7 min leestijd

Het Paleo-dieet – wat houdt dat precies in?

Paleodieet
Fitness Editor
Julia is fitnessinstructeur en voedingscoach. Daarnaast bedenkt ze gratis workout-programma's.

Het Paleodieet is een trend. Maar wat is Paleo nu eigenlijk precies? En voor wie is het dieet bedoeld? En wat zijn de voordelen van een Paleodieet? In dit artikel nemen we de foodtrend onder de loep.

Wat is het Paleodieet precies? 

Het begrip “Paleo” is een afkorting van Paleolithicum, de oude steentijd. In de volksmond wordt Paleo ook wel het oerdieet genoemd. Het Paleodieet is gebaseerd op de voedingsstijl van onze voorouders. Het idee erachter: een voedingspatroon dat een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de menselijke ontwikkeling en overleving kan niet anders dan goed voor ons zijn.

Paleo is een holistische benadering die zich richt op fitness en gezondheid. Dit betekent dat je je met deze lifestyle en regelmatige beweging fitter en beter zult voelen. En er ook zo uit zult zien.

Hoe werkt het Paleodieet?

Het draait allemaal om voedingsmiddelen die al in de steentijd beschikbaar waren. In plaats van dingen die je wel of niet mag, gaat het bij het Paleodieet vooral om voeding die in principe al in het Stenen Tijdperk beschikbaar was. Ook al groeiden broccoli en wortelen waarschijnlijk niet direct voor de grotten van onze voorouders, ze hadden het theoretisch wel kunnen doen.

Alle Paleo-voedingsmiddelen hebben een ding gemeen: ze komen rechtstreeks uit de natuur en zijn gemaakt en geteeld zonder menselijke tussenkomst. Dit betekent dat het Paleodieet geen granen, maar ook geen snoep bevat.

Veel Paleo-gerechten zijn daarom van nature koolhydraatarm en rijk aan eiwitten. Naast groente, fruit en natuurlijke eiwitbronnen gebruikt Paleo als belangrijkste energiebron hoogwaardige vetten in plaats van koolhydraten. Hoewel vet veel calorieën bevat, maakt het je niet automatisch dik. Integendeel. Je lichaam leert vet als energiebron te gebruiken in plaats van het om te zetten in vetkussentjes. Het is wel belangrijk dat je hoogwaardige vetten gebruikt, zoals kokosolie.

Probeer onze biologische kokosolie

Pure vs. bewerkte voedingsmiddelen

Groente, noten en bessen groeiden al in de natuur. Dierlijke eiwitten zijn ook altijd beschikbaar geweest via de jacht. Granen zoals tarwe, spelt en rogge of verwerkte suiker werden pas voor mensen toegankelijk door de ontwikkeling van de landbouw. Onze huidige soorten granen zijn vaak speciale rassen die simpelweg zijn geoptimaliseerd voor een betere opbrengst. Deze moderne voedingsmiddelen komen niet voor in het Paleodieet.

Verse groente, dierlijke eiwitten uit vlees, vis en eieren en onverzadigde vetzuren uit noten, zaden en hoogwaardige oliën vormen de basis van het Paleodieet. Het voedsel uit die tijd voorzag onze voorouders van alle voedingsstoffen die ze nodig hadden om de menselijke evolutie te bevorderen.

Bewerkte kant-en-klaarmaaltijden, klassiek snoepgoed en fastfood horen in het dieet niet thuis. In het begin klinkt dit ingewikkelder dan het is. Om Paleo te kunnen eten, heb je geen eigen moestuin nodig en hoef je ook niet te gaan jagen. Je kunt bij de biologische winkel of supermarkt voldoende paleo-proof producten kopen.

Naast noten & bessen, gedroogd fruit zonder toegevoegde suikers, superfoods zoals gojibessen en natuurlijk vers fruit, zijn er inmiddels ook veel hoogwaardige Paleo-snacks te koop, zoals de Paleo Bars van foodspring.

Probeer onze Paleo Bars

Paleo-voedingsmiddelen 

De lijst met Paleo-voedingsmiddelen is lang. Iedere denkbare groentesoort, noten, gedroogde vruchten, vers fruit en vis en vlees staan er op. In onze tabel staat aangegeven welke voeding je bij een Paleodieet mag eten en welke je dient te vermijden.

Eieren
Vlees
Vis
Groente
Kokosolie & avocado
Noten & zaden
Fruit & ongezoete, gedroogde vruchten
Paleo-repen
Kokosmeel
Kaas
Verpakte worst
Vissticks
Peulvruchten & granen
Gefrituurde fastfood
Chips, gezouten noten, etc.
Klassiek snoepgoed
Chocoladerepen
Meel op graanbasis


Pure vs. bewerkte voedingsmiddelen

Een belangrijk criterium voor een Paleodieet is kwaliteit. Kies als het mogelijk is voor biologische kwaliteit. Vlees en eieren van biologische veehouderij en vis van wilde vangst. Ook chemische bestrijdingsmiddelen, intensieve veehouderij en kunstmatige aquacultuur bestonden in het stenen tijdperk nog niet.

Paleo-voeding voorziet je lichaam van voedingsstoffen die het optimaal kan verwerken. Groente en fruit bevatten vooral veel vitamines, voedingsvezels en mineralen. Vlees, vis en eieren voorzien je niet alleen van hoogwaardige eiwitten, maar bevatten ook sporenelementen en vitamines.

Waarom geen granen? 

Paleo-voedingsmiddelen zijn bedacht om je lichaam te voorzien van licht verteerbare voedingsstoffen en energie. Graan kan aan geen van deze criteria voldoen en is dus ook geen Paleo-voedingsmiddel.

Graanproducten zijn vaak zwaar verteerbaar. Dit geldt ook voor volkorenproducten als je deze niet op een speciale manier bereidt. Je lichaam zal dan minder toegang hebben tot de voedingsstoffen die het bevat. Aangezien witmeelproducten, zoals lichte pasta of brood, zwaar bewerkt zijn en nauwelijks voedingsstoffen bevatten, zijn ze dus absoluut geen alternatief.

Witte rijst en aardappelen zijn grijs gebied. Beide zijn makkelijker te verteren dan brood, pasta, etc. en kunnen ook een nuttige bron van koolhydraten zijn in het Paleodieet, vooral voor duursporters.

Zalm, avocado en noten
©Julija Dmitrijeva

Kritiek op het Paleodieet

Voordelen

Paleo-voeding heeft veel voordelen. Met name in vergelijking tot een dieet met granen en klassieke zoetigheid scoort Paleo behoorlijk wat punten. Klassieke voedingsmiddelen die veel calorieën bevatten, maar geen voordeel voor je lichaam zijn, worden vervangen. Hiervoor in de plaats komen verse en onbewerkte levensmiddelen die veel belangrijke vitamines en andere voedingsstoffen bevatten.

Fastfood en gebakken voedsel behoren tot het verleden. Dankzij verse voeding voel je je na elke maaltijd eerder fit en vol energie in plaats van sloom en vol.

Klassieke zoetigheid met veel suiker en calorieën, die voor vreetbuien zorgen, zijn een no go op je menu. In plaats daarvan snack je vezelrijke snacks, die je lang een verzadigd gevoel geven. Paleo-repen maken je het snacken erg makkelijk.

En het beste is: Paleo is lekker. Of het nu je hoofdgerecht of een nagerecht is – Paleo is lekker en zit boordevol variatie. Verse groente en vlees kun je op talloze manier klaarmaken. En in plaats van met het klassieke tarwemeel, kun je ook met kokosmeel en chiazaad verschillende recepten uitproberen. Zo eet je automatisch meer proteïne en minder koolhydraten 

Nadelen

De nadelen van het Paleodieet zijn op één hand te tellen. Eén ding is zeker: als je echt aandacht besteedt aan de biologische kwaliteit, is Paleo wel duurder. Maar is je lichaam dat niet waard?

Afgezien van het financiële plaatje is Paleo vaak ook tijdrovender. Paleo-snacks en gerechten zijn onderweg vaak niet zo makkelijk te krijgen. Daarom is het de moeite waard om ‘s avonds iets voor te bereiden voor de volgende dag. Maar ook hier geldt: je inspanning wordt beloond met een fit en healthy gevoel.

Afvallen met Paleo

Hoewel er vaak gesproken wordt over het Paleodieet, gaat het bij Paleo in de eerste plaats niet om afvallen. Het woord “dieet” is een synoniem voor het dieet zelf. Toch is Paleo het perfecte dieet voor je beachbody. Waarom? Heel eenvoudig.

Graanproducten zoals pasta, pizza en brood, maar ook zoete snacks zoals taarten horen er voor de meesten van ons bij. Tip: bedenk eens hoe vaak per week je zoiets eet. Al deze voedingsmiddelen hebben een hoog caloriegehalte en bevatten vaak weinig voedingsstoffen die je lichaam echt nodig heeft. Kortom: zonder Paleo eet je vaak calorieën die je niets opleveren, maar die alleen maar lekker smaken.

Met Paleo is dat verleden tijd. Paleo-gerechten zijn heerlijk en zitten meestal vol met waardevolle voedingsstoffen. Zoete snacks zijn gemakkelijk te bereiden met behulp van fruit. Aangezien granen, suiker en dergelijke niet langer op het menu staan, eet je aanzienlijk minder koolhydraten. Vooral in het begin helpt dit vaak om enkele kilo’s kwijt te raken. Omdat Paleo-gerechten voedzamer zijn, heb je nauwelijks nog trek.

Omdat je vooral minderwaardige koolhydraatbronnen zoals tarweproducten en suiker vermijdt, zal het verlangen om te snoepen geleidelijk aan afnemen. Dit helpt je ook om overtollige calorieën te vermijden. Maar je hoeft het nog steeds niet helemaal zonder zoetigheid te doen. Ons vegan bananenijs heb je binnen een handomdraai gemaakt en is super lekker. Als je dol bent op chocolade, probeer dan ook eens de raw pralines.

Paleo – raw genieten

Raw pralines
©Katsiaryna Belaya
Naar het recept

Paleo-recepten 

De aanpassing naar een Paleodieet is niet zo lastig als het in eerste instantie lijkt. Je kunt beter niet van vandaag op morgen je hele eetpatroon omgooien, maar stap voor stap steeds meer Paleo-gerechten en snacks in je dagelijks leven integreren. Veel Paleo-recepten zijn snel en gemakkelijk klaar te maken.

Paleodieet – ontbijt

Ontbijten zonder brood? En zonder suiker? Dat kan. En het smaakt ook nog. Veel sneller gemaakt dan de klassieke latte macchiato of cappuccino is bijvoorbeeld de bulletproof coffee – koffie met kokosolie. Afhankelijk van hoeveel honger je ‘s ochtends hebt, is dit misschien zelfs al genoeg.

Bulletproof coffee

Bulletproof Coffee
©5PH
Naar het recept

Als je van zoet houdt, maakt een zelfgemaakte notenmixreep je paleo-ontbijt compleet. En ook muesli kun je met kokosolie, noten & bessen en vers fruit heel makkelijk klaarmaken. Als je weinig tijd hebt, is een Paleo-bar ideaal als snel en lekker ontbijt.

Het klassieke hartige Paleo-ontbijt zijn alle varianten van ei. Roerei, spiegelei, een gekookt ei of de traditionele Arabische shakshouka.

Paleodieet – lunch en diner

Salade, soep, groente. Gecombineerd met kwalitatief goed vlees, vis of ei. Dat is de basis van de meeste Paleo-gerechten. Bij voorkeur zijn de ingrediënten binnen het Paleodieet van biologische kwaliteit. Zo kun je chemische pesticides en medicijnen op je bord vermijden.

Een recept voor een lichte Paleo-lunch, ook geschikt om mee te nemen, is de superfood-boerenkool-salade. Ei, kip of runderreepjes zorgen voor een extra portie proteïne.

Paleo – meer dan alleen een eetpatroon

Paleo richt zich in eerste instantie op voeding. Als je wilt profiteren van alle voordelen van het Paleodieet, moet je ook je levensstijl aanpassen. Concreet betekent dit: beweging! Onze voorouders brachten de dag door met het verzamelen en jagen van voedsel. Daarom waren ze onvermoeibaar en altijd onderweg. Hun dieet stelde hen in staat om deze extreme inspanningen aan te kunnen.

Paleo betekent dus ook beweging. Je hoeft niet meteen drie uur te gaan hardlopen. Maar je kunt proberen om elke dag een kleine HIIT-training te doen. Of op de fiets naar je werk te gaan. Ga hardlopen met vrienden in plaats van alleen maar koffie drinken. Regelmatig bewegen is een noodzakelijk onderdeel van de Paleo-lifestyle.

Voedingstips. Speciaal op jou aangepast. In onze Body Check.

Doe nu de gratis Body Check
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts

delingen