3 min read

Fascia Yoga: alles over de yogastijl voor flexibel bindweefsel

Fascia Yoga
Content editor & fitness coach
Lisa is journaliste, gekwalificeerd fitness en voedingscoach en meditatiecoach. Ze heeft jarenlang voor verschillende lifestyle en fitness magazines gewerkt. Hier schrijft ze artikelen op het gebied van workouts, fitness, lifestyle en mind.

Bij Fascia Yoga combineer je mobiliteitstraining met en zonder fasciaroller met verschillende yoga-oefeningen. Rekken, versterken en losmaken zijn de focus bij deze moderne yogavorm. Hier lees je alles wat je moet weten over de speciale fasciatraining. Plus: alternatieve yogastijlen die je misschien ook leuk vindt.

Wat is Fascia Yoga?

Fascia Yoga is een combinatie van fasciatraining en yoga. Er staat je een fullbody-workout te wachten, waarmee je je flexibiliteit en kracht kunt vergroten.

Fascia is het elastische, netwerkachtige bindweefsel dat al je spieren, organen en botten omgeeft. Het houdt alles in je lichaam bij elkaar en op zijn plaats. Zonder de fascia-netwerken zouden we in elkaar zakken.

In het beste geval is het bindweefsel soepel en goed gehydrateerd. Maar fasciae kunnen ook aan elkaar blijven plakken – bijvoorbeeld door te lang zitten, een slechte houding of extreme training. Ook door stress, verkeerde voeding en ouder worden verliezen de vezels vocht. Dit kan op de lange termijn leiden tot pijn en spanning.

Het is dus logisch om je fascia regelmatig te activeren. Dit kun je bijvoorbeeld met Foam Rolling doen, dat is het trainen met de fasciarol. Of met Fascia Yoga. Hier gebruik je ook een foamroller bij. Ook doe je yoga en actieve rekoefeningen om je bindweefsel losser en flexibeler te maken.

Vrouw doet thuis oefeningen met de fascia-rol
©GrapeImages

Hoe werkt Fascia Yoga?

Een lesje Fascia Yoga duurt tussen de 60 en 90 minuten. Je begint de les met een mindfulness- en ademhalingsoefening om er een beetje in te komen. Dan ga je verder met een paar warming-up oefeningen met en zonder fasciarol om de fasciale structuren te openen. Door een lichte druk op het weefsel maak je het soepel en bereid je het voor op complexere oefeningen.

Het grootste deel van de les bestaat uit verschillende yogahoudingen en flows, zowel op de grond als in staande positie. Dit kunnen balansoefeningen zijn, maar ook varianten van klassieke asana’s zoals de Zonnegroet en de Krijger. Je bent veel in beweging om jezelf los te maken met behulp van strekkende, verende en zwaaiende bewegingen. Bij Fascia Yoga wordt geen enkel lichaamsdeel overgeslagen, zodat je na afloop volledig gestrekt bent. De sessie eindigt met welverdiende ontspanningsoefeningen op de mat.

Vergeleken met klassieke yogastijlen zoals Hatha Yoga of Yin Yoga, ben je bij Fascia Yoga meer in beweging. Bovendien is Fascia Yoga meer afgestemd op elk individu. De oefeningen hebben geen ideale vormen. Iedereen voert de oefeningen op basis van zijn of haar eigen niveau, conditie en bewegingsbereik uit.

Wat zijn de voordelen van Fascia Yoga?

Bij Fascia Yoga werk je actief aan het uit elkaar trekken van je bindweefsel. Dit zorgt voor een betere hydratering en houdt het soepel. Dit kan verschillende effecten hebben:

  • Fascia Yoga bevordert je bloedsomloop, wat onder andere het transport van voedingsstoffen naar je organen vergemakkelijkt.
  • Je kunt je houding en evenwicht verbeteren.
  • Met Fascia Yoga kun je rug- en gewrichtsklachten verlichten of voorkomen, net als spanningen en spieronevenwichtigheden.
  • Soepele fasciae kunnen je spierprestaties verhogen en de regeneratie van je spieren versnellen.
  • Met flexibel bindweefsel worden explosieve bewegingen gemakkelijker, zodat je met Fascia Yoga ook je springkracht kunt verbeteren.

Voor wie is Fascia Yoga geschikt?

Fascia Yoga is geschikt voor iedereen die  tot op hoge leeftijd zonder klachten flexibel wil blijven leven. De yogastijl is de ideale preventietraining. Wie veel achter een bureau zit en door zijn werk te weinig beweegt, kan veel baat hebben bij de dynamische staande en liggende oefeningen.

Daarnaast is Fascia Yoga ook aantrekkelijk voor sporters die hun prestaties willen verbeteren. De lessen vormen de ideale balans en zorgen voor voldoende flexibiliteit die anders bij de training zou ontbreken.

Omdat de focus van deze vorm van yoga ligt op actief stretchen, zul je er geen spirituele elementen in vinden. Dus als je meer wilt leren over de yogafilosofie, dan ben je met een lesje Hatha Yoga of Vinyasa Yoga waarschijnlijk beter af.

Yogatip voor beginners: hier kun je alles vinden wat je moet weten voor je eerste yogales.

Rekken en strekken in de huiskamer
©franckreporter

Alternatieven voor Fascia Yoga

Is Fascia Yoga jou te actief? Ben je op zoek naar meer ontspanning? Of vind je bij jou in de buurt geen geschikte lessen? Dan zijn deze alternatieven wellicht iets voor jou:

  • Yin Yoga: ook bij deze yogastijl draait alles om flexibiliteit, maar dan in de vorm van passief rekken. Je houdt de verschillende posities gedurende langere tijd vast – en staat tot maximaal tien minuten in dezelfde pose.
  • Restorative Yoga: Fascia Yoga kan erg intens zijn. Met Restorative Yoga krijg je meer rust en ontspanning. De oefeningen zijn veel eenvoudiger en minder dynamisch.
  • Iyengar Yoga: bij Iyengar Yoga werk je zonder rol, maar met banden, blokken en kussens. Met deze zeer strikte en gecontroleerde yogastijl werk je ook aan het versterken en vergroten van je flexibiliteit.

Conclusie

  • Met Fascia Yoga combineer je een fasciatraining met en zonder foamroller met dynamische yoga-oefeningen.
  • De focus ligt op actief rekken om je bindweefsel uit elkaar te trekken en soepel te maken.
  • Fascia Yoga is een fullbody-workout voor meer flexibiliteit en kracht.
  • Met de yogastijl kun je je mobiliteit en stabiliteit verhogen, spanning verlichten, gewrichts- en rugklachten voorkomen en de prestaties en de regeneratie verbeteren.
  • Fascia Yoga is geschikt voor alle niveaus en is de ideale aanvulling op andere sporten.
Article sources
We at foodspring use only high-quality sources, including peer-reviewed studies, to support the facts within our articles. Read our editorial policy to learn more about how we fact-check and keep our content accurate, reliable, and trustworthy.