basis van jasmijnextract, bietenpoeder en chlorofyl, en pure smaak van natuurlijke aroma’s: onze Energy Aminos zijn misschien wel de cleanste pre-workout drank die je kunt krijgen. Verkrijgbaar in de smaken citroen, ijsthee, appel en passievrucht. Natuurlijk lactosevrij, glutenvrij en veganistisch.

Tip: ons Vegan Muscle Building-pakket bestaat uit Energy Aminos gecombineerd met al het andere dat je nodig hebt voor je spieropbouwende training. Recovery Aminos, Instant Oats, creatine, Vegan Protein Bars en natuurlijk onze Vegan Protein.

Waarom pre-workoutdrankjes je training beter maken en waar je op moet letten

Pre-workoutdrankjes zijn het perfecte supplement om effectiever en meer gefocust te kunnen trainen. Maar neem voordat je aan de slag gaat en je training naar een hoger niveau tilt, even de tijd voor de volgende drie tips voor het gebruik van pre-workoutdrankjes.

Timing is van belang

Afhankelijk van je stofwisseling en eetgewoonten, duurt het ongeveer 30-60 minuten voordat cafeïne in je bloedbaan terechtkomt. Daarom raden wij aan om de Energy Aminos ongeveer 20 minuten voor je training te drinken. Op deze manier ben je er na de warming-up 120% klaar voor.

Natuurlijk werkt de timing ook andersom. Het effect van cafeïne houdt meestal 4-6 uur aan. Dat betekent: Energy Aminos om 20.00 uur dan kan slapen om 23.00 uur nog weleens lastig worden. 

Een goede nachtrust is belangrijk en essentieel om je trainingsdoelen te bereiken. Hoe hard je ook traint: als je niet slaapt en niet regenereert, zul je op de middellange termijn geen vooruitgang boeken.

Onze tip om hard te trainen en rustig te slapen:

Plan je training zo, dat er minstens 3 uur zit tussen je training en het moment dat je naar bed gaat. Direct na afloop van je training denken je sympathische zenuwstelsel en je lichaam aan alles behalve slapen. De cafeïneresten in je bloedbaan kunnen dit effect nog versterken. Als jij gevoelig bent voor cafeïne of in het algemeen niet goed slaapt, kun je het beste op safe spelen en 4-5 uur tussen het einde van je training en het slapengaan inplannen.

Cafeïne is geweldig. Met mate.

Cafeïne stimuleert je centrale zenuwstelsel, verhoogt je alertheid en kan het gevoel van vermoeidheid verminderen. Zo kun je je dus volledig op je training storten.

Maar als koffieliefhebber moet je echter ook je maximale dagelijkse hoeveelheid cafeïne in de gaten houden, en niet meer dan 200 mg cafeïne per portie en 400 mg cafeïne per dag consumeren. Volgens de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid zijn deze hoeveelheden cafeïne voor gezonde volwassenen volkomen veilig.

Een portie Energy Aminos bevat 171 mg cafeïne. Hoeveel cafeïne je kop koffie bevat, hangt af van hoe je hem zet. Gemiddeld kun je 80 – 100 mg cafeïne verwachten. Als richtlijn geldt: één portie Energy Aminos en 1-2 koppen koffie per dag is volkomen acceptabel.

Regeneratie gaat voor boosters

Jezelf trakteren op een extra portie energie is geweldig. Maar als je echt even geen zin hebt om te gaan trainen, vraag jezelf dan af waarom. Heb je te weinig geslapen? Of heb je te veel getraind en ben je aan het overtrainen? Heb je echt een mentale of fysieke pauze nodig, of is het gewoon je innerlijke bastaard die liever op de bank blijft liggen?

Beantwoord deze vraag eerlijk en gun jezelf een pauze als je die nodig hebt. Een goede en volledige regeneratie en voldoende tijd voor supercompensatie zijn essentieel voor je trainingssucces. En soms getuigt toegeven aan het uitgeputte gevoel en thuisblijven van meer kracht, discipline en grootsheid dan jezelf met behulp van een booster toch naar de sportschool te slepen.

Conclusie

  • Pre-workoutdrankjes bevatten cafeïne, suiker en aminozuren. Ze kunnen je helpen om je training naar een hoger niveau te tillen.
  • Ga voor drankjes van hoge kwaliteit. Onze pre-workoutdrank bevat plantaardige cafeïne, geen kunstmatige smaak- of kleurstoffen en voorziet je van extra vitamines.
  • Houd altijd je maximale dagelijkse hoeveelheid cafeïne in de gaten.
Article sources
We at foodspring use only high-quality sources, including peer-reviewed studies, to support the facts within our articles. Read our editorial policy to learn more about how we fact-check and keep our content accurate, reliable, and trustworthy.