Fitnessmotivatie

Fitnessmotivatie – klaar met excuses

Fitness Editor
Dominic is sportjournalist en personal trainer en voor ons magazine schrijft hij artikelen over fitness. Ook bedenkt hij gratis trainingsschema's.

Aan het begin van het jaar staat de sportschool vol met gemotiveerde nieuwkomers. Dezelfde gezichten zie je helaas een paar weken later al niet meer terug. Wat is het verschil tussen deze mensen die vrij makkelijk opgeven en zij die goed in hun vel zitten en met succes werken aan hun doelen? Het antwoord is: motivatie en innerlijke gedrevenheid.

Fitnessmotivatie – welk type ben jij?

In principe kan worden gezegd dat elke persoon anders is en volgens verschillende prioriteitsniveaus gemotiveerd is. Iedereen is gemotiveerd genoeg om hard te werken aan zijn doelen. Je formuleert deze zelfstandig en streeft een innerlijke drang naar succes en bevestiging na. Anderen hebben een extrinsieke invloed nodig om vastbesloten naar een bepaald doel toe te werken en zich daarvoor te motiveren.

Het intrinsieke motivatietype heeft een sterke mentaliteit van wilskracht en vastberadenheid. Het extrinsieke motivatietype daarentegen heeft permanente hulp van buitenaf nodig om zijn weg met succes voort te kunnen zetten zonder te worden afgeleid door verleidingen. Wij geven je de belangrijkste bronnen van extrinsieke motivatie.

Natuurlijk zijn er altijd gemengde vormen. Soms loopt de training op rolletjes. Wekenlang zijn de trainingsdagen ware stralen van hoop in de wekelijkse en dagelijkse planning. Voor het volgen van een training is geen oplossing nodig. Integendeel. En dan ziet het er weer anders uit – de extrinsieke motivatie is nodig om de sportschoenen te strikken.

Om succesvol te zijn, is het belangrijk om uit te zoeken welke vorm van motivatie het beste voor u werkt. Motivatie is de sleutel tot succes.

Onze tip: Doe nu de gratis Body Check

Ontvang gratis persoonlijk trainings- en voedingsadvies en ontdek wat je moet doen om betere resultaten te krijgen.

NU GRATIS BODY CHECK DOEN

Fitnessmotivatie door social media

Dankzij wereldwijde netwerken is het nu mogelijk om in grote fitnessgemeenschappen een gemeenschappelijke belangstelling voor sport en gezonde voeding na te streven. Motivatie en stimulans voor fitnesstraining zijn terug te vinden in de succesverhalen van vele anderen die hun training, voeding, succes en falen documenteren.

Onze top 3 aanspreekpunten voor fitnessmotivatie in sociale netwerken zijn:

Fitness Youtuber

Talrijke fitness youtubers tonen ons met dagelijkse video’s een gezonde fitness- en voedingslifestyle, die wij zelf nastreven. Door de successen en vorderingen, die stap voor stap met de camera worden vastgelegd, voelen we ons vertrouwd en gemotiveerd om ook aan ons doel te werken. De motiverende toespraken over de training zet je aan om direct met de volgende training te beginnen.

Motivatie-videos

Motivatievideo’s zijn te vinden op relevante videoportalen. Door het permanente samenspel van indringende muziek, emotionele beelden en snelle montage kunnen meestal zeer goede kortetermijnmotivaties voor de training worden afgeleid.

Instagram-sporters / modellen / hashtags

Op Instagram inspireren fitnessmodellen en atleten ons dagelijks met hun foto’s en moedigen ons aan om dezelfde lifestyle na te streven en deze te delen. Je kunt echte bronnen van motivatie vinden in het sociale netwerk met de hashtags “fitness motivation”. Op ons Instagram account onder @foodspring kun je ook veel indrukken en trainingsfoto’s van onze klanten zien en zelf deel uitmaken van de fitnessbeweging.

Een gezonde lifestyle betekent ook een gezonde en evenwichtige voeding. Onze heerlijke proteïne shakes zijn het perfecte voedingssupplement om ongezonde snacks te vervangen.

Vegane proteïne – de plantaardige

  • Rijk aan essentiele aminozuren
  • Hoge biologische waarde

Meer weten

Fitnessmotivatie Ryan J. Lane

Fitnessmotivatie door trainingspartner

Gezamenlijke training motiveert en versterkt je sociale vermogen. Samen met een geschikte trainingspartner kun je elkaar motiveren, door diepe dalen trekken en een onvergetelijk gevoel van prestatie bereiken. Trainen met z’n tweeën of in groepsverband motiveert je niet alleen, maar helpt je ook om de trainingsdeadlines te halen als je eigen motivatie even ver te zoeken is. Of je je nu actief in de spieropbouw richt, gewoon een afspraak maakt of met wedstrijden meedoet – gezamenlijke training motiveert je om je training te blijven volhouden en jezelf te overtreffen.

De voordelen van gezamenlijke training:

  • Gemeenschapsgevoel versterkt je vertrouwen in je eigen kracht
  • Partneroefeningen en actieve ondersteuning mogelijk
  • Vaste trainingsafspraken
  • Sport in groepen of team motiveert gewoonweg
  • Speelse teamwedstrijdjes verbetert je prestaties

Fitnessmotivatie door muziek

Wetenschappelijke studies tonen aan dat het luisteren naar muziek tijdens je training je prestaties kan verhogen. Ook de motivatie voor je eigenlijke training neemt aanzienlijk toe als gevolg van muziek. Als je jezelf niet kunt motiveren voor je training, moet je je koptelefoon op maximum zetten en naar een van de vele fitness-afspeellijsten of je favoriete band luisteren.

Verschillende muziekstijlen zijn geschikt voor verschillende sporten, bijvoorbeeld rap voor hardlopen – de beats per minuut komen overeen met ongeveer 50 % van de loopstappen per minuut.

Door te kiezen voor het muziekgenre kan de intensiteit van de training overigens drastisch worden verhoogd. Terwijl zachte geluiden het trommelvlies tijdens de warming-up masseren, kan het er tijdens je training soms wat harder aan toegaan. Inspiratie en informatie over sport en muziek vind je in ons magazine.

Fitnessmotivatie door doelbepaling

Een van de belangrijkste factoren voor fitheidsmotivatie is de juiste doelinstelling en formulering. Er kan een onderscheid worden gemaakt tussen doelen op korte termijn (registratie in de sportschool, eerste succesvolle uitvoering van bankdrukken, kniebuigingen, etc.) of doelen op de lange termijn (verlies van 5 kilo lichaamsvet, opbouw van 3 kilo spiermassa, finish van een marathon). Veel succesvolle atleten visualiseren hun doelen om ze te concretiseren. Dit kan puur in je geest gebeuren door je voor te stellen hoe je eruit ziet met meer spieren of minder lichaamsvet, of in de vorm van een visuele voorstelling (poster op de muur, whiteboard, Photoshop, etc.).

Principe van doelbepaling in een overzicht:

  • Bepaal kortstondige en langdurige doelen
  • Visualiseer je doelen
  • Beloning nadat je je doel bereikt hebt

Een beloning na het bereiken van het doel is belangrijk. Beloningen kunnen materieel, emotioneel of culinair zijn: Nieuwe schoenen, wellness of je favoriete cheat deal – afhankelijk van wat het doel is. Het permanente samenspel van doelstellingen en de daaropvolgende beloningen versterkt je motivatie enorm. Natuurlijk kun je ook ons Spieropbouw Pakket of een andere lekkere proteïne shake, bijvoorbeeld Whey Protein als beloning kiezen als je net hebt getraind.

Nu spieropbouw-pakket proberen

Fitnessmotivatie met foodspring

De foodspring community groeit voortdurend en onze volgers vieren en documenteren hun foodspring lifestyle met foto’s en video’s op social media. Onze sport- en voedingsexperts brengen in het foodspring magazine verslag uit over effectieve training, motivatie, ontspanning, gezondheid, actuele voedings- en fitnesstrends en alles wat de moeite waard is om te weten over sport en gezondheid.

Word deel van de #foodspring-familie en bezoek ons op Instagram en Facebook. Dus, als je helemaal geen zin hebt om te trainen, laat ons en onze volgers je dan motiveren om je doelen na te streven.

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Commentaren

Related Posts

delingen