4 min leestijd

Superfood: alles over het populaire moringa oleifera

Two glass bowls seen from above: One has dried leaves, the other a green powder. For moringa benefits, facts, and use, read on.
Content editor & ecotrofoloog
Terwijl ze haar studie ecotrofologie aan het afronden was, bracht Alisa veel tijd door bij lezingen en in labs om alles te leren over wat je lichaam nodig heeft op lichamelijk en sociaal vlak om gezond te blijven en goed te blijven presteren.

Tussen al het lijnzaad, chiazaad, hennepzaad en spirulina is er een relatief nieuwe superfood in de schappen van de drogist opgedoken: moringa. Hoewel moringabomen en -planten in India al heel lang een belangrijk bestanddeel van de traditionele geneeskunde vormen, is de populariteit van de superplant bij ons pas sinds een paar jaar toegenomen. Toch wordt moringa oleifera vaak aangeprezen als hét superfood.

Wij vroegen ons af hoe het precies zit met de gezondheidsmythe omtrent de moringaboom. En of je écht kunt profiteren van de voedingsstoffen van deze superplant. We hebben moringa eens onder de loep genomen en vertellen je er in dit artikel meer over.

Moringa oleifera: levensboom

Moringa oleifera – dat is de botanische naam voor de mierikswortelboom. De boom is het enige geslacht in de familie van de moringaceae. Naast de tot wel 30 meter hoge moringabomen met hun vetplantachtige stammen, zijn er ook kleinere moringaplanten.

De zoektocht naar het land van oorsprong van de moringaplant leidt naar India, naar het noordelijke gebied van de Himalaya om precies te zijn. Ondertussen is de plant al in vele delen van de wereld ontdekt, bijvoorbeeld ook in Zuidoost-Azië, Afrika en in het Caribisch gebied.

Spannend: de moringaboom groeit in een rap tempo – tot wel 30 centimeter gemiddeld per maand. Hierdoor bereikt de boom al in zijn eerste levensjaar een indrukwekkende hoogte van tot wel acht meter.

Voedingsstoffen en effecten van moringa

Tegenwoordig zijn er veel verschillen producten met moringa verkrijgbaar. Veel fabrikanten prijzen moringa aan als het beste superfood. Maar laten we voordat we het met deze uitspraak eens zijn, eens kritisch kijken naar de voedingsstoffen van moringa, en wat hun effecten zijn.

Voedingswaarden per 100 gram gedroogde moringabladeren
Calorieën 205 kcal
Eiwitten 27 gram
Koolhydraten 29 gram
Vetten 2 gram


Vitamines in moringa

  • De provitamine bètacaroteen wordt in je lichaam omgezet in vitamine A, dat onder meer van invloed is op je gezichtsvermogen*. Moringa is rijk aan bètacaroteen. Ter vergelijking: terwijl je lichaam ongeveer 1700 microgram vitamine A kan produceren uit 100 gram wortelen, kan het ongeveer 3500 microgram uit dezelfde hoeveelheid moringapoeder halen. Indrukwekkend, nietwaar? De dagelijkse behoefte aan vitamine A voor mannen is 800 microgram per dag en voor vrouwen 680 microgram per dag.
  • Moringa is ook een goede bron van riboflavine, beter bekend als vitamine B2. Een dagelijkse dosis van 10 gram moringapoeder levert je maar liefst 2 mg vitamine B2 op.
  • Citroenen staan bekend om hun hoge gehalte aan vitamine C: maar liefst 50 mg per 100 gram. Volwassenen hebben ongeveer 75 mg vitamine C per dag nodig. Moringapoeder bevat kleine hoeveelheden vitamine C. We hebben het over ongeveer 18 mg per 100 gram.

Ben jij nog op zoek naar de perfecte oplossing om elke dag weer voldoende van alle belangrijke vitamines binnen te krijgen? Dan zijn onze Daily Vitamins wellicht iets voor jou. Eén capsule voorziet je van alle essentiële vitamines – perfect gedoseerd.

Daily Vitamins van foodspring
©foodspring

Mineralen in moringa

  • Met 2000 mg calcium per 100 gram bevat de bladgroente moringa een grote hoeveelheid van dit mineraal. Moringa bevat zelfs twee keer zoveel calcium als gewone koemelk. De dagelijkse behoefte aan calcium voor volwassenen bedraagt ongeveer 950 mg.
  • Het sporenelement ijzer is van essentieel belang om goed te kunnen functioneren. Moringapoeder bevat 28 mg ijzer per 100 gram. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer voor een volwassene ligt tussen de 10 en 15 mg. Spinazie is ook een ijzerrijk voedingsmiddel. Ter vergelijking: spinazie bevat met ongeveer 35 mg per 100 gram meer ijzer dan moringa. 
  • Kalium heeft verschillende taken in je lichaam, onder andere het regelen van de prikkelgeleiding in je spier- en zenuwcellen**. Hoeveel kalium zit er in moringa? Moringapoeder bevat ongeveer 1.300 mg kalium per 100 gram. Dit komt overeen met ongeveer een derde van je dagelijkse behoefte aan kalium.

Meer informatie over mineralen en hun functies kun je vinden in ons uitgebreide artikel over dit onderwerp: een overzicht van alle verschillende mineralen.

Andere voedingsstoffen in moringa

  • Moringa is ook rijk aan waardevolle antioxidanten. Moringabladeren bevatten verschillende plantaardige antioxidanten. Naast vitamine C zijn dat onder meer quercetine en chlorogeenzuur.
  • Mosterdolie behoort ook tot de secundaire plantenstoffen. En ja, in moringa vind je ook kleine hoeveelheden mosterdolie.

Hebben we je interesse gewekt? In ons artikel over voedingsmiddelen met een hoge nutriëntendichtheid laten we je 15 lokale superfoods zien.

Gebruik van moringa

Het bijzondere van de moringaplant is dat bijna alle delen van de plant – wortel, bladeren, stengels en zaden – kunnen worden gebruikt als voedingssupplement of als bestanddeel van voeding voor medicinale doeleinden. In de Ayurveda-leer speelt de helende werking van de moringaplant al 5000 jaar een belangrijke rol.

Moringa is voornamelijk verkrijgbaar in de vorm van poeder, capsules of thee. Maar ook moringa-olie kun je vinden bij de drogist of reformwinkel. Onze aanbeveling: als je moringaproducten koopt, kies dan het liefst voor een biologisch keurmerk. Het biologische zegel is een teken van een hoogwaardig product dat geen ongewenste chemicaliën bevat.

Moringa als voedingssupplement

Moringapoeder bevat nog een ander ingrediënt dat het superfood heel interessant maakt voor sporters: het bevat aminozuren, de bouwstenen van eiwitten. Je kunt moringa dus prima als plantaardige eiwitbron in je eetpatroon opnemen. Maar let op: moringapoeder bevat slechts ongeveer 2,5 gram eiwit per portie. Om volledig in je eiwitbehoefte te kunnen voorzien, heb je dus ook nog andere eiwitbronnen nodig.

Ontdek onze voedingssupplementen. Of je nu een snelle hardloper bent, een ijverige sporter of een rustige wandelaar – in onze online shop vind je gegarandeerd de juiste supplementen.

Moringa om af te vallen

Zoals met veel producten die snel gewichtsverlies beloven, geldt dat ook voor moringapoeder, -capsules of -thee. Ja, moringa met al zijn voedingsstoffen kan inderdaad een gezond voedingspatroon ondersteunen. En nee, je zult je streefgewicht niet bereiken door alleen moringa te gebruiken. Als jij met succes wilt afvallen, lees dan ook eens ons artikel over hoe je op de juiste manier kunt afvallen.

Heeft moringa bijwerkingen?

Bladeren, zaden, schors, wortels, sap en bloemen – de moringaboom met al zijn onderdelen wordt in de traditionele geneeskunde gebruikt. Maar zijn er ook bijwerkingen waar je op moet letten als je moringapoeder, -capsules of -bloemen neemt? Tot op heden zijn in studies geen bijwerkingen bij mensen gevonden. Wel is het zoals altijd belangrijk om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet te overschrijden.

Moringa oleifera: conclusie

De moringaboom en -plant worden aangeprezen als een van de meest waardevolle superfoods. Hieronder zie je de belangrijkste feiten over voedingsstoffen, effecten en gebruik nog eens op een rij.

  • Moringa is een boom of plant waarvan verschillende onderdelen waardevolle voedingsstoffen bevatten. Daartoe behoren vitamine B2, C en E, en de mineralen calcium, ijzer en kalium.
  • Moringapoeder, dat bekendstaat als een superfood, kun je gebruiken als voedingssupplement, waarmee je een klein gedeelte van de benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Moringa kan niet in de volledige behoefte voorzien.
  • In de Ayurveda vormt moringa een vast onderdeel van de geneeskunst.

 

*Vitamine A draagt bij aan het behoud van een normaal gezichtsvermogen.

**Kalium draagt bij aan de normale werking van zenuwstelsel en spieren.

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts