6 min leestijd

Gezond leven zonder jezelf iets te ontzeggen: 19 tips

Fitness Editor
Dominic is sportjournalist en personal trainer en voor ons magazine schrijft hij artikelen over fitness. Ook bedenkt hij gratis trainingsschema's.

Gezond leven betekent niet dat je meteen alle mooie dingen in het leven moet opgeven. Als je over het algemeen goed op je gezondheid let, kun je jezelf best af en toe op iets trakteren zonder een slecht geweten te hebben.

Wat is gezond leven eigenlijk?

Gezondheid heeft verschillende betekenissen en is veel meer dan alleen het tegenovergestelde van ziek zijn. Gezondheid is nauw verbonden met je kwaliteit van leven. Gezond leven betekent dat je zorgt voor lichaam en geest.

Er zijn eindeloos veel mogelijkheden om gezond te leven. Je kunt het proberen door middel van je eetpatroon, een actieve lifestyle, de juiste mentaliteit en voldoende ontspanning, naast de onvermijdelijke stress.

Gezond leven door de juiste voeding

1. Drink voldoende water

Water is de levenskracht voor ons allemaal. Je kunt dagenlang zonder vast voedsel, maar al na 3 dagen zonder water begint je lichaam uit te drogen. Je lichaam heeft genoeg water nodig, niet alleen voor een goede doorbloeding.

Water is betrokken bij bijna alle belangrijke functies in je lichaam. Of het nu gaat om het opbouwen van nieuw weefsel, zoals huid, haar en spieren, om het verwijderen van giftige stoffen of om het simpelweg afkoelen door het produceren van zweet.

Om deze en vele andere functies dagelijks te laten werken, heeft je lichaam voldoende vocht nodig. Hoeveel water je precies moet drinken hangt af van je gewicht, je activiteitenniveau en je eetpatroon.

Hoeveel water moet je per dag drinken?
©elenaleonova

2. Kies voor een evenwichtig eetpatroon

Als je gezond wilt leven, hoef je niet te stoppen met eten. In veel diëten mag je bepaalde voedingsmiddelen niet eten. In sommige gevallen worden zelfs hele voedingsstoffen geëlimineerd.

Of het nu gaat om vetten, koolhydraten of eiwitten, je lichaam heeft ze alle drie nodig. Tel daar nog een verscheidenheid aan groenten en fruit bij op en je verzorgt je lichaam met waardevolle vitaminen, mineralen en vezels.

3. Vermijd bewerkte voedingsmiddelen

Bewerkte voedingsmiddelen zitten meestal vol met kunstmatige smaakstoffen, smaakversterkers en andere onnatuurlijke toevoegingen. Vooral de smaakversterkers zorgen ervoor dat je nauwelijks kunt stoppen met eten.

Hier vind je alternatieven

4. Eet zo min mogelijk fastfood

Fastfood is een duidelijk bewerkt voedingsmiddel, maar het zit ook vaak vol met ongezonde transvetzuren. Dit zijn vetten die door verhitting hun structuur hebben veranderd en die kankerverwekkend zijn. Bovendien bevat fastfood meestal alleen lege koolhydraten, die vol zitten met calorieën maar zeer weinig voedingswaarden voor het lichaam hebben.

5. Neem de tijd voor je eten

‘s Ochtends haasten we ons naar kantoor. Onderweg drink je snel een koffie to go en eet je wellicht een broodje. Tijdens de lunch ga je buiten de deur eten. Maar het is druk en tegen de tijd dat je eten voor je staat, moet je eigenlijk alweer terug. Kortom, je schranst je eten naar binnen. ‘s Avonds na je werk ben je niet meer gemotiveerd om nog lang in de keuken te staan. En de volgende dag begint het weer van voor af aan.

©BraunS

Geen wonder dat veel mensen last hebben van stressgerelateerde maag- en darmklachten. Je kunt je maaltijd beter plannen, zodat je echt de tijd kunt nemen. Bereid je maaltijden bijvoorbeeld voor op je vrije dag. En zet alles vast klaar voor je ontbijt. Zo heb je minder stress en kun je meer tijd nemen voor ontbijt, lunch en avondeten.

6. Vermijd geraffineerde suikers

In tegenstelling tot suiker uit groenten en fruit biedt geraffineerde suiker geen echt voordeel, omdat het geen vitaminen of vezels bevat. Bovendien zorgt geraffineerde suiker ervoor dat je insulinespiegel omhoog schiet en vervolgens weer heel snel daalt. Hierdoor krijg je vreetbuien en dat kan weer zorgen voor overgewicht.

7. Plan af en toe een dag om te vasten

Denk jij dat vasten ongezond is? Nou, als je het goed doet, is het juist heel goed voor je! Als je af en toe een bewuste vastendag hebt, zal je lichaam leren om beter gebruik te maken van zijn noodreserves.

8. Vermijd alcohol en sigaretten

Het mag voor iedereen duidelijk zijn dat alcohol en sigaretten geen enkel voordeel bieden. Sigaretten verhogen het risico op longkanker. Alcohol bevat, net als geraffineerde suiker en verwerkt voedsel, veel lege koolhydraten.

Gezond leven door beweging

9. Zorg voor meer activiteit in je leven

Je kunt makkelijk actiever zijn in je dagelijks leven. Gebruik de fiets in plaats van de auto of het openbaar vervoer om naar je werk te gaan, te winkelen of vrienden te bezoeken. Neem de trap in plaats van de lift en maak af en toe een wandeling.

Zo verbrand je veel calorieën en train je ook je spieren. Tegelijkertijd stimuleer je je bloedsomloop en doe je vooral iets voor je immuunsysteem door bezig te zijn in de frisse buitenlucht.

10. Krijg sterkere spieren door krachttraining

Van krachttraining krijg je niet alleen grotere spieren, maar ook je calorieverbruik gaat omhoog. Daarnaast ondersteunen en beschermen getrainde spieren je gewrichten. Zo verminderen getrainde rugspieren rugproblemen.

©Neustockimages

11. Doe iets aan je conditie

Conditietraining heeft ook een positief effect op je gezondheid. Je traint met name je hart- en vaatstelsel en verbrandt veel calorieën. Bij langere conditietraining wordt echter ook je immuunsysteem uitgeschakeld. Daarna moet je lichaam nog harder werken om je te beschermen tegen ziektes.

12. Probeer eens intervaltraining

Een ander alternatief is intervaltraining – een mix tussen kracht- en conditietraining. Hier combineer je de voordelen van beide trainingsvormen en versterk je aan de ene kant je spieren, maar zorg je er tegelijkertijd voor dat je conditie ook wordt verbeterd door de snelle herhalingen en korte pauzes. Trainingsvormen die tot intervaltraining horen zijn HIIT, tabata en cirkeltraining.

13. Houd je aan je streefgewicht

Je ideale gewicht is wanneer je een BMI hebt tussen 18,5 en 24,9. Hoe bereken je dit? Heel eenvoudig met onze gratis Body Check.

Doe nu onze Body Check

14. Ga op controle bij je dokter

Niemand gaat graag naar de dokter. Maar af en toe een algehele check door je dokter kan heel nuttig zijn. Om de paar jaar kan een klein of groot bloedonderzoek je een verhelderend inzicht geven.

Gezond leven door ontspanning

Naast evenwichtige voeding en een actieve lifestyle is een ander factor in het leven erg belangrijk voor je gezondheid, namelijk ontspannen. En goed ontspannen moet je leren. Iedereen is anders en wat voor de één werkt, heeft misschien totaal geen effect op jou.

©AlexSava

15. Zorg voor voldoende slaap

Zijn je dagen vaak tot de nok toe gevuld met allerlei afspraken? Werken, trainen en dan een snel een diner met vrienden of een kroegentocht? Een goed gevulde agenda gaat vaak ten koste van je nachtrust.

Als je actief sport, is voldoende slaap extra belangrijk voor je herstel. Dit betekent niet dat je per se 8 uur moet slapen. Er zijn mensen die heel goed functioneren met minder slaap. Lees hier hoeveel uur slaap echt gezond is:

Hoeveel uur slaap heb je nodig?

16. Train je mindfulness

Mindfulness oefeningen zijn perfect om je lichaam en vooral je geest te ontspannen. Het beste van mindfulness oefeningen is dat je ze bijna overal kunt doen en zo meteen een beetje meer rust in je dag brengt.

In plaats van je de hele tijd te concentreren op alle dingen die je nog moet doen, begin je je gewoon te concentreren op je zintuiglijke waarnemingen. Neem de geluiden waar om je heen, voel de wind op je huid en de lucht die je inhaleert.

Observeer bewust wat er om je heen gebeurt en concentreer je op verschillende geuren of geluiden, zonder verder na te denken.

17. Adem door je buik

Een andere goede oefening om te ontspannen is bewuste buikademhaling. Tijdens periodes van stress halen we vooral diep adem in onze borstkas. Helaas gebeurt dit zo vaak dat veel mensen vergeten zijn hoe ze eigenlijk diep in de buik moeten ademen.

Om weer te leren door je buik te ademen, kun je gewoon achterover leunen en je ademhaling een paar minuten observeren. Haal een paar keer diep adem en kijk hoe je borst en buikwand bewegen.

Nu probeer je bewust te controleren of je meer in de borstkas of in je buik ademt. In het begin kan misschien wat onduidelijk zijn. Maar met een beetje oefening kun je deze techniek altijd en overal zonder problemen toepassen.

18. Neem tijd voor jezelf

Zo nu en dan heeft iedereen wat tijd voor zichzelf nodig. Je moet jezelf ook af en toe een persoonlijke pauze gunnen. Zet je smartphone gewoon een tijdje uit, neem een warm bad, laat je masseren, mediteer of doe iets anders wat goed voor je is.

©vadimguzhva

19. Leer nog meer ontspanningstechnieken

Net zoals je verschillende dingen in je dieet en training moet uitproberen en zo je persoonlijk weg naar succes te vinden, is dat ook zo met ontspanningstechnieken. Daarom hebben we een hele lijst met verschillende ontspanningstechnieken voor je samengesteld.

Overzicht ontspanningstechnieken

Gezond leven zonder ontzeggingen

Gezond leven betekent niet dat je alles wat je leuk vindt moet opgeven. Wij adviseren om niet meteen alle tips in één keer uit te voeren, maar probeer gewoon steeds weer nieuwe dingen uit om te ontdekken wat het beste bij je past.

Probeer niet halsoverkop te stoppen met roken, drinken van alcohol en het eten van vlees. Verminder eerste langzaam je consumptie van sigaretten, alcohol en vlees of concentreer je op het veranderen van maar één gewoonte in het begin.

Conclusie

  • Gezond leven is een combinatie van gezonde voeding, beweging en gezonde ontspanningstechnieken.
  • Let er op dat je voldoende drinkt en evenwichtig eet.
  • Vermijd transvetten, bewerkte en suikerhoudende voedingsmiddelen.
  • Let er op dat je dagelijks genoeg beweegt.
  • Zowel kracht- als conditietraining hebben een positief effect op je gezondheid.
  • HIIT combineert de positieve effecten van kracht- en conditietraining.
  • Met een passende ontspanningstechniek kun je beter met stress omgaan en dat draagt bij aan een gezondere lifestyle.
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts

delingen