5 min read

Intuïtief eten? Het draait allemaal om mindfulness

Vrouw staat te koken zonder afgeleid te worden
By: Franzi Orthey

We eten voor de computer of televisie, onderweg naar ons werk of even tussendoor. Maar waarom eigenlijk? Deze vraag stellen we onszelf maar zelden. Want in plaats van op ons gevoel voor honger en verzadiging te letten, raken we steeds meer uit het oog wat we eten. We vragen ons bijna niet meer af wat, wanneer en hoeveel we verorberen. En dat zouden we wel moeten doen.

Meer mindfulness bij het eten betekent vooral dat je je bewuster bent van je eigen behoeften en intuïtief beslist wat je op dat moment nodig hebt, waar je trek in hebt en of je überhaupt wel iets wilt eten. Deze perceptie is precies wat je nodig hebt om (weer) intuïtief te leren eten.

Meer over dit onderwerp: 5 redenen waarom je niet kunt stoppen met het eten van ongezonde dingen.

Hoe helpt mindfulness je om intuïtiever te eten?

Mindfulness betekent volledig aanwezig zijn in het hier en nu. Het op deze manier pauzeren en voelen is ook nodig om de signalen van je lichaam te herkennen. Maar in plaats daarvan worden we in het dagelijks leven overspoeld met zoveel externe prikkels dat we niet meer in staat zijn om deze signalen waar te nemen. Maar hoe moet je dan voelen of je honger hebt, wat je lichaam echt nodig heeft en wanneer je vol zit? Inderdaad, het werkt niet. 

En dat is de reden waarom mindfulness je kan helpen om weer intuïtief te eten. Intuïtief eten betekent dat je geen regels volgt, maar de regels voor jezelf herschrijft op basis van je onderbuikgevoel. Je weet al wat goed voor je is. Je moet er alleen naar leren luisteren. En om dat te leren, komt mindfulness goed van pas.

Waarom is intuïtief eten zo moeilijk?

Het is niet alleen het gebrek aan mindfulness, maar ook het gebrek aan bewustzijn voor voeding. Vaak is eten een routine en een gewoonte. We blijven hangen in oude gewoontes en laten ons hierdoor leiden in plaats van op onze eigen intuïtie te vertrouwen en die ook regelmatig in twijfel te trekken.

Ook zijn er veel overtuigingen die ons ervan kunnen weerhouden om intuïtief te eten. Bijvoorbeeld:

  • Je moet je bord leegeten.
  • De lunch is altijd om 12.30 uur.
  • Bij een filmavondje horen altijd popcorn en chips (waarom eigenlijk geen Protein Cookies en Chocolate Protein Brownies?).
  • Je moet iets eten. Of je nu honger hebt of niet.
  • Je eet wat de pot schaft.

Dit is echter allemaal niet intuïtief, maar het zijn gewoontes. En om intuïtief te eten, moet je afscheid nemen van deze gewoontes.

Wat is het effect van meer mindfulness op wat je eet?

Mindfulness verandert je perceptie. Het maakt je bewuster van wat je eet, maar ook van honger en verzadiging. Wat er ook gebeurt: je eetgedrag wordt intuïtiever. Dit maakt het gemakkelijker om je onderbuikgevoel te volgen en voedingsmiddelen te pakken die echt goed voor je zijn. En alleen iets te eten als je honger hebt, en het voelen wanneer je vol zit.

Intuïtief eten: deze mindfulness-tips zullen je erbij helpen

Vergeet alle regels die je jezelf hebt opgelegd over eten. Onderstaande 6 tips zullen je helpen om je weg te vinden naar (meer) mindful eten:

#1 Neem de tijd om te eten

Even snel tussendoor iets eten? Dat gaat niet meer. Neem bewust de tijd voor al je maaltijden. Dat is de enige manier om jezelf de kans te geven om je maaltijden ook echt waar te nemen. Neem van tevoren ook de tijd om je af te vragen of je echt honger hebt, en waar je lichaam op dat moment behoefte aan heeft. En als je even echt geen tijd hebt, probeer dan een romige Whey Protein-shake om in ieder geval aan je eiwitbehoefte te voldoen.* 

#2 Houd een eetdagboek bij

Om je intuïtie te leren kennen, helpt het ook om regelmatig te reflecteren. Dit kun je niet alleen voor en tijdens de maaltijd doen, maar ook daarna. Begin met het bijhouden van een klein mindfulness-eetdagboek. Schrijf op wat je hebt gegeten, hoe je je voelde tijdens de maaltijd en daarna. Gaf de maaltijd je een verzadigd gevoel? Heb je er energie van gekregen? Dit opschrijven kan je helpen om bewuster om te gaan met wat goed voor je is, en zo intuïtief eten bevorderen.

#3 Stop en haal adem

Pauzeer even in plaats van dat je je eten naar binnen schuift. Met deze korte momenten van opmerkzaamheid train je mindfulness voor honger en verzadiging. Diep en bewust ademhalen helpt ook. Vooral omdat je hiermee je parasympatische zenuwstelsel activeert, het rustige deel van je zenuwstelsel. En als je rustiger en evenwichtiger eet, heb je minder snel last van ongenadige trek en ongecontroleerde eetbuien. 

#4 Doe je ogen dicht en proef

Wanneer heb je voor het laatst bewust je eten op je tong laten smelten? Om jezelf een intuïtiever eetgedrag aan te leren, is het ongelooflijk nuttig om je hier weer bewust van te worden. Dit is de enige manier waarop je goed kunt verwerken wat je net hebt gegeten. Proeven is ook belangrijk om je emotioneel vol te voelen.

#5 Laat je niet afleiden

Terwijl je zit te eten staat de televisie aan, kijk je een spannende serie, luister je naar de radio en tussendoor check je nog even snel je mail. Stop hiermee. Het heeft helemaal niets met mindfulness te maken. Multitasken voorkomt dat je één ding bewust doet. En vooral als je aan het eten bent, moet je alle andere to-do’s voorlopig even achterwege laten. Tenminste voor dit moment.

#6 Wees een beetje lief voor jezelf

Mindfulness is een constante oefening. Net als goed luisteren naar je intuïtie en deze versterken. Sommige dagen gaat het heel makkelijk, andere dagen weer helemaal niet. Maar mindfulness betekent ook dat je deze verschillen opmerkt, jezelf er niet om veroordeelt, maar medeleven toont. Lees hier meer over hoe je de meest gemaakte fouten bij mindful eten kunt vermijden

Onze conclusie

Zonder mindfulness lukt het niet om intuïtief te eten. Want alleen een beter lichaamsbewustzijn helpt je om een relatie op te bouwen met je onderbuikgevoel en zo je eetgedrag te veranderen. Dit zijn de belangrijkste punten om intuïtief te eten:

  • Je eet alleen als je honger hebt.
  • Je eet tot je vol zit.
  • Er zijn geen verboden. Je kunt alles eten.
  • Je luistert naar je lichaam en vraagt je af wat echt goed voor je is.
  • Je bent lief voor jezelf en hebt medeleven.
  • Je geniet van eten en hebt er plezier in.
  • Je bent je ervan bewust van dat je iets goeds doet voor je lichaam.

Met meer mindfulness leer je snel intuïtief te eten en beter naar je lichaam en onderbuikgevoel te luisteren. Het is een mooie vorm van selfcare en iets waar je je op de lange termijn goed bij voelt.

[fs-cm__newsletter title=”Gratis fitnesstips, lekkere recepten en pittige workouts! ” text=”Meld je aan voor onze nieuwsbrief en je ontvangt deskundige tips voor een gezonde lifestyle in je inbox.” image=”food” placeholder=”Vul hier je e-mailadres in” cta=”Meld je nu aan”]


Meer interessante artikelen van foodspring: 


* Vitamine B12 draagt bij aan een normale werking van het immuunsysteem en het zenuwstelsel, een normale vorming van rode bloedcellen en een normale energiestofwisseling, en vermindert vermoeidheid en moeheid.

** Proteïne draagt bij aan een toename van spiermassa.

Article sources
We at foodspring use only high-quality sources, including peer-reviewed studies, to support the facts within our articles. Read our editorial policy to learn more about how we fact-check and keep our content accurate, reliable, and trustworthy.