5 min leestijd

Mineralen: voedingsmiddel en functies

Door:
Freelance journalist
Carina is freelance journalist en schrijft artikelen over lifestyle en voeding.

Mineralen verdienen zeker onze aandacht. De voedingsstoffen zijn immers niet alleen van levensbelang, maar ook behoorlijk actief. Ze vervullen verschillende functies in het menselijk lichaam, hoewel ze eigenlijk ergens anders vandaan komen – uit voedingsmiddelen. 

Wat zijn mineralen?

Als we het hebben over gezonde voeding, blijven we horen over mineralen die belangrijke functies in ons lichaam vervullen. Daarom willen we er meer over weten: wat is er zo goed aan deze stoffen?

Samen met eiwitten, koolhydraten, vetten en vitamines, zijn mineralen, die als micronutriënten worden beschouwd, een vitaal onderdeel van het grote geheel. Ons lichaam heeft mineralen nodig om goed te kunnen functioneren en om de stofwisselingsprocessen te reguleren

De stoffen hebben allerlei verschillende taken. Elk mineraal heeft weer een eigen taak in ons lichaam. 

Het bijzondere aan mineralen is dat we ze niet zomaar hebben. Het menselijk lichaam kan ze niet zelf aanmaken. We moeten ze dus ergens anders opnemen: via een evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon. De belangrijke voedingsbestanddelen zitten in verschillende dierlijke of plantaardige voedingsmiddelen.

©foodspring

Mineralen en sporenelementen: wat is het verschil?

Het is je vast al eens opgevallen dat wanneer je naar de voedingswaarde van bepaalde voeding kijkt, er zowel mineralen als sporenelementen worden vermeld. Het ene is eigenlijk een deel van het andere.

Sporenelementen zijn mineralen, maar ze worden om één reden anders genoemd: het zijn de mineralen die je lichaam slechts in kleine hoeveelheden nodig heeft. Maar dat maakt ze niet minder belangrijk. Neem bijvoorbeeld jodium: dit is een sporenelement dat een belangrijke rol speelt bij de vorming van schildklierhormonen. 

Mineralen daarentegen komen in hoge concentraties (minstens 50 milligram per kilogram lichaamsgewicht) in ons lichaam voor en hebben we daarom ook in grote hoeveelheden nodig. Ze worden ook wel macromineralen genoemd, maar heten in de volksmond gewoon mineralen.

Welke mineralen zijn er en welke functies hebben ze?

Tot de mineralen behoren calcium, kalium, magnesium, chloor, fosfor, natrium en zwavel.

Sporenelementen zijn onder andere chroom, ijzer, jodium, koper, maar ook mangaan, selenium en zink. Als ze ontbreken, kan dit leiden tot deficiëntieverschijnselen, stofwisselingsstoornissen of zelfs schade aan het lichaam. Een overdosis sporenelementen helpt echter ook niet, omdat dit tot vergiftiging kan leiden. 

Overigens zijn er ook bepaalde sporenelementen waarvan de biologische functie nog niet is bewezen. Dit betekent dat we nog steeds niet weten of ze nu essentieel voor ons zijn of niet.

Laten we nu kijken naar de verschillende functies die de mineralen hebben. We hadden al iets verklapt: mineralen zijn een soort bouwstenen voor onze gezondheid en essentieel om te overleven. Ze hebben allemaal verschillende taken, maar sommige taken delen ze ook. In onderstaande tabel kun je zien waarvoor de verschillende voedingsstoffen worden gebruikt:

Mineraal Functies Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (per volwassene)
Calcium Belangrijk voor de gezondheid van bloedvaten, bloedstolling en hartfunctie, de stabilisatie van het skelet, de vorming van botten en tanden en de afgifte van hormonen 1000 milligram
Chloor/chloride Belangrijk voor de waterhuishouding, het zuur-base-evenwicht, de productie van maagzuur en onderhoud van osmose 2300 milligram
Kalium Belangrijk voor de afgifte van hormonen, de vorming van eiwitten en glycogeen, het behoud van het membraanpotentieel, de regulering van de waterhuishouding en de bloeddruk 4000 milligram
Magnesium Belangrijk voor botten en tanden, enzymen en energierijke fosfaatverbindingen, voor de opslag en afgifte van hormonen en bloedstolling 300 – 400 milligram
Natrium Belangrijk voor de opname en het transport van voedingsstoffen, het reguleren van de waterhuishouding en de zuur-basebalans 1500 milligram
Fosfor Belangrijk voor de energiestofwisseling en zuur-base-evenwicht. Bestanddeel van bot- en DNA-moleculen 700 milligram
Zwavel Belangrijk voor de stofwisseling (vooral het botmetabolisme) en de celstructuur. Studies buiten het lichaam wijzen op een ontstekingsremmende en antioxidatieve werking De behoefte aan zwavel wordt gedekt door een voldoende toevoer van zwavelhoudende aminozuren (cystine, cysteïne, methionine).

