4 min leestijd

Intermittent fasting: hype of blijvertje?

Content Editor & fitnesseconoom
Undine is fitnesseconoom en personal trainer. Ze schrijft voor foodspring artikelen over voeding en fitness. Daarnaast ontwikkelt ze gratis voedingsplannen.

Een paar uurtjes vasten en dan weer normaal eten – is intermittent fasting, oftewel vasten met tussenpozen, echt zo eenvoudig als het klinkt? Wij hebben deze populaire methode van vasten eens nader bekeken.

Hoe werkt intermittent fasting?

Als je collega ‘s ochtends op kantoor de verjaardagstaart vriendelijk afwijst, weet je dat ook zij erdoor is gegrepen: intermittent fasting. Hierbij wissel je een periode van vasten af met een paar uur of dagen waarin je mag eten. Dit betekent dat je eet met vaste tussenpozen. Je kiest zelf het betreffende tijdvenster. Veel voorkomende methoden zijn:

Intermittent fasting 16/8

Een van de meest populaire vormen van vasten is intermittent fasting 16/8, waarbij je 16 uur lang niet eet en dan 8 uur lang normaal eet. Er zijn verschillende vormen van vasten met tussenpozen. Ze verschillen in de duur van de vastenperiode. Zo is er bijvoorbeeld ook de 18/6 regel. Het is het beste om de uren zo te plannen dat de vastenfase tijdens de nacht valt. In ieder geval moet je gedurende de hele vastenperiode genoeg drinken!

Onze tip: Als je je tijdens de vastenperiode zwak of moe voelt, dan is onze Sparkling Energy Water precies wat je nodig hebt! De natuurlijke cafeïne uit guarana, ginseng en mate geeft je de nodige energiekick en een fris gevoel!

Sparkling Energy Water
©foodspring
Sparkling Energy proberen

Alternative-day fasting

Deze methode is ook wel bekend als “Eat Stop Eat” of “Alternating Fasting”. In tegenstelling tot de andere vormen van vasten, eet je afwisselend de ene dag normaal en de volgende dag slechts 25% van je gebruikelijke hoeveelheid energie. Dat betekent dat als je normaal gesproken drie maaltijden en misschien een of twee snacks eet, je je op een vastendag moet beperken tot één maaltijd. Zorg er ook bij deze methode voor dat je altijd genoeg drinkt!

Dagelijks dieet

Met deze vorm van vasten verbruik je op twee opeenvolgende dagen binnen een week maximaal 650 calorieën. De andere vijf dagen eet je normaal. Tijdens de twee dagen vasten staan volkorenproducten zoals bruine rijst of havermout, eiwitrijk voedsel en veel groente op het menu. Met onze heerlijke Whey Protein Shakes kun je tussendoor van een passende eiwit-snack genieten. Ontdek nu de populaire smaken zoals Cookies & Cream, Raspberry of Caramel!

Whey Protein Shake
©foodspring
Nu Whey Protein proberen

Diner-cancelling

Diner-cancelling is ook een vorm van vasten met tussenpozen. Zoals de naam al doet vermoeden, is dit een vorm van vasten zonder diner – je slaat twee of drie dagen per week de avondmaaltijd over. Deze methode is vergelijkbaar met intermittent fasting 16/8, want door het weglaten van je diner heb je automatisch een vastenfase van ongeveer 14 uur. Is het overslaan van je avondeten voor jou ondenkbaar? Dan kun je in plaats daarvan ook je ontbijt overslaan.

Populair model: intermittent fasting 16/8

Inmiddels kent bijna iedereen wel het vasten met tussenpozen 16/8, of heeft er wel eens iets over gehoord. Deze methode van vasten is voor de meeste mensen dan ook bijna zonder problemen in te passen in het dagelijks leven. Want wie een beetje een slimme planning maakt, zal merken dat 16 uur niets eten eigenlijk best snel voorbijgaan. Bij intermittent fasting 16/8 kun je (praktisch gezien) eenvoudig je diner of ontbijt overslaan. In onze tabel vind je drie populaire schema´s:

Intermittent fasting volgens plan

Geen ontbijt: laatste maaltijd: 20:00 uur, volgende maaltijd: 12:00-13:00 uur 16-17 uur vasten
Geen lunch: laatste maaltijd: 7:00 uur, volgende maaltijd: 20:00-21:00 uur 13-14 uur vasten
Geen diner: laatste maaltijd: 14:00-15:00 uur, volgende maaltijd: 7:00 uur 16-17 uur vasten

Voedingsplan voor vasten met tussenpozen

Afhankelijk van welke methode jij kiest, is er ook een passend voedingsplan voor intermittent fasting. Uitgangspunt voor alle methoden is dat je tijdens een vastenperiode niet eet. Drinken is daarom tijdens het vasten des te belangrijker. Je mag alles drinken, van water tot thee en koffie. Als je het echter heel serieus neemt, moet je je koffie zonder melk drinken.

Onze tip: vastentijd of niet – wij raden je aan om altijd gezond en evenwichtig te eten. Met ons Shape All-Inclusive Pakket kun je direct aan de slag.

Shape All-Inclusive Pakket

Succes met intermittent fasting

De populairste redenen om aan intermittent fasting te doen zijn afvallen of spieropbouw. Voor succes op de lange termijn adviseren wij je om je eetpatroon permanent te veranderen. Zorg dat je je altijd richt op een bewust en evenwichtig dieet. Een goed begin is om vijf porties groenten en fruit per dag te eten.

Gezonde lunchbox
©Westend61

Verse groenten en fruit schieten er nog wel eens bij in, vooral op een drukke dag. Dankzij onze Daily Vitamins krijg je elke dag alle essentiële vitamines binnen en creëer je de optimale basis voor succes bij het vasten met tussenpozen.

3 tips om vol te houden

Heb je al eerder geprobeerd om af te vallen, maar is het je nooit gelukt om vol te houden? Om ervoor te zorgen dat je met intermittent fasting meer succes hebt, hebben we drie belangrijke tips voor je:

1. Luister naar je lichaam!

Bij intermittent fasting volgens een bepaald schema, zijn er vaste tijden waarop je wel en niet mag eten. De methoden van vasten zijn net zo verschillend als dat er behoeften zijn. Luister dus naar je lichaam en pas je vastentijden aan je eigen behoeften aan!

2. Eet niet te weinig!

Als je wilt afvallen, moet je minder calorieën eten dan je per dag verbruikt. Intermittent fasting is een methode om je calorie-inname te beperken. Maar zelfs als je heel gemotiveerd bent, mag je calorietekort niet groter zijn dan 300 tot 500 calorieën per dag.

Onze tip: Om blijvend succes te behalen, raden wij aan om je dagelijkse caloriebehoefte te berekenen. Je kunt dit eenvoudig doen met onze gratis Body Check:

Doe nu de Body Check

3. Maak je niet druk!

Wist jij dat stress ervoor zorgt dat je lichaam cortisol aanmaakt? Dit zogenaamde stresshormoon maakt het moeilijk om vet te verliezen. Vooral bij een dieetvorm zoals vasten met tussenpozen hebben we al snel de neiging om ons aan zeer strenge richtlijnen te houden. Wij raden echter aan om het rustig aan te doen!

Conclusie

  • Intermittent fasting is een manier om je calorie-inname te verminderen.
  • Zorg ervoor dat je voldoende drinkt, vooral tijdens het vasten.
  • Het vasten met tussenpozen 16/8 is voor veel mensen makkelijk in het dagelijks leven te integreren, omdat het steeds 16 uur vasten en 8 uur eten is.
  • Zorg dat je voor succes op lange termijn altijd gezond en evenwichtig eet.
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts

delingen