3 min leestijd

Hoe gezond zijn pinda’s nu echt? Wij vertellen het je – Food Fact Friday

Hoe gezond zijn pinda's?
Content Editor & fitnesseconoom
Undine is fitnesseconoom en personal trainer. Ze schrijft voor foodspring artikelen over voeding en fitness. Daarnaast ontwikkelt ze gratis voedingsplannen.

Als topping over een salade, in de pindakaas op een geroosterde boterham of gewoon een handje pinda’s als tussendoortje – pinda’s zijn eigenlijk altijd wel lekker. Maar zijn deze kleine nootjes zo gezond als je denkt?

Botanisch gezien is de pinda eigenlijk helemaal geen noot, maar een peulvrucht. De peulvrucht werd 7.600 jaar geleden al in Peru verbouwd en kwam pas in de 19e eeuw ook naar Europa.  

Zijn pinda’s gezond?

De pinda is een van de eiwitrijkste notensoorten en is daarom ideaal als eiwitbron voor vegetariërs of veganisten. Pinda’s zijn onder andere rijk aan mineralen zoals ijzer, fosfor, kalium, calcium en magnesium. Maar de peulvrucht bevat ook waardevolle sporenelementen zoals koper, mangaan, zink en fluor. En in de dunne, papierachtige schil van de pinda zitten ook van nature voorkomende antioxidanten. 

Pindakaas van foodspring op een sneetje geroosterd brood (mmmm!)
©foodspring

Maar pas op voor in olie geroosterde en gezouten noten, die kun je maar beter vermijden. En ook bij pindakaas is het belangrijk dat er geen gehydrogeneerde, plantaardige vetten aan zijn toegevoegd. Het beste kun je natuurlijke pinda’s eten waarvan de schil en dop nog intact zijn. 

Tip: onze pindakaas is gemaakt van 350 pinda’s per potje. En verder helemaal niets. 100% biologisch. Rijk aan vitamines en mineralen

Ontdek onze biologische pindakaas

De gunstige combinatie van voedingsstoffen maakt van pinda’s het perfecte tussendoortje. Zorg er wel voor dat je onbehandelde noten koopt. Tussen oktober en december verkopen de meeste supermarkten ook pinda’s in de dop. 

Voedingswaarden van pinda’s 

Natuurlijk heeft elk type noot zijn eigen gezondheidsvoordelen. Pinda’s bevatten ongeveer evenveel calorieën als amandelen, cashewnoten en walnoten, maar bijna twee keer zoveel eiwitten. Ook is het een van de meest vezelrijke notensoorten. Over het algemeen raden wij aan om altijd een mix van verschillende soorten noten te eten. Rauw of droog geroosterd is de minst schadelijke manier om ze te bereiden. 

Wat dacht je van een handje van onze Nuts & Berries?
©foodspring

In onze Nuts & Berries noten en bessenmix zit alleen maar fruit van de beste kwaliteit. Rozijnen? Nee, dan kun je lang zoeken. De mix zit boordevol geschikte ingrediënten die je helpen om in topvorm te blijven. 

Bestel onze noten- & bessenmix

Je kunt op elk moment van de dag een handje pinda’s eten zonder je zorgen te maken. Houd er wel rekening mee dat 100 gram pinda’s ongeveer 630 kcal bevatten. Gewichtstoename door het eten van pinda’s is daarom eerder te wijten aan een calorieoverschot dan aan de pinda zelf. 

Voedingswaarden per 100 gram pinda’s 

  • 633 kcal
  • 14 gram koolhydraten
  • 25 gram eiwitten
  • 50 gram vet

Lekkere recepten met pinda’s

Pinda’s zijn niet alleen populair als partysnack, maar zijn ook echt een goede toevoeging aan bepaalde gerechten. Wist jij trouwens dat er in pindaflips maar 33% pinda’s zitten? 

Dadel-pindasnack
©foodspring

In plaats van een vette hap, scoor jij de volgende keer als je een feestje geeft punten met deze heerlijke dadel-pindasnack. Ook ideaal als tussendoortje op kantoor of ‘s middags bij de koffie. 

Naar het recept

Pinda-sinaasappelkoekjes
©foodspring

Of wat dacht je van onze veganistische pindakaas-sinaasappelkoekjes? Deze kleine hapjes zijn koolhydraatarm en bevatten geen bloem! Het perfecte koekje voor alle zoetekauwen onder ons.

Naar het recept

Eiwitrijk pinda-ijs
©foodspring

Of het nu lente, zomer, herfst of winter is – een ijsje is altijd lekker! En met ons protein pinda-ijs kun je jezelf op een extra grote portie trakteren. Mmmm! 

Naar het recept

Pinda-muesli
©foodspring

Maar ook onze glutenvrije muesli met pinda’s is een echte traktatie. Zonder suiker. Maar met de volle lading eiwitten en vezels.

Naar het recept 

Onze conclusie

Pinda’s zijn de noten met de meeste eiwitten. Toch moet je er met mate van genieten, want pinda’s bevatten relatief veel calorieën. Probeer bij voorkeur natuurlijke noten te eten, en dus zonder olie en zout. Ook pindakaas of notenpasta, en dan zonder gehydrogeneerde plantaardige vetten, zijn heel geschikt als tussendoortje.

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts