7 min leestijd

Meer verbondenheid dankzij yoga – interview met yogalerares Sara

Interview met yogalerares Sara

In het hier en nu zijn, de dagelijkse stress van je afschudden en je lichaam bewegen volgens de natuurlijke stroom van je ademhaling – als je aan yoga doet is dit is allemaal mogelijk. Bovendien verbeter je met yoga de relatie met jezelf en met anderen, en versterk je je gemeenschapsgevoel. Want bij deze duizenden jaren oude discipline gaat het er niet om de beste te zijn, maar veel meer om je eigen groei en ontwikkeling. 

Maar hoe begin je met yoga? Wat is de levensfilosofie erachter? En hoe kun je door aan yoga te doen je mentale welzijn beïnvloeden? Sara Ciscar, yogadocente bij het online trainingsplatform Blue Bamboo Studio, geeft in dit interview antwoord op al onze vragen.

Sara’s specialiteit is de dynamische yogastijl Vinyasa Yoga. Daarnaast werkt ze ook als stewardess en is ze een groot sportliefhebber. Door het geven van yogalessen bij Blue Bamboo Studio kan Sara in contact blijven met anderen en bijdragen aan hun welzijn.

Yogalerares Sara zit in lotushouding
©Blue Bamboo Studio

Yoga is geschikt voor elke leeftijd, ieder geslacht en voor alle fitnessniveaus. Hoe verbindt yoga de verschillende doelgroepen met elkaar? Wat zijn volgens jou drie goede redenen waarom iedereen regelmatig een lesje yoga zou moeten doen? 

Een van de kenmerken van yoga is dat het nabijheid en eenvoud met zich meebrengt en werkt met eenvoudige hulpmiddelen zoals je eigen lichaam en ademhaling. Daarom staat de deur open voor iedereen die yoga wil gaan doen. Dit is meteen ook de eerste reden om yoga eens uit te proberen. Daarnaast laat je tijdens yoga de eisen en ideeën die je in je hoofd hebt los. Hierdoor ben je flexibeler en begrijp je het idee achter yoga ook beter. Deze houding helpt je om bewust te bewegen in plaats van te kijken tot hoever je jezelf kunt strekken. En tot slot kun je jezelf motiveren om je af te vragen: waarom ook niet?

Hoe lang doe je al aan yoga? Hoe heb je de sport ontdekt?

Ik ben begonnen met yoga omdat ik nieuwsgierig was. Ik was altijd al gek op sport en vond het leuk om verschillende sporten uit te proberen. Maar ik was meteen verliefd op yoga. Ik geloof dat yoga iets in je achterlaat. Hoe klein dat gevoel ook is of hoe weinig yoga je ook hebt gedaan, yoga maakt je bewust van hoe het je leven kan verbeteren. In mijn geval werd ik me meer bewust van hoe ik met mijn lichaam werk. Mijn ademhaling is verbeterd en vervolgens ben ik ook op mentaal niveau meer tot rust gekomen. 

Als geen andere sport zorgt yoga voor de verbinding tussen lichaam en geest. Elke houding heeft een bepaalde betekenis en weerspiegelt ook een mentale houding. Hoe beïnvloedt yoga onze mentale gezondheid?

Yoga heeft een positieve invloed op onze mentale gezondheid doordat het ruimte in ons creëert die ervoor zorgt dat we naar binnen kunnen kijken, en ons bewust worden van wat er op dit moment in ons omgaat en hoe we ons vandaag voelen. Yogabeoefening is een vorm van zelfzorg, waarbij we bepaalde poses gebruiken om de verkeerde houdingen van het dagelijks leven te corrigeren en spanningen los te laten waarvan we niet eens wisten dat we ze hadden. Als we op deze manier pauzeren, goed luisteren en ademhalen, komt onze geest ook tot rust en zijn we meer in harmonie met onszelf. Dit helpt ons om met meer sereniteit naar onze zorgen te kijken. En dat werkt, hoe kort of lang onze yogabeoefening ook is.

Zijn er moeilijke periodes of momenten in je leven geweest waarin yoga jou meer steun en kracht heeft gegeven? Hoe merkte je dit? 

Ja, als je vaker aan yoga doet, zul je merken hoe de beoefening je beïnvloedt, afhankelijk van hoe je stemming is. Vooral op slechte dagen of tijdens moeilijke momenten is yoga als balsem voor de ziel en een steun om op te steunen.

Hoe bezorgd ik ook was of waar ik ook maar vastliep, yoga gaf me de ruimte om te voelen. Wat het op dat moment ook moest zijn. Soms waren het tranen, soms was het frustratie of misschien ook een soort steun, zoals een knuffel van een goede vriend die je vertelt dat alles in orde is.

Je verlaat de mat nooit met dezelfde mindset als waarmee je de training bent begonnen.

Waarom ben je yogalerares geworden? Waarom vind je het leuk om yogalessen te geven? Welke rol speelt het gemeenschapsgevoel hierbij?

Ik heb mezelf tijdens de lockdown opnieuw uit moeten vinden, omdat ik stewardess ben en mijn werk niet meer kon doen. Zo vond ik een nieuwe passie voor mezelf in yoga, en ook de wens om alles wat deze sport mij geeft en hoe het mij heeft veranderd met anderen te delen. Dezelfde ontwikkeling vind je bij anderen, maar op een ander niveau. Nu heb ik zelfs een online community gevonden.

Blue Bamboo Studio organiseert regelmatig retraites en events waar mensen samen kunnen trainen en ideeën kunnen uitwisselen. Welke betekenis hebben deze evenementen voor de deelnemers? Waarom zijn dit soort bijeenkomsten goed voor ons?

Blue Bamboo is een online yoga- en trainingsplatform. Wij geloven erin dat mensen en gemeenschap het belangrijkst zijn om je in het dagelijks leven gemotiveerd te voelen.

Wij organiseren ook retraites en evenementen waar mensen elkaar persoonlijk kunnen ontmoeten en onze waarden kunnen overbrengen.

Sara tijdens het geven van een yogales
©Blue Bamboo Studio

Hoe ziet een typische dag uit jouw leven eruit? Heb je bepaalde rituelen of routines die een vast onderdeel van je dagelijks leven zijn?

Omdat mijn yogalessen op verschillende tijden en op verschillende dagen plaatsvinden, heb ik een routine voor mezelf ontwikkeld die me helpt om me te concentreren. Ik sta vroeg op en gebruik de eerste uren van de dag voor mezelf. Ik maak een lekker ontbijt klaar met een kop koffie, bekijk mijn to-do-lijst voor vandaag en pas mijn taken aan mijn capaciteit aan. Daarnaast knuffel ik graag met mijn kat. Haar gespin is kalmerend en vredig.

Met een gefocuste mindset begin ik aan mijn dag, ruim ik thuis op en maak ik me klaar om naar de sportschool te gaan. In mijn workout combineer ik krachttraining met yoga om mijn spieren en geest aan het einde van de workout te ontspannen.

Een evenwichtige voeding is de sleutel tot ons fysieke en mentale welzijn. Heb jij een favoriet foodspring-product dat je graag voor of na een yogales neemt? 

Ik ben gek op het hele assortiment van foodspring, maar mijn favoriet is de Protein Cream. Vooral op pancakes vind ik het echt heerlijk.

Na de yogales of tussen de lessen door, pak ik graag een Protein Bar. Mijn favoriete reep is die met hazelnoten en amarant.

Probeer de favoriete reep van Sara

Yoga is veel meer dan alleen een workout voor lichaam en geest. Yoga omvat een hele levensfilosofie. Hoe heeft yoga jouw leven en je kijk erop beïnvloed? Welke invloed heeft yoga op de relatie met onszelf en onze relaties met anderen?

Ja, mooi gezegd, yoga is inderdaad een levensfilosofie.

Hoe langer je yoga beoefent, hoe meer je beseft dat we niet alles zelf in de hand hebben, dat het belangrijk is om uit de caroussel van gedachten te stappen en meer met de flow van het leven mee te gaan. Ook wordt duidelijk dat we slechts een deel van het grote geheel zijn. Dit zorgt voor een gevoel van opluchting en voor meer vertrouwen in het leven. Alles wat je tijdens de yoga hebt geleerd, zul je ook buiten de yogamat toepassen. Het hoeft niet allemaal in één keer te gebeuren, maar voor iedereen in zijn eigen tempo.

Yoga is echt een pad naar meer zelfkennis. Je neemt zelf de leiding. Het is aan jou om de voordelen voor jezelf en voor anderen te zien, om een betere relatie op te bouwen met de mensen om je heen, en om je verbonden te voelen met de wereld, simpelweg omdat je weet wat jouw doel is.

We laten ons vaak overweldigen door de stress en drukte van alledag. Kun je een oefening of ademhalingstechniek aanraden die ons op die momenten kan helpen kalmeren? 

Natuurlijk. Een oefening waar ik zelf veel aan heb en die heel eenvoudig is en die je echt overal kunt doen, is het observeren van je eigen omgeving. Dit kan de lucht zijn, een boom, uit het raam kijken of gewoon omhoog kijken. Terwijl je dat doet, neem je de dingen waar zonder ze te beoordelen en haal je diep adem. Klinkt als een cliché, maar het werkt. Concentreer je maar op één ding, zonder verwachtingen. Adem daarbij zo langzaam en diep mogelijk in, en adem rustig en langzaam uit. Je lichaam zal het ritme van de ademhaling willen herhalen, dus adem je nog 3 tot 4 keer langzaam in en uit. Deze techniek helpt je om je gedachten even los te laten en een ander perspectief te kiezen.

Welk advies zou je geven aan iemand die nog nooit aan yoga heeft gedaan, maar er graag mee wil beginnen? Wat is de beste manier om te beginnen? Waar moet je op letten? 

Ik zou deze persoon adviseren om zich te herinneren hoe het aanvoelt om iets nieuws te leren. De ervaring leert ons dat leren een proces is waarin we stap voor stap vooruitgaan. Hetzelfde geldt voor het leren van yoga. Daarnaast moet je jezelf niet vergelijken met anderen, want yoga is voor iedereen. En bovenal moet je yoga beoefenen met het doel om geen eisen aan jezelf te stellen.

Het is niet nodig om in het begin meteen de meest uitdagende yogaposes aan te nemen, het is veel belangrijker om verbinding te maken met je eigen gevoel. Daarin ligt de schoonheid en de eenvoud van het nemen van de eerste stap en yoga uit te proberen.

Houd van tevoren rekening met blessures of beperkingen en pas je eigen yogabeoefening daarop aan. Het beste is om te beginnen met een yogaleraar. Die kan je de nodige stappen laten zien, de houdingen corrigeren, mogelijke vragen beantwoorden en alle vooroordelen wegnemen die met yoga gepaard gaan.

Dankzij de online yogalessen kun je bij Blue Bamboo heel gemakkelijk een yogaleraar vinden. Onze online yogalessen zijn geschikt voor verschillende niveaus, bevatten ook een pakket voor beginners, en zorgen voor nabijheid ondanks de fysieke afstand.

Daarnaast hebben we workouts met verschillende intensiteiten, en die gericht zijn op gezonde flexibiliteit en mobiliteit.

Zonder je in het begin te overweldigen en met alle begeleiding die je nodig hebt, alsof de yogaleraar bij je thuis is.

Onze leestip: kun jij na het lezen van dit interview niet wachten om met yoga te beginnen, maar weet je nog niet welke vorm van yoga je moet kiezen? Maak je geen zorgen. Lees dan ook ons artikel over de 10 populairste yogastijlen en ontdek de juiste stijl voor jou.

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts