3 min leestijd

Zin in een uitdaging? 7 dagen vegan eten

Veganistisch eetpatroon
Content Editor & fitnesseconoom
Undine is fitnesseconoom en personal trainer. Ze schrijft voor foodspring artikelen over voeding en fitness. Daarnaast ontwikkelt ze gratis voedingsplannen.

Veganistische voeding is helemaal hot. Overal zie je vegan producten opduiken. Steeds meer mensen kiezen ervoor om veganistisch te eten. In Nederland zijn er ongeveer 150.000 veganisten, maar het aantal mensen dat steeds vaker dierlijke producten laat staan is een stuk groter. Acteur Woody Harrelson leeft al 30 jaar vegan – lang voordat er vleesvervangers en soja-latte’s verkrijgbaar waren begon hij ermee. Ook Formule 1 coureur en zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zweert bij een veganistisch eetpatroon.

En terecht, want ook met een plantaardig eetpatroon ben je in staat tot topprestaties tijdens het sporten. Ben jij op zoek naar een veganistisch eiwitpoeder voor je volgende workout? Onze Vegan Protein is niet alleen heel handig, met één shake ben je meteen voorzien van alle essentiële aminozuren en het is de perfecte veganistische eiwitbron voor je spieren.*

Ben jij net zo nieuwsgierig als wij en wil je graag eens iets nieuws proberen? Daag jezelf dan uit en eet een week lang veganistisch! Met een vegan challenge maak je een mooie start in de richting van een nieuw eetpatroon.

Wat verstaan we onder vegan eten? 

Een veganistisch eetpatroon wordt gekenmerkt door het weglaten van dierlijke voeding. Vlees, eieren en zuivelproducten zijn daarom taboe. Aanleiding voor een verandering van eetpatroon zijn meestal ethische redenen, maar ook het gezondheidsaspect wordt steeds belangrijker.

Vegan Protein Bread van foodspring
© foodspring

Maar wat eten veganisten dan precies? Een veganistische levensstijl is geen reden om je een buitenstaander te voelen. Veel restaurants hebben hun menukaart uitgebreid. En je hoeft echt niet de hele dag op een blaadje sla te knagen. Het aanbod aan veganistische voedingsmiddelen gaat veel verder dan alleen maar groente, fruit en salades.

Noten en bessen, kikkererwten of Protein Muesli met dadels… om maar een paar voorbeelden te noemen – het repertoire van veganistische voedingsmiddelen is eindeloos. Het is makkelijker dan je denkt om je favoriete gerechten door een veganistisch alternatief te vervangen. Ook ons ​​Vegan Protein Bread is 100% vegan en biologisch. Glutenvrij en zonder soja. Maar boordevol voedingsvezels, en ideaal als bijgerecht bij een veganistische maaltijd.

Kun je afvallen met een veganistisch dieet?

Een veganistisch dieet kan heel nuttig zijn als je een paar kilo wilt afvallen. De reden hiervoor is echter ook een gezondere levensstijl in het algemeen, want:

  • Je vervangt afgewerkte producten en bewerkte levensmiddelen door verse en natuurlijke producten.
  • Je eet voornamelijk volledige voedingsmiddelen, zoals volkorenproducten.
  • Je beperkt het eten van vetrijke voeding, omdat je vlees- en zuivelproducten vermijdt.
  • Je ontwikkelt een bewustzijn voor een evenwichtig voedingspatroon.
Veganistische bowl
© Oksana Kiian

Maar ongeacht je eetpatroon blijft de juiste caloriebalans cruciaal om met succes af te vallen op de lange termijn. Met onze handige caloriecalculator bereken je snel en eenvoudig je basale stofwisselingssnelheid. Als ondersteuning in je dagelijks leven, zodat je zonder dierlijke producten je calorietekort op peil kunt houden, kun je je voedingsplan aanvullen met onze Vegan Shape Shake. Zo beperk je het aantal calorieën en krijg je toch de beste ingrediënten binnen.**

Fit met veganistische voeding

Een puur plantaardig eetpatroon is ook geen beperking bij het sporten. Veel voedingsmiddelen die op een veganistisch menu staan bevatten waardevolle eiwitten. Belangrijk: zorg ervoor dat je gevarieerd eet en combineer verschillende veganistische eiwitbronnen om in je behoefte aan alle essentiële aminozuren te voorzien. Voor iedereen die veel reist, hebben we een insidertip. Onze Vegan Protein Bars zitten boordevol plantpower, bevatten weinig suiker en zijn gewoon superlekker.

Topatleet Rich Roll besloot vlak voor zijn 40e verjaardag het roer radicaal om te gooien. Van een man met overgewicht veranderde hij in een ware ultrasporter met een veganistisch eetpatroon. 10 kilometer zwemmen, 421 kilometer fietsen en 84 kilometer hardlopen en dat in 3 dagen achter elkaar – het is voor Rich tegenwoordig precies de juiste uitdaging. Naast training speelt ook voeding een belangrijke rol bij zijn succes. Dankzij zijn veganistische eetpatroon bericht hij over een bijna eindeloze energie.

Hieronder zie je een kort overzicht van veganistische eiwitbronnen die je heel eenvoudig in je voedingsplan kunt integreren, en er een heerlijk, vegan gerecht mee op tafel tovert.

Top 5 van veganistische eiwitbronnen:

  • Peulvruchten zoals linzen, kikkererwten of groene erwten.
  • Sojaproducten, bijvoorbeeld sojamelk of tofu.
  • Noten, bijvoorbeeld pinda’s, cashewnoten of amandelen.
  • Oliehoudende zaden zoals pompoenzaad, hennepzaad of lijnzaad.
  • Volkorengranen zoals haver, spelt of volkorenrijst.

Leestip: ​wil je meer weten over veganistische eiwitbronnen? Lees dan ook ons ​​artikel Plantaardige eiwitten – dit zijn de beste veganistische eiwitbronnen. Inclusief handig overzicht van verschillende voedingsmiddelen.

Conclusie

Een veganistisch voedingspatroon is allesbehalve eentonig. De verscheidenheid aan voedingsmiddelen kleurt je bord en stuurt je smaakpapillen op een culinaire reis. Dankzij een over het algemeen bewuster en gezonder voedingspatroon kan een veganistisch eetpatroon je helpen om je beter te voelen en gewicht te verliezen. Veel veganistische voedingsmiddelen bevatten veel plantaardige eiwitten, wat je trainingssucces optimaal ondersteunt.

Als je permanent wilt overstappen op een veganistisch eetpatroon, raden wij onze Daily Vitamins aan, zodat je zeker weet dat je voldoende vitamine B12 binnenkrijgt. Waarom vitamine B12 zo belangrijk is, vooral voor veganisten, lees je hier.

 

Meer interessante artikelen van foodspring:

 

* Eiwit draagt ​​bij aan de groei en het behoud van spiermassa.

** Het vervangen van twee maaltijden per dag door een Vegan Shape Shake draagt ​​bij aan gewichtsverlies als onderdeel van een caloriearm dieet. Het vervangen van één maaltijd per dag helpt je om op gewicht te blijven. Het product voldoet alleen aan het beoogde doel in het kader van een caloriearm dieet. Een caloriearm dieet dient ook andere voedingsmiddelen te bevatten. Zorg ervoor dat je elke dag voldoende drinkt. Houd een gezonde levensstijl aan, en zorg voor een gevarieerd en uitgebalanceerd eetpatroon.

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts