4 min leestijd

Oxytocine: wat doet het knuffelhormoon met ons lichaam?

Content editor & fitness coach
Lisa is journaliste, gekwalificeerd fitness en voedingscoach en meditatiecoach. Ze heeft jarenlang voor verschillende lifestyle en fitness magazines gewerkt. Hier schrijft ze artikelen op het gebied van workouts, fitness, lifestyle en mind.

Oxytocine staat bekend als “knuffelhormoon” en bindingshormoon. Het zorgt ervoor dat je je beter voelt en versterkt interpersoonlijke relaties. In dit artikel kun je lezen hoe de boodschapperstof werkt en welke opties je hebt om je oxytocinespiegel te verhogen.

Wat is oxytocine?

Als een bekende je huid zachtjes aait of als je je hond knuffelt, merk je dat er een aangenaam gevoel over je heen komt. Hier is het knuffelhormoon oxytocine verantwoordelijk voor. De lichaamseigen boodschapperstof die uit negen aminozuren bestaat, wordt vrijgegeven in je hersenen: de hypothalamus neemt de productie over, terwijl de hypofyse de werkzame stof vrijgeeft. Oxytocine werkt als een neurotransmitter direct in je hersenen; als hormoon komt het via de bloedbaan je lichaam binnen.

Oxytocine speelt een centrale rol bij het opbouwen van interpersoonlijke relaties. Niet voor niets staat het ook bekend als bindingshormoon. Het versterkt het vertrouwen in relaties en seksuele opwinding.

Moeder en dochter knuffelen
@Westend61

De belangrijkste functie van oxytocine is die van moeder-kind hormoon: de werkzame stof veroorzaakt weeën bij de geboorte en zorgt ervoor dat de melkproductie op gang komt. Het wordt daarom ook in de medische sector gebruikt als ondersteuning in de verloskunde. Bovendien is oxytocine verantwoordelijk voor de nauwe band tussen de moeder en haar kinderen.

Oxytocine speelt ook een rol bij het omgaan met stress. Het hormoon regelt de bloeddruk en het cortisolniveau. Cortisol staat bekend als het stresshormoon. Overproductie of een chronische afgifte ervan kan leiden tot gezondheidsproblemen. Oxytocine kan dit tegengaan en zorgen voor ontspanning.

Oxytocine, serotonine, dopamine: een overzicht van gelukshormonen

Naast oxytocine zijn er nog andere hormonen die samenwerken om voor een goed gevoel te zorgen. Dit zijn de belangrijkste geluksbrengers en hun effecten:

Hormoon Functie Effect
Oxytocine knuffelhormoon versterkt het gevoel van vertrouwen en verbinding, vermindert stress
Serotonine gelukshormoon stemmingsverbeteraar, vermindert angstgevoelens
Dopamine motivatiehormoon versterkt innerlijke drive en motivatie
Adrenaline en noradrenaline stresshormoon zorgt voor kortdurende positieve stress, verbetert de concentratie en inzetbereidheid
Endorfine energiehormoon remt de pijnwaarneming, verbetert de motivatie
Fenylethylamine liefdeshormoon vergroot lustgevoelens en versterkt gevoel van verliefdheid

 

Wat doet oxytocine in het lichaam?

Oxytocine heeft verschillende effecten in ons lichaam. De meeste hiervan wekken positieve gevoelens op – al is het maar voor korte tijd. Dit komt omdat de halfwaardetijd van oxytocine 4 tot 10 minuten is. Dit betekent dat de oorspronkelijke hoeveelheid hormonen binnen enkele minuten met de helft wordt verminderd. Het aangename effect verdwijnt daardoor relatief snel weer.

Knuffelen met de hond in het park
@svetikd

Oxytocine wordt niet voor niets “knuffelhormoon” of “bindingshormoon” genoemd. Het geeft je het goede gevoel dat je ervaart na een vriendschappelijke knuffel of tijdens de seks.

Aangename zintuiglijke waarnemingen zorgen ervoor dat je hersenen de boodschapperstof afgeven. Oxytocine werkt als neurotransmitter via het centrale zenuwstelsel. Je wordt aantoonbaar ontvankelijker voor contact met andere mensen en bouwt sneller vertrouwen op. Dankzij oxytocine ga je lekker knuffelen.

Tijdens de seks, vooral tijdens het orgasme, komt er een grotere hoeveelheid oxytocine vrij, wat het aangename gevoel verhoogt.

Oxytocine maakt je ook meer ontspannen en zelfverzekerd. De reden: de werkzame stof remt de productie van het stresshormoon cortisol en activeert tegelijkertijd het beloningssysteem. Je kunt je makkelijker ontspannen en op je gemak voelen, zelfs in het bijzijn van vreemden.

Als hormoon speelt oxytocine een belangrijke rol rond de geboorte. Het veroorzaakt onder andere de weeën en zorgt voor de zogenaamde melkinjectie. Ook mannen hebben baat bij oxytocine: het hormoon kan een positieve invloed hebben op hun vruchtbaarheid

Man en vrouw in omarming op het strand
@Oliver Rossi

Onderzoek heeft aangetoond dat een chronisch tekort aan oxytocine een oorzaak kan zijn voor overgewicht. Het hormoon speelt een belangrijke rol bij de vetverbranding en zorgt samen met andere boodschapperstoffen voor een verzadigd gevoel. Onderzoekers denken daarom dat oxytocine zou kunnen helpen als je gewicht wilt verliezen. 

Een minder belangrijk effect van oxytocine is de invloed ervan op de hoeveelheid urine. Aangezien oxytocine in het lichaam echter snel wordt afgebroken, is dit effect nauwelijks van belang.

Voor- en nadelen van oxytocine

Oxytocine wordt niet zonder reden geassocieerd met een gevoel van welzijn. De positieve eigenschappen van het hecht- en knuffelhormoon zijn:

  1. Vermindering van stress
  2. Activering van het beloningssysteem
  3. Empathie en vertrouwen versterken
  4. Gevoel erbij te horen versterken
  5. Ondersteuning bij bevalling en borstvoeding
  6. Versterken van de moeder-kind relatie
  7. Bevordering van vruchtbaarheid bij mannen
Samen op het dak bij zonsondergang
@Maskot

Daar tegenover staan de negatieve kanten van oxytocine: onderzoek heeft aangetoond dat een te hoog oxytocineniveau een gevoel van rivaliteit kan bevorderen. Proefpersonen voelden zich sterker verbonden met de groep die hen toegewezen werd en verdedigden die fel tegenover buitenstaanders. De keerzijde van aangename vertrouwdheid is dan ook uitsluiting. Onderzoekers zien een verklaring voor deze overmatige loyaliteit in het feit dat oxytocine verantwoordelijk is voor de nauwe band tussen moeder en kind. De rivaliteit zou dus het gevolg kunnen zijn van het beschermende instinct. 

Hoe kun je je oxytocine verhogen?

Oxytocine komt vrij als gevolg van een aangename zintuiglijke waarneming. Als je je beter wilt voelen, kun je gemakkelijk je hersenen om de tuin leiden. Hier is een lijst met dingen die ervoor zorgen dat je knuffeliger wordt:

  1. Omarmingen
  2. Knuffelen
  3. Seks
  4. Huisdieren aaien
  5. Lekker eten
  6. Fijne muziek
  7. Met lieve mensen afspreken
  8. Lieve dingen zeggen
  9. Complimenten geven
  10. Goed voor jezelf zorgen
  11. Mediteren
  12. Lekker in bad
  13. Sauna
  14. Massages
Knuffelen in bed
@Willie B. Thomas

Uiteindelijk is het heel eenvoudig: doe meer dingen waar je van houdt – dan komt het goede gevoel vanzelf.

Onze tip: een gezond, evenwichtig voedingspatroon is de sleutel tot jouw welzijn. Zorg ervoor dat je lichaam elke dag de optimale hoeveelheid voedingsstoffen binnenkrijgt. Onze Daily Vitamins kunnen je hierbij helpen.

Conclusie

  • Oxytocine is ook wel bekend als knuffelhormoon, bindingshormoon en moeder-kind hormoon.
  • Naast andere boodschapperstoffen is oxytocine een van de gelukshormonen waardoor je je beter gaat voelen.
  • Oxytocine werkt als een neurotransmitter in de hersenen en zorgt voor een positief gevoel.
  • Het hormoon oxytocine speelt vooral voor, tijdens en na de geboorte een belangrijke rol.
  • Zintuiglijke waarnemingen triggeren het effect van oxytocine: het vermindert stress, activeert het beloningssysteem en zorgt zo voor een goed gevoel.
  • Oxytocine kan het vertrouwen in anderen en empathie versterken, en zorgen voor meer ontspanning en zelfvertrouwen.
  • Een teveel aan oxytocine kan rivaliteit en uitsluiting veroorzaken.
  • Je kunt je oxytocineniveau verhogen door dingen te doen die verschillende zintuigen prikkelen en die je prettig vindt.
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4449495/

  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9924739/

    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11390754/

  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2627744/

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5868755/

    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18520999/

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4213929/

  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20538951/

  • (6) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20538951/

Related Posts

delingen