2 min leestijd

De herfst op je bord met pompoen – Food Fact Friday

De herfst op je bord met pompoenen
Content Editor & fitnesseconoom
Undine is fitnesseconoom en personal trainer. Ze schrijft voor foodspring artikelen over voeding en fitness. Daarnaast ontwikkelt ze gratis voedingsplannen.

De herfst heeft zijn intrede gedaan. Overal waar je kijkt zie je de bladeren aan de bomen veranderen in een prachtig en kleurrijk herfstpalet. De zon laat zich nog maar heel af en toe zien. En de winkels liggen vol met pompoenen. Hoogste tijd om die knaloranje vrucht weer eens op je bord te toveren.

Verschillende soorten pompoen

Of je nu een pompoen voor Halloween snijdt of een pompoen-koets om naar het bal mee te gaan voor Assepoester – pompoen is enorm veelzijdig. Wij gebruiken de oranje vrucht bij voorkeur om er de lekkerste gerechten mee te maken. In totaal zijn er meer dan 100 verschillende soorten pompoen. De biologische hokkaido-pompoen en de butternut-pompoen zijn het populairst. De opvallende oranje kleur van de pompoen komt door het hoge bèta-caroteengehalte van de vrucht. Bèta-caroteen is een secundaire plantaardige stof met een antioxiderende werking die in je lichaam wordt omgezet in vitamine A. Andere vitamines in de pompoen zijn: vitamine C, magnesium, vitamine E, kalium en zink, en dan nog talrijke voedingsvezels.

Tip: heb je geen pompoen in huis? Geen probleem. In onze Daily Vitamins vind je het beste van groente en fruit. Met vitamine C, D en B12 uit voornamelijk natuurlijke extracten.

Ontdek onze Daily Vitamins 

Verse pompoensoep
©yulkapopkova

Biologische hokkaido-pompoen

Het vruchtvlees van de pompoen is zeer geschikt voor caloriearme gerechten. En ondanks het lage calorie- en vetgehalte heeft de pompoen een lekkere nootachtige smaak. De schil van de hokkaido-pompoen kun je ook eten. Deze is rijk aan bèta-caroteen, wat je kunt herkennen aan de diepe oranje kleur. Als je hem goed kookt, wordt de schil net zo zacht als het vruchtvlees. Wij raden aan om alleen pompoenen van biologische kwaliteit te eten en om de pompoen vooraf zorgvuldig te wassen.  

Tip: als je een pompoen koopt, doe dan eerst even de “kloptest”. Als de pompoen hol klinkt, dan weet je dat de vrucht rijp is. 

Voedingswaarden hokkaido-pompoen (100 gram)

Calorieën (kcal) 63 kcal
Koolhydraten 13 gram
Vetten 12 gram
Eiwitten 2 gram


Butternut-pompoen

In tegenstelling tot de hokkaido heeft de butternut-pompoen een vrij geelachtige schil. Het vruchtvlees is licht oranje en smaakt, zoals de naam al doet vermoeden, boterachtig en subtiel zoet. De butternut-pompoen moet je voor gebruik wel eerst even schillen, omdat de schil zelfs na een lange kooktijd niet echt zacht wordt.  

Butternut-pompoen schillen 

Om de schil te verwijderen kun je de pompoen het beste eerst doormidden snijden of, afhankelijk van de grootte, in vieren delen. En om ervoor te zorgen dat de pompoen goed blijft staan raden wij aan om ook de uiteinden te verwijderen. Zo glijdt de butternut-pompoen niet zo snel weg tijdens het schillen. Verwijder eerst met een eetlepel de zaadjes aan de binnenkant. En verwijder vervolgens voorzichtig met een groot mes de schil. 

Tip: je kunt de hele pompoen ook een paar minuten in de oven zetten. Dit maakt ‘m zachter en een stuk makkelijker te schillen. 

Voedingswaarden butternut-pompoen (100 gram)

Calorieën (kcal) 38 kcal
Koolhydraten 8 gram
Vetten 10 gram
Eiwitten 1 gram
Ovenschotel met pompoen
©lenakorzh

Lekkere recepten met pompoen

Een aantal lekkere recepten met pompoen en veel andere heerlijke receptideeën voor de herfstige fitness-keuken vind je hier.

Raw vegan pompoensoep

Na een lange herfstwandeling trakteer je jezelf op een kom romige pompoensoep. In plaats van croutons kun je de soep aftoppen met onze Crunchy Veggies. Dit bespaart calorieën en zorgt toch voor een lekkere knapperige bite. 

Verse pompoensoep
©foodspring

Naar het recept

Salade met pompoen 

Pompoenen zijn van nature caloriearm en toch ontzettend lekker! Geroosterd uit de oven vormen ze de perfecte aanvulling op je salade. En met onze mix van Nuts & Berries erbij versterk je de nootachtige smaak van de hokkaido-pompoen.

Salade met pompoen
©foodspring

Pompoen is caloriearm

Pompoen is niet alleen ontzettend lekker, maar ook caloriearm. 100 gram butternut-pompoen bevat namelijk slechts 0 gram vet.

Pompoenen - klaar voor de herfst

Naar het recept

Conclusie

Pompoen is niet alleen een echte must-have voor op je bord vanwege de opvallende oranje kleur. Dankzij het hoge bèta-caroteengehalte is de vrucht ook rijk aan vitamine A. Hokkaido en butternut zijn de populairste pompoensoorten en hebben een nootachtige tot zoete smaak. Onze pompoensoep is snel klaar en je hebt ‘m nog veel sneller weer op!

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts