5 min leestijd

Leren skateboarden – zo maak je een vliegende start!

Leren skateboarden | 7 tips voor beginners
Content editor & fitness coach
Lisa is journaliste, gekwalificeerd fitness en voedingscoach en meditatiecoach. Ze heeft jarenlang voor verschillende lifestyle en fitness magazines gewerkt. Hier schrijft ze artikelen op het gebied van workouts, fitness, lifestyle en mind.

Skateboarden is een snelle funsport die vooral in de zomermaanden razend populair is, en het leukst is in groepsverband. Je hebt de basistechniek snel onder de knie, zodat je zelfs als beginner al na korte tijd successen kunt vieren. Heb jij zin om vaart te maken of je eerste tricks te oefenen op het skatedeck? Hier lees je alles wat je moet weten voordat je begint met skaten.

Wat heb je nodig om te skateboarden?

Vind jij het extreem cool hoe skateboarders in een razend tempo over hellingen rijden of nonchalant een paar meter omhoog springen? En heb je wel zin in een funsport waardoor je veel buiten bent? Voor je meteen op een board springt, hier zijn de belangrijkste vereisten:

Allereerst heb je natuurlijk een skateboard nodig. Dit is een plank van ongeveer 70 tot 80 centimeter lang en 20 centimeter breed, ook wel een deck genoemd, met vier wieltjes. De uiteinden – de neus aan de voorkant en de staart aan de achterkant – zijn afgerond en licht gebogen naar boven. Deze zogenaamde kicktails maken het makkelijker om tricks te doen. Hoe langer je deck, hoe gemakkelijker het is om je evenwicht te bewaren. Aan de andere kant zijn longboards minder wendbaar. Voor advies over welk skateboard voor jouw lichaamsbouw het meest geschikt is, kun je het beste naar een speciaalzaak gaan.

Daarnaast zijn skateschoenen aan te raden. Je kunt klassieke sneakers dragen, maar zorg ervoor dat de zool zo plat en gelijkmatig mogelijk is, zodat je een goede grip hebt.

Ook elleboogbeschermers, kniebeschermers en polsbeschermers, en een helm behoren tot de basisuitrusting om te skaten.

Tip: in dit artikel lees je meer over het verschil tussen longboarden en skateboarden.

Wat train je met skateboarden?

In tegenstelling tot longboarden, gaat het bij skateboarden niet om het rijden van afstanden, maar om het doen van tricks. Je traint daarom minder je uithoudingsvermogen, maar hebt vooral veel kracht en balans nodig. Dit maakt skateboarden een goede sport om je spieren te versterken. Vooral je core, oftewel het midden van je lichaam, moet actief zijn om je evenwicht op het board te bewaren. Daarnaast zijn je bilspieren en bovenbenen continu aangespannen bij het afzetten, rijden of springen.

Skateboarden is ook ideaal om je coördinatie en reactievermogen te verbeteren. Bovendien kun je met skateboarden je gewrichten stabiliseren en je houding en lichaamsbewustzijn verbeteren door de voortdurende balanstraining.

Onze tip: als je veel op pad bent en je op je skateboard van hot naar her verplaatst, kun je tussendoor wel een opkikker gebruiken. Wat dacht je van een lekkere cookie? Onze Protein Cookies bevatten maar weinig suiker, maar zitten boordevol proteïne. Ideaal voor onderweg!

Protein Cookies bestellen

Niet in de laatste plaats is skateboarden ook een behoorlijk sociale funsport. Of je nu in het park of in de halfpipe oefent, overal ontmoet je gelijkgestemden. Het gemeenschapsgevoel is een belangrijk onderdeel van de skatescene. Het gaat niet om opvallen of beter zijn dan de ander. In plaats daarvan push je elkaar en heb je gewoon plezier samen!

Trainingstip: train je balans met deze oefeningen en je bent binnen no-time een crack op het skateboard!

Eenbenige squat op een Balance Board
©MaximFesenko

Hoe gevaarlijk is skateboarden?

Vooral beginners, maar ook echte waaghalzen en skateboard-profs vallen regelmatig. De kans op schaafwonden is dus best wel groot. Gebroken botten, gescheurde gewrichtsbanden en hersenschuddingen zijn ook typische skateboardverwondingen.

Je kunt het risico echter tot een minimum beperken als je voorzichtig bent en jezelf voldoende beschermt. Helm en beschermers worden sterk aanbevolen. Bovendien is rijden op een vlakke ondergrond minder gevaarlijk dan skaten op zanderige, natte of olieachtige ondergronden.

Voor wie is skateboarden geschikt?

In principe kan iedereen leren skateboarden. In het beste geval heb je al enige ervaring met surfen, snowboarden of longboarden. Dan zal het een stuk makkelijker zijn om de technieken onder de knie te krijgen.

Een goede lichaamsspanning is ook een voordeel. Als aanvulling op het skateboarden is een regelmatige core-training ideaal. Dit zijn onze topoefeningen voor een sterke core!

Als je ernstige rugklachten of gewrichtsproblemen hebt, kun je je beter niet op een skateboard wagen vanwege het verhoogde risico om te vallen.

Leren skateboarden: 7 tips

Als je voor de eerste keer op een skateboard stapt, kun je je nauwelijks voorstellen dat je er ooit heel soepel op kunt rijden. In het begin sta je nog wat wankel op je board. Maar wees geduldig en neem de tijd. Na verloop van tijd krijg je steeds meer zelfvertrouwen. Hier zijn zeven tips om je op weg te helpen:

#1 De basispositie

Wen jezelf aan om stevig op je board te staan voordat je gaat rijden. Zoek een stabiele ondergrond waar het deck niet kan wegrollen, bijvoorbeeld in de tuin. Je voorste voet regelt de balans. Dit is je leidende voet. Met je achterste voet, oftewel je zwaaivoet, kom je later op snelheid door af te zetten. In de basispositie staan je voeten op schouderbreedte uit elkaar, ongeveer boven de twee assen, haaks op de rijrichting.

Welke voet staat voor? Sluit je ogen en laat je voorover vallen. De voet waarmee je uitstapt om te voorkomen dat je valt, is je voorste voet. Als je linkervoet vooraan staat, heet dat “regular“, als je rechtervoet je voorste voet is, heet dat “goofy“.

#2 Wegrijden

Doe je eerste skatepogingen op een gladde, betonnen ondergrond. Het kan helpen als de weg licht hellend is, zodat je na het afzetten begint te glijden en een goed rijgevoel krijgt.

Zo gaat het: plaats je voorste voet in de rijrichting net achter de vooras en plaats je zwaaivoet evenwijdig daaraan op de grond. Neem één of meer grote stappen naar voren om vaart te maken. Het zwaartepunt van je lichaam ligt op je voorste voet. Zodra de snelheid goed is, plaats je je achterste voet dwars op de rijrichting boven de achteras en draai je ook je voorste voet zodat je beide voeten parallel staan.

Vrouw zit op haar board en wordt geduwd door vrienden
©Martin Dimitrov

#3 Stevig staan

Als je staat en rijdt, buig je lichtjes door je knieën voor extra stabiliteit en ter bescherming van je gewrichten. Gebruik je armen om te balanceren. Het zwaartepunt van je lichaam is gelijkmatig over je beide benen verdeeld. Plus: vergeet niet om je buikspieren aan te spannen en zo rechtop mogelijk te staan. Je blik is in de rijrichting.

#4 Bochtjes maken

Als je eenmaal veilig rechtdoor kunt rijden, oefen dan met sturen door je lichaamsgewicht te verplaatsen naar je hielen of naar je tenen. Zo verander je automatisch van richting. Gebruik ook tijdens het sturen je armen om je balans te vinden.

#5 Remmen

Om te stoppen draai je je voorste voet in de rijrichting en zet je de zool van je achterste been licht op de grond. De wrijving vertraagt je tempo. Deze manier van remmen is echter alleen geschikt als je met lage snelheid rijdt. Je kunt ook van je deck afspringen. Maar dat is wat moeilijker en vergt wat oefening.

#6 Eerste tricks

Ben je zelfverzekerd op je skateboard, kun je gemakkelijk bochten maken en remmen? Dan is het tijd om uit je trukendoos erbij te pakken. De ollie is je eerste sprong op het board. Ga hiervoor staan in de basispositie. Duw je achterste voet stevig op de tail, zodat deze de grond raakt. Trek tegelijkertijd je voorste voet omhoog en duw de buitenkant van je voet naar voren. Het doel is om je board in een horizontale positie in de lucht te krijgen. In het begin zal je deck maar een paar centimeter van de grond komen, maar met wat oefening kom je steeds hoger.

#7 In een groep oefenen

Zoek vanaf het eerste begin een groep om samen mee te skaten en tricks te leren. Zelfs als je alleen op het board staat, is skateboarden een absolute community-sport die voor verbinding zorgt. Bovendien kunnen ervaren skateboarders je helpen en waardevolle tricks laten zien.

Conclusie

  • Skateboarden is een rolsport waarbij je je voortbeweegt op een langwerpig board met vier wielen en er tricks mee doet.
  • Met skateboarden train je vooral je evenwicht, core-, bil- en beenspieren, en ook je reactiesnelheid en coördinatie.
  • Skateboarden is een funsport die je het beste in een gemeenschap kunt doen.
  • Iedereen kan leren skateboarden. Wel is het een voordeel als je kunt snowboarden, surfen of longboarden en op een plank kunt staan. Skateboarden is niet aan te raden als je rug- of gewrichtsproblemen hebt.
  • Beschermers en een helm behoren tot de basisuitrusting voor het skaten.
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts