8 min read

Jouw home-office inrichten: 7 tips om wonen en werken te combineren

Jouw home-office inrichten
Fitness Editor
Julia is fitnessinstructeur en voedingscoach. Daarnaast bedenkt ze gratis workout-programma's.

Thuiswerken kan heel productief zijn. En eigenlijk ook best leuk. We hebben een paar handige tips voor je om van je werkplek een work-life-paradijsje te maken.

Thuis ‘kantoortje spelen’: 7 ideeën waardoor je huis nog wel gezellig blijft

Bij de meeste start-ups en ‘agile’ bedrijven is home-office al wat langer een begrip – als het werk het toelaat. Werkgevers die eerder weigerden om hun medewerkers vanuit huis te laten werken, omdat ze bang waren voor een Netflix-marathon of een blinkend schoon huis, bleken het in 2020 toch echt bij het verkeerde eind te hebben.

Thuiswerken werd de norm, en dat zal nog wel even zo blijven. En ook al worden vijf dagen op kantoor weer de standaard, een goed ingerichte werkruimte thuis is altijd een fijne thuishaven. Al is het maar om wat rust te vinden of om aan je eigen projecten te werken.

Maar een thuiskantoor stelt ons ook voor de uitdaging om ondanks thuis werken en wonen je work-life-balance in de gaten te houden. Om productief te zijn, maar daarna wel je computer af te sluiten en “naar huis te gaan”.

Je huis zou eigenlijk een plek voor ontspanning moeten zijn, een privéruimte waar geen plek is voor de stress van je dagelijks leven. Een home-office voegt een dimensie toe aan deze functie: je huis moet nu ook een plek worden voor professionele productiviteit.

Onze 7 tips en ideeën voor het opzetten van een thuiskantoor helpen je om werk en privé in balans te brengen.

#1 Bepaal je behoeften

Voordat je nu meteen je bank aan de kant schuift en een bureau midden in de kamer zet, vraag je eerst eens af wat je nu echt nodig hebt en hoe je de beschikbare ruimte het beste kunt gebruiken. Hoe vaak werk je vanuit huis? Richt je tijdelijk een thuiskantoor in of wil je een permanente oplossing die deel uitmaakt van je inrichting?

Op basis van deze randvoorwaarden kun je een budget bepalen en beslissen wat jouw prioriteiten zijn bij het inrichten van je thuiskantoor.

#2 Vind de perfecte hoek voor jouw werkplek

In het beste geval heb je je eigen werkkamer. Maar in een kleiner appartement is een rustig hoekje in de woonkamer de werkplek bij uitstek. De gang is ook nog een optie als de indeling het toelaat. 

Bedenk in wat voor omgeving jij het liefst werkt. Moet het rustig zijn, of zit je graag midden in de drukte? Hoe is jouw workflow? Heb je rust nodig voor vergaderingen of wil je je partner niet in de weg zitten?

Eén ding is altijd van toepassing: als het even kan, probeer dan je slaapkamer te reserveren om te slapen. Als het echt niet anders kan en je in de slaapkamer moet werken, deel dan je werkplek zo in dat je na het werk zoveel mogelijk spullen netjes kunt opbergen.

Als je voordat je gaat slapen aan je werk moet denken, kan het een stuk langer duren voor je in slaap valt en wordt het lastiger om een rustgevende nacht te hebben.

#3 Zorg voor goede verlichting 

Het principe van een goede verlichting is: hoe minder felle contrasten, hoe makkelijker het is voor je ogen.

Daglicht aan de zijkant van je werkruimte is perfect. Een donker hoekje of een plekje met uitzicht op het raam zal je ogen te veel belasten, en zorgt ervoor dat je sneller moe wordt. Zit je met je rug naar het raam, dan weerspiegel raam en buitenomgeving in je scherm.

Zorg ervoor dat ook de rest van je werkruimte goed verlicht is, en dus niet alleen je bureau. Staande lampen aan de zijkant van je bureau zorgen voor indirect licht en zijn prettig voor je ogen. Verstelbare bureaulampen die je naar wens kunt instellen zijn ook ideaal, vooral als je iets op papier wilt lezen.

#4 Scheid werk en privé

Dat werkt ook thuis. Denk bij het inrichten van je thuiskantoor na over hoe je een visuele grens tussen je woon- en werkruimte kunt creëren. Kantoormeubilair ziet er meestal niet zo gezellig uit.

Terwijl een klassieke ruimteverdeler of een open kast de verschillende ruimtes duidelijk van elkaar scheiden, zijn bloemen de perfecte oplossing in een kleine kamer. Een paar grote planten voor of naast je bureau storen je werk niet en zorgen ervoor dat je werkplek organisch opgaat in de woonruimte.

Bovendien zorgen planten ook voor goede lucht en een huiselijke sfeer – de perfecte oplossing om wonen en werken te combineren.

Home-office (de collega's zijn met lunchpauze)
©Westend61

Je fantasie kent geen grenzen: een open plankenkast is perfect als ruimteverdeler en opbergruimte, een kleurrijke wand of collages voor je bureau zijn decoratieve elementen die ervoor zorgen dat je werkruimte voelt als een kleine studeerkamer in de woonkamer.

#5 Home-office in een kleine ruimte: denk multifunctioneel

Klinkt allemaal leuk en aardig, maar kun jij alleen maar dromen van zoveel ruimte? Als je minder ruimte beschikbaar hebt, denk dan multifunctioneel bij het inrichten van je werkplek. Je bureau doet het ‘s avonds ook goed als eettafel, en met een mooi plaid eroverheen maak je van je bureaustoel een gezellige fauteuil. Gebruik de ene kant van de wand om je to-do’s te organiseren, en als ruimte voor persoonlijke decoratie aan de andere kant.

Zoek een afgesloten opslagruimte waar je op vrijdagavond je laptop, scherm, toetsenbord en andere (grote) werkmaterialen kunt opbergen. Vervang ze tot maandagochtend voor bloemen, foto’s of wat jouw favoriete decoratie dan ook is. Zo wordt je thuiskantoor weer woonruimte. En de vrijmibo kan beginnen, het is weekend! 

Of je maakt van het organiseren van je thuiswerkplek een vast ritueel: zet je werkplek elke ochtend op en ruim ‘s avonds alles weer weg. Op die manier zet je je hoofd na het ontbijt in de werkmodus en schakel je aan het einde van een werkdag ook weer uit. Net alsof je naar je werk gaat. Maar dan binnen je eigen vier muren.

#6 Investeer in mooie apparatuur

Een goede werkatmosfeer verhoogt de productiviteit. En een goede woonsfeer helpt je om te ontspannen. Een beeldscherm en een bureaustoel worden echter zelden gezien als decoratieve elementen.

Maar handige bureau-accessoires kunnen zorgen voor een beetje sfeer: perforatoren, papierbakjes, kabelcollectoren, magneetwanden en dergelijke vind je in de leukste kleuren, vormen en mooie materialen. Kies voor spullen die goed passen bij het kleurenschema van je huis en waarvan je denkt dat het decoratie is, en geen kantoorartikelen.

Ook kun je de kleuren van je technische apparatuur op elkaar afstemmen. Bedenk een uniform concept voor het combineren van kleuren en materialen die in de hele ruimte passen.

Misschien is het inrichten van je home-office meteen de perfecte gelegenheid om je woonkamer anders in te richten, de muur achter de bank een ander kleurtje te geven of een decoratief idee uit te voeren dat er nog niet van gekomen is? Wees creatief en probeer de verbouwing te zien als een kans in plaats van een noodzakelijk kwaad.

# 7 Houd orde

Je oma zei het vroeger al: opruimen is het halve werk. En als het gaat om de inrichting van een thuiskantoor, had ze helemaal gelijk. Een rommelig bureau doet je steeds aan je werk denken. Ben jij van het type “creatieve chaos”? Dan mag het.

Maar ‘s avonds je bureau opruimen, zorgt ervoor dat je niet meer het gevoel hebt op kantoor in je eigen huis te zijn. Het brengt je in de after-work modus en voorkomt een home-office crisis. Zelfs al gooi je alles in een kist en sluit je het deksel – het werkt. 

Koop een mooie plank en een paar stijlvolle opbergdozen en pennenbakjes waarin je werkspullen er meteen een stuk mooier uitzien. Zo ziet het er niet alleen opgeruimd uit, maar kun je ook nog ruimte besparen.

Een simpele truc om op te ruimen, vooral als je veel papierwerk hebt: gooi elke avond alle afgewerkte to-do’s weg en organiseer je papieren voor de volgende dag. Dit kun je op je bureau doen, of op kleur gesorteerd op een muur waar je niet de hele avond naar hoeft te kijken.

Home-office inrichten: werkmateriaal en uitrusting

Tot zover het balanceren tussen werk en huishouden. Nu rijst de vraag in welke apparatuur en werkmaterialen je eigenlijk moet investeren bij het inrichten van je thuiskantoor. Dit varieert van persoon tot persoon en is natuurlijk afhankelijk van wat voor soort werk je doet.

Home-office, de kantoorkat is ook van de partij
©Westend61

Heb je een extra bureau nodig of zijn je werktijden thuis zo kort dat je niet per se een echt thuiskantoor hoeft in te richten, maar net zo goed aan de keukentafel kunt werken?

Een bureau en een bijpassende stoel zijn zeker comfortabeler, en ook gezonder. Als werken vanuit een thuiskantoor voor jou eerder uitzondering dan regel is, kun je op deze dagen met zitkussens en voetsteunen ook voor voldoende ergonomie zorgen.

Het beste kun je het motto “zo weinig mogelijk, zo veel als nodig” aanhouden. Welke taken moet je doen en wat heb je daarvoor nodig? Als je twee keer per maand iets moet printen, is het de moeite waard om naar een copyshop te gaan in plaats van een printer in je woonkamer neer te zetten.

Als je de hele dag achter een computer werkt, dan is het bijna altijd de moeite waard om te investeren in een monitor en eventueel een muis en toetsenbord, zowel voor het gemak als voor de ergonomie.

Is de wifi goed genoeg in je nieuwe “kantoor”? Zo niet, overweeg dan een WIFI-booster. Een headset maakt je wekelijkse team-meeting een stuk gemakkelijker, en stelt je in staat om tussendoor de was nog even op te hangen als je toch alleen maar hoeft te luisteren.

Thuiskantoor inrichten: ergonomische tips

In hoogte verstelbare meubels en techniek zijn op een kantoor vrij standaard. In je eigen home-office is dat vaak niet het geval. Toch mag je ergonomie en gezondheid thuis niet verwaarlozen. Hoe meer van onze tips je kunt toepassen bij het inrichten van jouw thuiskantoor, hoe beter.

De beste manier om ergonomische instellingen in je thuiskantoor te bereiken is met een muis, toetsenbord, monitor en een standaard voor je laptop. De klassieke hoogte voor een bureau ligt tussen de 60 en 85 cm. In het beste geval moeten je bureau en bureaustoel, en je beeldscherm in hoogte verstelbaar zijn, of in ieder geval één van de twee.

Als niet alles verstelbaar is, kun je hiervoor andere hulpmiddelen zoals voetsteunen, zitkussens en schoenendozen gebruiken. 

Tip: verander af en toe van zithouding, sta minstens een keer per uur op en doe kleine mobiliteitsoefeningen – zo lever je een belangrijke bijdrage aan je gezondheid ‘in the office’.

#1 Voet- en beenpositie

Stel eerst je voet- en beenpositie correct in. Werk vanaf daar omhoog naar de andere posities.

Je beide voeten moeten ontspannen en stevig op de vloer kunnen staan, terwijl je bovenbenen evenwijdig aan de vloer zijn met je knieën in een hoek van 90 graden. De beste manier om dit te bereiken is met een in hoogte verstelbare bureaustoel.

Als je je stoel of bureau niet laag genoeg kunt zetten, gebruik dan een voetensteun om je voeten omhoog te brengen.

#2 Wervelkolom en rugleuning

Ga met je benen in deze positie rechtop zitten en neem een ontspannen houding aan. Je heupen en schouders zijn ongeveer in een lijn, je blik is naar voren gericht en je nek is ontspannen. Heb je een verstelbare rugleuning, stel hem dan zo in dat de kromming overeenkomt met de natuurlijke curve van je lendenwervelkolom.

#3 Arm- en handpositie

Laat in deze been- en rughouding je armen ontspannen hangen. Leg dan je onderarmen in een ontspannen positie neer. Idealiter kunnen ze ontspannen op de armleuningen aan beide kanten steunen. Je ellebogen vormen een rechte hoek en je onderarmen zijn op gelijke hoogte met je bureau. Als je je bureau niet laag genoeg kunt zetten zodat je met je voeten stevig op de grond staat, investeer dan in een goed zitkussen.

#4 Hoofd- en schermpositie

Als richtlijn geldt een afstand van 50 tot 70 cm tussen je ogen en je monitor. Dit werkt het beste met een bureau dat ongeveer 80 cm diep is. Als je zit zoals in de hierboven beschreven instellingen, dan moet je blik recht vooruit op de bovenste rand van het scherm vallen.

Als dit niet het geval is, plaats je monitor dan iets hoger – gebruik hiervoor eventueel een stapel boeken of een schoenendoos. Deze positie ontlast je nek bij het lezen omdat je blik automatisch iets naar beneden valt. Idealiter kun je de onderkant van je scherm iets naar je toe kantelen.

Conclusie

  • Kies bij het inrichten van je thuiskantoor voor kleuren en materialen die je mooi vindt en die bij de ruimte waarin je werkt passen.
  • Probeer je werk- en woonruimte strikt gescheiden te houden, of je home-office zo in te richten dat je werkplek organisch opgaat in je woonruimte, terwijl ze visueel van elkaar gescheiden zijn.
  • Hoe opgeruimder je werkruimte is, hoe gemakkelijker het is om werk en leven te combineren en te scheiden.
  • De plek van je bureau en de verlichting van de ruimte zijn net zo belangrijk als de ergonomische aanpassingen.
  • Maak optimaal gebruik van de beperkte ruimte met multifunctionele meubels en decoratieve opbergruimte.
Article sources
We at foodspring use only high-quality sources, including peer-reviewed studies, to support the facts within our articles. Read our editorial policy to learn more about how we fact-check and keep our content accurate, reliable, and trustworthy.