 

Opmerking: bovenstaande waarden zijn slechts een richtlijn en kunnen variëren afhankelijk van lichaamsgewicht. Houd er ook rekening mee dat er verschillen kunnen zijn in de aanbevolen dagelijkse inname van mineralen voor kinderen, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en ouderen.

Vitamines en mineralen: een symbiose

Vitamines en mineralen zijn de hoofdrolspelers in een liefdesverhaal dat waarschijnlijk iedereen raakt. Omdat ze alleen samen sterk zijn, zou je het wel zo kitscherig kunnen zeggen. 

Maar nu de harde feiten: zowel vitamines als mineralen, die beide tot de groep van de micronutriënten behoren, zijn betrokken bij belangrijke processen in ons lichaam en onmisbaar voor onze gezondheid. We functioneren wanneer ze in voldoende mate en in een evenwichtige verhouding beschikbaar zijn. 

Vitamines en mineralen kunnen ook samenwerken om bepaalde taken uit te voeren. Samen zijn ze bijvoorbeeld essentieel voor de productie van neurotransmitters, die op hun beurt weer boodschappers van ons zenuwstelsel zijn. Samenwerking is sowieso heel belangrijk in ons lichaam, want een mineraal heeft altijd andere mineralen, vitamines en vitale stoffen nodig om het verschil te maken. 

Onze tip: het beste uit groente en fruit is ook verkrijgbaar in capsulevorm. Onze Daily Vitamins geven je alles wat je lichaam nodig heeft en bevorderen ook je prestaties. Je lichaam zal je vooral op lange werkdagen dankbaar zijn!

Daily Vitamins
©foodspring
Jouw dagelijkse vitamines

Dit zijn mineraalrijke voedingsmiddelen

Goed nieuws: zelfs als je een “normaal” of gevarieerd voedingspatroon hebt, hoef je je meestal geen zorgen te maken over een mineraaltekort. Immers, conventionele voedingsmiddelen bevatten alle voedingsstoffen die een gezond persoon nodig heeft.

Om je een idee te geven van wat er eigenlijk in welke voedingsmiddelen zit en wat de belangrijkste bronnen van de afzonderlijke mineralen zijn, geven we je graag een kort overzicht.

Calcium: melk en zuivelproducten zijn ideale bronnen van calcium. Sommige groenten zoals onder andere broccoli, boerenkool, spinazie, rucola, snijbiet en prei zijn ook rijk aan calcium. Het komt ook voor in hazelnoten en paranoten, en ook mineraalwater kan belangrijk zijn voor de calciumvoorziening. 

Chloride: de belangrijkste bronnen van chloride zijn verwerkte voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan tafelzout. Dit zijn onder andere brood, vis uit blik en worstjes. 

Kalium: dit belangrijke mineraal komt voor in diverse groenten en fruit zoals wortelen, koolrabi, tomaten, avocado’s, perziken, abrikozen en bananen. Daarnaast hebben gedroogd fruit, hazelnoten, pinda’s, amandelen, cashewnoten en pure chocolade een hoog kaliumgehalte. 

Magnesium: als je wilt letten op je magnesiuminname, zit je in principe goed met plantaardige voeding. Groenten zoals bonen en erwten bevatten bijvoorbeeld veel magnesium, terwijl ook volkorenproducten er rijk aan zijn. 

Natrium: een snufje natrium? Je lichaam krijgt het van tafelzout en zoutrijk of verwerkt voedsel. 

Fosfor: peulvruchten, melk en zuivelproducten zijn geschikt voor je dagelijkse hoeveelheid fosfor.

Zwavel: vis, eieren, maar ook melkproducten en noten – hiermee kun je aan je dagelijkse behoefte aan zwavel voldoen. 

Als we het hebben over voedingsstofrijke voeding: onze Paleo-repen voorzien je ook van waardevolle voedingsstoffen uit fruit en noten – en zijn het perfecte gezonde tussendoortje voor bij het sporten en in je drukke dagelijks leven. 

Paleo Bar
©foodspring
Probeer onze Paleo Bars

Mineralen: conclusie

  • Als micronutriënten zijn mineralen gezamenlijk verantwoordelijk voor het optimaal functioneren van ons lichaam.
  • Mineralen zijn essentieel voor onze gezondheid en ons hele organisme.
  • Ze zijn verdeeld in twee groepen: macromineralen komen in grotere concentraties voor en hebben we daarom ook elke dag in grotere hoeveelheden nodig. Sporenelementen worden slechts in kleine concentraties aangetroffen.
  • Mineralen nemen we via onze voeding in, omdat ons lichaam ze niet zelf kan produceren.
  • In de regel is een evenwichtig eetpatroon voldoende om aan de dagelijkse behoefte aan mineralen te voldoen.
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts