4 min leestijd

Deze Outdoor Workout is perfect voor de vetverbranding

Vrouw is buiten aan het trainen

Spring is in the air! Dit voorjaar hebben we een coole Outdoor Workout voor je voorbereid. Geen apparatuur, geen fitnessstudio, maar veel zon, plezier en de beste oefeningen voor elk niveau. Dus trek je sportkleren aan, pak onze Workout Aminos erbij, ga lekker naar buiten en zet je spieren aan het werk!

Waarom onze Outdoor Workout een goed idee is

De temperaturen stijgen, de zon schijnt en de vogeltjes fluiten. Dat zorgt bij iedereen voor lentekriebels en een goed humeur. Om optimaal te kunnen profiteren van het mooie lenteweer, en voor wat meer afwisseling in je dagelijks leven, is een workout in de buitenlucht echt iets voor jou. Want outdoor-workouts zijn trending en dat is niet voor niets.

We brengen regelmatig veel tijd binnenshuis door. Een kleine workout in het park is daarom een fijne onderbreking van de dagelijks stress en zorgt voor een verandering van omgeving. De frisse lucht kan vermoeidheid tegengaan en voorziet je spieren van zuurstof. De ideale manier om iets goeds voor je fysieke en mentale welzijn te doen.

Tijdens een outdoor-workout doe je vooral een functionele training. Je voert complexe oefeningen en bewegingen uit waarmee je je hele lichaam traint. Je spieren leren samen te werken en je algehele bewegingskwaliteit verbetert. Bovendien moeten je core-spieren de hele tijd werken. En vergeet ook niet dat je met functional training meer calorieën verbrandt.

Een leuk neveneffect van buiten sporten: het kan mindfulness bevorderen. Als je in de natuur traint, ben je je ook meer bewust van je omgeving. Je ervaart je omgeving met al je zintuigen en richt je aandacht op jezelf en je training.

Vrouw doet dips in het park
© Filadendron

Nog een leuk bonuseffect: als je buiten in de zon traint, maakt je lichaam vitamine D aan, dat onder andere bijdraagt aan een normale spierfunctie. Als je meer wilt weten over de voordelen van de zogenoemde zonnevitamine, lees dan ook ons artikel Vitamine D: voedingsmiddelen, tekort & effect.

Onze Outdoor Workout: zo werkt ‘t

Nu is het tijd voor onze Outdoor Workout. Je verbrandt er niet alleen een flink aantal calorieën mee, het is ook een uitdaging voor je spieren. Je kunt de outdoor-training in het park doen of waar je maar wilt. Wat je ervoor nodig hebt? Alleen je eigen lichaamsgewicht en de bereidheid om tot het gaatje te gaan.

Oefening Trainingsduur Pauze
Jumping Squats 40 sec. 20 sec.
Burpees 40 sec. 20 sec.
Good Mornings 40 sec. 20 sec.
Step-ups 40 sec. 20 sec.
Plank 40 sec. 20 sec.

Je doet in totaal 5 oefeningen per ronde. Na elke voltooide ronde heb je maximaal 90 seconden tijd om te herstellen.

Onze outdoor-trainingssessie is zowel geschikt voor beginners als voor gevorderden of professionals. Je kunt de afzonderlijke oefeningen zo moeilijk maken als je zelf wilt, in de beschrijving van de oefening vind je verschillende opties. Daarnaast heb je de mogelijkheid om het aantal rondes te verhogen. Als beginner kun je 3 rondes van de Outdoor Workout doen, als gevorderde 4 of 5 rondes en als professional 6 rondes.

Doe voordat je met de workout begint een warming-up van minimaal 10 minuten. Begin je warming-up bijvoorbeeld met 5 tot 10 minuten hardlopen naar het dichtstbijzijnde park. Daarna raden we een paar mobility-oefeningen aan. Wat de beste oefeningen zijn voor de warming-up, lees je in ons artikel Warming-up: hoe doe je een goede warming-up in de sportschool en thuis?

Belangrijk: als je buiten traint, vergeet dan niet om een fles met water of onze Energy Aminos mee te nemen om je lichaam van voldoende vocht en een extra portie power te voorzien. Zorg ook dat je trainingspak comfortabel zit en geschikt is voor het weer.

Ben je er klaar voor? Veel plezier met de workout!

#1 Jumping Squats

Squats zijn een basisoefening waarbij je meerdere spieren tegelijk gebruikt. Je traint er voornamelijk de voor- en achterkant van je bovenbenen en je billen mee.

Spieren: bovenbenen, bilspieren.

Makkelijker: sla de sprong over en kies voor Air Squats.

Zwaarder: spring hoger en verhoog het tempo.

Let op: buig langzaam door je knieën en enkels en ga na de landing soepel door met de volgende squat.

#2 Burpees

Met Burpees train je je hele lichaam en ook je cardiovasculaire systeem.

Spieren: je traint je hele lichaam.

Makkelijker: sla de sprong over. Stap terug in de plank en kom op dezelfde manier weer terug in een staande positie.

Zwaarder: doe ook een push-up als je in de plank staat.

Let op: je lichaam vormt in de plankpositie een rechte lijn en is evenwijdig aan de vloer.

#3 Good Mornings

Spieren: bilspieren, hamstrings en onderrug.

Zwaarder: doe in plaats van de klassieke Good Mornings een eenbenige staande weegschaal.

Let op: je rug blijft recht. Start de beweging door je heupen naar achteren te duwen.

#4 Step-ups

Twee vrouwen doen Step-ups
© Matt Dutile

Zoek een stabiele verhoging, zoals een muurtje of een boomstronk. Stap met je rechterbeen op de verhoging, zodat je hele voet er stevig en stabiel op staat. Duw jezelf vanaf je hiel omhoog, trek je linkerbeen op naar je borst. Je rechterarm zwaait mee omhoog. Laat je linkerbeen voorzichtig weer terug op de grond zakken en herhaal de beweging aan de andere kant.

Spieren: bilspieren, benen.

Makkelijker: hoe lager de verhoging, hoe makkelijker de oefening zal zijn.

Zwaarder: zoek een parkbankje dat iets hoger is.

Let op: probeer bij het omhoogkomen de kracht uit je voorste been te halen in plaats van met je achterste been mee te helpen.

#4 Plank

Spieren: core-spieren.

Makkelijker: laat je knieën op de grond zakken.

Zwaarder: probeer de Military Plank. Begin in een plankpositie. Plaats je linkerhandpalm op de grond en strek je arm uit. Je rechterhandpalm volgt. Nu sta je in een hoge plank. Vanaf deze positie ga je arm voor arm terug tot je weer op je onderarmen steunt.

Let op: je lichaam vormt een rechte lijn en je blik is naar de vloer gericht.

Klaar? Dan is het nu tijd voor de cooling-down en onze Recovery Aminos. Om af te koelen, kun je een ontspannen rondje uitlopen en een paar stretchoefeningen doen.

Goed gedaan!


Meer interessante artikelen van foodspring:

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts