3 min leestijd

Alles over de werking van l-glutamine – snel weer fit

De werking van L-glutamine
Fitness Editor
Julia is fitnessinstructeur en voedingscoach. Daarnaast bedenkt ze gratis workout-programma's.

Als je regelmatig last hebt van vermoeidheid, kun je L-glutamine in je trainingsroutine inbouwen. Het helpt je om gezond te blijven en zorgt voor meer energie om zo meer te kunnen trainen en een veeleisend dagelijks leven aan te kunnen.

De werking van l-glutamine

Verbetering van de regeneratie

De voor vele sporters centrale werking van L-glutamine is het herstel na de training. L-glutamine zorgt voor een merkbaar beter herstel, vooral bij een hoge trainingsfrequentie. Dit is vooral te danken aan de snelle aanvulling van je glycogeenvoorraden. Glycogeen is een vorm van opslag die je lichaam zelf vormt uit koolhydraten via voeding en grotendeels in je spiercellen wordt opgeslagen. Hier functioneert het als belangrijke energieleverancier tijdens fysieke inspanning. Een lege glycogeenvoorraad betekent weinig energie tijdens de training. 

Studies hebben uitgewezen dat de glycogeenvoorraden na je training, door het innemen van L-glutamine aanzienlijk wordt verhoogd en versneld. Je lichaam heeft daardoor weer nieuwe energiereserves voor een volgende training. Dit is vooral interessant voor sporters die dagelijks of zelfs meerdere keren per dag trainen. Het eten van koolhydraten na het sporten kan de glycogeenvoorraad niet op dezelfde manier aanvullen. Om de voorraad weer aan te vullen kun je in plaats van druivensuiker, maltodextrine en andere koolhydraten heel eenvoudig en calorievrij L-glutamine innemen. Dat is vooral bij sport in aanvulling op een dieet erg waardevol. 

Meer dan alleen herstel

L-glutamine
©foodspring

Onze spieren bestaan voor bijna 60% uit het noodzakelijke aminozuur L-glutamine. Deze feiten benadrukken hoe belangrijk de rol van L-glutamine is voor je lichaam. Ben jij nieuwsgierig geworden en wil je ook je herstelproces na een intensieve training bevorderen? Probeer dan nu onze L-glutamine uit. 

  • Ideaal voor kracht- en duursporters
  • Specialist voor na de training
  • Puur plantaardige basis
  • Zonder kunstmatige smaakstoffen
Ontdek onze vegan L-glutamine

Versterken van je immuunsysteem

L-glutamine zorgt voor een sterk immuunsysteem. Dit is bijzonder geschikt voor sporters die, vooral na lange en zware trainingssessies, last kunnen hebben van het zogeheten open window-syndroom. Als ze zwak zijn, hebben ze meer kans op verkoudheid of andere infecties. L-glutamine heeft hierin een preventieve werking. Tijdens een studie onder marathonlopers is gebleken dat het risico op ziekte bij de sporters die L-glutamine na het rennen innamen, 50% minder was dan bij sporters die dat niet hadden gedaan.

Voorkomen van spierverlies

L-glutamine als supplement voorkomt dat je lichaam tijdens lange workouts en onder intensieve belasting energie uit lichaamseigen eiwitten (spieren) onttrekt. Experimenten hebben aangetoond dat het lichaam van proefpersonen die regelmatig L-glutamine innamen, in situaties met zware belasting minder vrije glutamines uit het spierweefsel onttrekken. Dit betekent: er worden minder spiereiwitten gebruikt en spierverlies wordt voorkomen.

Onze tip: wil je je training naar een hoger niveau brengen? Dan raden wij je aan om onze gratis Body Check te doen. Bepaal je doel, bereken je BMI en ontvang persoonlijk trainings- en voedingsadvies.

Doe nu de gratis Body Check

Bijwerkingen van L-glutamine

L-glutamine is een natuurlijke substantie en niet giftig. Bij experimenten traden bijwerkingen alleen op bij hoeveelheden van 30 gram per kilo lichaamsgewicht. Een overdosering in zulke grote hoeveelheden in praktisch onmogelijk onder niet-klinische omstandigheden. Zoals bij alle supplementen in pure vorm, geldt ook hier: sterke overdosering vermijden om intolerantie te voorkomen. In onze gids bieden wij uitvoerige informatie over de juiste inname van L-glutamine.

L-glutamine gebruik

Voor de beste werking raden wij aan om 4 van onze capsules na de training in te nemen met wat water. Bij meer dan 3 trainingen per week is de inname van 4 capsules l-glutamine zinvol. 

Aanbevolen tijdstip

  • ‘s Ochtends
  • ‘s Avonds
  • Na de training

Wanneer begint L-glutamine te werken?

L-glutamine heeft geen mentale en psychische werking. Er is dus geen onmiddellijk effect in de vorm van alertheid of focus zoals bijvoorbeeld bij L-arginine het geval is. Het positieve effect op het immuunsysteem en de glycogeenvoorraden treden wel onmiddellijk op. Wie bijvoorbeeld na een hardloopronde L-glutamine neemt, ondersteunt daarmee direct zijn immuunsysteem. Een verhoogd glutaminegehalte, dat zorgt dat de glycogeenvoorraad wordt aangevuld, start ook direct na inname.

Breng je spieropbouwende training tot een maximum

Naast L-glutamine kun je ook met andere producten van intelligente sportvoeding je training ondersteunen. Bij een intensieve spieropbouwende training raden wij je onze hoogwaardige proteïne-producten aan. Een echte klassieker is onze Whey Protein. Dankzij een volledig aminozuurprofiel is deze eiwitshake ideaal voor kracht- en duursporters die graag duurzaam spieren willen opbouwen. Overtuig jezelf en ontdek jouw nieuwe favoriet.

Ontdek onze Whey Protein

Hoe wordt l-glutamine door het lichaam verwerkt?

Immuunsysteem

Ook het immuunsysteem heeft L-glutamine nodig. Kortstondige immuunstress leidt tot een sterke toename aan snel deelbare cellen. Dit proces wordt ook wel de vorming van antilichamen genoemd en heeft aminozuren nodig als katalysator. Door een intensieve training kan je L-glutamine voorraad met 30 – 50% dalen. De opname van L-glutamine zorgt voor een snel beschikbare bron, zodat de toename van de afweercellen ondersteund kan worden.

Glycogeenopslag en herstel

L-glutamine bevordert je herstel, omdat het na je training je glycogeenvoorraden aanvult. Het precieze biochemische proces is nog niet bekend. Vermoed wordt dat de binding van water in de cellen, enzymen activeert die de opslag van glycogeen weer bevordert. 

L-glutamine is een niet-essentieel aminozuur. Dat betekent dat het door je lichaam zelf kan worden aangemaakt. Daarnaast kan het ook via je voeding worden opgenomen. Als gevolg van extreem intensieve sportieve en psychische belasting zijn deze bronnen alleen niet voldoende. In deze gevallen is een aanvulling in pure capsule- of poedervorm belangrijk. Wij raden aan om te kiezen voor hoogwaardige plantaardige L-glutamine, in plaats van voor goedkope producten die uit eendenveren of mensenharen worden gemaakt. 

Naar onze L-glutamine
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.
  • Bowtell/Gelly/Jackman/Patel/Simeoni/Rennie: Effect of oral glutamine on whole body carbohydrate storage during recovery from exhaustive exercise. Journal of applied Physiology, S. 1770-1777, 1986

  • Darmaun/Hankard/Haymond: Effects of glutamine on leucine metabolism in humans. American Journal of physiology, S. 748-754, 1996

  • Lacey/Wilmore: Is glutamine a conditionally essential amine acid? Nutritional review, S. 297-309, 1990

  • Castell/Newsholme/Poortmans: Does glutamine have a role in reducing infections in athletes? European journal of applied physiology, S. 488-490,1998

Related Posts

delingen