Gluten

Glutenvrij eten – de belangrijkste feiten

Door:
Content Marketing Manager & fitnesseconoom
Leonie ist ecotrofoloog en schrijft artikelen over voeding en een gezonde lifestyle. Ook bedenkt ze gratis voedingsplannen.

Een leven zonder tarwe, rogge, spelt etc.? Dit is heel normaal voor mensen met glutenintolerantie. Maar wat betekent het echt om zonder gluten te eten? Welke voedingsmiddelen bevatten de meeste gluten? En heeft een glutenvrij dieet ook zin voor mensen zonder intolerantie? We hebben alle belangrijke feiten voor je op een rij gezet.

Wat zijn gluten eigenlijk?

Gluten wordt ook wel gluteneiwit genoemd en zijn een mengsel van eiwitten dat in veel granen voorkomt. Het fungeert als een belangrijke opslagproteïne dat de plant helpt om te groeien. Zoals de naam “gluteneiwit” al aangeeft, hebben gluten het vermogen om water te geleren, te stabiliseren, te plakken en te binden. Gluten wordt daarom vaak gebruikt in de voedingsindustrie als een soort lijm – vooral bij het bakken van brood wordt deze lijmende eigenschap gebruikt.

Wat gluten precies doen in het lichaam wordt momenteel in tal van studies onderzocht. Bij mensen met intolerantie leiden gluten echter tot een ernstige ontsteking van het slijmvlies van de dunne darm.

Afvallen door glutenvrij eten – Kan dat?

Een blik in de supermarkt leert dat glutenvrij eten de laatste trend is. Er zijn nu veel verschillende glutenvrije producten, talrijke diëten en waarschijnlijk nog meer meningen over dit onderwerp. Wij hebben de voedseltrend voor je onder de loep genomen.

Kan een glutenvrij dieet tot gewichtsverlies leiden? Deze vraag is niet makkelijk te beantwoorden. Het feit is dat een dieet zonder gluten kan leiden tot een meer bewuste lifestyle. Door het vermijden van glutenhoudende producten moeten de wekelijkse boodschappen goed worden gepland, moet de lunch worden voorbereid en moet er idealiter veel vers voedsel worden gekookt. Daarnaast worden er minder koolhydraatrijke eindproducten geconsumeerd, omdat deze meestal veel gluten bevatten. Daarom kan een glutenvrij dieet leiden tot gewichtsverlies.

Veel voedingsdeskundigen vermoeden echter dat dit gewichtsverlies meer te maken heeft met de fundamentele verandering naar een gezondere lifestyle en minder met het afzien van gluten als oorzaak van gewichtsverlies. Recente studies van Harvard en Columbia Universities hebben zelfs aangetoond dat een glutenvrij dieet niet goed is voor mensen zonder glutengerelateerde aandoeningen. Vaak doen mensen het in dit verband zonder volkorenproducten. Deze producten bevatten echter veel belangrijke voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft.

Als je geen coeliakie, noch een tarwe-allergie hebt, is het niet nodig om volledig glutenvrij te eten. Met een passend trainingsschema en gezonde en evenwichtige voeding kun je goede resultaten boeken. Bovendien hebben niet alle glutenvrije producten een betere voedingssamenstelling. Veel producten bestaan zelfs voor een groot deel uit suiker. Wij raden je daarom altijd aan om de ingrediënten op de verpakking te controleren. 

Met ons Protein Bread kun je er vanuit gaan dat wij alleen de beste ingrediënten gebruikt hebben. Veel glutenvrije producten missen belangrijke voedingsstoffen en daarom hebben we iets heel bijzonders bedacht: amandelen, pitten en zaden leveren een flink portie superfood power. Ons luchtige proteïnebrood bevat dus minstens zoveel goede voedingsstoffen als je favoriete volkorenbrood.

Voor het beste resultaat bij afvallen raden wij je ons persoonlijke voedings- en trainingsadvies aan. In onze gratis Body Check kun je je BMI laten berekenen en ontvangt je ook geselecteerde tips en aanbevelingen van onze experts.

Nu gratis Body Check starten

Is een glutenvrije dieet zinvol?

Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag. Zoals al eerder gezegd, hoef je als gezond persoon niet per se glutenvrij te eten. Omdat het de mix is die het verschil maakt. Evenwichtige voeding bevat simpelweg graanproducten. Alles met mate, natuurlijk. Voor sommige mensen is een glutenvrij dieet echter zeer verstandig en zelfs absoluut noodzakelijk. We zullen je laten zien voor wie:

Coeliakie

Wie heeft er een glutenvrij dieet nodig? Je hebt vast weleens gehoord over glutenallergie of glutenintolerantie. In de geneeskunde wordt dit ziektebeeld ook wel coeliakie genoemd. Dit is een chronische ontsteking van de dunne darm die alleen kan worden behandeld met een levenslang glutenvrij dieet

In de meeste gevallen leidt coeliakie tot een grote verandering in je lifestyle en dieet. Met de juiste tips en tricks is een glutenvrij dieet echter niet zo moeilijk als het lijkt. De symptomen van coeliakie variëren sterk van persoon tot persoon. Het kan dus erg lang duren voordat de diagnose coeliakie wordt gesteld.

Tarwe-allergie

Coeliakie wordt vaak gelijkgesteld aan een tarwe-allergie. In de meeste gevallen is een tarwe-allergie minder dramatisch. Bij een tarwe-allergie reageert het lichaam allergisch op tarwepollen en tarweproducten. Deze allergische reactie wordt veroorzaakt door verschillende eiwitcomponenten zoals gluten. In vergelijking met coeliakie betekent dit dat niet alle graanproducten moeten worden uitgesloten, maar dat de nadruk ligt op voedingsmiddelen die tarwe bevatten.

Goed om te weten: Glutenvrije producten zijn niet noodzakelijkerwijs geschikt voor mensen met een tarwe-allergie. Het glutenvrije tarwezetmeel dat het bevat, kan nog steeds tarweproteïne bevatten. Dit kan op zijn beurt weer leiden tot een allergische reactie.

Gluten-/tarwegevoeligheid

Naast coeliakie en klassieke tarwe-allergie is er ook een gluten-/ tarwe-gevoeligheid. Dit is een niet-allergische reactie van het lichaam op gluten of tarwe. De symptomen zijn vaak vergelijkbaar met die van coeliakie of allergie. In tegenstelling tot deze twee klinische beelden is er tot nu toe echter nog geen mogelijkheid om de gluten-/tarwe-gevoeligheid te bepalen via een bloedtest. 

Hoe wordt deze gevoeligheid behandeld? Het is vaak genoeg om minder gluten- of tarweproducten te eten. Voor sommige mensen kunnen de symptomen zelfs volledig verdwijnen na verloop van tijd.

Je vermoedt dat je geen gluten tolereert? 

Buikkrampen, vermoeidheid, hoofdpijn, diarree, een tekort aan mineralen en pijn in je botten kunnen symptomen van intolerantie zijn. Als je soortgelijke symptomen hebt na een glutenhoudende maaltijd, raden wij je aan om een glutentest te doen bij een vertrouwelijke arts. Dit bloedonderzoek zal de verschillende antilichamen opsporen die worden verhoogd door intolerantie of allergie.

Glutenvrije voedingsmiddelen

Welke voedingsmiddelen bevatten gluten en welke niet? Onze glutenvrije voedsellijst laat het zien – ideaal voor wekelijkse boodschappen.

GLUTENHOUDENDE VOEDINGSMIDDELEN
Pizza
Ravioli
Sauzen
Pasta
Paneermeel
Bakwaren
Bulgur
Couscous
Gerst
Gries
Haver
Roggen
Tarwe
verschillende taartsoorten
Koekjes
Bakmix
Moutdranken
Bier
Tarwemeel
Roggemeel
Biergist
Gistextracz

 

GLUTENVRIJE VOEDINGSMIDDELEN
Melk
Slagroom
Schmand
Yoghurt
Kwark
Roomkaas
Goudse kaas
Camembert
Emmentaler
Mozzarella
Schapenkaas
Geitenkaas
Garnalen
Scampi
Niet gepaneerd vlees
Ei
Verse groenten
Aardappelen
Zoete aardappelen
Rijst
Rijstnoedels
Glutenvrije pasta
Brood van glutenvrij meel
Plantaardige olie
Boekweit
Rijst
Gierst
Amarant
Quinoa
Soja
Kikkererwten
Kokosmeel
Kikkererwtenmeel
Amandelmeel
Vers fruit
Bruine en witte suiker
Jam
Honing
Cacao
Noten

 

Glutenvrije voedingsmiddelen

Lekkere glutenvrije recepten

Wil je graag glutenvrij bakken, maar heb je geen inspiratie? Wij weten hoe moeilijk het is om bij je favoriete bakker glutenvrije producten te krijgen. Daarom hebben wij hier ons populaire glutenvrije brood recept en nog veel meer lekkere inspiratie voor je samengesteld.

Knapperig van buiten. Zacht van binnen. Alles wat je nodig hebt is ons proteïnebrood en een beetje water. Het brood is perfect voor een lekker ontbijt voor het sporten of voor een lange werkdag. Het smaakt erg lekker met pindakaas en banaan.

Protein Bread
©foodspring

Protein bread

Zo knapperig. Zo vers. Net als van de bakker!

Protein Bread proberen

Gluten betekent niet dat je niet kunt genieten. Deze gezonde en zoete lekkernij is het beste bewijs!

Protein Schoko Raw Balls
©foodspring

Protein choco raw balls

Powerpakket voor tussendoor.

Naar het recept

Voor de energie-kick tussendoor! Onze paleo notenreep geeft je kracht voor de dag! Is bakken niet helemaal jouw ding? Geen probleem, probeer onze paleo repen met waardevolle voedingsstoffen uit biologisch fruit en noten.

Paleo Nussmixriegel
©foodspring

Paleo notenreep

Vol met noten, zaden en fruit.

Naar het recept

Glutenvrij snacken zonder slecht geweten kan niet? Think twice! Met deze koolhydraatarme bananen cheesecake.

Cheesecake ohne Boden
©foodspring

Low carb proteïne bananen cheesecake

Het caloriearme en koolhydraatarme taartje. En nog lekker ook!

Naar het recept
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Commentaren

Related Posts

delingen