7 min leestijd

12 tips om je innerlijke bastaard te verslaan

Innerlijke bastaard verslaan
Fitness Editor
Julia is fitnessinstructeur en voedingscoach. Daarnaast bedenkt ze gratis workout-programma's.

Wil jij meer gaan sporten, gezonder eten of gewoon iets veranderen in je leven? Was er maar niet altijd dat stemmetje in je hoofd dat zegt dat de bank toch ook wel heel comfortabel is. Met deze 12 tips slaag je erin om je innerlijke bastaard goed aan te pakken.

Je wil graag gaan sporten, maar net vandaag moet je tot laat werken? Eigenlijk wilde je een lekkere Buddha Bowl voor jezelf maken, maar je collega’s gaan pizza eten? En dan is het alweer te laat. Om te sporten en te koken. Nou ja, morgen weer een dag.

Klinkt dit scenario jou bekend in de oren? Je eigen wilskracht kun je trainen. Laat je luiheid of, beter gezegd, je innerlijke bastaard niet bepalen hoe jij je leven leeft en hoe je je voelt.

De basis voor deze vorm van uitstelgedrag is de angst voor verandering. Die zorgt ervoor dat je altijd liever in je comfortzone wilt blijven. Daar is het comfortabel, maar het voorkomt groei. Je blijft op dezelfde plaats hangen in plaats van jezelf te ontwikkelen.

Met deze 12 tips leer je hoe je je innerlijke bastaard kunt verslaan.

12 tips waarmee je gegarandeerd je wilskracht kunt vergroten

1. Vind jouw ‘waarom’

Waarom trainen in plaats van lekker op de bank hangen? Waarom zou je zelf koken als je ook een lekkere pizza kunt laten bezorgen? Waarom wil je iets veranderen en je innerlijke bastaard verslaan? Wil je je beter voelen? Er anders uitzien? Doe je het voor je gezondheid? Of een combinatie van dit alles? 

Schrijf op wat de reden is waarom je iets doet, maar blijft falen. Elke keer als je wilskracht faalt, denk dan aan waarom je iets doet.

Extra tip: formuleer jouw waarom heel duidelijk en hang het op op een plek waar jouw wilskracht het meest faalt. Bijvoorbeeld boven de televisie of op de koelkast.

2. Bepaal jouw doel

Maak van je waarom een specifiek doel. Wat betekent het precies om je beter te voelen, spiermassa op te bouwen of iets voor je gezondheid te doen? Maak je doel ook SMART.

Specifiek
Formuleer in één zin wat je wilt: “Ik wil spiermassa opbouwen”.

Meetbaar
Maak je doel meetbaar in cijfers: “Ik wil graag 3 kilo aan spiermassa opbouwen”.

Acceptabel
Kies een doel dat bij jou past: “Ik wil in 12 weken tijd 3 kilo aan spiermassa opbouwen”.

Realistisch
Kies een doel dat je kunt bereiken: “5 kilo spiergroei in 10 weken” valt daar niet onder.

Tijdgebonden
Bepaal een tijdstip waarop je je doel hebt bereikt: “Op 31 augustus heb ik 3 kilo aan spiermassa opgebouwd”.

3. Voel het succes

Hoe zal het voelen als je je doel bereikt? Probeer je zo precies mogelijk voor te stellen wat er zal veranderen. Heb je bijvoorbeeld meer energie? Voel je je comfortabeler in je lichaam? Wat verandert er in je leven, en hoe voelt die verandering?

Probeer het gevoel waarvoor je die innerlijke bastaard wilt aanpakken zo goed mogelijk te voelen. Elke keer als je liever op de bank blijft liggen, voel je dit gevoel weer en gebruik je het als zelfmotivatie

4. Bepaal jouw pad

Bepaal hoe je jouw doel zult bereiken. Want op weg naar je doel moet je je innerlijke bastaard niet één keer, maar steeds weer opnieuw overwinnen. De uitdaging is om jezelf te motiveren zodat je routinematig alle stappen neemt die nodig zijn om je doel te bereiken. 

En hoe meer jouw beslissingen een routine worden, hoe sterker je wilskracht is.

Wil je een specifiek trainingsdoel bereiken? Dan is een trainingsschema precies wat je nodig hebt.

Vind jouw trainingsschema


Vooral als het gaat om spieropbouw of vetverbranding, is een
voedingsschema het allerbelangrijkste. Alles wat je moet weten over voedingsschema’s vind je hier.

Jouw voedingsschema

Extra tip: je hoeft niet altijd naar de sportschool om te sporten. Oké, als je ambitieuze spieropbouwende doelen hebt, heb je in ieder geval gewichten nodig. Maar eigenlijk is sporten het makkelijkst en je motivatie het hoogst als je iets doet wat je leuk vindt. Heb jij geen idee welke sport dat is? Dan kan ons overzicht met 33 sporten voor jou heel handig zijn.

5. Visualiseer jouw successen

Een schema is geweldig als je je er ook aan houdt. Het helpt vaak om elke geplande trainingssessie op te schrijven en elke voltooide training af te vinken. Elke keer als je je afvraagt: “Is dit nu echt nodig? Het regent!” Kun je tegen jezelf zeggen: “Natuurlijk, ik heb er deze week al twee van de drie gedaan, en ik ga deze week niet afhaken alleen maar omdat het regent.”

6. Maak jezelf tot prioriteit

Je collega stelt op een trainingsdag spontaan voor om wijn te gaan drinken? Maar je moet eigenlijk nog snel een extra taak doen? Maak jezelf tot prioriteit. Zolang je de wensen van anderen als excuus beschouwt voor je eigen luiheid, zal je wilskracht het altijd afleggen tegen de leuke, spontane ideeën.

Vraag in plaats daarvan of je vriendin mee gaat sporten om daarna samen een wijntje te drinken. Of, beter dan alcohol, Recovery Aminos, een Whey Protein eiwitshake of een ontspannend kopje thee.

Coffee-peanut-shake
©foodspring

Vasthouden aan jouw plan betekent prioriteit geven aan jezelf en je innerlijke bastaard laten weten dat je sterker bent. 

Extra bonus: beetje bij beetje zal je omgeving wennen aan jouw nieuwe routines en ze respecteren

7. Anticipeer op problemen – en hun oplossingen!

Perfectie is niet alles. Het zal regenen, ook al staat je hardlooprondje gepland. Het openbaar vervoer komt te laat, je baas heeft nog een belangrijke taak en ook de hond wil naar buiten, je sportkleding ligt in de wasmand en je koelkast is leeg. Of allemaal tegelijk.

Bedenk wat er in jouw dagelijks leven allemaal voor zorgt dat je geen “nee” kunt zeggen tegen spontane wijnavonden. Of dat je niet van de bank kunt komen om te gaan trainen. Komt er ‘s avonds altijd iets tussendoor? Train dan in de ochtend. Denk je dat je dat niet kunt? Geloof het niet. Na een paar weken raakt je lichaam gewend aan ochtendtrainingen. 

Voor elk excuus is er wel een oplossing. Stel vast wat jouw excuus is en kom met oplossingen. Je innerlijke bastaard schrikt zich rot. 

8. Wees voorbereid

Je kunt veel aanvallen van je innerlijke bastaard – van een gebrek aan wilskracht – voorkomen: leg ‘s avonds alvast je sportkleding klaar voor de volgende ochtend en trek het meteen aan zodra je opstaat. Zo ben je al aan het rennen voordat je innerlijke bastaard wakker is.

Zorg ervoor dat je altijd een gezonde diepvriesmaaltijd in huis hebt. Of een lekkere maaltijdvervanger. En zorg voor een gezond alternatief voor zoete snacks. Dan heb je ook geen behoefte meer aan snoep of fastfood. Je innerlijke bastaard heeft niks meer in te brengen. 

Ook onderweg zijn is geen geldig excuus. Wij hebben voor elk doel de perfecte snack. Kijk zelf maar.

Ontdek jouw favoriete snack

9. Ga op zoek naar bondgenoten

Samen is het makkelijker. Het maakt niet uit wat je wilt doen: als je het samen met iemand anders doet, heeft je innerlijke bastaard sterke concurrentie. Want wie zegt er nou graag: “Sorry, ik was te lui” en klaagt tegelijkertijd dat er niets verandert? Jij niet. 

Samen sporten
©foodspring

Op ons Instagramkanaal kun je regelmatig samen met ons en onze experts aan de live-workouts deelnemen. Neem een kijkje en laat je motiveren!

10. Leer van je fouten

Toch zullen er ook dagen zijn dat de bastaard wint. Het belangrijkste is dat je je er niet door laat frustreren. Accepteer dat je niet trouw bent geweest aan je ‘waarom’. Analyseer waarom dit is gebeurd en leer ervan. Wees geduldig en concentreer je op wat je al bereikt hebt en wat er nog gaat komen.

Vooral de nieuwe start na een lange trainingsonderbreking kan lastig zijn. Analyseer waar je nu begint en wees consequent en geduldig.

11. Work hard, chill hard

Terug naar het punt van realisme. Tenzij je midden in een HIIT-sessie zit, wil niemand dat je jezelf martelt. Het is echt niet altijd comfortabel om je innerlijke bastaard te verslaan. Maar, je traint je wilskracht net zoals je je spieren traint, en je hebt dus ook pauzes nodig.

Gun jezelf 1 tot 2 dagen per week waarop je je innerlijke bastaard niet hoeft te overwinnen, maar gewoon doet waar je zin in hebt. Omdat gezonde routines goed en juist voelen, zul je je al snel minder geneigd voelen om iets te doen wat in tegenspraak is met jouw waarom.

Heb je weleens van een cheat-day gehoord? Hier lees je wat een cheat-day echt met je doet.

12. Luister naar jezelf

Naar je lichaam, geest en ziel. Leer waarnemen wat goed voor je is op alle drie de niveaus en breng ze in harmonie. Merk je dat je ‘waarom’ eigenlijk anders is? Dat je het bij het verkeerde eind had? Het plan voelt niet goed aan, brengt je niet vooruit of geeft je stress en belast je sociale leven? 

Heb dan de moed om te veranderen. Praat met je innerlijke bastaard. Soms is hij niet alleen lui, maar waarschuwt hij je ook om jezelf voorzichtiger te behandelen. Leer het ene van het andere te onderscheiden. 

Innerlijke bastaard – een definititie

Je innerlijke bastaard is niets anders dan zwakke wilskracht. Het zachte stemmetje dat je influistert dat je echt veel beter kunt gaan netflixen dan hardlopen. Het goede is dat je wilskracht net als een spier kunt trainen. Met elke overwinning op je innerlijke bastaard word je sterker en wordt hij zwakker. Het vermogen om jezelf te motiveren en de motivatie om te gaan fitnessen zal steeds beter worden. 

Redenen voor de innerlijke bastaard

Iedereen kent de innerlijke bastaard. De redenen voor dit stemmetje in je hoofd zijn talrijk. Aan de ene kant heb je routines en gewoontes nodig. Ze structureren je dagelijks leven en zijn noodzakelijk om makkelijker beslissingen te kunnen nemen.

Aan de andere kant is de grens tussen gezonde en constructieve routines en de routines die je verleiden om te kiezen voor comfort, je comfortzone en het vertrouwde heel vaag. Je innerlijke bastaard kiest altijd voor de tweede optie.

Gewoontes zoals slecht time-management en een gebrek aan focus maken het voor je innerlijke bastaard heel makkelijk om argumenten te vinden. 

Geef jij geen voorrang aan je eigen welzijn en laat je je door onrealistische doelen en perfectionisme afleiden? Je innerlijke bastaard klapt in zijn handjes.

Conclusie

  • Wilskracht kun je trainen. 
  • Hoe vaker je je innerlijke bastaard verslaat, hoe sterker je wilskracht wordt. 
  • Wees je bewust van waarom je op de middellange en lange termijn baat hebt bij het overwinnen van je innerlijke bastaard.
  • Laat je niet van de wijs brengen door tegenslagen. 
  • Leer om te luisteren naar wat echt goed voor je is. En doe dat. 
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts