6 min leestijd

Herfstgroenten – wat je moet weten over de aromatische groenten

Door:
Freelance journalist
Carina is freelance journalist en schrijft artikelen over lifestyle en voeding.

Ook als de zomer weer voorbij is, hoef je je geen zorgen te maken over voldoende afwisseling in je voedingsschema. Herfstgroenten zijn namelijk niet alleen behoorlijk smaakvol, ze bieden ook ontzettend veel variatie. In dit artikel laten we zien welke groenten herfstgroenten zijn, en hoe je onze favorieten zoals pompoen en bietjes klaarmaakt.

Welke groenten zijn herfstgroenten?

De herfst staat voor de deur – en daarmee krijgen we weer bepaalde groenten voorgeschoteld, namelijk herfstgroenten. Die maken het koude seizoen wat krachtiger en lekker hartig.

Maar wat zijn herfstgroenten precies? Het gaat om alle groentesoorten die in de herfst worden geoogst. Deze groenten overleven andere weersomstandigheden dan hun zomerse voorgangers en kunnen dus ook bij lage temperaturen groeien, en kunnen kou vrij goed verdragen.

Vooral liefhebbers van kool komen in het najaar aan hun trekken, want deze groente komt vaak op het menu terecht. Ook van de partij als de temperaturen dalen, zijn alle soorten pompoen, savooiekool, rode kool, Chinese kool, witte kool, bloemkool, boerenkool, bieten, pastinaak, koolraap, wortel, schorseneren, selderij, venkel, spinazie, mais, sperziebonen, en verschillende soorten sla, waaronder veldsla, ijsbergsla en andijvie.

Op de wekelijkse markt vind je een bonte verzameling groenten die het koudere seizoen culinair gezien veelbelovend maakt. Want met herfstgroenten kun je veel spannende recepten uitproberen. Terwijl het buiten steeds ongezelliger wordt, kun je je binnenshuis vermaken met diverse opwarmers, zoals heerlijke soepen en stoofpotjes. Maar met bloemkool, rode biet, venkel en dergelijke kun je ook lichtere gerechten op tafel toveren.

En wat een extra pluspunt is: de groenten die in de herfst in het seizoen zijn, zijn natuurlijk ook gezond. Zo word je automatisch voorzien van vitamines en mineralen. Seizoensgroenten hebben sowieso de beste smaak, de hoogste nutriëntendichtheid en ze groeien onder natuurlijke omstandigheden. Het is dus altijd de moeite waard om voordat je boodschappen gaat doen even te checken wat klaar is om te oogsten.

Lijst van herfstgroenten: onze favorieten

Kool

Geen herfst zonder kool! Kool is hartstikke veelzijdig in de keuken, want of het nu bloemkool, boerenkool of savooiekool is, de verschillende soorten hebben niet alleen een ander uiterlijk, maar ook een totaal andere smaak en zorgen zo voor variatie op je bord. Toch hebben ze allemaal ook iets gemeen: welke soort je ook eet, kool bevat veel vitamines en mineralen, waaronder vitamine B, vitamine C, foliumzuur, calcium en ijzer.

Pompoen

Geen groente schreeuwt meer herfst dan pompoen. Wanneer het buiten kouder begint te worden, is pompoen een populaire decoratie voor de huiskamer, maar ook in de keuken is pompoen in het najaar een absolute favoriet. Geen wonder, want je kunt pompoen op zoveel verschillende manieren klaarmaken – je kunt het roosteren, grillen, pureren, bakken of inmaken. En, dit is vooral interessant voor als je graag voor gezonde voeding kiest: pompoen is een behoorlijk caloriearme herfstgroente en bevat slechts 25 calorieën per 100 gram. Maar bevat toch een goede portie vitamines, mineralen en verzadigende vezels.

Veldsla

Kruidig en nootachtig – veldsla heeft een heel bijzondere smaak en valt op tussen de vele soorten sla. Een interessante combinatie is vooral die met kaas – of het nu geitenkaas, feta of mozzarella is. Een smaakexplosie die je gemakkelijk kunt klaarmaken en die je herfstdag een stukje beter maakt. En wist je dit al? Veldsla heeft als belangrijkste oogsttijd september tot en met januari en is voedzamer dan andere soorten bladsla.

Spinazie

Van jongs af aan wordt ons geleerd dat spinazie echte krachtvoeding is. Hoewel het geen ijzerbom is, zoals vaak wordt beweerd, is spinazie wel een goede bron van ijzer en bevat het ook mangaan, magnesium, calcium en kalium, en daarnaast vitamine A, C, E en K. Reden genoeg dus om spinazie in je herfstdieet op te nemen – lekker met gebakken eieren of als ingrediënt in de pasta en risotto.

Mais

De uitdrukking ‘klein maar krachtig’ past perfect bij mais. De kleine korrels zijn ware krachtpatsertjes en bevatten een flinke hoeveelheid kalium en magnesium, en ook bètacaroteen en foliumzuur. Wij houden van de herfstgroente als ingrediënt in een salade of verwerkt in polenta, oftewel maisgriesmeel. Maar een gebakken maiskolf is ook perfect voor een gezellig avondje voor de buis. Houd er bij het bepalen van de hoeveelheid wel rekening mee dat mais, met 90 calorieën per 100 gram, iets meer calorieën bevat dan andere groenten.

Wortelgewassen: de aromatische knollen

Hoeveel keuze we ook hebben, in de herfst gaat er niets boven wortelgroenten om de trek in iets hartigs te stillen. Wortel heeft een aromatische, soms zoete smaak en is perfect voor stoofschotels en romige soepen, maar is ook heerlijk als bijgerecht – bijvoorbeeld uit de oven.

Rode biet

Bietjes zijn een absolute blikvanger dankzij hun paarsrode kleur, maar dat is natuurlijk niet het enige wat deze populaire herfstgroente te bieden heeft. Het is een ware powerplant die weinig calorieën bevat, maar rijk is aan vitamine A, C en B en betanine, kalium, magnesium, ijzer en foliumzuur. Je kunt bieten rauw eten, bijvoorbeeld in blokjes in een salade, of je snijdt er hele dunne reepjes van voor een carpaccio van rode biet. Maar de paarsrode knol smaakt ook gekookt erg lekker, bijvoorbeeld als bijgerecht bij vlees of vis.

Wortels

Wortels zijn absolute klassiekers, maar culinair gezien niet minder opwindend. Je mag dit knolgewas zeker niet onderschatten, want het past in een breed scala aan internationale gerechten – of het nu gaat om een Vietnamese curry of een Andalusische salade. Bovendien is deze herfstgroente boordevol kalium, calcium en ijzer licht verteerbaar en caloriearm – daarom mag hij regelmatig op je bord belanden. Trouwens: het feit dat worteltjes oranje zijn, hebben ze te danken aan de secundaire plantenstoffen die carotenoïden worden genoemd. Deze fungeren als antioxidanten die onder andere je cellen tegen beschadiging kunnen beschermen.

Pastinaak

De voormalige vergeten groente pastinaak beleeft op dit moment een beetje een hype en wordt steeds populairder onder de herfstgroenten. Net als wortels kun je pastinaak rauw of gekookt eten, en is het geschikt voor een salade of als extra ingrediënt in de aardappelpuree. Pastinaak scoort ook goed op het gebied van voedingsstoffen, want de wortelgroente bevat veel vitamine C en kalium. Trouwens, pastinaak is ook behoorlijk voedzaam.

Klein uitstapje: fruit in de herfst

Voordat we doorgaan met een paar heerlijke recepten met herfstgroenten, maken we een klein uitstapje in de wereld van het fruit. Het is natuurlijk interessant om te weten welke vruchten in de herfst eigenlijk in het seizoen zijn. Het gaat onder meer om appels, peren, stoofperen, kweeperen, bramen, pruimen en druiven.

De lekkerste recepten met herfstgroenten

Aziatische bloemkoolsalade met venkel

Bloemkool, venkel en een Aziatische dressing – wat een combinatie! Deze mix zorgt voor de bijzondere smaak, die wordt onderstreept door de geroosterde groenten. Deze salade met herfstgroenten is meer dan een bijgerecht en kun je zeker ook als hoofdgerecht voorschotelen.

Naar het recept

Pastinaak- en aardappelsoep

Als het buiten regent dat het giet, maken we het ons thuis gemakkelijk met een heerlijk romige soep op basis van herfstgroenten. Met pastinaak en aardappelen maak je niet alleen een supergezond soepje, maar zet je ook een absoluut voedzaam gerecht op tafel. Daarna mag je jezelf trakteren op een klein powernapje.

Onze tip: onze Protein Flakes – met een fantastisch eiwitgehalte van maar liefst 53 procent – zorgen voor de nodige crunch en zijn ideaal om over de soep te strooien.

Naar het recept

Rode bietensoep

In de herfst kunnen wij maar geen genoeg krijgen van soepen, zeker niet als de temperaturen maar blijven dalen. Deze soep smaakt hartig met rode biet, maar is met slechts 350 calorieën ook lekker licht.

Naar het recept

Protein Pasta met boerenkoolpesto

In de herfst is pesto nog veel smaakvoller – namelijk met boerenkool. Het ideale alternatief voor klassieke pastarecepten dat zorgt voor een beetje variatie op je bord. Hoe dan ook, dit gerecht is een geweldige manier om de diversiteit van boerenkool te ervaren. Je kunt er zoveel meer mee dan alleen stamppot maken.

Onze tip: ciao ciao, carbs! Wij raden aan om de gewone pasta te vervangen door onze Protein Pasta. Deze lekkere pasta bevat 66 procent minder koolhydraten, en maar liefst vier keer zoveel eiwitten.

Naar het recept

Eiwitrijke pompoenmuffins

Met pompoen wordt het nooit saai in de keuken, want deze herfstige groente kun je zowel hartig als zoet eten. Daarom maken we er een heerlijk dessert van of een snack voor een gezellige filmavond – met een aangename notensmaak.

Naar het recept

Herfstgroenten: conclusie

  • In het najaar zijn verschillende soorten kool, knolgewassen, veldsla, spinazie en sperziebonen in het seizoen.
  • Herfstgroenten zijn perfect voor hartige en stevige gerechten, omdat ze heel aromatisch zijn.
  • Soep, stoofpot, pasta of muffins – herfstgroenten zijn hartstikke veelzijdig.
  • Kool, pompoen, rode biet en dergelijke bevatten belangrijke vitamines en voedingsstoffen en zijn een verrijking voor je voedingsschema.
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts