2 min read

Pasta zonder schuldgevoel – Zeg maar dag tegen dat extra portie koolhydraten

Content Editor & ecotrofoloog
Leyla is ecotrofoloog. Ze schrijft voor foodspring artikelen over voeding en gezond leven. Ook bedenkt ze gratis voedingsplannen om je te helpen gezonder te eten.

Minder koolhydraten. Maar echte pasta. Geniet nu van pasta zonder schuldgevoel.

Pasta eten en toch je doel niet uit het oog verliezen. Onze Protein Pasta biedt veel meer dan alleen eenvoudige koolhydraten.

Volgepropt met plantaardige eiwitten levert de pasta 66 % minder koolhydraten en 4x meer proteïne dan klassieke pasta. Veganistisch en zonder soja.

©foodspring
Nu onze Protein Pasta proberen

Fitness Pasta – zo weinig carbs, is dat nog pasta?

Spaghetti, linguine, tagliatelle & co: pasta kan altijd!
Het Italiaanse deegwaar is niet alleen lekker, maar ook heel veelzijdig.

Maar pasta zit ook vol koolhydraten. Witte pasta van de supermarkt levert calorieën die hoofdzakelijk uit koolhydraten bestaan. Deze pasta van witmeel laat je bloedsuikerspiegel in de hoogte schieten.

In plaats van koolhydraten, zit onze Protein Pasta vol met de beste plantaardige eiwitten.

De erwten zijn rijk aan essentiële aminozuren en BCAA’s. BCAA’s zijn direct voor je spieren beschikbaar en geven je zo een extra energiekick.

Je lichaam kan de essentiële aminozuren niet zelf aanmaken. Je moet ze dus via je voeding binnenkrijgen.

Wij willen alleen het allerbeste voor je spieren. Daarom gebruiken wij erwtenproteïne-concentraat in plaats van gewoon erwtenmeel.

Wat betekent dat? We gebruiken geïsoleerde proteïne: Koolhydraten en vezels worden er tijdens de productie uitgefilterd.

Minder koolhydraten, meer proteïne – breng je fitness recepten naar een hoger niveau.

Wil je zonder gedoe genieten van een pastagerecht? Wij delen een paar tips, waardoor er tijdens het koken niets meer mis hoeft te gaan.

Zo krijg je de perfecte Pasta

Je vraagt je misschien af wat er bij het koken van pasta nou eigenlijk mis kan gaan. Van alles!

#1 Doe een smaaktest

De grootte van de pan en de hoeveelheid water bepalen hoe snel en gelijkmatig je pasta gekookt wordt. Vergeet de aanwijzingen op de verpakking en doe een smaaktest.

Wist jij dat pasta op traditionele Italiaanse wijze al dente, oftewel beetgaar, wordt gekookt?

#2 Koken in zout water

Denk jij dat het voldoende is om de pasta alleen na het koken op smaak te brengen met wat zout?

Bij het toevoegen van zout aan het kookwater gaat het er niet echt om dat de pasta zouter wordt.

Maar: Het zoutgehalte van de pasta en het water moet in balans zijn. Dat zorgt dat er een natuurlijk evenwicht ontstaat. De smaak blijft in de pasta en zo smaken ze na het koken niet waterig.

#3 Pas op het afschrikken van de pasta

Schrik je gekookte pasta niet af met koud water.
Koud water spoelt het zetmeel van de pasta af. Dat voorkomt dat de pasta zich later aan de saus kan binden.

En: Wees ook zuinig met olie in je pasta. Dat zijn niet alleen onnodige extra calorieën. Het gaat ook om je pasta zitten en voorkomt zo ook dat de saus zich aan de pasta kan binden.

#4 Roer je pasta meteen door

Het water kookt en je doet de pasta in de pan. Nu hoef je alleen nog maar te wachten, toch?

Fout! Roer je pasta meteen door nadat je ze in het water hebt gedaan en blijf dit regelmatig doen. Dat zorgt ervoor dat ze uiteindelijk niet aan elkaar plakken.

#5 Vang wat van het pastawater op

Het pastawater bevat veel zetmeel en helpt je om de saus intenser en romiger van smaak te maken. Daarnaast zorgt dat voor een betere binding tussen de pasta en de saus.

Onze lievelingsrecepten

Pastaklassiekers in een nieuw jasje. Als je geen zin hebt in courgette pasta, maar toch op je figuur wilt letten.

Veganistische Protein Pasta Bolognese

©foodspring

Een veganistisch alternatief voor de Italiaanse klassieker. Onze Protein Pasta in een tomatensaus met verse kruiden en sojagranulaat. Een pasta Bolognese die perfect in jouw fitness keuken past!

Protein Pasta met BasilicumPesto

©foodspring

Indien je weinig tijd hebt is pasta pesto een goed idee. Geroosterde cashewnoten, pijnboompitten, olie, gistvlokken, knoflook en kruiden naar smaak – meer heb je niet nodig.

Krijg je niet genoeg van onze Protein Pasta recepten? Check dan ook een onze One Pot Protein Pasta of pasta Arrabiata.

Article sources
We at foodspring use only high-quality sources, including peer-reviewed studies, to support the facts within our articles. Read our editorial policy to learn more about how we fact-check and keep our content accurate, reliable, and trustworthy.