fitness_kaykay

IIFYM – Eten wat je wilt en toch afvallen

Content Editor & fitnesseconoom
Undine is fitnesseconoom en personal trainer. Ze schrijft voor foodspring artikelen over voeding en fitness. Daarnaast ontwikkelt ze gratis voedingsplannen.

Afvallen met pizza en pasta eten? Dat zou moeten kunnen met IIFYM. Wij leggen je uit waar het bij IIFYM om draait en of afvallen zonder iets op te hoeven geven eigenlijk wel werkt. 

Als je een een paar kilo wilt afvallen en niets wilt opgeven, is het concept van IIFYM voor jou erg interessant. Met het uitgangspunt “if it fits your macro’s“: “Als het past bij je macro-verhouding”, is alles toegestaan zolang de macro-indeling het toelaat.

Tip: Onze lekkere Protein Bars Extra Chocolate passen in ieder dieet. 3 onweerstaanbare smaken die je doen denken aan je favoriete chocoladereep. Met 90 % minder suikerCrunchy Peanut. Soft Caramel. En Crispy Coconut.

Nu onze Protein Bar Extra Chocolate proberen

Wat is IIFYM?

If it fits you macro’s”, afgekort IIFYM, staat niet zozeer voor een dieet, maar voor een nieuwe manier van eten. Het doel is om alles te eten en toch af te vallen. IIFYM als excuus om grenzeloos te snacken? Liever niet. De sleutel tot succes ligt in de juiste macro-verdeling.

Macrovoedingsstoffen zijn eiwitten, vetten en koolhydraten. Ze hebben verschillende energiedichtheid. Als hoofdenergieleverancier vormen ze de basis voor ieder eetpatroon. Om je persoonlijke doel met IIFYM te bereiken is het ook belangrijk om op de energiedichtheid van verschillende voedingsmiddelen te letten.

1 g proteïne = 4,1 kcal

1 g vet = 9,3 kcal

1 g koolhydraten = 4,1 kcal

growingananas
©foodspring

Het concept

Het wordt al snel duidelijk dat je met IIFYM niet alleen calorieën gaat tellen. Als je wilt afvallen, moet je minder calorieën per dag binnenkrijgen dan je verbruikt. Als je wilt aankomen, moet je juist meer calorieën binnenkrijgen dan je in een dag verbruikt. Je kunt je caloriebehoeften makkelijk berekenen met onze gratis calorieëncalculator. Maar dat is nog niet alles.

IIFYM richt zich, zoals de naam al aangeeft, ook op de macro-verdeling. Dit betekent dat je toch rekening moet houden met de hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt. Je calorieën worden verdeeld in een percentage eiwitten, vetten en koolhydraten. Afhankelijk van je doel, geslacht en lichamelijke conditie, verschilt de macro-verdeling per persoon. Een populaire verdeling bij IIFYM is 40/40/20. 40 % eiwit, 40 % koolhydraten en 20 % vetten.

IIFYM calculator

Daarom is het niet alleen belangrijk om te voldoen aan je persoonlijke caloriebehoefte, maar ook om ervoor te zorgen dat je voedsel je macro’s dekt. Dus als je jezelf bijvoorbeeld wilt trakteren op een pizza voor het avondeten,  kun je de hele dag door besparen op vetten en koolhydraten en deze vervolgens aanvullen met de vetten en koolhydraten van de pizza. Macro’s berekenen doe je heel eenvoudig met onze gratis calculator

Nu gratis je macro’s berekenen

Als je eenmaal je macronutriënten hebt berekend, weet je ook hoeveel calorieën je per dag moet eten om je persoonlijke doel te bereiken. In tegenstelling tot het klassieke calorieën tellen, kun je met IIFYM bijna alles eten. “Clean eating” is geen must. Toch raden wij je aan om voldoende groente en fruit te eten. Want niet alleen je macro- maar ook je micronutriënten zijn belangrijk voor je doelen.

©foodspring

Tip: Eiwitten houden je langer vol dan koolhydraten. Je hebt je cheat maaltijd al op, maar je hebt nog steeds zin in iets lekkers? Probeer dan één van onze gezonde snacks. Wat dacht je bijvoorbeeld van een lekkere Protein Brownie?

Nu Brownies proberen

IIFYM recepten

Ondanks de macro-check hoeft niet elke maaltijd een cheat maaltijd te worden. Een gezond en evenwichtig eetpatroon moet altijd je uitgangspunt zijn. Ontdek nu 3 lekkere cheat-recepten – perfect voor IIFYM.

Crepes met chocoladesaus

Zoet ontbijt met luchtige crepes. Met frambozen en chocoladesaus. Dankzij onze Protein Cream kun je verantwoord genieten van chocola. Puur genot met 85 % minder suiker. 

Naar het recept

crepes_schoko_rezept
©foodspring

Romige pasta met zalm

Lunchen met een flink bord pasta. Ga dan voor ons recept met romige zalmsaus. Het is binnen no time klaar. Zo heb je nog meer tijd om te genieten van je heerlijke pasta.

Naar het recept


Lachsnudeln©foodspring

Flammkuchen

Flammkuchen bakken voor je vrienden? Geen probleem. Met onze fitness flammkuchen maak je ze met gemak. Onze Bak Proteïne is ideaal voor wie op koolhydraten wil besparen en juist meer proteïne binnen wil krijgen.

Naar het recept

flammkuchen_rezept
©foodspring

Onze conclusie

IIFYM betekent niet alleen calorieën tellen. Je moet ook rekening houden met je macro-inname, d.w.z. hoeveel eiwitten, vetten en koolhydraten je in verhouding tot elkaar eet.

  • IIFYM betekent “if it fits your macros”..
  • Je macronutriënten worden verdeeld in koolhydraten, vetten en eiwitten.
  • Je kunt alles eten zolang het maar past in je calorie- en macro-behoefte.
  • Natuurlijk moet een gezond en evenwichtig eetpatroon altijd de prioriteit zijn.
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Commentaren

Related Posts

shares