4 min leestijd

Gezonde routines: 3 tips voor je dagritme

Frau schreibt in ein Journal
Content Editor & fitnesseconoom
Undine is fitnesseconoom en personal trainer. Ze schrijft voor foodspring artikelen over voeding en fitness. Daarnaast ontwikkelt ze gratis voedingsplannen.

Voel je je overweldigd en heb je even geen idee wat je moet doen? Onzekere situaties kunnen behoorlijk wat emotionele chaos veroorzaken. Het is heel natuurlijk om je af en toe overweldigd te voelen. Gezonde routines helpen je om je dagelijks leven wat meer structuur te geven. Ze zorgen voor meer zelfdiscipline, tijd en een helder hoofd.

Wat is een routine precies?

Check jij altijd je mobiele telefoon direct na het opstaan of begin je elke ochtend met 5 minuten mediteren? Iedereen heeft zo zijn eigen routines. En ze zijn niet altijd slecht en ook niet altijd goed. Een routine is een handeling waaruit een gewoonte kan ontstaan als je de handeling herhaaldelijk uitvoert. Een routine kan bijvoorbeeld je vaste schema zijn in de ochtend of avond.

Een routine neemt beslissingen voor je. En we weten uit ervaring: in de loop van de dag worden de beslissingen steeds slordiger. Dit komt omdat je zelfbeheersing afneemt met alle keuzes die je op een dag moet maken.

Als het jouw routine is om na een lange dag thuiswerken altijd een goede thuis-workout te doen, voorkom je dat je moet kiezen tussen op de bank of een training. 

Een gezonde routine minimaliseert je stressniveau door beslissingen uit handen te nemen. Hierdoor blijft er minder ruimte over voor ongecontroleerd impulsgedrag. Het creëert ook meer ruimte voor structuur in nieuwe situaties, bijvoorbeeld na een vakantie of een blessure.

©DisobeyArt


Habit Scorecard – herken jouw routines 

Je kunt je slechte gewoontes alleen veranderen als je ze echt kent. Elke dag doen we dingen die niet goed voor ons zijn zonder dat we het zelf doorhebben. De Habit Scorecard helpt je om meer bewust te zijn van je eigen gewoontes. Als je jouw routines kent, zal het in de toekomst ook makkelijker zijn om hun triggers te herkennen en zo op de lange termijn van slechte gewoontes af te komen. 

Hoe werkt de Habit Scorecard? 

Schrijf alle routines op die je in jouw dagelijkse schema voorkomen. Maak je altijd direct na het opstaan je bed op of schrijf je regelmatig iets op in je dankbaarheidsdagboek voordat je naar bed gaat? Schrijf al je routines op en houd ze 31 dagen bij. 

Markeer goede en slechte routines in verschillende kleuren. Hoe onderscheid je goede van slechte routines? Vraag jezelf af of de actie je dichter bij je doel brengt of niet. 

Download de gratis Habit Scorecard en ontwikkel meer bewustzijn voor je eigen gewoontes. 

Naar de Habit Scorecard

Productieve ochtendroutine

Ga nooit de deur uit zonder ontbijt! In de ochtend moet het meestal snel gaan en dus slaan we het ontbijt vaak over. Maar onze hersenen kunnen alleen goed werken met een volle maag. Een broodje van de bakker op de hoek, onderweg snel nog even naar binnen gewerkt, telt niet mee. Bereid je ontbijt een avond van tevoren alvast voor. Zet bijvoorbeeld een kom met muesli klaar en leg de lepel ernaast. De volgende ochtend hoef je alleen nog maar melk toe te voegen. Zo zorg je binnen een paar minuten voor een goede basis voor de volgende dag.

Tip: geen tijd voor koffie in de ochtend? Onze energy bar is net zo sterk als een dubbele espresso, maar dan gemaakt van guarana. De praktische energiekick voor onderweg.

Porbeer onze Energy Bars

Sta op nadat je wekker de eerste keer is afgegaan, drink een glas water, neem een koude douche! De wekker gaat. En rinkelt. En rinkelt. Op een gegeven moment geven we het op en proberen we uit bed te komen. Het constante snoozen zorgt er niet voor dat je nog een paar minuten rustig kunt slapen. Integendeel, het zorgt ervoor dat je alleen maar vermoeider uit bed kruipt en de dag doorkomt. Een glas water na het opstaan is belangrijk, want de laatste keer dat je iets hebt gedronken was waarschijnlijk zo’n 8 uur geleden. En dan, hop onder de douche! Een koude douche van 5-10 minuten stimuleert je bloedsomloop en zorgt dat je klaarwakker bent.

©yanyong

Hier laten we zien hoe je jouw productieve ochtendroutine kunt vinden.

Ontspannen avondroutine

Een kopje thee en een boek zorgen voor de nodige ontspanning. Wat we ‘s ochtends urenlang kunnen volhouden, vinden we ‘s avonds soms een stuk lastiger – slapen. Dat is ook niet zo gek, want na een lange dag zit je nog vol met alles wat je die dag hebt meegemaakt. En de film die je net hebt gezien zit nog in je hoofd. Dan is het knap lastig om tot rust te komen. Probeer 5-10 minuten te lezen voordat je naar bed gaat. Drink een kop thee. Als je vervolgens in bed ligt en je gedachten overuren maken, concentreer je dan op je ademhaling. Na een paar lange en diepe ademhalingen zul je merken hoe ontspannen je bent en val je direct in slaap.

Get ready! – In 7 dagen naar een routine

#FREEYOUR Daily Routine en haal meer uit je dag!

Volg de komende 7 dagen (of in ieder geval van maandag t/m vrijdag) een dagelijkse routine. Om het makkelijker te maken om met je routine te beginnen, hebben we het perfecte schema voor je.

 

Ochtendritueel
  1. Snoozen is taboe. Sta direct op nadat je wekker voor het eerst is gegaan.
  2. Drink een glas water (minstens 200 ml).
  3. Stap 5 tot 10 minuten onder de koude douche.
Routine voor tussendoor
  1. Ontspan je schouders en nek 3 keer per dag door ronddraaiende bewegingen te maken. 
  2. Adem 5 keer per dag heel bewust diep in en uit. 
  3. Masseer je slapen tegen een middagdip.
Avondroutine
  1. Tea time! Geniet van een rustgevend kopje kruidenthee.
  2. Kom tot rust en lees een (licht) boek in plaats van televisie te kijken.
  3. Doe een paar ademhalingsoefeningen – Liggend op je rug haal je 10 keer diep adem.

Gezonde routine

Bespaar tijd. Heb meer energie. Leef efficiënter. Met een routine in je dagelijks leven kun je het allemaal! 

Gezonde routines
©foodspring
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.
  • Clear, James (2018). Atomic Habits. 2018. New York : Avery, an imprint of Penguin Random House. 

Related Posts